با این توصیه ها بهترین مواد غذایی را انتخاب کنید

از دوران کودکی می دانستید که مواد غذایی تنها وظیفه ی تامین سوخت بدن را ندارند. چه دیدن کیکی که شما را بسیار خوشحال می کرد و چه بوی نان مادربزرگ که فضای خانه را پر می کرد، همه و همه در شما عکس العمل های عاطفی ایجاد می کرد. اما نکته اینجاست که آیا پس از خوردن این غذاها نیز همان احساس راحتی را در بدنتان احساس می کردید یا نه؟

اینجاست که باید نظر روانشناسان تغذیه را جویا شویم تا بفهمیم چگونه غذاهای مختلف روی اخلاق و رفتار ما تاثیر می گذارند. برخی از غذاها شما را ناراحت و حتی کمی افسرده می کنند در حالیکه برخی دیگر به شما انرژی و هیجان می دهند.

گرچه روانشناسی تغذیه، شاخه ی جدیدی از علم است، اما برخی از علوم دینی نیز آن را پشتیبانی می کنند. اگر شما نیز احساس می کنید آنچه که در بشقابتان هست روی حالت روحیتان تاثیر دارد، این مطلب را مطالعه کنید. در اینجا پنج مورد از نقطه نظر روانشناسان تغذیه معرفی شده است که شما می توانید همین حالا آنها را به کار ببرید.

یک یادداشت غذایی و تاثیر آن بر روی اخلاق خود تهیه کنید

با این توصیه ها بهترین مواد غذایی را انتخاب کنید

اگر در گذشته تجربه ی کاهش وزن داشته اید، حواستان به تمام لقمه هایی که در دهان گذاشته اید، بوده است. الان نیز همین کار را بکنید اما با کمی تغییر. فقط به جای آنکه بنویسید چه موقع و چه چیزی خورده اید، کافی است توجه کنید قبل و بعد از خوردن چه احساسی به شما دست داده، اخلاق شما بعد از خوردن آن غذا چه تغییری کرده است؟ سطح انرژی شما چگونه بوده؟ آیا از نظر فیزیکی احساس بدی به شما دست داده؟ آیا احساس رضایت بخشی به شما دست داده؟ نوشتن این موارد در طول یک هفته تاثیر غذاها را بر روی بدنتان نشان می دهد و این کار به شما کمک می کند که متوجه شوید این غذا برای بدن و مغزتان مناسب است یا نه؟

سعی کنید یک هفته غذاهای سالم بخورید

با این توصیه ها بهترین مواد غذایی را انتخاب کنید

به محض اینکه به این نتیجه رسیدید که الگوی غذایی نرمال چه تاثیری بر روی شما دارد، زمان آن می رسد که یک الگوی غذایی دیگر برای خود تهیه کنید اما این بار سعی کنید غذاهای سالم بخورید. موسس مرکز روانشناسی تغذیه می گوید: تنها یک هفته ی کامل غذاهای فرآوری نشده بخورید تا بفهمید این غذاها با اخلاق و انرژی شما چه می کنند.

بر روی کاهش وزن تمرکز نکنید. این، آزمایش غذا بر روی اخلاق و سلامت است. یکی از متخصصان تغذیه می گوید: روزانه سه وعده ی غذایی بزرگ شامل سبزیجات تازه، یک وعده ی غذایی متوسط شامل پروتئین های بدون چربی فرآوری نشده (مثل گوشت ماهی یا غاز)، یک وعده چربی های سالم و یک پروتئین کربوهیدرات (نصف یک سیب زمینی شیرین و نصف یک تکه نان) مصرف کنید.

دوباره یک یادداشت کامل از تغییر اخلاق وسطح انرژیتان بنویسید. طرز تفکر شما چه تغییری می کند؟ معده ی شما چطور است؟ خواب شما چطور؟ پس از پایان یک هفته این یادداشت ها را با یادداشت هایی که پیش از هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود داشتید مقایسه کنید. این روش به شما کمک می کند تاثیر غذاها را بر روی اخلاق خود متوجه شوید.

قبل از گذاشتن لقمه در دهان خود فکر کنید

با این توصیه ها بهترین مواد غذایی را انتخاب کنید

وقتی از تاثیر غذاها بر روی احساسات خود آگاه شدید، سعی کنید غذایتان را به درستی انتخاب کنید. این یک انتخاب است. به خود می گویید: آیا آن شیرینی را بخورم و خسته باشم یا یک اسموتی غلات کامل گندم با آووکادو بخورم و احساس خیلی بهتری داشته باشم؟

گاهی اوقات ممکن است دلتان بخواهد شیرینی (چیپس، و یا کیک) بخورید. هیچ اشکالی ندارد. مورفیو در این مورد می گوید از قانون 90 به 10 پیروی کنید: 90 درصد چیزی که می خورید، یک غذای سالم باشد تا برای بدن و ذهنتان سودمند باشد و 10 درصد غذایی را مصرف کنید که آن را دوست دارید، حتی اگر چیزی خالی از مواد مغذی باشد.

وضعیت را بدتر نکنید

با این توصیه ها بهترین مواد غذایی را انتخاب کنید

باتن که یک متخصص تغذیه است، رژیمی خاص به مشتریان خود پیشنهاد نمی کند، اما بر اهمیت ثبات قند خون تاکید می کند. برخی از غذاها به شما انرژی می دهند اما این انرژی موقتی است و پس از مدت کوتاهی تحلیل می رود. چه در مورد سطح انرژی یا مقابله با بیماری ها و چه در مورد کاهش وزن صحبت کنیم، سطح قند خون اهمیت بسیاری دارد. ثابت نگه داشتن قند خون اثر مستقیمی بر روی رفتار، وزن و موارد دیگر دارد.

کربوهیدرات های تصفیه شده (مثل نان، کراکر و پاستا) در به هم ریختن سطح قند خون شهرت دارند و شما باید بسیار مراقب قند خونتان باشید. این گونه غذاها نه تنها سطح قند خون را بالا می برد بلکه سلامت شما را نیز به خطر می اندازند. مصرف بیش از اندازه ی قند با سرطان، چاقی، افسردگی، پریشانی و بیماری های جسمی و روحی دیگر در ارتباط است.

انتظارات معقول داشته باشید

با این توصیه ها بهترین مواد غذایی را انتخاب کنید

اگر می خواهید از یک روانشناس تغذیه کمک بگیرید حتما هدف مشخصی در ذهنتان دارید. اگر فکر می کنید هدف شما دست یافتنی است بسیار خوب است. اگر هدف های کوچک برای خود تعیین کنید بسیار بهتر است تا اینکه هدفی بزرگ داشته باشید که تمام زندگیتان را در بر می گیرد. اگر شخصی پیش من بیاید و بگوید تا 15 کیلو کم نکنم احساس خوشحالی نمی کنم، به او می گویم عجله نکن. بهتر است هفته ای نیم کیلو کم کنی یا اصلا روی ترازو نروی. افرادی که به سلامت غذای خود توجه می کنند، بدون گرفتن رژیم، وزن بیشتری کم می کنند.

پیشنهاد برنافیت : محاسبه وزن بدون ترازو

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments