10 باور غلط درباره ی بیماری دیابت

دیابت از قدیمی‌ترین بیماری‌ها است که باورهای نادرست فراوانی در خصوص آن وجود دارد. در این مطلب تلاش شده است شما را با برخی از باورهای غلط در خصوص بیماری دیابت آشنا کنیم.

باور غلط1

دیابت بیماری جدی و خطرناکی نیست.

واقعیت

تعداد افرادی که در طی سال بر اثر بیماری دیابت از بین می روند، بیشتر از کسانی است که مبتلا به ایدز یا سرطان سینه هستند. از هر3 فرد مبتلا به دیابت، 2 نفر بر اثر سکته مغزی و سکته قلبی می میرند.

باور غلط2

فقط کسانی که اضافه وزن دارند به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

واقعیت

اضافه وزن یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری دیابت است اما سایر عوامل خطر مانند سابقه فامیلی، سن و نژاد هم بر میزان ابتلا نقش دارد. متاسفانه بسیاری از افراد، فقط چاقی را از عوامل ابتلا به دیابت می دانند و به سایر عوامل خطر توجهی ندارند. خیلی افراد چاق هستند که مبتلا به دیابت نوع2 نمی شوند و خیلی از افراد با وزن نرمال یا چاقی کم مبتلا می شوند.

باور غلط 3

مصرف شکر زیاد باعث بیماری دیابت می شود.

واقعیت

دیابت نوع 1 بر اثر ژن ها و عوامل ناشناخته رخ می دهد و دیابت نوع 2 بر اثر ژن ها و سبک زندگی. چاقی می تواند ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. غذاهای چرب و پرکالری هم خطر ابتلا به دیابت را بالا می برد. اگر شما سابقه خانوادگی دیابت دارید، غذای سالم بخورید، ورزش کنید و مراقب وزن خود باشید.

باور غلط4

مبتلایان به دیابت باید غذاهای خاص بخورند.

واقعیت

به طور کلی یک غذای سالم و مقوی برای دیابتی ها مانند غذای سالم برای سایر افراد است. منظور از غذای سالم و مقوی غذای کم چرب، میزان متعادل نمک و شکر،غلات، سبزیجات و میوه های تازه است.

باور غلط 5

مبتلایان به بیماری دیابت فقط مقدار کمی از مواد نشاسته ای مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی را می توانند مصرف کنند.

واقعیت

غذاهای نشاسته ای جزئی از یک رژیم سالم است. نکته مهم در مصرف این مواد، مقدار آن است. نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی حتما باید در وعده اصلی و میان وعده قرار بگیرد اما در میزان متعادل و مناسب.

پیشنهاد برنافیت: حقایقی در خصوص رژیم غذایی افراد دیابتی

باور غلط6

مبتلایان به بیماری دیابت نباید شکلات و شیرینی مصرف کنند.

واقعیت

اگر بر اساس یک رژیم غذایی سالم و همراه ورزش و فعالیت مقدار متناسبی شیرینی یا شکلات مصرف شود، ممنوعیتی ندارد ولی از حد مجاز نباید بیشتر شود.

باور غلط7

من دیابت دارم پس نباید میوه مصرف کنم.

واقعیت

اگرچه میوه حاوی قند و کربوهیدرات است ولی یکی از مهم ترین قسمت های رژیم غذایی شماست. میوه ها حاوی ریزمغذی ها، ویتامین ها و فیبر هستند که برای سلامتی مفید است و همچنین اثر آنها برروی قند خون کمتر از سایر مواد قندی است. یک رژیم غذایی سالم، روزانه 2-3 عدد میوه را شامل می شود و بهتر است میوه به صورت کمپوت، آبمیوه، میوه خشک نباشد.

پیشنهاد برنافیت: میان وعده های خوشمزه برای بیماران دیابتی

باور غلط 8

فرد دیابتی فقط باید به میزان کربوهیدرات مصرفی توجه کند و میزان چربی و پروتئین اهمیتی ندارد.

واقعیت

محدود کردن کربوهیدرات، میزان قند خون را تا حدی کنترل می کند ولی شما باید به میزان کالری دریافتی روزانه هم توجه کافی داشته باشید. مصرف بیش از حد پروتئین و چربی می تواند موجب افزایش وزن شود که دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. مبتلایان به دیابت همچنین در معرض خطر بیماری قلبی هستند پس میزان چربی دریافتی آن ها بسیار مهم است.

باور غلط9

دیابتی هایی که قرص یا انسولین مصرف می کنند تا آخر عمر باید مصرف آن ها را ادامه دهند.

واقعیت

اگر شما دیابت نوع 2 دارید و دارو یا انسولین مصرف می کنید می توانید با ورزش مناسب، کم کردن وزن و رژیم سالم میزان مصرف داروها را با نظر پزشک معالج کم تر یا حتی به طور کامل قطع کنید.

باور غلط10

من انسولین می زنم پس هرچقدر بخواهم میتوانم بخورم.

واقعیت

مصرف دارو، جایگزین رژیم غذایی و ورزش نیست و صرفا به دلیل مصرف انسولین نمی توانید به هر میزانی که خواستید غذا بخورید. این نکته را فراموش نکنید که خودتان باید با تغییر سبک زندگی، دیابت را مدیریت کنید.

مترجم: گلناز سادات وفایی – کارشناس تغذیه

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments