چه عواملی منجر به دیابت نوع 2 می شود؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که برای یک چک آپ روتین نزد پزشک رفته باشید و او به شما گفته باشد دیابت نوع 2 دارید. به احتمال زیاد همه ی شما در مورد دیابت نوع 2 ، چیزهایی از قبل شنیده اید و می دانید چگونه یک فرد ممکن است دچار دیابت شود. در واقع، پزشک شما ممکن است هشدار داده باشد که در بسیاری از موارد، این بیماری به دلیل اشتباه در انتخاب مواد غذایی و بی تحرکی است.

در بسیاری از موارد افراد به صحبت های پزشک خود گوش نمی دهند، چرا که سالهاست به این روش عمل کرده اند و این شیوه به نظر آنها خوب بوده. آیا شما نیز نشانه های هشدار دهنده را نادیده گرفته اید؟ پس از آن چه اتفاقی افتاده است؟ برای درک این موضوع باید نگاهی به فاکتورهای ریسک مربوط به دیابت نوع 2 بیاندازیم تا ببینیم کدام در مورد شما صحت دارد. با برنافیت همراه باشید.

 

1- عامل دیابت نوع 2 ؛ سابقه ی خانوادگی

هم عامل وراثت و هم عامل محیط (مثل عادت های اکتسابی مربوط به غذا خوردن، فعالیت های بیرون از خانه، الگوهای خواب و مکانیسم های پاداش) می توانند خطر ابتلا به دیابت را کاهش و یا افزایش دهند. بنابراین علاوه بر کارهایی که منجر به ایجاد دیابت می شود، سابقه خانوادگی و ارثی نیز در ابتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

 

2- عامل دیابت نوع 2 ؛ بی تحرکی

نشستن های طولانی و عدم تحرک فیزیکی شانس شما را برای ابتلا به دیابت افزایش می دهد. چرا؟ به کار انداختن ماهیچه ها، آتش التهاب را از بین می برد. عدم استفاده از ماهیچه ها منجر به افزایش دیابت می شود. وقتی که شما می نشینید از ماهیچه های خود استفاده نمی کنید، در نتیجه احتمال دیابت در شما افزایش می یابد.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: کشش های مفید برای افراد بی تحرک

دیابت نوع 2

 

3- عامل دیابت نوع 2 ؛ نژاد

برخی از نژادها بیشتر در معرض از خود بیخودی در برابر رژیم های غذایی غربی هستند. اسپانیایی ها، سیاه پوست ها، هاوایی ها، آمریکایی های بومی و آسیایی ها بیشتر دچار خطر ابتلا به دیابت می باشند.

 

4- عامل دیابت نوع 2 ؛ سن و سال

از سن 45 سالگی به بعد خطر ابتلا به دیابت در افراد افزایش می یابد، چرا که بسیاری از افراد تا به این سن برسند شیرینی جات زیادی مصرف کرده اما ورزش نکرده اند. مضرات این دو کار در این سنین خود را نشان می دهد. بسیاری از افراد بازنشسته نیز دچار دیابت می شوند، زیرا دچار سبک زندگی بدون فعالیت هستند.

 

5-عامل دیابت نوع 2 ؛ دیابت بارداری

دیابت بارداری یک هشدار اولیه است چرا که نشان می دهد شما از نظر ژنتیکی مستعد آن هستید و اگر مراقب چیزهایی که می خورید و کارهایی که می کنید نباشید، حتما دچار دیابت خواهید شد.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: راهکارهایی برای کاهش وزن بعد از بارداری

دیابت نوع 2

 

6- عامل دیابت نوع 2 ؛ به دنیا آوردن یک نوزاد سنگین

به دنیا آوردن یک نوزاد بالای 4 کیلو نشان دهنده ی استعداد شما به اضافه وزن و چاقی است که موجب ابتلای شما به دیابت در آینده خواهد شد.

 

7- عامل دیابت نوع 2 ؛ وزن و توزیع چربی

هر چه چربی بیشتری داشته باشید (به خصوص در ناحیه ی شکم) بدن شما نسبت به انسولین و هورمون تنظیم گرسنگی به نام لپتین مقاوم ترمی شود. بنابراین احتمال دیابت نوع 2 در شما افزایش می یابد.

 

 

8- عامل دیابت نوع 2 ؛ پیش دیابت

زمانی که هموگلوبین A1c شما نزدیک به 6 می شود، خطر ابتلا به دیابت در شما افزایش می یابد. بنابراین اگر علائم پیش دیابت دارید، باید بیشتر مراقب باشید.

 

9- عامل دیابت نوع 2 ؛ گروه همسالان دارای اضافه وزن

افراد دارای تمایل شدیدی به قبول عادت های افراد خانواده، دوستان و همکاران به دلیل نزدیکی زیادی که با آنها دارند، می باشند. بنابراین الگوهای غذایی غلط در دوستان و اطرافیان تاثیر زیادی بر روی فرد ممکن است داشته باشد.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد

 

10- عامل دیابت نوع 2 ؛ کم کاری غده ی تیروئید

بالا بودن میزان هورمون تحریک کننده ی تیروئید و یا آنتی بادی های ضد بافت تیروئیدی اغلب در بیماران دیابتی مشاهده می شود. برخی دیگر ممکن است دچار عدم تحمل گلوتن باشند. وقتی پیش پزشک می روید، تمام این علائم را بررسی کنید.

دیابت نوع 2

 

11- عامل دیابت نوع 2 ؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک

این سندروم بیشتر خود را در تخمدان ها و پوست شما نشان می دهد، اما بسیاری از ویژگی های دیابت را نیز به همراه دارد. روش درمان آن دو نیز یکسان است: بهبود سبک زندگی.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: سندروم تخمدان پلی کیستیک چه علائمی دارد؟

 

12- عامل دیابت نوع 2 ؛ سابقه ی سکته ی قلبی

اگر سابقه ی سکته ی قلبی داشته باشید، ابتلا به دیابت خود به خود در شما افزایش می یابد.

 

13- عامل دیابت نوع 2 ؛ آکانتوز نیگریکانس

این بیماری یک عارضه ی پوستی است که در آن پوست زیر بغل یا پوست قسمت هایی از بدن که روی هم جمع می شوند، تیره، ضخیم و مخملی می شوند. این بیماری در نتیجه ی چاقی حاصل می شود. چاقی موجب مقاومت در برابر انسولین می شود، در نتیجه سطح هورمون انسولین در خون بالا می رود. مقاومت در برابر انسولین نیز منجر به دیابت نوع 2 می شود.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: سلامتی و لاغری ، هر دو به کمک کاهش انسولین

دیابت نوع 2

 

14- عامل دیابت نوع 2 ؛ عدم تحمل گلوتن

افرادی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند نیز در خطر ابتلا به دیابت می باشند.

 

15- عامل دیابت نوع 2 ؛ عادت های خواب اشتباه

کم خوابی یکی از عوامل اصلی پرخوری های احساسی و در نتیجه افزایش وزن و چاقی است. در نتیجه آن را می توان یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 شناخت.

 

مترجم: مریم اصیلی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه