آیا خوراکی‌ های لاغر کننده را می‌شناسید؟

برای اینکه به تناسب اندام برسید و کاهش وزن پیدا کنید، باید از خوراکی‌ های لاغر کننده استفاده کنید که در بدن شما کالری سوزی می‌کنند. مصرف این مواد غذایی در کنار یک رژیم غذایی درست و اصولی به کاهش وزن سریع شما کمک فراوانی می‌کند. در این مقاله در مورد انواع خوراکی‌ های لاغر کننده و کالری‌سوز با شما صحبت خواهیم کرد. با برنافیت دکتر کرمانی همراه باشید.

خوراکی های لاغر کننده

 

خوراکی‌ های لاغر کننده و کالری سوز کدامند؟

مواد غذایی سالمی که در عین تامین انرژی مورد نیاز بدن شما، چربی سوز هم باشند شامل موارد زیر می‎‌باشد:

  • ادویه جات
  • سبزیجات
  • انواع چای
  • انواع میوه‌های لاغر کننده
  • گوشت‌ها و پروتئین‌ها

 

غذاهای کالری سوز و چربی سوز کدامند؟

در ادامه می‌خواهیم شما را با غذاهای کالری سوز و چربی سوز بیشتر آشنا کنیم:

 

الف- خوراکی‌ های لاغر کننده؛ ادویه‌جات

به طور کلی ادویه‌های تند جزء غذاهای لاغر کننده محسوب می‌شوند، چرا که خاصیت چربی سوزی سریع و فراوان دارند. در ادامه با برخی از این ادویه‌ها آشنا خواهید شد:

 

1- فلفل

مخصوصاً فلفل سرعت چربی سوزی در ناحیه شکم را افزایش داده و آن را به انرژی تبدیل می‌کند. فلفل‌ها به شکل طبیعی اشتها را کم کرده و باعث افزایش کالری سوزی می‌شوند.

 

2- دارچین

دارچین که ادویه‌ای گرم به شمار می‌رود متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث کاهش چربی دور شکم می‌شود

 

3- زردچوبه

زردچوبه دارای ماده فعال کورکامین می‌باشد که باعث افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

4- زنجبیل

زنجبیل باعث سوزاندن چربی مخصوصاً چربی‌های ناحیه شکم شده و اشتها را کاهش می دهد.

 

5- پونه کوهی

پونه کوهی با اثر بر روی پروتئین‌های سازنده چربی باعث کنترل و کاهش وزن می شود

 

6- جنسینگ

جنسینگ نیز دارای خواص فروانی است که یکی از آنها کمک به کالری سوزی و کاهش وزن است.

 

ب- خوراکی‌ های لاغر کننده؛ میوه‌ها

از جمله غذاهای لاغر کننده می‌توان به میوه‌ها اشاره کرد. بعضی از این میوه‌ها عبارتند از:

 

1- آووکادو

خمیر یا سس آووکادو از اشتهای کاذب جلوگیری می‌کند و هورمون کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد. این هورمون با تاثیر روی استرس جلوی اشتهای کاذب فرد را گرفته و باعث لاغری می‌شود.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

2- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین به دلیل داشتن کربوهیدرات‌ باعث می‌شود که بیشتر احساس سیری داشته باشید. سیب زمینی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها هستند که باعث تعادل در میزان قند خون شده و کالری‌های مصرفی را سریع‌تر به انرژی تبدیل می‌کنند.

 

3- انواع توت

توت‌ها و انواع تمشک سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که به کالری سوزی در ناحیه شکم کمک فراوانی می‌کنند. همچنین دارای خاصیت عضله سازی نیز هستند.

 

4- گریپ فروت

این میوه ه تنها توانایی چربی سوزی بالایی دارد، بلکه باعث کاهش اشتها شده و چربی پهلو را از بین می‌برد.

 

5- نارگیل

نارگیل و مخصوصا روغن نارگیل از جمله روغن‌هایی است که باعث لاغری می‌شود. روغن نارگیل به کاهش سایز دور کمر نیز کمک می‌کند.

 

6- بادام

بادام علاوه بر اینکه باعث ساخت عضلات قوی‌تر می شود باعث کالری سوزی و کاهش ابتلا به بیماری‌ها نیز می‌شود.

 

7- مرکبات

پرتقال و نارنگی سرشار از ویتامین C هستند و باعث کاهش چربی در ناحیه کمر و پهلو می‌شوند.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

8- سیب

سیب مخصوصا اگر با پوست مصرف شود، باعث افزایش متابولیسم و تناسب اندام می‌شود.

 

9- کدو سبز

کدو سبز سرشار از فیبر بوده و باعث کالری سوزی در بدن می‌شود.

 

10- هندوانه

هندوانه دارای ماده‌ی آرژنین بوده و اسیدهای آمینه مفید زیادی دارد که در چربی سوزی نقش مهمی دارند.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

ج- خوراکی‌ های لاغر کننده: گوشت‎‌ها و پروتئین‌ها

پروتئین ها به دلیل ایجاد عضله و جایگزینی با چربی باعث کاهش چربی های بدن می‌شوند. انواع گوشت و پروتئین را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:

 

1- ماهی‌ها

ماهی وحشی یا سالمون این ماهی به دلیل وجود امگا ۳ در خود باعث کاهش وزن چربی سوزی می‌شود . تن ماهی نیز به دلیل عضله سازی و جایگزینی با چربی باعث کاهش چربی مخصوصاً در ناحیه شکم می‌شود.

 

2- حبوبات

حبوباتی مثل عدس، لوبیا سفید و قرمز کمک فراوانی به کنترل گرسنگی کرده باعث افزایش چربی سوزی می‌شوند. از دیگر پروتئین‌ها که در کالری سوزی نقش دارند می‌توان به شیر، سینه مرغ و بوقلمون، گوشت بدون چربی، میگو، ماهی تیلا پیلا و ساردین و انواع آجیل اشاره کرد.

 

د- خوراکی‌ های لاغر کننده: انواع چای

انواع چای به دلیل آنتی اکسیدان‌های فراوانی که در خود دارند به عنوان خوراکی‌ های لاغر کننده استفاده می‌شوند. این غذاها روی متابولیسم چربی‌ها و کاهش وزن می‌توانند تاثیرگذار باشند:

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

1- چای سفید

چای سفید دارای خاصیت کالری سوزی فراوان است. این چای با افزایش متابولیسم در بدن باعث چربی سوزی بیشتر می‌شود.

 

2-چای سبز

چای سبز مخصوصاً اگر همراه با تمرینات ورزشی مصرف شود، باعث افزایش چربی سوزی می‌شود.

 

3- چای ترش

چای ترش که دارای آنتی اکسیدان‌های فراوان می‌باشد به کاهش فشار خون کمک کرده و باعث کاهش سطح کلسترول و همچنین چربی سوزی می‌شود.

 

4- چای بابونه

جالب است بدانید که چای بابونه دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدافسردگی است، سطح  قند خون را کاهش داده و باعث لاغری می‌شود.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

5- چای زنجبیل

این چای باعث افزایش سیری و کاهش اشتها و در نتیجه باعث لاغری می‌شود.

 

6- چای نعناع

چای نعناع باعث ایجاد خلق و خوی بهتر، بهبود هضم و در نتیجه کاهش چربی‌ها در بدن می‌شود.

 

7- چای گل همیشه بهار

این چای دارای خاصیت ضدالتهابی شدید بوده و به افزایش وزن ناشی از استرس و التهاب کمک فراوانی می‌کند.

 

8- چای رزماری

این چای نیز خاصیت ضدافسردگی داشته و برای کاهش وزن مناسب است.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

9- چای انار

چای انار سرشار از آنتی اکسیدان  و مواد ضدمیکروبی می‌باشد و به کاهش وزن و چربی سوزی کمک فراوانی می‌کند. از دیگر انواع چای که کالری سوز هستند می‌توان به چای ماته، چای قره قاط، چای اولنگ، چای سبز و چای گل بامیه اشاره کرد.

 

بهترین خوراکی‌ های لاغر کننده و چربی سوز کدامند؟

از  غذاهای چربی سوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخم مرغ: تخم مرغ به دلیل داشتن کولین که از مهمترین مواد چربی سوز به حساب می‌آید مخصوصاً در وعده صبحانه چربی سوزی را بالا برده و عضله سازی می‌کند.

لوبیای سیاه: این دانه به دلیل هضم کندی که دارد می‌تواند باکتری‌های لثه و دهان را از بین برده و باعث افزایش حالت سیری می شود.

برنج سیاه: این برنج که سرشار از آنتی اکسیدان است به دلیل وجود فیبر بالا  به‌ کالری سوزی کمک فراوانی کند.

ماکارونی همراه گوشت: این غذا که دارای کربوهیدرات و پروتئین به صورت هم‌زمان می‌باشد باعث سیری فرد به مدت طولانی شده و با کاهش اشتها شخص را لاغر می‌کند.

دانه چیا: با ایجاد حالت ژله‌ای در داخل معده و به دلیل کند بودن روند هضم باعث احساس سیری می‌شود.

بذر کتان: بذر کتان دارای فیبر بالا بوده و آسیاب شده‌ی آن کمک فراوانی به کالری سوزی می‌کند.

دانه کنجد: دانه‌های کنجد با خواص فراوان باعث کاهش چربی‌های بدن شده و کالری سوزی را افزایش می‌دهد.

شکلات تلخ: با کنترل دیابت و بیماری‌های قلبی به کاهش وزن کمک می‌کند.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی به دلیل وجود بتاکاروتن با آنتی اکسیدان‌ها به ذخایر چربی بدن حمله کرده و آنها را از بین می‌برد.

اسفناج: اسفناج به خاطر کاهش اشتها در افراد به کالری سوزی کمک فراوانی می‌کند.

گل کلم: به دلیل روند هضم طولانی به کالری سوزی بیشتر نیاز دارد.

سیر: سیر به افزایش متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کند.

کرفس: دارای کالری پایین بوده و کالری سوزی را در بدن افزایش می‌دهد.

خیار: خیار سرشار از آب ویتامین C و K و پتاسیم و ماده سیلیکا است و چربی ها در بدن شکسته و از بین می‌برد.

قارچ: باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به دلیل وجود پروتئین باعث سیری در مدت طولانی می‌شود.

کاهو: کاهو باعث افزایش سیری و در نتیجه کالری سوزی بیشتر می‌شود.

تره فرنگی: دارای مقادیر زیاد اسید فولیک بوده و منبع ویتامین C و K و B6، آهن و منیزیم است.  مصرف این سبزی باعث افزایش چربی سوزی می‌شود.

از دیگر غذاهای چربی سوز میتوان به لبنیات اشاره کرد. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی کمک می‌کند. مخصوصا اگر به جای استفاده از لبنیات پرچرب از لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنید. سعی کنید در طول روز دو تا سه بار لبنیات مصرف کنید.

خوراکی‌ های لاغر کننده - برنافیت دکتر کرمانی دکتر کرمانی

 

چرا باید از غذاهای چربی سوز و پروتئین به طور هم‌زمان استفاده کنیم؟

اگر شما از غذاهای چربی سوز استفاده کنید و به جای چربی‌ها پروتئین و در واقع عضله جایگزین آن کنید هم‌زمان با سوزاندن چربی‌ها می‌توانید عضلات خود را بسازید و تقویت کنید. آمینواسیدهای شاخه دار مثل لوسین به ژن‌های عضلانی که مسئول رشد و تولید پروتئین‌ها در بدن هستند دستور ساخت سلول‌های عضلانی را می‌دهد. پس استفاده از مواد غذایی پروتئینی هم‌زمان با کالری سوزی به عضلانی کردن ماهیچه‌ها و بدن کمک فراوانی می‌کند.

حالا که با خوراکی‌ های لاغر کننده و چربی سوز آشنا شدید، بد نیست به مرور آنها را وارد سبد غذایی خود کنید و نهایت استفاده را از آنها ببرید. برنافیت دکتر کرمانی تمام تلاش خود را در جهت آگاه سازی شما انجام می‌دهد. امیدواریم از این مطلب استفاده‌ی کامل را برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای مقاله برای ما کامنت کنید.

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments