حقایقی که در مورد کالری ها نمی دانید

همه ی ما می دانیم که کاهش وزن و حفظ آن به کالری ها بستگی دارد. اما فاکتورهای دیگری نیز در وزن ما موثرند. در اینجا به پنج نکته در مورد کالری ها اشاره می کنم.

1- سازمان غذا و دارو به برچسب های غذایی اجازه می دهد تا کالری ها را 20 درصد کمتر نشان دهند.

این مقدار بسیار زیاد است. سازمان غذا و دارو قانونی دارد که بر طبق آن به سازندگان مواد غذایی اجازه می دهد تا 20 درصد کمتر از حد واقعی بر روی محصولاتشان، برچسب کالری بزنند.

برای مثال، یک محصول پروتئینی که دارای برچسب 250 کالری است، ممکن است تا 300 کالری داشته باشد. تنها راهی که می توانید از مقدار کالری دریافتی خود اطمینان حاصل کنید این است که شمارش کالری ها را از مواد تشکیل دهنده ی آن آغاز کنید، اما بیشتر افراد نمی توانند چنین کاری انجام دهند. دومین کاری که می توانید انجام دهید این است که به غرایز خود اعتماد کنید و نسبت به آنچه می خورید هوشیار باشید. اگر اطلاعات غذایی روی یک بسته خیلی عالی به نظر می رسد به آن شک کنید. اگر شک کردید، بخشی از میان وعده را وزن کنید تا مطمئن شوید که آیا با وزن نوشته شده روی برچسب مطابقت دارد یا نه؟

آیا مشتاق شدید خودتان میان وعده درست کنید؟ کار سختی نیست. طرز تهیه ی برخی از اسنک ها تنها شامل سه ماده تشکیل دهنده و یا حتی کمتر است.

2- غذاهایی که دارای برچسب کالری صفر هستند، حداقل در هر وعده شامل 4 کالری می باشند.

تا اینجا دانستید که نباید به برچسب مواد غذایی اعتماد کنید، در اینجا مثال دیگری می زنیم. طبق سازمان غذا و دارو، یک پانل تغذیه اجازه دارد غذاهایی را که کمتر از 5 کالری دارند برچسب بدون کالری بزند. مثلا اگر بر روی یک بسته شیرین کننده برچسب بدون کالری خورده باشد بدین معناست که حداقل دارای 4 کالری می باشد.

شاید این مقدار زیاد به نظر نرسد، اما اگر شما از آن ماده ی غذایی به میزان زیاد مصرف می کنید دیگر این مقدار کم به نظر نمی رسد. اگر شما از محصولات شیرین کننده، اسپری پخت و پز، اسپری کره ی بدون کالری و یا محصولات دیگری که برچسب بدون کالری دارند مصرف می کنید، در مورد میزان مصرف آنها آگاه باشید و همیشه کمی به میزان کالری که روی آنها برچسب خورده اضافه کنید. نکات زیر را نیز مطالعه کنید.

3- حتی وقتی هیچ کاری انجام نمی دهید هم کالری می سوزانید.

ورزش تنها راه سوزاندن چربی ها نیست. حتی وقتی که پشت میز نشسته اید یا روی مبل دراز کشیده و در حال تماشای تلویزیون هستید، نیز بدن شما کالری می سوزاند. این بدان دلیل است که بدن شما برای فعالیت های روزانه مثل نفس کشیدن و هضم غذا نیز کالری می سوزاند. میزان کالری که شما با انجام ندادن فعالیت می سوزانید، میزان کالری استراحت و یا میزان کالری پایه نامیده می شود. شما می توانید یک ماشین حساب بردارید و این میزان را محاسبه کنید.

4- اگر میزان کالری دریافتی خود را به شدت کاهش دهید، روند کاهش وزن شما نیز کاهش می یابد.

درست است که کاهش دریافت کالری و افزایش سوزاندن کالری موجب کاهش وزن می شود اما باید در نظر داشته باشید که کاهش مصرف کالری، نباید خیلی سریع اتفاق بیافتد یا اینکه خیلی کم کالری مصرف شود. اگر کالری دریافتی خود را بیش از حد کاهش دهید، بدن شما وارد مرحله ی قحطی زدگی می شود. به این معنا که کاهش متابولیسم کاهش می یابد چرا که بدن شما برای حفظ انرژی، چربی ذخیره می کند. این کار، روند کاهش وزن شما را کاهش می دهد و دارای آثار مضری برای سلامتی می باشد.

آستانه ی دریافت کالری افراد متفاوت است اما بیشتر متخصصان معتقدند که دریافت کمتر از 1200 کالری در روز مناسب نیست. پس بهتر است اطمینان حاصل کنید که دریافت کالری شما خیلی کم و یا خیلی زیاد نباشد.

5- ماشین آلات ورزشی کالری سوزی را 20 درصد بیشتر از میزان حقیقی نشان می دهند.

ناراحت کننده است نه؟ اما حقیقت دارد. برخی از ماشین آلات ورزشی مثل تردمیل، اسکی فضایی، تردمیل پله ای و غیره دارای نمایشگر کالری سوزی هستند. اما این ارقام قابل اطمینان نیستند. طبق تحقیق 2010 مرکز عملکردهای انسانی دانشگاه سان فرانسیسکو، ماشین های ورزشی، کالری سوزی را تا 20 درصد بیشتر از میزان حقیقی نشان می دهند. (اسکی فضایی حتی 42 درصد کالری سوزی را بیشتر نشان می دهد.)

گرچه کار کردن با دستگاه های ورزشی مشکلی ندارد اما به اعداد کالری سوزی که روی دستگاه نشان داده می شود، زیاد اعتماد نکنید و هرگز ورزش را بهانه ای برای پرخوری در ادامه ی روز قرار ندهید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments