درمان سرماخوردگی در خانه، بهترین راه‌کارها کدامند؟

مصرف خودسرانه داروهای سرماخوردگی به اندازه این بیماری در بین مردم متداول است اما آیا این داروها موثر هستند؟ حقیقت این است که سرماخوردگی داروی خاصی ندارد و تمامی داروهای شیمیایی و درمان‌های خانگی برای کاهش علائم بکار گرفته می‌شوند تا پایان دوره بیماری شما کمتر احساس درد و خستگی را تجربه کنید. در این مطلب برنافیت به درمان سرما خوردگی در خانه می‌پردازیم، این درمان‌ها ممکن است به شما کمک کنند حس بهتری داشته باشید.

راه درمان و سرماخوردگی

دلایل سرماخوردگی ما چیست؟

اگر سرما خوردگی د‌ارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که یک تا دو هفته بیمار باشید. این به آن معنا نیست که کل زندگی شما مختل می‌شود با برخی درمان‌های خانگی می‌توانید علائم و عوارض بیماری را کاهش دهید.

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که ناحیه بینی و گلو را هدف قرار می‌دهد. این بیماری معمولا عوارض جدی ندارد اگرچه در طول آن ممکن است احساس خوبی نداشته باشید. ویروس‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند.

بزرگسالان سالم معمولا در سال دو تا سه بار سرماخوردگی را تجربه می‌کنند و نوزادان و کودکان خردسال ممکن است حتی بیشتر سرما بخورند.اکثر افراد در عرض یک هفته تا 10 روز بهبودی می‌یابند. علائم ممکن است در افرادی که سیگار می‌کشند کمی بیشتر دوام داشته باشد.

به طور کلی، برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی نیازی به مراقبت پزشکی ندارید با این حال اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شدند بد نیست به پزشک مراجعه کنید.

نشانه‌های سرماخوردگی کدام‌ها هستند؟

علائم سرماخوردگی معمولا یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس عامل سرماخوردگی ظاهر می‌شود. علائم و نشانه‌هایی که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، در این‌جا به برخی از متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • بی‌حسی
  • بدن درد خفیف یا سردرد خفیف
  • عطسه کردن
  • تب با درجه پایین
  • به طور کلی احساس ناخوشی کردن

ترشحات بینی شما ممکن است واضح شروع شده و غلیظ تر و زرد یا سبز شود، در این حالت سرماخوردگی ادامه دارد. این معمولاً به این معنی نیست که شما یک عفونت باکتریایی دارید.

گلو درد و سرماخوردگی

روش‌های درمان سرماخوردگی و پیشگیری از آن کدام است؟

درست است که ویروس‌های زیادی می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند اما راینوویروس‌ها شایع‌ترین علت این بیماری هستند. ویروس سرماخوردگی از طریق دهان، چشم یا بینی وارد بدن شما می‌شود. وقتی فردی که بیمار است سرفه، عطسه یا صحبت می‌کند، ویروس می‌تواند از طریق قطرات موجود در هوا پخش شود.

هم‌چنین از طریق تماس دست با فردی که سرماخورده است یا از طریق استفاده مشترک از اشیاء آلوده مانند ظروف غذاخوری، حوله، اسباب بازی یا تلفن امکان سرایت بیماری وجود دارد. پس اگر به هر طریق پس از تماس ویروس بینی، دهان یا چشم خود را لمس کنید احتمالا سرما می‌خورید.

چه عواملی باعث می‌شود سریع‌تر سرما بخوریم ؟

این عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به سرماخوردگی و خطر آن را افزایش دهند:

1. سن

نوزادان و کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند به خصوص زمانی که برای واکسن زدن یا کنترل وزن به بیمارستان مراجعه می‌کنند. مهدکودک و مدارس هم جایی است که احتمال انتقال بیماری در آن زیاد می‌باشد.

2. سیستم ایمنی ضعیف

داشتن یک بیماری مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف شده خطر ابتلا را در افراد افزایش می‌دهد.

3. سیگار کشیدن

اگر سیگار می‌کشید یا در اطراف دود سیگار هستید، احتمال سرماخوردگی شما بیشتر است.

دخانیات و سیگار

4. ماه‌های خاصی از سال

کودکان و بزرگسالان در پاییز و زمستان بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند، اما شما در هر فصلی در سال ممکن است سرما بخورید.

5. قرار گرفتن در معرض ویروس

اگر در محیط‌های شلوغ مثل مدرسه یا هواپیما رفت و آمد دارید احتمالا در معرض ویروس‌هایی قرار خواهید داشت که باعث سرماخوردگی می‌شوند.

روش‌های تشخیص سرما خوردگی چه چیزهایی است؟

بزرگسالان معمولا نباید به هنگام بروز علائم این بیماری به پزشک مراجعه کنند و با درمان خانگی سرما خوردگی می‌توان آن را کنترل کرد با این حال اگر موارد زیر را دارید خوب است برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

  • تب بیش از 5 درجه سانتی‌گراد که سه روز طول کشیده
  • بازگشت تب پس از دوره بدون تب
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • گلودرد شدید، سردرد یا درد سینوسی

کودک شما برای سرماخوردگی نیازی به مراجعه به پزشک خود ندارد اما اگر فرزند شما هر یک از موارد زیر را داشت فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب 38 درجه سانتیگراد در نوزادان تا 12 هفته
  • افزایش تب یا تب بیش از دو روز در کودک در هر سنی
  • علائم شدید مانند سردرد، گلودرد یا سرفه
  • مشکل در تنفس یا خس خس سینه
  • گوش درد
  • بی قراری شدید
  • خواب آلودگی غیر معمول
  • کمبود اشتها

درد گوش و علت سرما خوردگی

برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان و نوزادان لازم است مخاطب بینی او را بررسی کرده و به تدریج تخلیه کنید، افزایش رطوبت هوا، بلند کردن رختخواب کودک، استفاده از پمادهای مرطوب کننده و مصرف مایعات زیاد به کودک کمک می‌کند سریع‌تر‌ بهبودی خود را به دست آورد. به کودکان تازه متولد هیچ‌گاه عسل ندهید کودکان کمتر از یک سال در اثر مصرف عسل ممکن است مسموم شوند.

روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی چه چیزهایی هستند؟

اجازه ندهید سرماخوردگی شما را از پا درآورد، با درمان‌های ساده‌ای که خودتان در خانه می‌توانید انجام دهید گرفتگی بینی شما برطرف شده و خارش گلوی‌تان تسکین می‌یابد. در این‌جا به چند راهکار ساده اشاره می‌کنیم:

1. نوشیدن آب زیاد

مقدار دریافت مایعات خود را افزایش دهید. این به از بین بردن عوارض بیماری کمک کرده، گلوی شما را مرطوب می‌کند و از کم آبی پیشگیری خواهد کرد. آب، آبمیوه، دمنوش‌های گیاهی، زنجبیل و هر نوشیدنی فاقد شیرینی می‌تواند برای شما مفید باشد.

2. استفاده از بخور

اگر مقداری بخار تنفس کنید، می‌توانید گرفتگی بینی خود را از بین ببرید. در صورتی که دستگاه بخور ندارید، سر خود را روی یک قابلمه آب جوش بگیرید و به آرامی نفس بکشید. مراقب باشید که گرمای آب بینی شما را نسوزاند.

راه درمان و بخور دادن

3. شستشو با آب نمک

این کار به رفع گرفتگی بینی و تنفس بهتر کمک می‌کند، 1 قاشق چایخوری آب را به یک لیوان آب جوشیده یا مقطر اضافه کنید. یک سرنگ حباب مخصوص را از این محلول پر کنید، سر خود را روی سینک دستشویی خم کنید و به آرامی آب نمک را داخل بینی خود بریزید. با فشار ملایم انگشت، یک سوراخ بینی را بسته نگه دارید و درحین پاشیدن آب به سوراخ دیگر آن را باز نکنید.

4. گرم و آرام ماندن

اوایل بروز علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا استراحت بسیار مهم است. این به بدن شما کمک می‌کند که انرژی خود را برای مبارزه با عفونت نگه دارد. این نبرد از بدن شما انرژی می‌گیرد پس با دراز کشیدن زیر پتو کمک کنید بدنتان گرم بماند و بیماری برطرف شود.

5. غرغره آب نمک گرم

گلو درد یا خراشیدگی گلو شما با غرغره آب گرم و نمک تسکین موقت پیدا می‌کند. نصف قاشق چایخوری را در یک فنجان آب مخلوط کنید و 4 با در روز غرغره کنید.

راه درمان با غرغره اب نمک

6. مایعات داغ بنوشید

این مایعات گلوی شما را تسکین داده و با التهاب بینی و گلو مبارزه می‌کند. چای گرم و ترکیبات آب گرم که حاوی عسل و زنجبیل باشد انتخاب خوبی است.

راه‌های کاهش فعالیت ویروس در بدن کدام است؟

سیستم چند لایه ایمنی بدن به خوبی با ویروس‌ها مقابله می‌کند و اگر فرد بیماری نقص سیستم ایمنی یا مشکلات جدی در این خصوص نداشته باشد با کمی استراحت و مصرف مواد غذایی موثر می‌تواند ویروس را ناکام بگذارد. عدم مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر به بدن کمک می‌کند سیستم ایمنی قوی‌تری داشته و با بیماری‌ها راحت‌تر مبارزه کند.

با خواب کافی، رعایت بهداشت، رژیم غذایی سالم، کاهش استرس و ورزش منظم سیستم ایمنی قوی داشته باشید که فعالیت ویروس‌ها را کنترل کرده و آن‌ها را به راحتی نابود کنند.

روش‌های درمان فوری سرماخوردگی چه چیزهایی است؟

بیماری‌ها معمولا سیر طبیعی درمان خود را دارند ولی با انجام برخی از اقدامات می‌توان سرعت درمان بیماری را افزایش داد به عنوان مثال برای درمان سرماخوردگی حمام گرم، خوردن یک صبحانه کامل و سالم، استنشاق بخور، مصرف آب میوه، خوردن شام مختصر در ابتدای شب و 8 ساعت خواب کامل سرعت درمان بیماری را بالا می‌برد.

رعایت نکات خود مراقبتی، مرخصی گرفتن از محل کار و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین جسمی هم درمان بیماری را سریع‌تر می‌کند.

مصرف اب میوه

خوراکی‌های مناسب برای سرماخوردگی کدام‌ها هستند؟

وقتی سرما می‌خورید خوردن و نوشیدن کمی سخت می‌شود با این حال مصرف مواد غذایی مناسب به حفظ انرژی و درمان سریع‌تر بیماری کمک می‌کند.در این‌جا به چند ماده غذایی که مصرفت آن هنگام سرماخوردگی خوب است اشاره می‌کنیم.

1. سوپ مرغ

سوپ مرغ سال‌های سال است که در سراسر جهان برای درمان خانگی سرما خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار دلیل خوبی دارد چرا که یک منبع خوب ویتامین، مواد معدنی، کالری و پروتئین است. این مواد مغذی به بدن شما کمک می‌کند راحت‌تر با بیماری مبارزه کنید. بدن در هنگام بیماری به این مواد نیاز بیشتری دارد.

2. آبگوشت

مانند سوپ مرغ، آبگوشت‌ها منابع بسیار خوبی از مایعات و الکترولیت‌ها هستند که می‌توانند در درمان سرماخوردگی مفید باشند. آبگوشت گرم غنی از کلاژن و اسید آمینه است که به بهبود سریع‌تر بیماری کمک می‌کند.

3. سیر

سیر فواید بسیاری برای سلامتی دارد و قرن‌ها است که در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات علمی خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی این ماده غذایی را اثبات کرده است. این ماده غذایی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و علائم آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش دهد.

راه درمان با مصرف سیر

4. چای داغ

چای یک درمان خانگی محبوب سرماخوردگی است و درست مانند سوپ مرغ، چای هم نرمی سینه و رفع التهاب کمک می‌کند اما مراقب باشید انقدر داغ نباشد که گلوی شما را تحریک کند. کافئین موجود در چای مانع از این می‌شود که به مقابله با کم آبی بدن کمک کند با این وجود پلی فنول موجود در این ماده حالت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد.

5. بلغور جو دو سر

بلغور جو دوسر ملایم بوده و خوردن آن آسان است، در عین حال کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. این ماده غذایی احتمالا برای تسکین علائم گوارشی هم مفید خواهد بود.

6. موز

موز نرم و ملایم است و به همین دلیل خوردن آن برای فرد سرماخورده آسان خواهد بود، در عین حال سرشار از پتاسیم، مواد مغذی و کربوهیدرات است که بدن برای مقابله با بیماری به آن نیاز دارد.

موز و فواید ان

7. میوه و گیاهان سبز برگ

میوه‌ها، منابع غنی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر هستند که می‌توانند به سلامت کلی بدن و عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک کنند. میوه‌های حاوی ویتامین C برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

خوراکی‌های غیرمجاز در دوران سرماخوردگی که نباید مصرف شوند کدامند؟

خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند به تشدید علائم سرماخوردگی منجر شده و درمان شما را طولانی‌تر کند در این‌جا به برخی از مواد غذایی که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید تا هرچه سریع‌تر از شر علائم بیماری خلاص شوید اشاره می‌کنیم:

1. آب نبات و شیرینی

قند موجود در آب نبات و برخی دیگر از شیرینی‌ها بسیار زیاد است و هنگام بیماری باید از خوردن آن‌ها کاملا اجتناب کنید. شکر به تضعیف گلبول‌های سفید خون که مسئولیت اصلی مبارزه با عفونت‌ها را دارد می‌انجامد به این ترتیب مصرف مواد غذایی مملو از قند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند.

2. لبنیات

انواع لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر مخاط را غلیظ کرده و تشکیل آن را تسهیل می‌کند به این ترتیب ممکن است خلط بیشتری در مخاط شما ایجاد شود که آزار دهنده هستند. بهتر است تا بهبود کامل مصرف لبنیات را متوقف کنید.

مصرف لبنیات

3. بادام زمینی

آجیل یک تقویت کننده هیستامین است و می‌تواند باعث احتقان بینی و التهاب سینوس شود. بهتر است از مصرف غذاهای سرخ کرده، فست فود و غذاهای چرب که هضم سختی دارند هم پرهیز کنید تا انرژی بدن بیشتر صرف مبارزه با ویروس شود.

درمان گلودرد سرماخوردگی چیست؟

گلو درد، خارش و سوزش گلو در سرماخوردگی بسیار آزار دهنده هستند و از علائم اولیه این بیماری به شمار می‌روند. سخت شدن قورت دادن و بلع غذا در این دوران بسیار شایع است، خوشبختانه با برخی درمان‌های خانگی می‌توانید این علائم را کم کنید.

مصرف چای بابونه، نعنا فلفلی، شنبلیله، دمنوش ریشه گل ختمی، ریشه شیرین بیان و دمنوش‌های گرم به بهبود این علامت سرماخوردگی کمک می‌کند. غرغره کردن آب نمک، جوش شیرین و آب گرم هم برای تسکین این درد بسیار مناسب است.

چای بابونه و راه درمان سرماخوردگی

درمان تب سرماخوردگی کدام است؟

تب شدید در همه افراد به ویژه کودکان ممکن است به تشنج و مشکلات جدی منجر شود به همین دلیل لازم است با کمک درمان‌های خانگی و در صورت نیاز دارو تب فرد مبتلا به سرماخوردگی پایین آورده شود. سرکه سیب، سیب، ریحان، سیر، سیب زمینی و زردچوبه به کاهش تب کمک می‌کنند.

می‌توانید این مواد غذایی را داخل آب بریزید یا با قرار دادن تکه‌های این ماده غذایی روی نقاط حساس بدن مثل پیشانی به پایین آمدن تب کمک کنید.

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کنند؟

آمریکایی ها سالانه دچار میلیون ها بار سرماخوردگی می شوند و دلیل سرماخوردگی شان نیز می تواند 200 ویروس مختلف باشد. در بدترین شرایط ممکن است یک ویروس شما را دچار ذات الریه، عفونت گوش یا آسم کند و یا حتی به بیمارستان بکشاند.

میلیون ها نفر سالانه دچار ویروس آنفولانزا می شوند و این مشکل در دویست هزار نفر از آنها آنقدر حاد می شود که کارشان به بیمارستان کشیده می شود و در حدود سی و شش هزار نفر از آنها نیز به دلیل این عارضه جان خود را از دست می دهند. در اینجا 10 ماده ی غذایی معرفی شده است که با مصرف آنها در فصل زمستان می توانید از شر سرماخوردگی و آنفولانزا در امان بمانید.

چرا همواره سرما می خورید ؟

هر چقدر هم نسبت به پیشگیری از ورود میکروب ها به بدن خود هوشیار باشید، باز هم ممکن است دچار سرما خوردگی شوید. سرفه، گلو درد و آبریزش بینی پس از یک هفته به خودی خود خوب می شوند، اما اگر بیش از حد سرما می خورید ، لازم است بیشتر به خود توجه کنید. اگر علائم سرما خوردگی همیشه همراه شما هستند، یا تصور می کنید که به جای اینکه خوب شوید روز به روز بدتر می شوید، ممکن است به دلایل زیر باشد:

دچار استرس هستید

چرا همواره سرما می خورید ؟

آیا اخیرا آشفته شده اید؟ هورمون استرس (به نام کورتیزول) سیستم ایمنی شما را سرکوب می کند که موجب می شود راحت تر سرما بخورید و دیرتر از شر آن خلاص شوید. رهایی از شر استرس از طریق یوگا، مدیتیشن، تمرین های وزنه برداری و یا ورزش های هوازی، اندروفین های شما را تقویت می کند و متعاقبا موجب تقویت سیستم ایمنی شما می شود.

به اندازه ی کافی استراحت نمی کنید

چرا همواره سرما می خورید ؟

بدن شما برای مقابله با عفونت ها نیاز به استراحت و خواب کافی دارد. خواب، راهکار بدن برای بازیابی و احیا شدن است. یک خواب با کیفیت، اهمیت زیادی در کمک به عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. در طول شب باید 7 یا 8 ساعت خواب کامل داشته باشید.

سیگاری هستید

چرا همواره سرما می خورید ؟

دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد، اما به یکی از دلایل آن در ادامه اشاره شده است. نه تنها افراد سیگاری دچار علائم سرما خوردگی شدیدتری از افراد غیر سیگاری می شوند، بلکه سرما خوردگی آنها نیز برای مدت بیشتری به طول می انجامد.

بیش از حد از داروهای ضد گرفتگی بینی استفاده می کنید

چرا همواره سرما می خورید ؟

درست است که در مواقعی که دچار گرفتگی بینی می شوید، اسپری های ضد گرفتگی بینی به شما یک آسودگی موقتی می دهند، اما استفاده ی بیش از حد از آنها مضر است. این اسپری ها را تنها برای سه روز و نه بیشتر می توان استفاده کرد. دلیلش این است که بینی به وجود آنها عادت می کند و فرد دچار التهاب بینی دائمی خواهد شد.

هنگامی که سرما می خورید بیش از حد ورزش می کنید

چرا همواره سرما می خورید ؟

درست است که وقتی سرما می خورید ، علائم بیشتر در قسمت گردن به بالا خود را نشان می دهد و می توان ورزش های سبک انجام داد ، اما باید توجه کنید که ورزش بیش از حد، فشار زیادی بر روی سیستم ایمنی وارد می کند. بنابراین، بهتر است وقتی که سرما می خورید به ورزش های سبکی چون یوگا و پیاده روی بپردازید. کمی تغییرات، در برنامه ی ورزشی خود حاصل کنید و شدت حرکات ورزشی را نیز کم کنید.

دچار آلرژی هستید

چرا همواره سرما می خورید ؟

این تنها فصل بهار نیست که آلرژی به سراغ افراد می آید، بلکه آلرژن های خانگی همچون گرد و خاک و شوره ی حیوانات خانگی نیز آلرژی زا هستند. بسیاری از افراد فرق بین این دو را نمی توانند درک کنند، چرا که هر دو دارای علائم مشابهی چون آبریزش بینی، سرفه و گلو درد می باشند. اگر این علائم بیش از یک یا دو هفته در بدن شما ادامه پیدا کرد، نشان دهنده ی این است که دچار آلرژی شده اید.

دچار عارضه ی شدیدتری شده اید

چرا همواره سرما می خورید ؟

اگر علائمی چون خستگی، تب، درد ماهیچه ای، فشار سینوس ها و گرفتگی شدید بینی را همراه با علائم سرما خوردگی در خود مشاهده کردید، احتمالا دلیل آن وجود یک عفونت شدید است. یک سرما خوردگی ادامه دار، موجب تضعیف سیستم ایمنی، ابتلا به عفونت هایی چون سینوزیت، برونشیت، عفونت گوش و حتی ذات الریه می شود.

سوپ مرغ

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

حتما وقتی دچار سرماخوردگی می شوید مادرتان سریع برای شما سوپ مرغ درست می کند. بله او کار درستی انجام می دهد. نه تنها سوپ مرغ مایعات مورد نیاز بدن شما را برای مقابله با ویروس ها تامین می کند، بلکه التهاب را که موجب شروع علائم و سرماخوردگی بیشترمی شود، از بین می برد.

البته دقیقا مشخص نیست کدام ماده ی غذایی موجود در سوپ از بقیه بهتر است، اما تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از سبزیجات سالم و مرغ موجب بهبود علائم سرماخوردگی در انسان می شود. سوپ مرغ های آماده نیز بد نیستند، اما سعی کنید انواع ارگانیک آن را مصرف کنید نه انواع کنسروی آنها را، چرا که ممکن است دچار بیماری بیوفنول A شوید.

مرکبات

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

ویتامین C که بیشتر در مرکبات یافت می شود، یک نوع آنتی اکسیدان است که می تواند علائم سرماخوردگی را تا 23 درصد کاهش دهد. یک مطالعه ی مروری از 12 مقاله نشان داد که تنها دریافت 1 تا 8 گرم از این ویتامین از طریق مصرف مکمل ها، مرکبات، فلفل دلمه ی قرمز، بروکلی، بروکسل، کدو، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند.

برای برخی از افراد، مصرف بالای ویتامین C موجب مشکلات گوارشی می شود، بنابراین بهتر است در صورت بروز چنین مشکلی، مصرف آن را کاهش دهید.

سیر، پیاز و تره فرنگی

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

آیا مایلید طعم سوپ خود را بهبود ببخشید؟ پس بهتر است سیر و پیاز درون آن بریزید. افزودن این مواد به غذاها و مخصوصا سوپ، موجب افزایش خواص ضدعفونی کنندگی و افزایش ایمنی آن می شود. در یک مطالعه 142 نفر از شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند و به یک دسته شبه دارو و به دسته ی دیگر مکمل سیر داده شد.

تعداد افرادی که دچار سرماخوردگی شدند در گروه اول 65 نفر و در گروه دوم تنها 24 نفر بودند. یکی دیگر از خواص سیر، باز کردن سینوس های بسته و دور نگه داشتن ویروس ها می باشد.

زنجبیل

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

یکی دیگر از موادی که می تواند خارش گلوی شما را التیام بخشد، لیموناد زنجبیلی است. زنجبیل دارای موادی است که ترپن نام دارد و به ویژه رینوویروس ها را که دلیل اصلی سرماخوردگی و سرفه هستند مورد هدف قرار می دهد.

به علاوه، این ماده یک کاهش دهنده ی طبیعی تب و درد و یک آرامش بخش خفیف است، بنابراین به شما کمک می کند در مواقع بیماری خواب راحتی داشته باشید. افزودن چند قاشق غذاخوری ریشه ی زنجبیل به چای نیز می تواند به شما کمک کند. هم چنین می توانید ریشه ی زنجبیل را بجوید یا از شربت لیموناد آن استفاده کنید.

عسل

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

عسل به یک ماده ی شفا بخش برای درمان همه ی دردها از جمله سوختگی (عسل خام را بر روی سوختگی بگذارید تا آن را به سرعت درمان کند)، زخم و بریدگی (خواص ضد عفونی عسل طبیعی شبیه به هیدروژن پروکساید است) شهرت دارد.

از آنجا که این ماده، لایه ای بر روی گلوی شما ایجاد می کند، برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است و خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن با عفونت باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها مقابله می کند.

عسل گندم سیاه دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است و عسل شبدر دارای کمترین میزان.

هشدار: از دادن عسل به بچه های زیر یک سال خودداری کنید. سیستم ایمنی آنها آنقدر تکمیل نشده است که بتواند از بوتولیسم شیر خواران در آنها جلوگیری کند.

ماست

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

ماست دارای باکتری هایی به نام لاکتوباسیلوس روتری است که از تکثیر ویروس هایی که در زمان بیماری به بدن شما وارد می شود، جلوگیری می کند. البته تمام ماست ها حاوی این باکتری مفید نیستند.

بنابراین توصیه ی متخصصان بر مصرف ماست های ارگانیک می باشد.

مواد غذایی سرشار از سلنیوم

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

تنها یک عدد گردوی برزیلی، سلنیوم روزانه ی شما را تامین می کند. سلنیوم یک ماده ی معدنی است که سیستم ایمنی را تقویت می کند.

تقریبا یک گردوی برزیلی حاوی 70 میکرو گرم سلنیوم می باشد. سلنیوم کافی در بدن شما، موجب افزایش سیتوکین و از بین بردن ویروس آنفولانزا در بدن می شود.

منابع دیگر سلنیوم شامل غذاهای دریایی، ماهی کاد و ماهی تن می باشد.

قارچ

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

قارچ که یکی از محصولات کشاورزی مهم محسوب می شود، تولید سیتوکین را در بدن افزایش می دهد. سیتوکین ها، سلول هایی هستند که با عفونت ها مقابله می کنند. به علاوه، قارچ سرشار از پلی ساکارید است که موجب افزایش ایمنی بدن می شود.

در طب سنتی چین، انواع قارچ هایی که به منظور مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی به کار می روند شامل قارچ شیتاکه، مایتاکه و ریشی می باشند.

فلفل سیاه

چه غذاهایی با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند؟

گرچه بو کردن فلفل موجب عطسه ی شما می شود، اما برای مقابله با زکام بسیار مناسب است. ترکیب فلفل سیاه با زنجبیل و سرکه موجب افزایش جذب داروهای تجویزی و غیر تجویزی می شود.

دانه ی فلفل سیاه، سرشار از پیپرین است که به دارا بودن خواص ضد تب و ضد درد مشهور است.

زینک

زینک دارای آثار فوق العاده ای در درمان سرماخوردگی است. به محض مشاهده ی علائم سرماخوردگی، از مکمل زینک استفاده کنید. مصرف این مکمل موجب مقابله با عفونت ها می شود و به شما کمک می کند به سرعت بهبود پیدا کنید.

محلول سالین

استفاده از محلول سالین در راه بینی از گرفتگی و آبریزش آن جلوگیری می کند. محلول سالین موجب شل شدن و رقیق شدن موکوس های خشک بینی می شود که به تخلیه ی بهتر آن کمک می کند. هرچه آسان تر موکوس ها را از بینی تان خارج کنید، ویروس ها و باکتری های بیشتری را از بدن خارج کرده اید.

شست و شوی سینوس ها

راه دیگری که برای تمیز کردن و شست و شوی بینی به کار می رود استفاده از بینی شوی است. بینی شوی ها حاوی محلول های خاصی هستند که آنها را می توان در بینی قرقره کرد. با ترکیب نصف قاشق چای خوری نمک غیر یددار، یک هشتم قاشق چای خوری جوش شیرین و ۲۲۰ سی سی آب گرم نیز می توانید همین محلول را درست کنید. این محلول را در بینی خود ریخته، سپس به آرامی از بینی خارج کنید.

مدیتیشن

استرس اغلب با سیستم ایمنی بدن شما مصالحه می کند و مقابله ی آن را با عفونت ها دچار مشکل می کند. در صورت مشاهده ی کوچک ترین آثار سرماخوردگی، فشار استرس و اضطراب را از روی خود بردارید. اگر سرماخوردگی به سراغتان آمد شروع به انجام حرکات مدیتیشن کنید تا شدت و دوره ی عفونت را کاهش دهید.

افزایش مصرف مایعات

وقتی دچار سرماخوردگی می شوید، باکتری های زیادی در بدن شما جریان پیدا می کنند. افزایش مصرف آب در درمان سرماخوردگی موثر است چرا که موجب خارج شدن باکتری های سمی از بدنتان می شوند.

مصرف ویتامین ها

برخی از متخصصان معتقدند که شدت و طول دوره ی بیماری را می توان با مصرف ویتامین ها کاهش داد. از مکمل های ویتامین C استفاده کنید تا میزان توصیه شده ی این ویتامین را به صورت روزانه دریافت کنید.

ویتامین D نیز به کاهش شدت سرماخوردگی کمک می کند. مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ IU ویتامین D به ویژه در فصل پاییز و زمستان موجب مقابله با باکتری های شایع سرماخوردگی می شود. در این مطلب می توانید با بهترین مکمل ها برای سرماخوردگی آشنا شوید.

پروبیوتیک درمانی

مصرف پروبیوتیک موجب سلامت و نشاط کلی بدن می شود. با مشاهده ی اولین نشانه های سرماخوردگی به مصرف مکمل های پروبیوتیک بپردازید. افرادی که در هنگام سرماخوردگی پروبیوتیک مصرف می کنند، علائم بیماری در آنها کمتر و دوره ی بیماری آنها نیز کوتاه تر است.

فواید سیر

سیر خام دارای خواص ضدویروسی و ضدمیکروبی است و به خوبی با عفونت ها مقابله می کند. یک حبه سیر را جدا کرده و همراه با سالاد مصرف کنید. با رعایت این نکات، تاثیر شفا بخش سیر را افزایش دهید.

سرکه ی سیب

سرکه سیب خام حاوی مواد معدنی، آنزیم ها و باکتری های مفیدی است که سیستم ایمنی شما را تقویت و با عفونت ها مقابله می کند. مصرف سرکه سیب موجب شل شدن موکوس، مبارزه با عفونت ها و تسکین گلودرد می شود.

برای درمان سرماخوردگی یک قاشق غذا خوری سرکه ی سیب را با یک قاشق غذا خوری عسل و ۲۲۰ سی سی آب گرم مخلوط کرده، یک چای ضد سرماخوردگی بسازید. این محلول را به طور کامل در گلو قرقره کنید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا گلو درد شما از بین برود.

هیدروژن پراکسید

وقتی علائم تنفسی شما در هنگام سرماخوردگی دچار مشکل می شود، در هر گوش خود سه قطره هیدروژن پراکسید بریزید. اجازه دهید این محلول در گوشتان حباب کند و سپس آن را بر روی یک دستمال کاغذی تخلیه کنید.

در اولین روزهای سرماخوردگی این کار را هر چهار ساعت یک بار تکرار کنید.

استراحت کافی

زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید استراحت برای شما بهترین گزینه است تا بدنتان را احیا کنید. سرماخوردگی حتی می تواند نشانه ی این باشد که استراحت شما کافی نبوده است.

وقتی دچار سرماخوردگی می شوید احساس خستگی بیشتری می کنید. بدن شما برای مقابله ی بهتر با باکتری ها نیاز به استراحت و خواب بیشتری دارد.

عدم ورزش

درست است که ورزش به سلامت بدن کمک می کند اما وقتی بیمار هستید بدن شما به یک استراحت نیاز دارد. ورزش سنگین در دوران سرماخوردگی موجب می شود بهبود علائم آن به طول بینجامد. عدم ورزش در این دوره به بدن شما کمک می کند که انرژی مصرفی برای ورزش را صرف بهبود خود کنید. اگر همچنان دوست دارید به فعالیت بپردازید، می توانید روزی نیم ساعت با سرعت متوسط پیاده روی کنید. هوای تازه به بهبود شما کمک خواهد کرد.

با گوش دادن به بدن خود و استفاده از ابزارهای بهینه ی مقابله با باکتری به سرماخوردگی خود فائق می آیید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments