کاهش وزن با محاسبه متابولیسم پایه BMR

محاسبه BMR به سنجش سوخت و ساز بدن و محاسبه کالری غذاها در رژیم غذایی به شما کمک می‌کند. علاوه بر آن، محاسبه اطلاعاتی که می‌دهد، برای یک رژیم غذایی مناسب ضروری است. در این مطلب شما را با متابولیسم پایه BMR، نحوه محاسبه و نقش آن در محاسبه وزن ایده آل آشنا می‌کند.

متابولیسم پایه BMR

بدن احتیاج به BMR یا همان متابولیسم پایه برای میزان کالری دارد. به دلیل این‌که بدن انسان برای انجام عملکرد‌های اساسی و حیاتی نیاز به میزان متابولیسم پایه دارد. عملکردهای پایه عبارتند از:

  • گردش خون
  • تنفس
  • تولید سلول
  • پردازش مواد مغذی
  • سنتز پروتئین
  • جذب و هضم غذا
  • انتقال خون

متابولیسم پایه یا BMR چیست؟

BMR مخفف عبارت انگلیسی Basal Metabolic Rate یعنی میزان متابولیسم پایه می‌باشد. برخی از متخصصان بر این باور هستند که متابولیسم  پایه همان متابولیسم استراحت است. ولی باید گفت این دو تفاوت کوچکی با هم دارند. میزان کالری متابویسم بدن باید محاسبه شود تا ما زنده بمانیم. همانطور که در بالا گفته شد بدن برای انجام فعالیت‌های اصلی مثل نفس کشیدن و تولید سلول به کالری نیاز دارد. به این فعالیت‌های اصلی که میزان کالری بدن را می‌سوزاند متابولیسم پایه گفته می‌شود.

متابولیسم استراحت یا RMR چیست؟

در زمان استراحت بدن، میزان کالری می‌سوزاند که به آن متابولیسم استراحت گفته می‌شود. بعد از استراحت شبانه و صبح قبل از میل کردن صبحانه، متابولیسم استراحت اندازه‌گیری می‌شود. متابولیسم پایه BMR و متابولیسم استراحت RMR تقریبا یکی هستند. به همین دلیل متخصصان از هر دو نوع به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

مواردی که در میزان متابولیسم پایه تاثیرگذار است

۱. برنامه غذایی

میل کردن وعده‌های کوچک باعث افزایش متابولیسم پایه می‌شود. گرسنگی و غذا نخوردن موجب کاهش ۳۰ درصد متابولیسم پایه بدن می‌شود. تلفن همراه اگر زیر ۵ درصد شارژ داشته باشد به حالت ذخیره کردن نیرو می‌رود، بدن هم اگر کالری کافی دریافت نکند به حالت ذخیره کالری می‌رود.

۲. بارداری

بالا رفتن متابولیسم پایه برای تامین نیازهای جنین از بدن مادر می‌باشد. خانم‌های باردار به همین دلیل است که در دوران بارداری تمایل دارند غذای بیشتری میل کنند. یائسگی با توجه به تغییرات هورمونی باعث افزایش و یا کاهش BMR می‌شود.

بارداری و متابولسیم پایه

۳. داروها

مصرف برخی از مکمل‌ها و داروها باعث افزایش BMR می‌شود. مصرف این داروها بیشتر توسط افرادی که قصد کاهش وزن دارند، استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین مکمل‌ها کافئین است.

۴. سن

با توجه به این‌که سن هر فرد بالاتر می‌رود، میزان متابولیسم پایه بدن شخص پایین‌تر می‌آید. یعنی بدن به کالری کمتری برای انجام فعالیت‌ نیاز دارد.

۵. آب و هوا

آب و هوای سرد موجب بالا رفتن متابولیسم پایه BMR بدن می‌شود، به دلیل این‌که با وجود آب و هوای سرد، بدن شروع به گرم نگه‌داشتن بدن می‌کند و همین آب و هوای گرم موجب بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود. وقتی که بدن در دمای بالا باشد، بدن شروع می‌کند اندام‌های داخلی بدن را در دمای مناسب نگه دارد؛ به همین دلیل میزان کالری زیادی می‌سوزاند و متابولیسم پایه را بالا نگه می‌دارد. حدودا با بالا رفتن هر ۲ درجه فارنهایت، کالری سوزی بدن ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

۶. ژنتیک

با توجه به ژنتیک و مواد ارثی که از والدین به فرزند منتقل می‌شد، روی میزان متابولیسم پایه BMR تاثیر می‌گذارد. درست است که چاقی و لاغری ارثی نیست و رفتارهای والدین تاثیرگذار است، اما برخی از افراد به طور ژنتیکی دارای متابولیسم بالاتری نسبت به بقیه هستند.

ژنتیک و میزان متابولیسم پایه

محاسبه متابولیسم پایه BMR

برای این‌که به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود برسید باید میزان متابولیسم پایه BMR را محاسبه کنید. برای محاسبه متابولیسم پایه BMR کافی است با فرمول ریاضی که توسط دانشمندان طراحی شده است، تست کنید و یا با استفاده از نرم افزارهای آنلاین محاسبه کنید. این دو راه میزان متابولیسم پایه BMR را دقیق نشان نمی‌دهد، اما تست آزمایشگاهی بسیار دقیق‌تر است. به دلیل این‌که هزینه بالایی دارد افراد ترجیح می‌دهند همان دو روش قبلی را انجام دهند.

فرمول محاسبه  BMR

متابولیسم پایه و فرمول

 

به چه دلیل باید از متابولیسم پایه BMR باخبر باشیم؟

با کمک محاسبه میزان متابولیسم پایه BMR برای کاهش و یا افزایش وزن خود می‌توانید کمک بگیرید. اگر بدانید بدن شما روزانه به چه مقدار کالری می‌سوزاند، خیلی راحت‌تر می‌توانید میزان کالری‌های دریافتی بدن خود را تشخیص دهید. به زبان ساده‌تر باید گفت:

  • برای کاهش وزن باید کمتر از متابولیسم پایه BMR کالری دریافت کنید.
  • برای ثابت نگه داشتن وزن باید به اندازه متابولیسم پایه BMR کالری دریافت کنید.
  • برای افزایش وزن باید بیشتر از میزان متابولیسم پایه BMR کالری دریافت کنید.

میزان کالری در روز به چه مقدار است؟

اگر کمترین میزان ورزش را دارید و یا هیچ ورزشی انجام نمی‌دهید، BMR خود را در ۱.۲ ضرب کنید.

اگر کمی فعالیت دارید، مثلا سه روز در هفته تمرین ورزشی سبکی انجام می‌دهید، میزان BMR خود را ضرب‌در ۱.۳۷۵ کنید.

اگر شدت ورزشتان متوسط است و هفته‌ای سه تا پنج بار ورزش می‌کنید، BMR خود را ضرب‌در ۱.۵۵ کنید.

اگر شدت ورزشتان بالاست و ۶ مرتبه در هفته ورزش می‌کنید، میزان BMR خود را ضرب‌در ۱.۷۲۵ کنید.

اگر شدت ورزشتان بالاست و ۶ تا ۷ مرتبه در روز ورزش می‌کنید و یا کار بدنی دارید، BMR خود را ضرب‌در ۱.۹ کنید.

چگونه متابولیسم پایه BMR خود را افزایش دهیم؟

اولین گام برای افزایش متابولیسم پایه، کاهش وزن و افزایش بافت ماهیچه‌ها است. اما مواردی مثل جنسیت و یا ژنتیک را نمی‌توان تغییر داد. موارد موجب بالا رفتن میزان متابولیسم پایه BMR گفته شده است.

  • جنس
  • وزن
  • قد
  • سن
  • نژاد
  • سابقه‌ی وزن
  • ترکیب‌بندی بدن
  • فاکتور‌های ژنتیکی

نژاد و متابولیسم بدن

۱. ماهیچه سازی

یکی از بهترین‌ راه‌حل‌ها برای بالا بردن متابولیسم بدن، ساختن ماهیچه‌ می‌باشد. بافت ماهیچه‌ای بدون چربی کالری بیشتری می‌سوزاند تا چربی، به همین دلیل موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود. برای ساخت ماهیچه‌ها بهتر است از تمرینات عملکردی یا فاکشنال انجام دهید تا به ساخت ماهیچه‌های شما کمک کند.

۲. کاهش کالری دریافتی

مصرف به اندازه و درست کالری به بالا بردن متابولیسم پایه BMR کمک می‌کند. اگر کالری کمی دریافت کنید، متابولیسم پایه BMR پایین می‌آید. به طور متوسط خانم‌ها روزانه ۱۵۰۰ کالری و ۲۵۰۰ کالری نیاز دارند.

۳. کاهش استرس

استرس موجب پایین آوردن متابولیسم پایه می‌شود. هجوم شدید کورتیزول (هورمون استرس) بدن شما را به جنگ می‌فرستند. در این حالت بدن برای مقابله با تهدید‌ها، خون کمتری به سیستم هضم غذا ارسال می‌کند.

غذاهایی که BMR را بالا می‌برند عبارتند از:

برخی از غذاها ممکن است کمی به افزایش میزان متابولیسم یا میزان کالری سوزی شما کمک کنند. بنابراین، مصرف منظم آن‌ها ممکن است به کاهش وزن و حفظ آن در دراز مدت کمک کند. برای کاهش وزن موثر و ماندگار و حفظ وزن، به دنبال کاهش تدریجی کالری باشید و بیشتر غذاهای کامل و کم فرآوری شده را انتخاب کنید.

۱. فلفل تند

کپسایسین، یک ماده شیمیایی موجود در فلفل چیلی، ممکن است با افزایش اندکی سرعت کالری سوزی بدن، متابولیسم شما را افزایش دهد. در حقیقت، بررسی ۲۰ مطالعه تحقیقی نشان می‌دهد که کپسایسین از مکمل‌ها یا خود فلفل ممکن است به بدن شما کمک کند تا روزانه حدود ۵۰ کالری اضافی بسوزاند.

