خواص دانه چیا چیست و چه تاثیری روی لاغری دارد؟

پیش از آنکه به خواص دانه چیا بپردازیم بهتر است ابتدا با آن آشنا شوید. چیا گیاهی از خانواده نعناعیان یا مریم گلی است. دانه چیا بیضی شکل، کوچک، خاکستری با لکه‌های سیاه و سفید است و معمولاً به خاطر استفاده از دانه‌های آن کاشته می‌شود. از دانه‌های چیا تا ۳۰ درصد روغن استخراج می‌کنند. دانه‌های چیا آب دوست هستند و قادرند تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کنند. دانه چیا طعمی نزدیک به دانه ریحان دارد. به همین دلیل بعضی اوقات به عنوان تخم شربتی استفاده می‌شود. امروز در برنافیت دکتر کرمانی قصد داریم در مورد خواص دانه چیا و تاثیرات این دانه بر روی سلامتی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خواص دانه چیا - برنافیت دکتر کرمانی

 

 تفاوت و شباهت چیا با تخم شربتی و برگ ریحان چیست؟

اکثراً دانه‌های چیا با تخم شربتی اشتباه گرفته می‌شود. شباهت دانه تخم شربتی و بذر ریحان این است که هر سه دارای موسیلاژ بوده و لعاب‌دار می‌شوند. تخم شربتی از نظر ظاهری بزرگتر از دانه‌های چیا است، ولی ارزش غذایی تقریبا مشابه است. تفاوت تغذیه‌ای میان این دو ماده غذایی در محتوای چربی‌های امگا ۳ موجود در آنهاست. چربی‌های امگا ۳ در دانه چیا ۲ برابر تخم ریحان می‌باشد. تخم شربتی هم از نظر فیبر غنی‌تر از دانه چیا است.

 

مزایای مصرف دانه چیا چیست؟

از دیگر خواص دانه‌های چیا می‌توان به پیشگیری از سرطان‌ها و فشار خون اشاره کرد. همچنین دانه‌های چیا به سلامت دندان‌ها کمک کرده و از آرتروز و افزایش کلسترول جلوگیری می‌کند. آنها حاوی چندین آنتی اکسیدان هستند. امگا ۳ فراوان دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند. علاوه بر آن باعث کاهش التهاب روده شده و  به دلیل داشتن فیبر بالا از یبوست جلوگیری می‌کند.

1- بهبود کار دستگاه گوارش: چیا به دلیل فیبر بالا فعالیت روده‌ها را تنظیم می‌کند.

2- جلوگیری از خستگی: دانه چیا به دلیل داشتن امگا ۳ بالا سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث تولید انرژی و کاهش خستگی می‌شود.

3- کاهش وزن: چیا به دلیل فیبر بالا و چربی‌های سالم و کربوهیدرات یکی از منابع خوب پروتئین گیاهی است که بر روی کاهش وزن اثر فراوانی دارد.

4- کنترل قندخون: دانه چیا با آزادسازی آهسته‌ی قند باعث کنترل قند خون می‌شود.

خواص دانه چیا برنافیت دکتر کرمانی خواص دانه چیا

 

خواص دانه چیا کدام است؟

دانه‌های چیا دارای فیبر زیاد و امگا ۳ فراوان هستند. این دانه انرژی روزانه را تقویت کرده و به کاهش چربی‌ها کمک می‌کند. این دانه‌ها چه از نظر چربی و چه میزان کالری غنی هستند. در یک قاشق غذاخوری دانه چیا ۱۳۸ کالری و ۹ گرم چربی وجود دارد.چیا دارای خواص فراوانی است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

 

1- خواص دانه چیا برای تیروئید

دانه چیا از جمله مواد غذایی است که مصرف آن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید تجویز می‌شود. برای وعده صبحانه می‌شود از نان بدون گلوتن و دانه چیا همراه با تخم مرغ استفاده کرد.

 

2- خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

دانه چیا تا ۱۲ برابر وزنش آب جذب می‌کند و سرشار از مواد مغذی است به همین دلیل باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین به دلیل فیبر بالایی که دارد بسیار سیرکننده است. این دانه کالری بسیار پایینی دارد و منبع چربی است که کلسترول خوب را افزایش می‌دهد به علاوه تری‌گلیسیرید را کم کرده و از چاقی پیشگیری می‌کند.

 

3- خواص دانه چیا برای بارداری

مصرف چیا در بارداری توصیه می‌شود، زیرا ارزش غذایی بالایی دارد. برای تغذیه جنین این دانه بسیار مناسب است. اسیدهای چرب امگا ۳ در رشد مغز جنین و شکل گیری آن تاثیر فراوانی دارند. این دانه منبع بسیار خوبی از آهن کلسیم و ویتامین A می‌باشد که برای زنان باردار مفید است.

 

3- خواص دانه چیا برای کاهش ابتلا به سرطان

دانه چیا منبع بسیار خوبی از آلفالینولیک اسید و اسیدهای چرب امگا ۳ است که خطر ابتلا به تومورها و سرطان مخصوصاً سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

خواص دانه چیا - برنافیت دکتر کرمانی

 

4- خواص دانه چیا برای رفع یبوست

دانه‌های چیا در تماس با آب حالتی ژلاتینی می‌گیرند. این حالت ژله‌ای باعث حرکات روده شده و یبوست مزمن را درمان می‌کند.

 

5- خواص دانه چیا برای چاقی صورت

دانه چیا سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی می‌باشد که برای پرشدن صورت بسیار مفید است.

 

6- خواص دانه چیا در عملکرد اعصاب

دانه چیا به دلیل اینکه سرشار از مس و منیزیم است مواد مغذی لازم برای سلامت سیستم عصبی انسان را به همراه دارد. وجود این دو ماده مغذی برای تقویت متابولیسم سلول‌ها هنگام تشکیل گلبول‌های قرمز نیز ضروری است. دانه چیا دارای منیزیم فراوان نیز هست که به کاهش سطح کورتیزول کمک فراوانی می‌کند. پایین بودن میزان سطح منیزیم در بدن باعث ایجاد سردرد و خستگی می‌شود. این دانه مقوی حاوی تریپتوفان و اسید آمینه است که به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند.

 

7- خواص دانه چیا برای درمان سلیاک

سلیاک نوعی اختلال خودایمنی ژنتیکی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به دلیل مصرف پروتئین گلوتن به پرزهای روده حمله کرده و در جذب مواد غذایی در روده اختلال ایجاد کند. در این بیماری بر اثر آسیب پرزهای جذب کننده، مواد غذایی، فولات و کلسیم، آهن و پروتئین‌ها، ویتامین D و چربی‌ها در اختیار بدن قرار نمی‌گیرد و به این دلیل بیمار دچار سوء تغذیه می‌شود. دانه چیا به دلیل سطح بالایی از فیبر که در خود دارد به جذب مواد از روده کمک می‌کند.

خواص دانه چیا - برنافیت دکتر کرمانی

 

۸- خواص دانه چیا برای درمان بی‌خوابی

دانه چیا به دلیل اینکه تمام اسیدهای ضروری را دارد منبع کاملی از پروتئین است. این دانه در درمان بی‌خوابی مفید بوده و به کاهش مشکلات خواب کمک می‌کند.

 

9- خواص دانه چیا برای تامین کلسیم بدن

وقتی که چیا مصرف می‌کنید ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن ما را به کلسیم بر طرف می‌کند. مصرف این دانه برای کسانی که با خوردن شیر و لبنیات مشکل دارند، گزینه مناسبی است.

 

10- خواص دانه چیا برای سلامت پوست

10- این دانه حجم سلول را تقویت کرده و رطوبت پوست را افزایش می دهد. همچنین دانه‌های چیا با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. مقدار آنتی اکسیدان موجود در چیا سه برابر بیشتر از زغال اخته است. آنتی‌اکسیدان‌ها به طراوت پوست کمک فراوانی می‌کند.

 

11- خواص دانه چیا برای رفع نفخ

این دانه نفخ را از بین می‌برد. جویدن دانه‌های چیا بعد از مواد غذایی نفخ‌دار به شما کمک می‌کند که کمتر دچار نفخ و ورم شکم شوید، زیرا میزان زیادی پتاسیم دارد (دو برابر موز) که به دفع گازهای شکمی کمک می‌کند.

خواص دانه چیا - برنافیت دکتر کرمانی

 

12- خواص دانه چیا برای افزایش سوخت و ساز بدن

جالب است بدانید که تاثیر دانه چیا در افزایش سوخت و ساز بدن فوق‌العاده است. دانه چیا دارای فیبر فراوان و مواد مغذی فراوان است و به همین دلیل یک ماده‌ی مفید برای کاهش وزن به حساب می‌آید

 

13- خواص دانه چیا برای کاهش وزن

دلایل زیادی وجود دارد که ما این دانه را برای لاغری و کاهش وزن پیشنهاد می‌کنیم:

1- خاصیت سیرکنندگی فراوان: چیا به دلیل فیبر بالا و اینکه ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب می‌کند باعث می‌شود که دیرتر گرسنه شویم.

2- وجود مواد مغذی مهم در آن: این دانه مقوی سرشار از مواد مغذی مثل فیبر و منیزیم، چربی،کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامین‌های مختلف است که نیاز بدن را به ویتامین‌ها برطرف کرده و روی احساس سیری اثر می‌گذارد.

 

14- خواص دانه چیا برای افزایش انرژی

یکی از بهترین کارها برای افزایش انرژی در طول روز مصرف دانه چیا به همراه وعده‌های غذایی است. اضافه کردن دانه‌های چیا به صبحانه یک ایده‌ی خوب است، زیرا حاوی ویتامین B، تیامین و نیاسین هستند که می‌توانند تبدیل انرژی بدن شما از طریق مواد غذایی را بر عهده بگیرند. آنها به تقوست سیستم عصبی و مغز، نیز کمک کنند.

 

روش استفاده از دانه چیا چگونه است؟

دانه چیا هم به صورت خام و هم خیس خورده و هم به صورت پودر شده مصرف می‌شود. از آن به عنوان چاشنی، دسر و پودینگ نیز استفاده می‌شود. دانه چیا به راحتی به دندان‌ها چسبیده آب زیادی را به خود جذب می‌کنند، پس بهتر است پس از مصرف آن آب کافی بنوشید.

خواص دانه چیا - برنافیت دکتر کرمانی

 

مضرات دانه چیا چیست؟

چیا در کنار مزایا و خواصی که دارد محدودیت‌هایی هم دارد. با توجه به دلایل ذکر شده در ادامه پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف چیا در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید. از جمله مضرات دانه چیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- افت فشار خون

از آنجا که دانه‌های چیا فشار خون را پایین می‌آورند، مصرف آنها به افرادی که دچار فشار خون پایین هستند توصیه نمی‌شود.

 

2- رقیق شدن خون

افرادی که دچار اختلال خونریزی و یا خون رقیق هستند بهتر است قبل از مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت کنند.

خواص دانه چیا - برنافیت دکتر کرمانی

 

3- ناراحتی معده، اسهال و نفخ 

هرچند مصرف به اندازه‌ی دانه چیا هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و حتی برای معده مفید نیز هست، مصرف بیش از حد آن نیز به دلیل غلظت بالای فیبر موجب مشکلات گوارشی خواهند شد.

 

4- اعتیاد

دانه‌های چیا دارای مواد شیمیایی است که در برخی از افراد و نه همه‌ی افراد موجب اعتیاد می‌شود. برای اینکه دچار مشکل نشوید، بهتر است آن را به صورت دوره‌ای مصرف کنید. بعد از مدتی مصرف فاصله ایجاد کنید و دوباره آن را مصرف کنید.

نویسنده: مریم اصیلی

 

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments