دانستنی های رفلاکس اسید معده

تنها افرادی که رفلاکس اسید معده را تجربه کرده اند، می دانند این عارضه تا چه حد ناخوشایند است. این مشکل موجب حالت تهوع، نفخ و سیری می شود.

رفلاکس اسید چیست؟

رفلاکس اسید معده وقتی رخ می دهد که دریچه ی مری پایینی کاملا بسته نشود و یا به طور مدام باز شده، موجب ورود اسید معده شود. یکی از علائم ناخوشایند این عارضه سوزش قفسه ی سینه است که به سوزش سر معده معروف است. شاید اغلب افراد گاه گاهی چنین مشکلی را تجربه کنند، اما اگر این اتفاق بیش از دو بار در هفته رخ دهد نشان می دهد که مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده هستید.

چه چیز موجب رفلاکس اسید معده می شود؟

فاکتورهای زیادی موجب رفلاکس اسید معده می شوند، یکی از شایع ترین این عوامل اختلال معده است که فتق هیاتال نامیده می شود. این عارضه وقتی رخ می دهد که قسمت بالایی معده و قسمت پایینی دریچه ی مری به سمت ماهیچه ای حرکت می کند که معده ی شما را از قفسه ی سینه (دیافراگم) جدا می کند. فتق هیاتال موجب می شود اسید معده به مری وارد شود.

برخی از فاکتورهای ریسک این بیماری شامل پرخوری، دراز کشیدن پس از مصرف غذا، سیگار کشیدن، بارداری، اضافه وزن و مصرف برخی از غذاهای خاص است. غذاهایی که موجب ایجاد علائم رفلاکس اسید معده می شوند شامل مرکبات، گوجه، شکلات، سیر و غذاهای چرب می باشد.

علائم بیماری رفلاکس معده

سوزش سر دل، نشانه ی اصلی رفلاکس معده است، اما نشانه های شایع دیگری نیز وجود دارند از جمله: نفخ، باد گلوی بیش از حد، سکسکه ی بدون توقف، کاهش شدید وزن، اشکال در بلعیدن غذا و یا احساس گیر کردن غذا در گلو. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بدون هیچ دلیلی دچار سرفه های خشک و خس خس سینه هم بشوند.

گاهی افرد مبتلا به رفلاکس اسید معده ممکن است علائم آن را نادیده بگیرند و یا حتی تصور کنند یک بیماری رایج است، اما اگر علائم آن شدید باشد باید این بیماری جدی گرفته شود، چرا که ممکن است به سرطان بیانجامد. اگر علائم این بیماری شما را تا جایی آزار می دهد که قادر به انجام کارهای روزمره نیستید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک می تواند با جست و جوی علائم به تشخیص بیماری شما کمک کند و برای تشخیص درست کار کردن مری شما آزمایش هایی تجویز کند.

پیشنهاد برنافیت: علائم خاموشی که نشان می دهد معده ی شما خوب کار نمی کند

چه درمان هایی وجود دارد؟

درمان های رایج این بیماری از داروهای غیر تجویزی شروع می شود تا عمل جراحی. نوع درمان کاملا بستگی به شدت علائم آن دارد.

تکنیک های مختلفی نیز وجود دارد که شما می توانید آن را در زندگی به کار برید. این روش ها شامل کم مصرف کردن چربی ها، رژیم غذایی پر فیبر، عدم مصرف سیگار و کنترل استرس می باشند.

پیشنهاد برنافیت: درمان های خانگی رفلاکس معده به مری و سوزش سر معده

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments