آیا رژیم کم کربوهیدرات گزینه ی مناسبی برای کاهش وزن است؟

در دوره ای که رژیم های شدید و کاهش وزن های سریع اوج گرفته، رژیم کم کربوهیدرات خودنمایی می کند.  طرفداران رژیم کربوهیدرات معتقدند که هیچ راه دیگری برای کاهش وزن جز محدود کردن کربوهیدرات وجود ندارد.

در این رژیم، مصرف پروتئین بسیار اهمیت دارد، اما حقیقت این است که کربوهیدرات ها هم چیز بدی نیستند.

کربوهیدرات ها اولین منبع انرژی هستند، به این معنا که بدن ما برای سوزاندن کالری ها ابتدا به سراغ کربوهیدرات ها می رود. اما پروتئین برای تولید انرژی استفاده نمی شود و بلوک سازنده ی ترمیم ماهیچه ها محسوب می شود. بنابراین اگر سبک زندگی شما فعال است، حتما به مصرف کربوهیدرات نیاز خواهید داشت. با برنافیت همراه باشید.

پیشنهاد برنافیت:

 

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟

رژیم کم کربوهیدرات یک برنامه غذایی است که میزان کربوهیدرات ها از جمله غلات، سبزیجات نشاسته ای و میوه ها را محدود می کند. رژیم های کم کربوهیدرات زیادی وجود دارد که هر کدام میزان خاصی از کربوهیدرات را در رژیم غذایی محدود می کنند.

برای مثال در رژیم کتو شما تنها مجاز به مصرف 5 درصد کربوهیدرات هستید که این با میزان توصیه شده دستورالعمل های غذایی که در آن فرد مجاز است 45 تا 65 درصد کالری خود را از کربوهیدرات به دست آورد، مغایرت دارد.

پیشنهاد برنافیت:

 

آیا رژیم کم کربوهیدرات به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن کوتاه مدت فوق العاد است چرا که شما را از مصرف کربوهیدرات های ساده ای چون شکر، پاستای سفید و نان سفید باز می دارد. این کالری های پوچ به مرور موجب اضافه وزن و چاقی می شوند.

در رژیم های کم کربوهیدرات به شما اجازه داده می شود پروتئین و چربی بیشتری به جای کربوهیدرات مصرف کنید، چرا که این دو باعث افزایش احساس سیری و تثبیت سطح قند خون می شود.

با کاهش مصرف کربوهیدرات ها در رژیم کم کربوهیدرات، بدن شما وارد فاز کتو می شود. وضعیتی که که بدن شما از چربی به عنوان سوخت استفاده می کند. به طور طبیعی شما با سوزاندن چربی بیشتر، کاهش وزن بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد، اما مشکل اینجاست که این رژیم ها محدود کننده هستند و در دراز مدت نمی توان از آنها استفاده کرد.

پیشنهاد برنافیت:

رژیم کم کربوهیدرات

 

معایب رژیم کم کربوهیدرات چیست؟

انتقادهای زیادی به رژیم های کربوهیدرات است که معتقدند استفاده از این رژیم موجب عادت های غذایی ناسالم مثل مصرف بیش از حد چربی های اشباع و محدود کردن برخی از سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل از برنامه غذایی می شود.

 

1- باعث کاهش طول عمر می شود

در یکی از مطالعات نشان داده شد که محدود کردن کربوهیدرات ها از رژیم غذایی میزان مرگ و میر را افزایش می دهد. در این مطالعه 15828فرد در سنین بین 45 تا 64 شرکت کردند. نتایج مطالعه نشان داد افرادی که بین 50 تا 55 درصد انرژی خود را از کربوهیدرات ها دریافت می کنند نسبت به افرادی که 40 درصد یا کمتر کربوهیدرات مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ هستند.

پیشنهاد برنافیت:

 

2- موجب می شود تا مواد مغذی به بدنتان نرسد

از آنجا که رژیم کم کربوهیدرات، همه ی کربوهیدرات ها را حذف می کند، سبزیجات نشاسته ای، میوه و غلات کامل که منابع مهم فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان هستند هم از رژیم شما حذف می شوند.

کمبود این مواد مغذی در رژیم شما موجب سوء تغذیه، التهاب و بیماری می شود.

رژیم کم کربوهیدرات

 

3- موجب مشکلات قلبی می شود

هرچند پروتئین های سیر کننده فواید بسیاری دارند، اما تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از حد گوشت گوساله، مرغ و دیگر پروتئین های حیوانی موجب نارسایی قلبی خواهد شد. به طور کلی محدود کردن کربوهیدرات ها از رژیم غذایی دارای عواقب منفی برای سلامتی شماست. چرا که بدن شما به یک رژیم غذایی متعادل و انواع مواد غذایی نیاز دارد.

اگر همچنان تمایل به دریافت یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارید، پیش از آن با پزشک خود مشورت کنید، چرا که همانطور که گفته شد، محدود کردن چربی ها موجب سوء تغذیه و رژیم های یویو می شوند. بنابراین بهتر است از رژیمی پیروی کنید که علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای شما به کاهش وزنتان هم کمک کند.

پیشنهاد برنافیت:

 مترجم: مریم اصیلی

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments