چگونه از بذر کتان برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

بذر کتان حاوی فیبر است که موجب احساس سیری می شود. فیبرهای محلول موجود در بذر کتان، عمل گوارش را کند می کند و از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. به علاوه، یکی از منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنان است که به کاهش وزن کمک می کند. نا گفته نماند که هر قاشق غذاخوری بذر کتان تنها حاوی 37 کالری است.

بذر کتان آسیاب شده می تواند نقش حمایت کننده ای در رژیم کاهش وزن داشته باشد. این ماده، حاوی فیبر است که موجب احساس سیری و کاهش وزن می شود. به علاوه، یکی از منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنان است که به کاهش وزن کمک می کند. هر قاشق غذاخوری بذر کتان تنها حاوی 37 کالری است. برخی از مواد موجود در بذر کتان، ممکن است موجب مشکلاتی شود، بنابراین قبل از مصرف آن در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

فیبر موجود در بذر کتان به کاهش وزن کمک می کند.

فیبر رژیمی، یک ماده ی مهم برای کاهش وزن است. تنها 1 قاشق غذاخوری بذر کتان، حاوی 2 گرم فیبر است. در مطالعه ای، نشان داده شد که یک نوشیدنی 2.5 گرمی حاوی بذر کتان موجب کاهش اشتها در شرکت کنندگان می شود. فیبرها، شکم شما را پر می کنند، در نتیجه زودتر سیر می شوید و برای مدت بیشتری احساس سیری می کنید. فیبرهای محلول موجود در بذر کتان، عمل گوارش را کند و از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کنند. از طرفی قند خون متعادل، موجب کاهش وزن می شود، چرا که هرگونه قند اضافی به عنوان چربی در بدن ذخیره می شود. قند خون بالا دارای آثار منفی دیگری چون آزاد شدن انسولین در بدن است. آزاد شدن انسولین موجب شکسته نشدن چربی های ذخیره در بدن می شود. در نتیجه بدن شما از چربی اضافی به عنوان انرژی استفاده نخواهد کرد.

فیبرهای محلول موجود در بذر کتان، توسط باکتری های روده ی بزرگ تخمیر و موجب افزایش باکتری های مفید می شوند  که در نهایت منجر به کاهش وزن می شوند. مطالعه ی دیگری نشان داد که مصرف بذر کتان موجب کاهش حساسیت به انسولین، در زنان یائسه می شود. مقاومت به انسولین، یک وضعیت پیش دیابت است که موجب می شود بدن در حالت عادی پاسخی به انسولین ندهد. اگر دچار مشکل مقاومت به انسولین هستید، درمان آن با بذر کتان موجب کاهش وزن شما خواهد شد.

امگا 3 موجود در بذر کتان موجب کاهش وزن می شود.

بذر کتان حاوی اسیدهای آلفا-لینولئیک است که یک اسید چرب ضروری امگا 3 می باشد. بدن، این اسیدهای رژیمی را پس از مصرف به ایکوزاپنتانوئیک اسید و داکوزاگزازنئیک اسید تبدیل می کند. این دو اسید، موجب کاهش خطر بیماری های قلبی می شوند. میزان بالای امگای 3 موجود در بذر کتان موجب پیشگیری از چاقی می شود. یکی از دلایلی که امگا 3 موجب کاهش وزن می شود، افزایش سطح آدیپونکتین در بدن است. هورمونی که توسط سلول های چربی تولید می شود و متابولیسم چربی ها و گلوکز را تنظیم می کند. نقص این هورمون در بدن موجب مقاومت به انسولین، بیماری های قلبی- عروقی و کبد چرب غیر الکلی می شود. هر قاشق غذاخوری بذر کتان، حاوی 1.6 گرم آلفا لینولئیک اسید است که 100 درصد از نیاز مردان و بیش از 1.1 گرم از نیاز زنان را فراهم می کند.

خرید بذر کتان

لیگنان موجود در بذر کتان بر روی متابولیسم تاثیر دارد.

تنها دو ماده هستند که سرشار از لیگنان می باشند- بذر کتان و دانه ی کنجد. بذر کتان، هشت برابر دانه ی کنجد لیگنان دارد. لیگنان ها همان فیتو استروژن های گیاهی هستند، چرا که باکتری های موجود در روده، آنها را به اینترولیگنان تبدیل می کند و موجب یک تاثیر استروژنیک خفیف در بدن می شود. لیگنان ها با کاهش کلسترول در بدن موجب پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی می شوند. آنها از خاصیت آنتی اکسیدانی خود برای مقابله با التهاب و کاهش خطر سرطان کمک می گیرند. اما تحقیقات بیشتری برای تایید کارآمدی آنها نیاز است.

هر چند تحقیقات، اثر مستقیم لیگنان بر روی کاهش وزن را نشان نداده ، اما طبق گزارشات، این ماده می تواند با کاهش سطح چربی و قند خون، بدن را در برابر سندروم متابولیک حفظ کند. تا زمانی که مصرف کالری کلی، پایین تر از کالری استفاده شده برای انرژی باشد، پتانسیل این ماده برای کاهش گلوکز  به کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

پیشنهاد برنافیت: غذا برای کاهش کلسترول

نکاتی در مورد بذر کتان

بذر کتان برای بسیاری از مردم، گزینه ی قابل اطمینانی محسوب می شود، اما برخی از مواد فعال موجود در آن ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. این مواد دارای خاصیت ملین هستند و دارای عوارض جانبی همچون اسهال، گاز معده و دل درد می شوند. زنان باردار به دلیل فیتو استروژن های موجود در بذر کتان، باید از مصرف آن بپرهیزند. اگر دچار دیابت، اختلال خونریزی، انسداد روده، سرطان حساس به هورمون ها و یا مشکلات دیگری هستید، پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

بذر کتان آسیاب شده را در یخچال نگه دارید و 24 ساعت پس از آسیاب کردن، آنها را مصرف کنید، چرا که مواد موجود در آن به مرور خاصیت خود را از دست می دهند.  اگر در دستورالعمل های غذایی خود به جای تخم مرغ و چربی از بذر کتان استفاده کنید، می توانید کالری دریافتی خود را کاهش دهید. می توانید 3 قاشق غذاخوری بذر کتان را به جای 1 قاشق غذاخوری مارگارین استفاده کنید و یا 1 قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده را با 3 قاشق غذاخوری مایع مخلوط و جایگزین هر تخم مرغ کنید. با افزودن بذر کتان به پن کیک ها یا مافین ها، بلغور جو دو سر، ماست و یا سالاد تن ماهی، میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهید.

پیشنهاد برنافیت: لاغری با دانه چیا

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments