با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

بیش از یک میلیون آمریکایی از سندروم خستگی مزمن رنج می برند، یک بیماری که با خستگی بیش از حد و طاقت فرسا همراه است. گرچه سندروم خستگی مزمن، افراد بیشتری را نسبت به بیماری هایی چون اسکلروز متعدد، لوپوس و سرطان تحت تاثیر قرار می دهد، اما کارشناسان هنوز علت اصلی آن را نمی دانند.

هر فردی ممکن است دچار این سندروم شود، این بیماری بین همه ی نژادها و گروه ها رخ می دهد، اما زنان 4 برابر بیشتر از مردان دچار این مشکل می شوند. در این مقاله به برخی از علائم این بیماری اشاره شده است.

بیش از حد خسته اید.

با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

خستگی مزمن چیزی بسیار فراتر از احساس خستگی معمولی است. این خستگی ریشه در خستگی استخوان ها دارد، که طبق آن افراد قادر به کار کردن، مدرسه رفتن و اجتماعی بودن نخواهند بود.

ویویان- یک تن درمان- با این عقیده هم نظر است، او می گوید: “وقتی این علائم در من شدت می گیرد، احساس می کنم تمام سلول های بدنم خسته شده اند. حتی راه رفتن در طول خیابان برایم طاقت فرساست و برای این کار مجبورم پاهایم را روی زمین بکشم.”

پیشنهاد برنافیت : قرص هایی که باعث خستگی زودرس می شوند

قادر به خوابیدن و خواب ماندن نیستید.

با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

حدود 80 درصد از افراد مبتلا به خستگی مزمن دچار مشکلات خواب هستند. گرچه این افراد بسیار خسته هستند، اما با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند. وقتی هم می خوابند، خوابشان بسیار سبک است و به راحتی از جای خود بلند می شوند. این افراد وقتی از خواب بلند می شوند، احساس می کنند اصلا خوابشان نبرده است. یکی از افراد مبتلا به این سندروم می گوید: ” وقتی این سندروم در من عود می کند، به هیچ وجه احساس نمی کنم خستگی از بدنم خارج شده است، حالا هر چقدر هم که خوابیده باشم.”

پیشنهاد برنافیت:چطور خوابمان ببرد

تمرکز شما بسیار کم است.

با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

برخی از افراد تصور می کنند که سندروم خستگی مزمن تنها موجب خستگی مفرط می شود، اما علائم دیگر آن شامل فراموشی بیش از حد، اشکال در تمرکز و به آسانی پریشان شدن است. افرادی که از این بیماری رنج می برند، این احساس را به حرکت در یک مسیر مه آلود خاکستری تشبیه می کنند. یکی از بیماران می گوید: “من بر روی هیچ چیزی نمی توانم تمرکز کنم. به نظر می رسد که مغزم به اندازه ی بدنم خسته است.”

پس از هر فعالیتی احساس می کنید انرژی شما تخلیه شده است.

با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

افراد مبتلا به این سندروم، چه یک پیاده روی ساده انجام داده باشند و چه استرس فیزیکی و روحی داشته باشند، احساس خستگی شان به گونه ای است که انگار در جنگ جهانی سوم شرکت کرده اند. هر فشار بر روی بدن و ذهن شما، هر چقدر هم که سبک باشد شما را دچار خستگی مفرط خواهد کرد.

بدن شما سست است.

با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

افرادی که دچار سندروم خستگی مفرط هستند، حتی قادر نیستند صاف بایستند. افراد مبتلا به این سندروم، اغلب متوجه می شوند که علائم آنها در حالت ایستاده نسبت به حالت نشسته بسیار شدیدتر است. محققان، اغلب دلیل این موضوع را نمی دانند، اما یک فرضیه وجود دارد که افراد مبتلا به این سندروم، عارضه ای به نام عدم تحمل وضعیتی را تجربه می کنند که در این حالت وقتی ایستاده هستند جریان خون آنها به مغز کاهش می یابد.

تمام بدن شما درد می کند.

با علائم خستگی مزمن آشنا شوید

بسیاری از افراد مبتلا به این سندروم دچار دردهای مکرری همچون سردرد، درد مفاصل، درد ماهیچه ها و حتی گلو درد می شوند. در این عارضه، اغلب اوقات خبری از قرمزی و تورم نیست و این تنها درد است که به عمق ماهیچه ها و مفاصل فشار می آورد. همانند علائم دیگر این سندروم، محققان از بیان علت این درد ناتوانند.

چگونه با خستگی مقابله کنیم؟

خستگی، نشانه ی یک بیماری زمینه ای است، بنابراین مقابله با آن به موارد زیادی بستگی دارد. اما یکی از دلایل اصلی خستگی، مشغولیت های زندگی است. چه خستگی شما به دلیل فقر غذایی، خواب ناکافی و یا استرس باشد، در ادامه ی این مقاله پیشنهاداتی شده است که با رعایت آن ها می توانید با علائم فیزیکی و روحی خستگی مقابله کنید.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

کربوهیدرات های ساده موجب افزایش قند خون می شوند. این کربوهیدرات ها که در غذاهای شیرین، غلات صبحانه، نان سفید و غیره یافت می شوند، قند خون را به سرعت بالا می برند و وقتی قند خون افت می کند، بدن نیز از انرژی تخلیه می شود.

سعی کنید صبح خود را با کربوهیدرات های ساده آغاز نکنید و به طور کلی از مصرف کربوهیدرات ها بپرهیزید. مصرف بیش از حد آنها بدن را سست می کند، به جای آن روز خود را با پروتئین و فیبر آغاز کنید.

سیب با کره ی بادام زمینی، تخم مرغ و حتی سالمون گزینه های سالمی برای صبحانه می باشند. مصرف پروتئین برای افرادی که از وعده ی صبحانه صرف نظر می کنند، بسیار مفید است.

پروتئین به بدن انرژی می دهد و فیبر، آن را از شر سموم رها می کند، بنابراین مصرف آنها بسیار اهمیت دارد. مصرف میان وعده نیز موجب می شود قند خون شما تنظیم شود و سطح انرژیتان کاهش نیابد. برای میان وعده نیز سعی کنید از مصرف کربوهیدرات ها بپرهیزید و از گزینه های سالم که موجب افزایش انرژی شما می شود، استفاده کنید.

اگر میان وعده مصرف نکنید، بدنتان همواره خسته می شود. با مصرف آجیل، کره ی بادام زمینی، سیب، نخودچی و هویج در میان وعده، بدنتان را هشیار نگه دارید و متابولیسم خود را افزایش دهید.

مصرف ویتامین ها

اگر به اندازه ی کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنید، مولتی ویتامین ها را فراموش نکنید. آنها انرژی را افزایش می دهند و سلامت کلی بدن شما را تنظیم می کنند. مولتی ویتامین ها، ایمنی بدن شما را نیز بالا برده و بدن را برای مقابله با هر گونه بیماری آماده خواهند کرد. یک مولتی ویتامین خوب که باعث افزایش انرژی نیز می شود، مولتی ویتامینی است که حاوی همه ی ویتامین های گروه B باشد. اگر مولتی ویتامین شما فاقد ویتامین B است، یک ب- کمپلکس به آن اضافه کنید.

استراحت کافی

به طور کلی مردان به 7 تا 9 ساعت و زنان به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند و این خواب به بازگشت انرژی از دست رفته ی آنها بسیار کمک می کند. حتی اگر به میزان کافی بخوابید، اما در این مدت خواب خوبی نداشته باشید و تنها در رختخوابتان غلط بزنید، این خواب به هیچ وجه در احیای انرژی شما موثر نخواهد بود.

سعی کنید برای آرامش قبل از خواب، شب ها زودتر به رختخواب بروید، کامپیوتر را زودتر خاموش کنید و زودتر هم غذا بخورید. به جای این موارد یک کتاب دست بگیرید و آن را پیش از خواب بخوانید. مطالعه ذهن را آرام و برای خواب آماده می سازد.ب

نوشیدن آب کافی

وقتی بدن شما دچار کم آبی می شود، احساس خستگی می کند. در طول روز به اندازه ی کافی آب بنوشید. به طور کلی باید 8 تا 10 لیوان آب بنوشید، اما اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، بسیار ورزش می کنید و یا همواره احساس تشنگی می کنید، حتی باید از این میزان نیز آب بیشتری مصرف کنید.

اگر آب ساده را دوست ندارید، کمی خیار، لیمو و توت فرنگی به آن اضافه کنید و از نوشیدن یک آب طعم دار لذت ببرید.

ورزش

اگر دچار خستگی باشید، از ورزش کردن اجتناب می کنید، اما واقعیت این است که ورزش با خستگی مقابله می کند. اگر خسته هستید، یک ورزش سبک همچون پیاده روی یا دوچرخه سواری برای شما بسیار مفید است. تنها چند دقیقه ورزش برای چند روز در هفته به شدت به شما انرژی می دهد.

یوگا

یوگا و تنفس در هنگام انجام حرکات یوگا برای سلامت روحی و جسمی شما بسیار مفید است. یوگا به شما اجازه می دهد تا بر روی تنفس خود تمرکز کنید.

یوگا مغزتان را بیدار می کند و به شما انرژی بسیاری می دهد. اگر تا کنون به ورزش یوگا نپرداخته اید، تمرین هایی همچون نفس عمیق را انجام دهید تا خودتان را از استرس نجات دهید. از بینی خود نفس بکشید، شکمتان را از هوا پر کنید، سپس این هوا را از بینی خارج کنید. این تمرین های ساده به شدت به شما انرژی می بخشد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments