مشکلات معده ای رایج و درمان آنها

مشکلات معده ممکن است برای شما آنقدر آزار دهنده باشد که حتی نخواهید در موردش صحبت کنید. اما دیگر لازم نیست نگران باشید، چرا که چنین مشکلاتی بسیار شایع هستند. مطالعات نشان داده است در حدود یک پنجم جمعیت آمریکا دچار نفخ، رفلاکس معده و یبوست هستند. در اینجا برخی از بیماری های رایج معده و درمان آنها معرفی شده اند.

1- رفلاکس اسید معده

احساس سوزشی که پس از خوردن در معده، قسمت فوقانی شکم یا قفسه ی سینه ی خود حس می کنید، رفلاکس اسید معده نامیده می شود. مطالعه ای که در مجله ی روده شناسی چاپ شد نشان داد که حدود 20 درصد از جمعیت مردم آمریکا، به صورت هفتگی دچار رفلاکس اسید معده هستند، در حالیکه 60 درصد از افراد بالغ این کشور در مرحله ای از زندگی خود دچار این بیماری می شوند. مصرف ادویه جات و بلافاصله خوابیدن پس از صرف غذا موجب ناراحتی بیشر معده می شود. این سوزش با مصرف داروهای غیر تجویزی از بین می رود، اما اگر دچار آنمی هستید یا همراه با این رفلاکس علائم دیگری مثل اشکال در غذا خوردن و کاهش وزن ناخواسته دارید حتما برای تشخیص سرطان نزد یک پزشک بروید .

2- سوء هاضمه

اگر پس از مصرف یک غذای سنگین احساس درد، نفخ معده و حالت تهوع به شما دست داد، احتمالا به دلیل بد گواری یا سوء هاضمه است. این عارضه نیز مثل رفلاکس اسید معده با داروهای غیرتجویزی درمان می شود. مطالعه ای که در یک مجله ی پزشکی چاپ شد نشان داد که 20 تا 40 درصد مردم آمریکا با این مشکل مواجه هستند.

3- سندروم روده ی تحریک پذیر

سندروم روده ی تحریک پذیر بسیار شایع است و خود را به شکل اسهال، یبوست یا ترکیبی از آنها نشان می دهد. اگر پس از چند روز چنین مشکلی از بین برود احتمال وجود این سندروم بسیار کم است، اما اغلب این سندروم پس از شش ماه درد شکمی یا تکرر حرکات روده خود را نشان می دهد. طبق گزارش سازمان بین المللی اختلالات گوارشی حدود 25 تا 45 میلیون نفر از مردم آمریکا دچار این سندروم می باشند. متاسفانه، کارشناسان علت حقیقی سندروم روده ی تحریک پذیر را نمی دانند. اما به طور کلی چنین عارضه ای در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود، چرا که روده ی زنان از سوی لگن کمتر حمایت می شود. صرف نظر از همه ی این موارد، اگر نشانه های عجیب و غریبی چون اسهال شبانه، وجود خون در مدفوع ، تب، آنمی و کاهش وزن ناخواسته در خود مشاهده کردید، حتما باید نزد پزشک بروید. اگر دچار چنین عارضه ای باشید، پزشک داروهایی برای شما تجویز خواهد کرد یا در موارد نادر و در صورتی که سابقه ی خانوادگی این بیماری را داشته باشید، شما را برای غربالگری سرطان روده ی بزرگ به متخصص ارجاع می دهد. تشخیص سرطان روده در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد، چرا که علائم آن در مراحل اولیه خود را نشان نمی دهند.

4- یبوست عملکردی

یبوست عملکردی به معنای وجود مشکلات همیشگی در حرکات روده می باشد. گاهی اوقات این مشکل در زنان به دلیل اختلال عملکرد کف لگن (ناهماهنگی بین کف لگن و عضلات رکتوم) ایجاد می شود که با ورزش درمانی قابل حل است. طبق مطالعات، نزدیک به 15 درصد افراد دچار یبوست مزمن می باشند. اگر همواره دچار چنین مشکلی هستید، برای باز کردن انسداد یا توموری که موجب این عارضه شده، باید به پزشک مراجعه کنید.

5- درد دیواره ی معده

اگر درد شما به جای اینکه در کل بدن باشد، تنها در یک نقطه است احتمالا دچار درد دیواره ی معده هستید که طبق آمار میزان شیوع آن در زنان 4 برابر مردان است. این عارضه اغلب به دلیل فشار عصب های شکمی ایجاد می شود. گرچه این بیماری دردناک است اما خطرناک نیست. این عارضه، پیش رونده نیست و با تزریق داروهای ضدالتهابی هر چند ماه یک بار درمان می شود. اگر درد شدیدی در معده ی خود حس می کنید و برخی از حالت ها یا حرکات، این درد را تشدید می کند به احتمال زیاد دچار چنین عارضه ای شده اید و باید نزد یک پزشک بروید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments