رژیم کتوژنیک خوب یا بد؟

حتما تا کنون در مورد رژیم کتوژنیک یاکم  کربوهیدرات، پر چربی چیزهایی شنیده اید. این رژیم نقش مهمی در سرکوب اشتها دارد، چرا که با سوزاندن چربی ها به عنوان سوخت، موجب وارد شدن کتون به خون و سرکوب مراکز اشتها در مغز می شود.این رژیم هم در میان ورزشکاران و هم افراد عادی شهرت یافته است.

برای آشنایی با رژیم کتوژنیک ابتدا باید مفهوم کتوز را بدانید.کتوز، فرآیندیست که در آن بدن به دلیل کمبود کربوهیدرات، تشنه ی گلوکز است. اما از آنجا که نمی تواند از آن به عنوان سوخت استفاده کند، به سراغ چربی ها می رود. وقتی بدن چربیها را برای انرژی می شکند، کتون ها تولید شده و بدن را وارد مرحله ی کتوز می کنند. در حالت عادی، بدن از گلوکزِ کربوهیدرات ها که در آرد، سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه ها و محصولات لبنی یافت می شود، به عنوان سوخت استفاده می کند. وقتی کربوهیدرات در بدن وجود داشته باشد، بدن برای سوخت به سراغ چربی ها نمی رود. اما وقتی کربوهیدرات ها حذف شوند، بدن از چربیها به عنوان سوخت استفاده می کند. اگر می خواهید بدانید در رژیم کتو چه اتفاقی برای شما می افتد، با برنافیت همراه باشید.

1- سطح انسولین شما افت می کند

در یک رژیم غذایی نرمال، میزان انسولین شما پس از مصرف غذاهای حاوی گلوکز بالا می رود، اما در فاز کتوز، میزان انسولین شما افت می کند. این افت انسولین موجب آزاد شدن اسیدهای چرب بیشتری از بافت چربی ها و آزاد شدن آنها به عنوان سوخت می شود. از آنجا که در این رژیم، از چربی ها (و نه کربوهیدرات ها) به عنوان اولین منبع سوخت استفاده می شود، چربی بیشتری سوزانده می شود که در نهایت منجر به کاهش وزن می شود.

2- در طول روز کمتر گرسنه خواهید شد

رزیم کتوژنیک- کاهش اشتها- برنافیت

از آنجا که در این رژیم غذایی، میزان مصرف پروتئین های شما به دلیل مصرف گوشت و آجیل افزایش خواهد یافت، در طول روز احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت. اما فرای این موضوع، رژیم کتوژنیک نقش مهمی در سرکوب اشتها خواهد داشت و یکی از دلایل آن هم این است که بدن شما به رژیم کتوژنیک همانند روزه پاسخ می دهد. بدین معنا که بدن خود را با سوزاندن چربی ها به عنوان سوخت، سازگار می کند و در نتیجه کتون را به خون وارد می کند. افزایش خون در کتون، مراکز اشتهای موجود در مغز را سرکوب و منجر به از بین بردن اشتها می شود.

حتما بخوانید: رژیم غذایی ترسناک نیست!

3- ممکن است احساس بیماری به شما دست دهد

کتون ممکن است دارای عوارض جانبی ناگواری همچون آنفولازای کتو باشد. آنفلانزای کتو، علائمیست که در نتیجه ی جایگزینی کربوهیدرات با چربی رخ می دهد. عوارض جانبی احتمالی چنین مشکلی عبارتند از سر درد، حالت تهوع، گرفتگی ماهیچه ها و خستگی که سندروم محرومیت از کربوهیدرات نامیده می شود.

4- نفس شما ممکن است بدبو شود

رژیم کتوژنیک ممکن است تاثیری بر روی بوی دهان برخی از افراد نداشته باشد، اما برخی دیگر ممکن است بوی بد دهان خود را احساس کنند که در این صورت می توانند قرص نعناع مصرف کنند. دلیل چنین بوی بدی چیست؟ یکی از موادی که از کتون در بدن حاصل می شود، استون است که دارای بوی بدی می باشد. بسیاری از افرادی که در کتوز تغذیه ای هستند، تغییری در بوی دهان خود احساس نمی کنند، بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که همه ی افرادی که این رژیم را می گیرند، به این عارضه ی جانبی نیز دچار می شوند.

5- ممکن است دچار یبوست شوید

رژیم کتوزنیک- یبوست- برنافیت

اگر در طول رژیم کتوژنیک، به اندازه ی کافی فیبر و مواد مغذی دیگر مصرف نکنید، ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوید. یکی از مشکلات افرادی که این رژیم را می گیرند، این است که دچار یبوست می شوند که آن هم به دلیل کمبود فیبر می باشد. برای کاهش این علائم، می توانید یک مکمل فیبر کم کربوهیدرات مصرف کنید.

پیشنهاد برنافیت: فیبرهای محلول و فیبرهای نامحلول، کدام برای کاهش وزن و سلامتی مفیدترند؟

6- عملکرد بدن شما کند می شود

اگر ورزشکار باشید، ممکن است در مراحل اولیه ی این رژیم بدن شما کند عمل کند. وقتی شما سعی می کنید خود را با رژیم جدید تطبیق دهید، حتی اگر ورزشکار نباشید، کمی احساس خستگی به شما دست می دهد. اما همین که بدن شما به آن عادت کند، راحت تر می توانید به سراغ تمرین های قدرتی بروید. بسیاری از ورزشکاران، احساس می کنند که تمرین های شدید موجب کتوز بهتر می شود و بهبود وضعیت بدنشان ارزش این روزهای خشن را داشته است. البته باید توجه داشته باشید که این علائم، همه را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بنابراین اگر به کتو علاقه مندید، بد نیست امتحان کنید و ببینید چه احساسی به شما دست می دهد.

اگر می خواهید به رژیم نرمال خود بازگردید، باید به آرامی کربوهیدرات ها را وارد رژیم خود کنید. به هیچ وجه یک شبه به عادت های گذشته ی خود بازنگردید، چرا که ممکن است به یکباره دچار افزایش وزن شوید.

مترجم: مریم اصیلی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه