راهنمای جامع دریافت رژیم غذایی کتوژنیک

 

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

مکمل‌های رژیم کتوژنیک

اگرچه اصولا هیچ مکملی در رژیم کتو لازم و ضروری نیست، اما برخی از مکمل های رژیم کتوژنیک آنها می‌توانند فوایدی داشته باشند. نمک اضافه شده و سایر مواد معدنی به دلیل تغییر در تعادل آب و مواد معدنی به ویژه در اوایل رژیم مهم است. کافئین می‌تواند برای افزایش انرژی، کاهش چربی و عملکرد بهتر مفید باشد. کتون‌های اگزوژن نیز به افزایش سطح کتون بدن کمک می‌کند. با مشاوره از متخصص تغذیه برنافیت، درصورت تمایل با توجه به نیاز بدن شما مکمل های مورد نیاز

کراتین فواید زیادی برای سلامتی و عملکرد دارد؛ به خصوص اگر رژیم کتوژنیک را با ورزش ترکیب می‌کنید، می‌تواند بسیار سودمند باشد. مصرف کشک نیز مفید است یا اینکه از نصف پیمانه پروتئین آب پنیر در شیک یا ماست استفاده کنید تا پروتئین دریافتی روزانه خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

در اینجا به برخی از رایج ترین سوالات در مورد رژیم کتوژنیک پاسخ می‌دهیم:

1. آیا می‌توانم دوباره کربوهیدرات بخورم؟

بله. البته مهم است که در پس از دوره رژیم کتوژنیک ابتدا مصرف کربوهیدرات خود را آرام آرام افزایش دهید؛ پس از 2 تا 3 ماه اول، می‌توانید مانند معمول کربوهیدرات بخورید.این کار برای این صورت می‌گیرد که وزن شما بازنگردد.

2. آیا من عضله هم از دست خواهم داد؟

خطر از دست دادن مقداری عضله در هر رژیم غذایی وجود دارد. با این حال، مصرف پروتئین و سطوح بالای کتون به کاهش از دست دادن عضلات کمک ‌می‌کند، به خصوص اگر ورزشکار و وزنه بردار هستید. اما در رژیم استاندارد کتوژنیک که در ایران ارائه می‌شود معمولاً امکان ورزش در رژیم وجود ندارد به همین دلیل عضله سوزی رخ خواهد داد.

3. آیا می‌توانم با رژیم کتوژنیک عضله سازی کنم؟

ممکن است به اندازه یک رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط کارایی نداشته باشد. اما رژیم کتوژنیک TKD مختص ورزشکاران است البته دوره رژیمی آن طولانی تر از رژیم استاندارد است.

4. چقدر پروتئین می‌توانم بخورم؟

پروتئین باید در حد متوسط باشد، زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند سطح انسولین را افزایش و کتون‌ها را کاهش دهد.در رژیم کتوژنیک با اضافه کردن چربی به پروتئین، میزان پروتئین اعلامی افزایش می‌یابد. با گرفتن دستور رژیم کتوژنیک اصلاح شده از وبسایت برنافیت می‌توانید در سطح استاندارد مورد نیاز بدنتان، پروتئین مصرف کنید.

5. اگر دائما خسته یا ضعیف یا خسته باشم چه می‌شود؟

ممکن است شما در کتوز کامل نباشید یا از چربی‌ها و کتون‌ها به طور موثر استفاده نکنید. برای مقابله با این، مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید و نکات بالا را دوباره بررسی کنید. مکملی مانند روغن MCT یا کتون نیز ممکن است کمک کند.در رژیم کتوژنیک چیت دی یا وعده تقلب نداریم! به همین علت با خوردن هر خوراکی‌ای که جزئی از برنامه غذایی نباشد ممکن است بدن از حالت کتوز خارج شود و برای وارد شدن دوباره آن، به 3 تا 5 روز زمان نیاز است. این چند روز دوباره شما را خسته و بی انرژی خواهد کرد.

6. چرا ادرار من بوی میوه می‌دهد؟

به دلیل دفع محصولات جانبی ایجاد شده در طول کتوز ممکن است ادرار شما بوی میوه بدهد که البته جای نگرانی نیست.

7. چه کنم تا نفسم بوی بد ندهد؟

این یک عارضه جانبی رایج است. سعی کنید آب با طعم طبیعی بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید. البته قبل از آن با متخصص تغذیه خود صحبت کنید در صورت لزوم دارو تجویز می‌‌شود.

8. آیا کتوز خطرناک است؟

مردم اغلب کتوز را با کتواسیدوز اشتباه می‌گیرند؛ کتواسیدوز خطرناک است، اما کتوز در رژیم غذایی کتوژنیک برای افراد سالم خوب است. رژیم کتوژنیک به برخی افراد توصیه نمی‌شود که در هنگام ثبت نام رژیم، اشاره می‌شود.

9. مشکلات گوارشی و اسهال دارم؛ چه می‌توانم بکنم؟

این عارضه جانبی رایج معمولاً پس از 3 تا 4 هفته از بین می‌رود. اگر ادامه پیدا کرد، سعی کنید سبزیجات با فیبر بیشتری بخورید. با اتفاق افتادن این عارضه، با متخصص تغذیه برنافیت صحبت کنید تا با توجه به شرایطتتان، برنامه غذایی شما را تغییر دهد.

10. چقدر می‌توانم انتظار داشته باشم که با رژیم کتوژنیک وزن کم کنم؟

متأسفانه پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد. برخی افراد در طول هفته اول حدود 1 تا 2 کیلو وزن کم می‌کنند. به خاطر داشته باشید که بخش زیادی از این وزن مربوط به وزن آب است. اما در هفته‌های بعد، معمولاً اثر رژیم کتوژنیک نمایان شده و تا پایان 30 روز، به صورت متوسط 8 کیلو کاهش وزن خواهید داشت. در آمار برنافیت، برخی افراد تا 10 کیلوگرم نیز کاهش وزن در یک ماه داشته‌اند.

سخن آخر

رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن افرادی که اضافه وزن یا دیابت دارند و به دنبال بهبود سلامت متابولیک خود هستند بسیار مفید است. اما احتمالا برای ورزشکاران یا کسانی که مایل به افزایش حجم عضله یا وزن هستند کمتر مناسب باشد. همچنین ممکن است برای سبک زندگی و ترجیحات برخی افراد پایدار نباشد. با پزشک یا مشاوره تغذیه برنافیت در مورد برنامه غذایی و اهداف خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا برنامه غذایی کتو برای شما مناسب است یا خیر. همچنین این رژیم در برنافیت به افراد باردار، افراد دارای چربی خون،دیابت نوع 1 و 2 ، کم کاری تیروئید ، نارسایی کبد یا کلیه ، سابقه جراحی کیسه صفرا و بیماران قلبی و عروقی، تجویز نمی‌شود.

شما می‌توانید با خرید رژم کتوژنیک مخصوص خود از برنافیت و بهره‌مندی از پشتیبانی متخصصان ما، به راحتی به وزن ایده‌آل خود برسید و یک سبک زندگی سالم را تجربه کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رژیم فستینگ
خانه