برخی از مطالعات فواید مشابهی را با دوزهای پایین ۹-۱۰ میلی گرم در روز گزارش می‌دهند. علاوه بر این، کپسایسین ممکن است دارای خواص کاهش اشتها باشد. به طور مشابه، افزودن فلفل هندی به وعده غذایی شما ممکن است میزان چربی سوزی بدن برای انرژی را افزایش دهد، به خصوص بعد از یک وعده غذایی پرچرب.

با این حال، این اثر چربی سوزی ممکن است فقط برای افرادی اعمال شود که عادت به مصرف غذاهای تند ندارند.

مصرف ففل تند و متابولیسم پایه

۲. چای سبز

چای حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامتی به نام کاتچین است که ممکن است همراه با کافئین برای افزایش سرعت متابولیسم کار کند. چای سبز موجب اکسیداسیون چربی را افزایش دهند و ممکن است به شما در سوزاندن کالری اضافی در بخشی از برنامه ورزشی کمک کنند.

علاوه بر این، چای اولانگ و سبز ممکن است به بدن شما کمک کند تا از چربی ذخیره شده برای انرژی به طور موثرتری استفاده کند و توانایی چربی سوزی شما را تا ۱۷ درصد افزایش دهد.

۳. کاکائو 

کاکائو خوراکی خوشمزه‌ای است که ممکن است برای متابولیسم شما نیز مفید باشند. جالب توجه است، یک مطالعه نشان می‌دهد که کاکائو ممکن است از عملکرد آنزیم‌های لازم برای تجزیه چربی و کربوهیدرات‌ها در طول هضم جلوگیری کند، که می‌تواند از جذب آن‌ها و کالری‌هایی که در بدن ایجاد می‌کند جلوگیری کند.

مصرف کاکائو و میزان متابولیسم پایه

۴. سرکه سیب

سرکه سیب متابولیسم شما را افزایش دهد. مطالعات حیوانی نشان داده است که سرکه به ویژه در افزایش میزان چربی سوزانده شده برای انرژی مفید است. به همین ترتیب، اغلب ادعا می‌شود که سرکه سیب باعث افزایش متابولیسم پایه BMR در انسان می‌شود.

اگر تصمیم به مصرف آن دارید، حتماً خود را به ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری در روز محدود کنید و آن را در حداقل ۱ فنجان آب در هر قاشق غذاخوری سرکه رقیق کنید تا از فرسایش دندان یا آسیب به پوشش دستگاه گوارش خود جلوگیری کنید.

۵. زنجبیل

تصور می‌شود که زنجبیل و ادویه‌های مربوط به آن خواص بسیار مفیدی برای افزایش متابولیسم پایه BMR دارند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که حل کردن ۲ گرم پودر زنجیبل در آب داغ و نوشیدن آن با غذا ممکن است به شما کمک کند تا ۴۳ کالری بیشتر از نوشیدن آب گرم به تنهایی بسوزانید.

این نوشیدنی داغ زنجبیل همچنین ممکن است میزان گرسنگی را کاهش داده و احساس سیری را افزایش دهد.

۶. قهوه سیاه

کافئین موجود در قهوه ممکن است به افزایش سرعت متابولیسم کمک کند. چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که روزانه حداقل ۲۷۰ میلی گرم کافئین یا معادل حدود ۳ فنجان قهوه مصرف می کنند، تا ۱۰۰ کالری اضافی در روز می سوزانند.

با این حال، اثرات آن از فردی به فرد دیگر، بر اساس ویژگی های فردی مانند وزن بدن و سن متفاوت است.

مصرف قهوه و متابولیسم پایه

نتیجه‌گیری

ایجاد تغییرات کوچک در شیوه زندگی و گنجاندن این نکات در برنامه معمول می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد. داشتن متابولیسم بالاتر می‌تواند به کاهش وزن و حفظ آن کمک کند، در حالی که به شما انرژی بیشتری نیز می‌بخشد.

حتی در هنگام استراحت یا خواب، بدن به طور مداوم کالری می‌سوزاند تا طیف وسیعی از عملکردهای حیاتی بدن را حفظ کند، که ما در مجموع از آن به عنوان متابولیسم پایه یاد می‌کنیم.چه بخواهید وزنتان را افزایش دهید، وزن فعلیتان را حفظ کنید یا آن را کم کنید، محاسبه‌ی BMR خودتان قدم مناسبی برای شروع کردن است.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت،متشکل از چندین متخصص تغذیه و روانشناسه که به صورت ویژه خدمات رژیم گروهی رو با پشتیبانی اختصاصی ارائه میده.

هدف مجموعه برنافیت، قرارگرفتن افرادی با شرایط شبیه به هم در یک گروه و ایجاد تعامل مابین یکدیگر برای افزایش اراده و کسب نتایج بهتره :)

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]