امروزه کینوا برای لاغری مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به کاهش وزن قرار گرفته است. کینوا به دلیل دارا بودن مواد مغذی و پروتئین بسیار بالا یک گزینه‌ی عالی برای کاهش وزن است. امروز قصد داریم در مورد این دانه‌ی مغذی و تاثیر آن بر کاهش وزن با شما دوستان عزیز مطالبی را به اشتراک بگذاریم، پس با ما همراه باشید.

کینوا برای لاغری - برنافیت برنافیت

کینوا چیست؟

کینوا یک دانه‌ی خوش طعم دارای مواد مغذی، فیبر و پروتئین است که عطر بی‌نظیری دارد و بهترین راه برای متنوع کردن رژیم غذایی شماست. این دانه شبه غله‌ای سرشار از پروتئین است که می‌‌تواند جایگزین خوبی برای گیاهخواران یا کسانی باشد که از گوشت قرمز استفاده نمی‌‌کنند.

دانه‌ی کینوا به خاویار گیاهی نیز شهرت دارد و مصرف آن در کشورهای غربی، به عنوان یک جایگزین سالم ‌غلاتی همچون گندم رواج یافته. آمینواسید، آهن، فسفر، امگا ۳، منیزیم، فیبر، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها از جمله املاح و موادی هستند که در این گیاه وجود دارند.

انواع کینوا کدام است؟

کینوا در رنگ‌های مختلفی همچون سفید، قرمز و سیاه وجود دارد که نوع سفید آن بیشتر از بقیه کاربرد دارد. به طور کلی کینوا با رنگ‌های مختلف از نظر ارزش غذایی یکسانند و یا تفاوت چندانی ندارند.

با این حال، کینوا سفید دارای سبک‌ترین بافت است و بعد از پخته شدن، از انواع دیگر کینوا نرم‌تر می‌شود. کینوا قرمز بعد از پخت رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد و طعم شیرین‌تری پیدا می‌کند. کینوا قرمز تا حدودی از نظر طعم و عطر شبیه به فندق است.

کینوا سیاه عطر و طعم خاکی‌تری دارد و کمی شیرین مزه‌تر از کینوای سفید است. این کینوا رنگ سیاه خود را بعد از پخته شدن حفظ می‌کند.

خواص کینوا کدام است؟

کینوا حاوی مواد مغذی فراوان است و به همین دلیل هم دارای مزایای زیادی برای سلامتی می‌باشد. برخی از مهم‌ترین خواص کینوا به شرح زیر است:

1- بهبود مشکلات گوارشی

افرادی که که اغلب به نفخ شکم مبتلا هستند، کینوا برایشان یک انتخاب فوق‌العاده‌ است. کینوا دارای فیبرهای غیر محلول در آب است که آب را به خود جذب کرده، حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده‌ها می‌شود. جالب است بدانید که یک لیوان از این دانه‌‌ی مغذی حاوی یک برش نان کامل (سبوس‌دار) است. اگر به مشکلات گوارشی دچار هستید، کینوا برای شما فوق‌العاده است.

کینوا برای لاغری - مشکلات گوارشی - برنافیت برنافیت

2- کاهش کلسترول

کینوا خواص بی‌نظیری برای درمان بیماری‌های قلبی- عروقی دارد. این دانه‌ها نه تنها محافظی برای رگ‌ها هستند، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهند. دلیل آن نیز وجود فیبر بالای آنهاست. طبق مطالعات انجام شده، فیبرهای محلول در آب ژلی را تشکیل می‌دهند که اجازه‌ی جذب کلسترول توسط روده‌ها را نمی‌دهد.

به علاوه زمانی که کلسترول پایین می‌‌آید، رگ‌ها بازتر می‌شوند. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند اگر روزانه ۲۵ گرم غلات مصرف کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

پیشنهاد برنافیت: غذا برای کاهش کلسترول

3- ضدپیری

مقادیر بالای ویتامین B در کینوا آن را به یک ماده‌ی اساسی ضدپیری تبدیل کرده است. ویتامین B ملاتونین موجود در پوست را کاهش داده و موجب درمان لکه‌های تیره‌ی پوست می‌شود. علاوه بر ویتامین B، کینوا حاوی مقدار زیادی ویتامین A نیز هست که موجب کاهش چربی پوست و درمان جوش و آکنه می‌شود.

4- مقابله با دیابت نوع 2

کینوا حاوی مقدار زیادی فیبر است، از طرفی رژیم غذایی پرفیبر به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. از طرف دیگر بوتیرات موجود در کینوا خواص ضدالتهابی دارد که با کاهش مقاومت به انسولین به بهبود و مهار دیابت کمک می‌کند.برای دریافت رژیم دیابت کلیک کنید.

 

 

کینوا برای لاغری - کنترل دیابت - برنافیت برنافیت

5- کاهش سردردهای میگرنی

مقدار منیزیم بالای موجود در کینوا به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند. از طرفی محققان ثابت کرده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از ریبوفلاوین به کاهش دردهای میگرنی کمک می‌کند. کینوا نیز حاوی مقدار زیادی ریبوفلاوین است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هرچه زودتر این ماده‌ی غذایی پرخاصیت را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید.

6- درمان تیروئید 

متخصصان معتقدند یکی از مهم‌ترین خواص دانه‌های کامل مانند کینوا بهبود فعالیت غده‌ی تیروئید و درمان کم‌کاری تیروئید است. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید می‌توانند از این ماده‌ی غذایی پرخاصیت برای رژیم غذایی خود بهره بگیرند.برای دریافت رژیم کم کالری تیروئید کلیک کنید.

7- درمان کم خونی

آهن موجود در دانه‌های کینوا موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز شده، در نتیجه به درمان کم خونی و کاهش علائم آن کمک می‌کند.

کینوا برای لاغری - مناسب برای کم خونی - برنافیت برنافیت

6- کمک به کاهش وزن

همانطور که گفته شد، کینوا حاوی پروتئین و فیبر زیادی است. این دو خاصیت، موجب کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر این، فیبر بالای کینوا موجب پاکسازی روده‌ها شده و با دفع چربی‌های اضافی به لاغری شکم کمک می‌کند. منگنز موجود در کینوا نیز با تاثیر بر روی آنزیم‌های گوارشی به هضم غذا کمک کرده و موجب تناسب اندام می‌شود.

خواص کینوا برای لاغری چیست؟

لاغری بدون گرسنگی آرزوی بسیاری از خانم‌ها و آقایان دارای اضافه وزن است. گاهی کاهش وزن به آسانی اضافه شدن دانه‌های کینوا به رژیم غذایی است. کینوا خیلی سریع معده را پر کرده و جلوی پرخوری را می‌گیرد.

دانه‌های کینوا بسیار کم‌چرب و دارای شاخص گلیسمی پایینی می‌باشند. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای پاستا، نان و برنج محسوب می‌شوند. هر ۱۰۰ گرم کینوا حاوی۳۰۰ کالری است.

مضرات کینوا چیست؟

جالب است بدانید که کینوا هیچ ضرر یا عوارض خاص و جدی ندارد؛ تنها ممکن است در برخی افراد باعث واکنش آلرژیک و حساسیت شود که با علائمی همچون درد شکمی و خارش پوست تشخیص داده می‌شود.

کینوا برای لاغری - عوارض کینوا - برنافیت برنافیت

طریقه مصرف کینوا برای لاغری چگونه است؟

بسته به سلیقه‌ی خود می‌توانید از کینوا به شکل‌های مختلفی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با آن دسر، سالاد، کتلت یا همبرگر درست کنید.

شما حتی می‌توانید کینوا را به صورت خام مصرف کنید. از جوانه‌ی کینوا در تهیه‌ی سالاد نیز می‌توان استفاده کرد. از آرد کینوا نیز برای تهیه‌ی نان، انواع کوکی، کیک و بیسکویت استفاده کنید.

اگر به سوپ علاقه‌مندید، برگ‌های تازه‌ی کینوا را به جای سبزی در سوپ ریخته و نوش جان کنید.

انواع غذا با کینوا

علاوه بر شکل‌های مختلفی که از کینوا می‌توان استفاده کرد، غذاهای گوناگونی نیز می‌توان با آن تهیه کرد. در ادامه طرز تهیه‌ی چندین غذا با کینوا برای شما آماده شده است.

1- کینوا برای لاغری؛ سالاد تایلندی با کینوا

شما می‌توانید با کینوا یک سالاد خوشمزه درست کنید. برای این کار کافیست مواد زیر را با نسبت‌های داده شده ترکیب کنید:

  • سه‌ چهارم پیمانه کینوا خام؛
  • یک عدد فلفل‌دلمه‌ای قرمز؛
  • نصف پیمانه کلم قرمز خرد‌شده؛
  • یک پیمانه هویج رنده‌ شده؛
  • نصف یک پیاز قرمز کوچک خردشده؛
  • نصف پیمانه گشنیز خردشده؛
  • یک‌ چهارم پیمانه پیازچه؛
  • نصف پیمانه بادام‌ هندی یا بادام‌ زمینی؛
  • یک پیمانه نخود سبز

2- کینوا برای لاغری؛ کته کینوا

برای تهیه‌ی کته کینوا به مواد غذایی خاصی نیاز ندارید، فقط کافیست به شکل زیر عمل کنید. کینوا را با آب گرم خوب شست و شو دهید. آن در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید خوب به جوش آید. کینوا را به آن اضافه کنید و بگذارید۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشد تا آب آن تمام شود. حالا با یک قاشق، کینوا پخته شده را هم بزنید تا سرد شود.

کینوا برای لاغری - کته کینوا - برنافیت برنافیت

3- کینوا برای لاغری؛ بادمجان شکم پر با کینوا

برای تهیه بادمجان شکم پر با کینوا به مواد غذایی زیر نیاز دارید:

  • سه عدد بادمجان؛
  • یک پیمانه کینوا‌ خام؛
  • سه پیمانه آب مرغ؛
  • یک عدد پیازچه؛
  • پنج حبه سیر؛
  • دو قاشق غذاخوری روغن زیتون؛
  • یک پیمانه گوجه‌ فرنگی؛
  • یک‌ چهارم قاشق چایخوری پودر زنجبیل؛
  • دو قاشق چای‌خوری آویشن؛
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل؛
  • یک قاشق چای‌خوری نمک؛
  • یک‌ چهارم قاشق چایخوری ادویه کاری؛
  • یک‌ چهارم پیمانه نعناع تازه؛
  • یک لیوان آب.

ارزش غذایی کینوا 

ارزش غذایی کینوا در 100 گرم پخته‌ی آن به صورت زیر است:

  • کالری : 120
  • پروتئین : 4.3 گرم
  • چربی : 2.1 گرم
  • فیبر : 2.7 گرم
  • کربوهیدرات : 21 گرم

طبع کینوا چگونه است؟

احتمالا بعد از مطالعه‌ی این مقاله این سوال برایتان پیش خواهد آمد که طبع کینوا سرد است یا گرم؟ از آنجا که کینوا یک دانه‌ی نسبتا جدید است، تقریبا طبع آن ناشناخته است و طب سنتی نیز نظر خاصی در این مورد ندارد. اما با آزمایش‌های صورت گرفتع بر روی افراد زیادی نشان داده شد که طبیعت کینوا نه سرد است و نه گرم؛ بنابراین تا حدودی می‌توان طبع آن را متعادل دانست.

سخن آخر 

در این مقاله در مورد کینوا برای لاغری، خواص بی‌نظیر و ارزش غذایی آن برای شما برنافیتی‌های عزیز صحبت کردیم. با توجه به خواص فوق‌العاده‌ای که برای کینوا ذکر شد، توصیه می‌کنیم که این دانه‌ی خوراکی خوشمزه و مقوی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید بی‌شمار آن بهره ببرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را در پایان این پست برای ما کامنت کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
خانه