فرمول تثبیت وزن؛ تثبیت وزن سخت تر است یا..؟

پس از رسیدن به وزن مطلوب، یکی از سخت ترین کارها تثبیت وزن است. برای حفظ وزن ایده آل در طول رژیم اتخاذ یک سبک زندگی سالم، وزن کشی منظم، ورزش، استراحت کافی و یافتن یک گروه حمایت گر نقش مهمی دارند. کاهش وزن یک جاده ی دراز و پر از فراز و نشیب، پر استرس و سرشار از وسوسه است که اهداف شما را غیر قابل دسترس نشان می دهد. ممکن است پس از گذشت هفته ها، ماه ها و سال ها به وزن ایده آل خود دست یابید، اما تداوم این عدد جادویی کار آسانی نیست. تحقیقات نشان داده برای بسیاری از افراد، تثبیت وزن به مراتب سخت تر از کاهش وزن است. در یکی از این مطالعات نشان داده شد که تقریبا ۲۰ درصد از افرادی که قصد کاهش وزن داشتند، پس از یک سال کاهش وزن ۱۰ درصدی را تجربه کردند. اما به طور متوسط وزن ۸۰ درصد از آنها بازگشت.

تثبیت وزن

تثبیت چیست؟

به طور کلی منظور از تثبیت وزن این است که وزن فعلی خود را ثابت نگه دارید. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که تثبیت وزن به این معناست که یا شما از وزن فعلی خود راضی هستید و می‌خواهید در همین وضعیت بمانید و یا اینکه به وزن ایده‌آل رسیده‌اید و می‌ترسید دوباره دچار بازگشت وزن شوید. افرادی هستند که با وجود کاهش وزن زیاد، موفق به ثابت ماندن وزن نمی شوند. افزایش مجدد وزن بعد از کلی زحمت، ورزش سخت و سالم غذا خوردن، زجر آور است، اما امیدتان را از دست ندهید و تسلیم نشوید. تحقیقات ثابت کرده است که کوچکترین حرکت به منظور کاهش وزن و حتی کاهش ۵ درصد از وزن کلی بدن می تواند سلامت جسمی بدن را فوق العاده بهبود بخشد، پس هر گامتان حساب می شود.

آیا رژیم تثبیت وزن برای همه یکسان است؟

کاهش وزن چالش برانگیز است، برخی از افراد به سرعت وزن کم می کنند و بعضی به آهستگی. افرادی هستند که خودشان با برنامه ریزی، موفق به کاهش وزن می شوند و کسانی نیز برای این کار از یک برنامه غذایی ویژه بهره می برند. بر این اساس، نمی توان رژیم غذایی یا روش لاغری معرفی کرد که برای همه افراد مناسب باشد اما برخی عادات هستند که تقریبا روی همه جواب می دهد. شاید این عادت‌ها، ساده به نظر بیایند اما اگر بدانید تا چه حد بر روی ثابت ماندن وزن شماتاثیر می گذارند،  با امید و انرژی بیشتری به سمت هدف خود که سلامتیست گام بر می دارید.

چرا تثبیت وزن اهمیت دارد؟

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که کاهش متابولیسم، دلیل اصلی بازگشت وزن است. زمانی که یک فرد کاهش وزن شدیدی را تجربه می کند، متابولیسم او نیز کاهش می یابد. در این برهه، بدن در برابر کاهش وزن مقاومت می کند، چرا که مدت زمان زیادی را با این وزن بالا به سر برده است. هورمون ها نیز نقش مهمی در بازگشت وزن دارند. وقتی وزن شما کاهش می یابد، هورمون های شما نیزتغییر می کنند. مغز شما سیگنال هایی برای تولید گرلین (هورمون مربوط به گرسنگی) بیشتر دریافت می کند، در نتیجه به غذای بیشتری نیاز دارید. اینجاست که اهمیت تثبیت وزن مشخص می شود. بنابراین، فرد باید غذای کمتری مصرف کند تا با این متابولیسم کاهش یافته مقابله کند، حتی اگر احساس گرسنگی کند.

راز موفقیت در رژیم لاغری و تثبیت بعد از آن چیست؟

همانطور که گفته شد، تثبیت وزن بسیار با اهمیت تر از کاهش وزن است. اگر می خواهید پس از رسیدن به وزن مطلوب، وزن خود را تثبیت کنید، نکات زیر را رعایت کنید.

۱- یک سبک زندگی سالم ایجاد کنید، نه یک رژیم غذایی

روند کاهش وزن یک موضوع موقتی است. پس از رسیدن به وزن مطلوب، ورزش و غذا خوردن شما باید تبدیل به یک عادت روتین شود. تفاوت رژیم با ایجاد سبک زندگی سالم این است که رژیم یک روند موقتیست که به کاهش وزن می انجامد، اما سبک زندگی سالم روندی طولانی مدت است که منجر به تثبیت وزن می شود.

تثبیت وزن

۲- وزن خود را کنترل کنید

وزن کشی منظم نیز یکی از رفتارهای رایج در میان افرادیست که وزن مطلوب خود را حفظ کرده اند. یک برنامه ی منظم برای وزن کشی خود تعیین و هر بار وزن خود را یادداشت کنید. در این صورت با ایجاد هر گونه افزایش وزن می توانید آن را کنترل کنید.

۳- ورزش را رها نکنید

در یکی از تحقیقات نشان داده شده افرادی که در حفظ وزن خود موفق هستند، روزانه به طور متوسط یک ساعت را در فعالیت های فیزیکی سطح بالا شرکت می کنند. اگر در طول روند کاهش وزن خود فعالیتی را یافتید که از آن لذت می برید، آن را به بخشی از برنامه ی روتین خود تبدیل کنید.

تثبیت وزن

۴- از یک برنامه ی غذایی سالم پیروی کنید

در انتهای برنامه ی کاهش وزن خود ممکن است از دانستن این موضوع شگفت زده شوید که می توانستید از داشتن یک برنامه ی غذایی سالم لذت ببرید. با دانستن این موضوع حتی ممکن است هوس غذاهای چرب و شیرین هم به سراغ شما نیاید. برای حفظ وزن باید سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید و غذاهای شیرین، چرب و فرآوری شده را محدود کنید. کلید اصلی موفقیت شما تداوم و پایداری است.

۵- استراحت و خواب کافی داشته باشید

ایجاد تعادل در فعالیت های فیزیکی با استراحت و خواب کافی برای بازسازی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. این کار را با مطالعه ی یک کتاب یا هشت ساعت خواب شبانه روزی می توان ایجاد کرد. کاهش استرس و خواب کافی روش های موثری در کاهش و تثبیت وزن محسوب می شود. بالعکس کم خوابی و استرس زیاد، اختلالات هورمونی و متابولیک ایجاد می کند که کاهش و تثبیت وزن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

۶- به نوسان وزن خود توجه کنید

اگر وزن ایده آل شما ۷۰ کیلو است اما از ۷۱ پایین تر نمی آیید، اصلا نگران نباشید. نوسانات چند کیلویی وزن در طول رژیم کاملا طبیعیست. بنابراین بهتر است به یک دامنه ی خاص پایبند باشید نه به یک وزن خاص.

۷- یک گروه حمایت‌گر برای خود بیابید

یکی از مهم ترین ابزار در برنامه ی تثبیت وزن، تشویق و حمایت از طرف یک گروه یا جامعه با اهداف مشترک است. شاید افراد عادی توجهی به تغییرات کوچکی که در شما رخ می دهد نداشته باشند، اما یک گروه حمایت گر به این تغییرات به خوبی توجه دارند و مدام شما را به ادامه ی آن تشویق می کنند. بهتر است عادت های سالمی را که برای شما کارساز است ادامه دهید، از بدن خود آگاه باشید، وزن کشی را ادامه دهید و فعالیت ها و میزان غذای خود را کنترل کنید. اگر به دنبال یک گروه حمایت‌گر و یا رژیم‌ درمانی گروهی هستید، پیشنهاد می‌کنم یک بار هم که شده رژیم گروهی برنافیت دکتر کرمانی را امتحان کنید.

۸- صبحانه را فراموش نکنید

اگر به دنبال کاهش وزن هستید به این نکته توجه کنید که صبحانه مهمترین وعده ی غذایی در روز است. روز خود را با وعده ای سرشار از پروتئین شروع کنید، تا سوخت و ساز بدن فعال شود و پس از یک خواب طولانی با کالری سوزی روز را شروع کنید. متخصصان تغذیه بر این باورند که صبحانه سالم باید حاوی ۱۳ تا ۲۰ گرم پروتئین باشد.

۹- به عدد روی ترازو دقت کنید

به ارقام روی ترازو دقت کنید! تقریبا هفته ای یک بار وزن خود را کنترل کنید، چک کردن وزن در ثابت نگه داشتن آن بسیار موثر است. به منظور حفظ انگیزه پس از رسیدن به وزن ایده آل، همیشه وزن خود را زیر نظر داشته باشید. البته استفاده بیش از حد ترازو  نیز توصیه نمی شود زیرا تمرکز فرد را بهم می ریزد و باعث ایجاد استرس می شود. نه وزن خود را به کلی فراموش کنید نه اینکه هر لحظه آن را چک کنید.

۱۰- زمان تماشای تلویزیون مراقب باشید

نشستن طولانی مدت، بسیار خطرناک است. اگر دائما یکجا بنشینید در کاهش وزن نتیجه ای در پی نخواهد داشت. افرادی که موفق به تثبیت وزن خود شده اند معمولا مدت زمان کمتری تلوزیون تماشا می کنند ( ۱۰ ساعت در هفته). درست است که مشخص نیست این افراد، زمانی که تلویزیون تماشا نمی کنند دقیقا به چه کاری مشغول هستند، اما شانس داشتن فعالیت بیشتری را دارند. هر کالری که می سوزانید حساب می شود! پس حواستان به مدت زمان نشستن و مدت زمان فعالیت بدنی باشد. در هنگام تماشای تلویزیون گاهی از جای خود بلند شوید و حرکت کنید تا عضلات به خواب نروند، همچنین به جای مبل بهتر است روی زمین بنشینید.

تثبیت وزن

برای رسیدن به وزن ایده‌آل و تثبیت وزن چه مراحلی را باید طی کرد؟

فرمول تثبیت وزن به شما کمک میکند؛ اگر به دنبال یک برنامه‌ی منسجم و حساب شده برای رسیدن به وزن ایده‌آل و پس از آن ثابت نگه داشتن وزن خود هستید، پیشنهاد می‌کنم، مراحل آن را مو به مو اجرا کنید.

مرحله‌ی اول: کاهش وزن

اول از همه باید به خاطر داشته باشید که کاهش وزن کلید اصلی موفقیت شماست. پس پیش از شروع هر برنامه‌ای به دنبال یک رژیم غذایی سالم و حساب شده باشید. رژیم‌هایی که شما را از مصرف غذاهای مختلف محروم می‌کنند، هیچ ارزشی ندارند و با وجود تاثیرشان در کاهش وزن موجب بازگشت وزن سریع می‌شوند

مرحله‌ی دوم: کاهش سایز

کاهش سایز نیز در کنار کاهش وزن از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند این گزینه در مرحله‌ی ۲ قرار گرفته اما اهمیت آن به اندازه‌ی مرحله‌ی ۱ می‌باشد. برای کاهش سایز بهترین راه استفاده از یک برنامه‌ی ورزشی در کنار رژیم غذایی شماست. برنامه‌ای که با توجه به نیازهای فیزیکی و جسمانی شما طراحی شده باشد، نه تنها سرعت کاهش وزن شما را بالا می‌برد، بلکه از سایز شکم و پهلوهای شما نیز کم می‌کند.

مرحله‌ی سوم: تثبیت وزن

مهم‌ترین و در عین حال سخت‌ترین مرحله، ثابت نگه داشتن وزن است. اگر شما در طول دوران رژیم، سیک زندگی خود را عوض نکرده باشید، نمی‌توانید وزن کم شده را حفظ کنید. باید به خاطر داشته باشید که بعد از کاهش وزن باید عادت‌های اشتباه را کنار گذاشته و سبک زندگی سالم را جایگزین آن کنید.

برای دریافت مشاروه‌ی کاهش و تثبیت وزن از کارشناسان تحت تایید دکتر کرمانی، در کادر زیر شماره خود را وارد کنید.

 

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
شاهین مسعودی

رژیم های برنافیت میتونه به تثبیت وزن بعد از لاغری کمک کنه؟

پشتیبان برنافیت

سلام شاهین جان
بعد از رژیم لاغری، رژیم تثبیت رو به شما میدیم تا در وزن دلخواه بمونید

نازیا

فرمول ثابت نگه داشتن وزن رو اگر رعایت کنید خیلی زودتر به نتیجه میرسید
من اینو به شخصه برای ثابت کردن وزنم استفاده کردم و کلی هم جواب گرفتم

پشتیبان برنافیت

سلام نازیا جان
ممنون که نتایجتون رو با ما به اشتراک میذارید

مهدسه اعرابی

اگر دنبال رژیم تثبیت وزن رایگان باشید این مقاله خیلی عالی بود من که کلی استفاده کردم

سارا سلطانی

شما خودتون رژیم تثبیت وزن رو دارید؟

پشتیبان برنافیت

سلام سارا جان
اره تماس بگیر با مشاورمون برات توضیح میدیم

سارا سلطانی

فرمول تثبیت وزن چیست؟

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های وبسایت دکتر کرمانی که در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت است. در برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmi، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج اصلی دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]