رژیم غذایی مناسب برای لاغری؛ چند راهکار ساده و ارزان برای کاهش وزن

یکی از دغدغه‌های انسان امروز، تصحیح عادت‌های اشتباه و روی آوردن به زندگی سالم است. برای اینکه زندگی سالم و وزن مناسبی داشته باشیم، باید از یک رژیم غذایی مناسب برای لاغری استفاده کنیم. رژیمی که نه تنها به کاهش وزنمان کمک کند، بلکه به بدن ما نیز آسیبی نرساند. با برنافیت دکتر کرمانی همراه باشید تا اصول رژیم غذایی مناسب و راه حل کاهش وزن صحیح را با شما در میان بگذاریم.

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

منظور از رژیم غذایی مناسب برای لاغری چیست؟

شاید جالب باشد بدانید که منظور از رژیم غذایی مناسب برای لاغری به هیچ وجه به معنای محرومیت از غذاها نیست، بلکه منظور مصرف تمام خوراکی‌ها به اندازه‌ی کافی و عدم حذف گروه‌های غذاییست. این همان چیزیست که در رژیم دکتر کرمانی به شدت بر روی آن تاکید شده. حذف هیچ یک از گروه‌های غذایی در رژیم دکتر کرمانی مجاز نیست، چرا که بر طبق اصول تغذیه بدن ما به همه‌ی گروه‌های غذایی حتی کربوهیدرات نیاز دارد.

 

آیا یک رژیم غذایی مناسب برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است؟

همانطور که می‌دانید عوامل گوناگونی در تعیین کالری و غذای مورد نیاز در افراد مختلف دخیل است. برای مثال رژیم غذایی برای یک خانم با یک آقا و یک فرد کم‌تحرک با ورزشکار متفاوت است. از طرف دیگر قد، سن و وزن، خود از عوامل تاثیرگذاری بر رژیم غذایی مناسب برای لاغری است. در ادامه رژیم غذایی مناسب را در افراد مختلف بررسی کرده و هر یک را به طور جداگانه و مفصل توضیح خواهیم داد.

 

1- رژیم غذایی مناسب برای لاغری در نوزادان و خردسالان

در دوران کودکی و خردسالی اغلب کودکان نیازمند وزن گیری مناسب و رشد صحیح هستند. گاهی در این میان برخی از کودکانی وجود دارند که به علت پرخوری یا سبک زندگی غلط دچار اضافه وزن می‌شوند. به عنوان والدین یک کودک با اضافه وزن بالا باید در نظر داشته باشید که هرگونه رژیم اشتباه و افراطی موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به دلبند شما می‌شود. بنابراین بهترین راه برای کاهش وزن کودکان پیروی از یک رژیم غذایی بسیار سبک است که تنها در ماه یک الی یک و نیم کیلو از وزن کودک شما را کاهش دهد.

پیشنهاد برنافیت: 

 

2- رژیم غذایی مناسب برای لاغری در پسران

پسران به دلیل تحرک بالاتری که نسبت به دختران دارند کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند، اما از طرفی پسران بیشتر اسیر غذاهای ناسالم می‌شوند و همین مورد موجب اضافه وزن آنها در آینده می‌شود. رژیم غذایی مناسب برای لاغری در پسران با توجه به سن، قد، وزن و میزان تحرک آنها تعیین می‌شود. بد نیست بدانید که در رژیم برنافیت دکتر کرمانی تمامی این اصول از اهمیت و توجه ویژه‌ای برخوردار است.

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

3- رژیم غذایی مناسب برای لاغری در دختران 

درست همانند رژیم غذایی پسران، رژیم غذایی دختران نیز به فاکتورهای گوناگونی همچون سن، قد، وزن، جنسیت و میزان تحرک آنها بستگی دارد و یک متخصص تغذیه باید تمامی این موارد را در نظر داشته باشد. عدم آگاهی یا بی‌توجهی به این موضوع موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن دختران در حال رشد می‌شود.

 

4- رژیم غذایی مناسب برای لاغری در دوران بارداری

بسیاری از مادران تصور می‌کنند که برای داشتن یک نوزاد سالم باید در دوران بارداری پرخوری کنند. اما این تصور یک اشتباه و خرافه‌ای بیش نیست. بدن یک مادر باردار بیشتر از آنکه به کالری بیشتری نیاز داشته باشد، به غذاهای سالم احتیاج دارد. بنابراین تمرکز بر روی غذاهای سالم، مقوی و کم حجم از اهمیت زیادی برخوردار است و موجب می‌شود تا مادر باردار پس از این دوران دچار اضافه وزن ناخواسته نشود.

پیشنهاد برنافیت: 

 

5- رژیم غذایی مناسب برای لاغری در بزرگسالان

رژیم غذایی در بزرگسالان با توجه به 5 فاکتور اصلی که در رژیم دکتر کرمانی تعریف شده، تعیین می‌شود. پنج اصل سن، قد، جنسیت، وزن و میزان تحرک از فاکتورهای تعیین کننده‌ی رژیم غذایی مناسب برای لاغری در بزرگسالان است. از طرفی تنوع غذایی در یک رژیم اصولی به خوبی رعایت شده و هیچگاه فرد را گرسنه و ناامید رها نمی‌کند. در برنافیت دکتر کرمانی نیز تنوع غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لیست غذایی شما بر اساس سلیقه و میل خودتان انتخاب می‌شود.

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

ویژگی‌های رژیم غذایی مناسب برای لاغری چیست؟

برای اینکه بدانید آیا رژیم غذایی شما از یک اصول خاص پیروی می‌کند و یا به درستی تعریف شده است یا نه باید این چند مورد را در آن بررسی کنید. در صورتی که رژیم شما همه‌ی این فاکتورها را داشت، می‌توانید از همین حالا اقدام به گرفتن رژیم کنید.

 

1- یک رژیم غذایی مناسب کم‌هزینه و به‌ صرفه است

امروزه رژیم‌های غذایی بسیاری ترند شده‌اند که هرکدام قول کاهش وزن در مدت کوتاهی را به شما می‌دهند. رژیم پالئو، رژیم کتو، رژیم کانادایی، رژیم آبیموه، رژیم مایر و …. هزاران رژیم دیگر که هر کدام نسخه‌ای برای شما می‌پیچند. بسیاری از این رژیم‌ها پرهزینه و نیازمند تهیه‌ی مواد غذایی گران قیمت هستند. همین مورد باعث می‌شود تا شما پس از مدت کوتاهی از آن خسته شوید و تمایلی به ادامه‌ی آن نداشته باشید.

اما نکته‌ی قابل توجه اینجاست که یک رژیم غذایی مناسب باید برای تمامی اقشار جامعه قابل اجرا باشد و آنها را مجبور به تهیه‌ی غذاهای عجیب و گران قیمت نکند. درست مثل رژیم دکتر که لسیت آن از بین غذاهای روزمره تهیه شده و اجازه‌ی مصرف هر گونه غذایی که به طور معمول می‌خورید را به شما می‌دهد.

 

2- یک رژیم غذایی مناسب از همه‌ی گروه‌های غذایی در خود گنجانده است

در یک رژیم غذایی مناسب هیچ‌کدام از گروه‌های و حتی وعده‌های غذایی حذف نمی‌شوند. بدن ما به همه‌ی گروه‌هایی که در هرم غذایی آمده، نیاز دارد و حذف هر یک از آنها صدمات جبران ناپذیری به بدن ما وارد می‌کند. بر این اساس در یک رژیم غذایی مناسب از گروه پروتئین‌ها، چربی‌ها، نان و غلات و میوه‌ها و سبزیجات و لبنیات به میزان کافی استفاده شده است.

 

توصیه می‌کنم صحبت‌های دکتر کرمانی را در این باره از دست ندهید:

 

3- یک رژیم غذایی مناسب دارای پشتیبان اختصاصی است

وجود یک پشتیبان آن هم به صورت اختصاصی هرچند از ملزومات یک رژیم غذایی است، اما در کمترین رژیمی این موضوع رعایت شده. وجود پشتیبان اختصاصی موجب می‌شود تا هرگاه در برنامه‌ی غذایی خود به مشکلی برخورد کردید و به اصطلاح ترمزتان کشیده شد، شما را به برنامه بازمی‌گرداند و پرقدرت‌تر از قبل مسیر را برای شما هموار می‌کند. اگر می‌خواهید با مزایای پشتیبان اختصاصی آشنا شوید توصیه می‌کنم این مقاله را حتما بخوانید.

 

4- یک رژیم غذایی مناسب افراد هم‌درد را گرد هم جمع می‌کند

علاوه بر پشتیبان اختصاصی که یکی از مزایای رژیم غذایی مناسب است، وجود افراد هم‌درد در قالب رژیم گروهی بسیار کمک رسان و مفید است. در رژیم گروهی دکتر کرمانی هم جمعی از افراد با دغدغه‌ی یکسان گرد هم آمده‌اند تا مشکلات خود را مطرح کنند و از تجربیات یکدیگر برای موفقیت هرچه بیشتر استفاده کنند.

 

5- یک رژیم غذایی مناسب سبک زندگی شما را عوض می‌کند

در یک رژیم غذایی مناسب این، تنها میزان غذای شما نیست که تغییر می‌کند، بلکه سبک زندگی شما به طور کامل عوض شده و عادت‌های اشتباه شما تصحیح می‌شوند. تغییر سبک زندگی به معنی اصلاح الگوهای غذایی، کاهش مصرف غذاهای ناسالم، ورزش و تحرک بیشتر و به کارگیری عادت‌های سالم است.

پیشنهاد برنافیت: 

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

6- یک رژیم غذایی مناسب به بیماری‌ها توجه می‌کند

یک رژیم غذایی زمانی کامل است که علاوه بر تمامی موارد بالا برای بیماری‌های خاص نیز توصیه‌های غذایی داشته باشد. خوشبختانه در رژیم دکتر کرمانی به این مورد نیز توجه شده و در قسمت فرم اطلاعات جسمانی در مورد بیماری‌ها از شما سوال می‌شود. اگر به بیماری خاصی مبتلا باشید که رژیم برای شما ممنوع باشد، مجاز به گرفتن رژیم نیستید. برای بیماری‌های دیگری نیز که تنها به پرهیز غذایی یا توضیحات خاصی نیاز است، تنها توصیه‌هایی به شما نمایش داده می‌شود تا بهتر بتوانید از پس برنامه غذایی خود بربیایید.

 

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

در رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب، به شما توصیه می‌شود که از غذاهای سالم استفاده کنید و تحرک را به بخشی از روتین زندگی خود تبدیل کنید.

 

رژیم غذایی مناسب برای اگزما

از آنجا که تغذیه نقش مهمی در کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد، بنابراین تنها با پیروی از یک سبک غذایی سالم می‌توانید بسیاری از بیماری‌ها از جمله اگزما را کنترل کنید. برای مثال مصرف غذاهای پروبیوتیک دار برای افراد مبتلا به اگزما بسیار مفید است.

 

غذاهای مناسب برای تیروئید کم کار

افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، اغلب به دلیل کاهش سوخت و ساز بدنشان دچار کم کاری تیروئید می‌شوند. از طرفی کاهش وزن این افراد به کندی صورت می‌گیرد. در کنار مصرف دارو، رعایت پرهیزهای غذایی و تحرک می‌تواند به کاهش وزن این افراد کمک شایانی بکند.

پیشنهاد برنافیت: 

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

خوراکی‌های مناسب در یک رژیم غذایی سالم

در یک رژیم غذایی سالم باید مصرف غذاهای سالم به حداکثر و مصرف غذاهای ناسالم به حداقل برسند. در ادامه این خوراکی‌های سالم و ناسالم را بررسی خواهیم کرد:

1- میوه ها

میوه‌ها یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهند. هرچند میوه‌های مختلف دارای خواص متفاوتی هستند، اما تمام میوه‌ها در این خواص مشترکند:

  • به گوارش بهتر کمک می‌کنند، به خصوص زمانی که با پوست مصرف شوند؛
  • سرشار از آنتی اکسیدان و در نتیجه ضد سرطان هستند؛
  • با بیماری‌های قلبی مقابله می‌کنند؛
  • به کاهش وزن کمک می‌کنند؛
  • غنی از ویتامین‌ و املاح معدنی هستند؛
  • به حفاظت از پوست کمک می‌کنند؛
  • با پیری و چروک پوست مقابله می‌کنند و …

 

2- سبزیجات و گیاهان

طبق تحقیقات، مصرف مدام سبزیجات سلامت بدن شما را تامین می‌کند. هر فرد به طور کلی باید روزانه 200 گرم سبزیجات مصرف کند تا ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدنش فراهم گردد.

در هنگام انتخاب سبزیجات سعی کنید از انواع سبز تیره، سبزیجات بنفش و قرمز بیشتر استفاده کنید. زیرا میزان آنتی اکسیدان‌های آن بیشتر است و سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت می‌کند.

 

3- غذاهای کم چرب

بهتر است غذاهای کم چرب را با چربی‌های سالم در دو دسته‌ی جداگانه قرار دهیم. منظور از غذاهای کم چرب غذاهایی است که میزان چربی‌های ترانس و اشباع آن بسیار کم باشد. این دسته از غذاها باید به میزان بسیار کمی مصرف شوند. در مقابل چربی‌های سالم مثل چربی موجود در تخم مرغ، ماهی، آووکادو و انواع آجیل باید به میزان فراوان مصرف شوند.

پیشنهاد برنافیت: 

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

4- خوراکی‌های سالم

خوراکی‌های سالم تمام خوراکی‌هایی را شامل می‌شود که به بدن آسیبی نمی‌رساند و بالعکس برای بدن بسیار مفید نیز هست. انواع میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل‌ها و مواد پروتئینی در این دسته جای می‌گیرند.

 

5- خوراکی‌های مضر

منظور از خوراکی‌های مضر تمام خوراکی‌های ناسالم، فرآوری شده، بسته بندی شده، حاوی چربی‌های ترانس و … است که بهتر است مصرف آنها را به حداقل برسانیم.

 

6- غذاهای پرچرب

در یک رژیم غذایی سالم، غذاهای ناسالم و پرچرب هیچ جایی ندارد. سعی کنید غذاهای سالم و حاوی روغن‌های مفید را با غذاهای پرچرب و فست فود جایگزین کنید.

 

7- غذاهای پرکالری

همیشه غذاهای پرکالری ناسالم نیستند، بنابراین نمی‌توان نسخه‌ای بر این اساس داد که غذاهای پرکالری را به طور کلی باید کنار گذاشت. برای مثال آجیل‌ها و دانه‌ها با وجودیکه سرشار از کالری هستند، اما غنی از مواد مغذی نیز می‌باشند. اما افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بهتر است از این مواد غذایی به میزان مورد نیاز و نه بیشتر مصرف کنند.

پیشنهاد برنافیت: 

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

 

چگونه از یک رژیم غذایی مناسب برای داشتن بدنی سالم استفاده کنیم؟

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب اصل مهمی در رسیدن به تناسب اندام و داشتن بدنی سالم است. اگر می‌خواهید تاثیر مواد غذایی را در داشتن بدنی سالم بدانید، کافیست به تاثیری که این خوراکی‌ها بر روی بدن دارند، توجه کنید:

1- ماهی

گوشت و ماهی در دسته‌ی پروتئین‌ها قرار می‌گیرند. یک دسته‌ی بسیار مهم و مفید در هرم غذایی که افراد مختلف در سنین متفاوت باید به میزان کافی از آن دریافت کنند. برای مثال ماهی حاوی ویتامین‌های B، A و D ، کلسیم، فسفر، مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.   سدیم موجود در ماهی بسیار کم است و به همین دلیل برای رژیم‌های کم نمک می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

2- تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده‌ی غذایی کامل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که کلسترول خوب را در بدن افزایش و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن حاوی پروتئین بسیار زیادی است که به دلیل خاصیت سیر کنندگی بالا در یک رژیم غذایی سالم و کم کالری توصیه می‌شود. کالری هر عدد تخم مرغ تنها 78 است که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

 

3- لبنیات

لبنیات در هرم غذایی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. هر فرد با توجه به ویژگی‌های جسمانی خود به 2 تا 4 واحد لبنیات در روز نیاز دارد. شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ، خامه و … در دستهی لبنیات جای دارند که موجب تامین کلسیم مورد نیاز روزانه‌ی بدن می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که نه تنها در یک رژیم غذایی مناسب برای لاغری بلکه در یک برنامه غذایی سالم تمامی این گزینه‌ها وجود دارد و موجب می‌شود تا دچار کمبود مواد مغذی نشوید. علاوه بر این یادتان باشد هر رژیمی که شما را  از این مواد مغذی محروم می‌کند، محکوم به شکست است. در برنافیت دکتر کرمانی نه تنها تنوع غذایی، بلکه اصول آنها بر اساس هرم غذایی رعایت شده و شما از این بابت خیالتان کاملا جمع است که یک رژیم منحصر به فرد و قابل اطمینان می‌گیرید.

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments