در رژیم غذایی برای پرولاکتین بالا چه چیزهایی را باید رعایت کرد؟

 

در این مقاله قصد داریم در مورد رژیم غذایی برای پرولاکتین بالا برای شما عزیزان توضیحاتی ارائه کنیم پس تا پایان مقاله با برنافیت دکتر کرمانی همراه ما باشید.

 

پرولاکتین چیست؟

پرولاکتین یکی از هورمونها در بدن انسان است که از غده هیپوفیز ترشح می شود و به آن لاکتوژنیک می گویند. زمانی که یک خانم زایمان می‌کند، غده های شیری فعال می‌شوند تا بتوانند نوزاد را تغذیه کنند. این هورمون برای باروری مردان و زنان بسیار مهم و موثر است.

یکی دیگر از وظایف پروباکتین افزایش تولید کیمونو گلوبین ها هستند.ترشح پرولاکتین تحت تاثیر ترکیبی در مغز به نام  دومین کنترل می‌شود. افزایش میزان سطح پرولاکتین وابسته به مشکلات غدد درون‌ریز می‌باشد. تقریبا ۹۰ زن و ۳۰  مرد در هر ۱۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. زنان با رنج سنی ۲۵ تا ۳۵ سال بیشترین احتمال افزایش پرولاکتین را دارند.

پیشنهاد برنافیت: 

 

بالا بودن پرولاکتین چه زمانی رخ می‌دهد؟

بالا بودن پرولاکتین یا هایپر پرولاکتین زمانی اتفاق می‌افتد که میزان هورمون پرولاکتین خون یک فرد بیشتر از میزان و  حد طبیعی خودش باشد. زمان بارداری میزان پرولاکتین خون مادر بالا است. این هورمون روی میزان تولید هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون در بدن مردان و زنان اثرگذار است.

یکی از علت‌های شایعی که در بالا بودن پرولاکتین دیده می‌شود، وجود یک تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتینوما است. این تومور میزان زیادی هورمون پرولاکتین تولید می‌کند. این تومورها هم ممکن است کوچک و بزرگ باشند.علائمی مثل سردرد اختلالات بینایی را به وجود می‌آورند. پرولاکتین بالا بیشتر در زنان دیده می‌شود و در کودکان کمتر به وجود می‌آید.

یکی دیگر از علل بالا بودن میزان پرولاکتین مصرف بعضی از داروها می‌باشد. داروهای مربوط به فشار خون بالا، افسردگی، یائسگی، مشکلات روانی بسیار جدی، زخم، سوزش و … دلایل دیگر بالا بودن پرولاکتین هستند.

پیشنهاد برنافیت: 

رژیم غذایی برای پرولاکتین بالا

چرا نرمال بودن پرولاکتین اهمیت دارد؟

زیرا بالا بودن میزان پرولاکتین موجب کاهش میل جنسی، نازایی، کاهش تراکم استخوان، خشکی واژن، اختلال در قاعدگی و تولید شیر در زنان شده و اختلال نعوظ،  بزرگ شدن سینه‌ها، کاهش حجم عضلانی بدن، کم شدن موهای بدن  را در مردان به دنبال دارد.

برای اینکه میزان تولید پرولاکتین در بدن بررسی شود از آزمایش خون استفاده می‌کنند. علاوه بر آن از روش‌هایی چون عکس‌برداری با دستگاه ام آر آی استفاده می‌شود تا وضعیت تومورهای غده هیپوفیز بررسی شود. عوامل مختلفی می تواند در نتیجه آزمایش پرولاکتین موثر باشند، مثل برخی از داروهای پیشگیری از بارداری، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا، استرس و اختلال در خواب و همچنین ورزش های پر فشار بر نتیجه آزمایش تاثیر می‌گذارد.

 

رژیم غذایی برای پرولاکتین بالا

هنگامی که در شخصی هورمون پرولاکتین زیاد می‌شود باید تحت نظر یک پزشک متخصص برنامه غذایی ویژه دریافت کند و به آن عمل کند. سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که مقادیر بالایی از روی را در خود دارند، مصرف کنید. روی به همراه ویتامین B6  اثر زیادی روی متابولیسم بدن دارد. از مواد پروتئینی مثل گوشت سفید و قرمز، لوبیا، سویا، بادام زمینی در تغذیه روزانه خود استفاده کنید. همچنین دانه های سویا و آفتابگردان مقادیر زیادی از روی  را در خود دارند.

پیشنهاد برنافیت: 

 

 بهترین رژیم غذایی برای پرولاکتین بالا کدام است؟

  • سبوس
  • هویج
  • اسفناج
  • عدس
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی تن
  • دانه آفتابگردان
  • آرد غلات کامل
  • گوشت مرغ
  • گوشت بوقلمون
رژیم غذایی برای پرولاکتین بالا

چه روش‌هایی برای نرمال شدن پرولاکتین توصیه می‌شود؟

استفاده از داروهای گیاهی برای کاهش سطح پرولاکتین موثر است. گیاه پنج انگشت باعث کاهش میزان سطح پرولاکتین شده برای متوقف کردن هورمون ها موثر است.

 گیاه رازیانه سطح هورمون پرولاکتین را در سرم خون افزایش می‌دهد. ریشه شیرین بیان، فلفل و زنجبیل نیز مفید هستند. علاوه بر آن توصیه‌های زیر می‌توانند به کنترل هورمون پرولاکتین کمک کنند:

  • سعی کنید استرس خود را کنترل و مدیریت کنید
  • از انجام فعالیت های ورزشی که باعث خستگی می شوند دوری کنید
  • از پوشیدن لباس های تنگ که به قفسه سینه می‌چسبند خودداری کنید

در این مقاله در مورد افزایش هورمون پرولاکتین و رژیم غذایی مناسب برای کنترل پرولاکتین با شما دوستان صحبت کردیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

نویسنده: مریم اصیلی

 

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments