آیا کالری شماری برای کاهش وزن لازم است؟

حتما عبارت کالری شماری به گوشتان خورده. این کلمه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار آشناست. اما کاهش وزن علاوه بر کاهش میزان کالری غذاها به عواملی چون ورزش، میزان خواب، استرس و تغییرات هورمونی بستگی دارد.

هرچند کالری شماری یک فعالیت وقت گیر و سخت است، اما بسیاری از افراد از آن لذت می برند و نمی توانند آن را کنار بگذارند. اما آیا واقعا کالری شماری برای کاهش وزن لازم است؟ در بهترین حالت، این کار، سخت، و در بدترین حالت خطرناک است. اگر می خواهید بدانید شمارش کالری ها به کاهش وزن کمک می کند یا نه، با برنافیت همراه باشید.

شما از میزان کالری مورد نیاز خود خبر ندارید

کالری شماری- عدم دانش کالری غذاها- برنافیت

برای اینکه کالری ها را به درستی بشمارید، ابتدا باید از میزان متابولیسم پایه اطلاع داشته باشید. متابولیسم پایه، میزان سوخت و ساز کالری ها برای زنده ماندن است. عدم اطلاع از میزان متابولیسم پایه تنها بازی با اعداد است و میزان دقیقی از کالری ها به ما نمی دهد. به همین دلیل عدد درستی به شما نخواهد داد.

پیشنهاد برنافیت: چند اصل غذایی برای افزایش متابولیسم در طول روز

شما نمی دانید که بدنتان چه مقدار غذا را جذب می کند

حتی اگر بدانید برای کاهش وزن به چه میزان کالری نیاز دارید، مطمئنا از میزان جذب آنها بی خبرید. درست است که هر 3500 کالری موجب نیم کیلو اضافه وزن می شود، اما همه ی کالری ها دارای ارزش یکسانی نیستند. اینکه چگونه غذا فرآوری می شود و هر غذا حاوی چه میزان فیبر است، بر روی جذب آن نیز اثر می گذارد. حتی باکتری های موجود در روده هم نقش مهمی در جذب آن دارد.

مثلا شما کالری بیشتری از کره بادام زمینی معمولی دریافت می کنید تا کره بادام زمینی غلات کامل. کالری جذبی توسط بدن بسیار فراتر از آن چیزیست که تصور می کنید.

کالری های نوشته شده روی برچسب محصولات لزوما صحیح نیست

کالری شماری- برچسب غذاها- برنافیت

حتی اگر بدانید به چه میزان کالری نیاز دارید و چه مقدار از آن توسط بدن شما جذب می شود، باز هم اطلاعاتتان کافی نیست. سازمان غذا و دارو اجازه ی 20 درصد خطا را در برچسب محصولات به سازندگان محصولات غذایی می دهد. یعنی محصولی که دارای برچسب 250 کالریست، ممکن است حاوی 200 تا 300 کالری باشد.

کالری شماری شما را نسبت به سیگنال های گرسنگی بی تفاوت می کند

تمرکز بیش از حد بر روی کالری ها به جای توجه به کیفیت غذا، شما را نسبت به سیگنال های گرسنگی بی تفاوت می کند. به این معنا که ممکن است گاهی با وجود احساس گرسنگی به خود اجازه ی غذا خوردن ندهید. به بدن خود اعتماد کنید. بدنتان هیچ وقت به شما دروغ نمی گوید.

رژیم دکتر کرمانی- رژیم حضوری دکتر کرمانی- برنافیت

کالری شماری این تصور غلط را ایجاد می کند که کالری های اضافی را خواهید سوزاند

یکی از بدترین معایب شمارش کالری ها این است که شما تصور می کنید با ورزش می توانید کالری های اضافی را به راحتی بسوزانید. این کار بارها به شما اجازه پرخوری می دهد. یکی از مطالعات نشان داد که این بدن شماست که تصمیم می گیرد بر اساس منبع دریافت مواد غذایی آنها را به چربی، انرژی یا هر چیز دیگری تبدیل کند.

حتما بخوانید: با غذاهای پر کالری وزن خود را کم کنید!

گاهی اوقات حتی ممکن است برای جبران کالری های مصرفی آنقدر ورزش کنید که گرسنه تر شوید و بیشتر غذا بخورید.

به جای کالری شماری کارهای زیر را انجام دهید

کالری شماری- غذاهای سالم- برنافیت

  • به جای مصرف محصولات معمولی، از مواد غذایی حاوی غلات کامل استفاده کنید.
  • بیشتر از اینکه به میزان کالری روی برچسب محصولات توجه کنید، به سالم بودن آنها توجه کنید.
  • از خرید میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین های کم چرب غافل نشوید.
  • سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید و پیش از آنکه سیر شوید از غذا خوردن دست بکشید.
  • اگر از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، نیازی به شمارش کالری ها نخواهید داشت.

مترجم: مریم اصیلی

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments