مواد غذایی شگفت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این روزها که انواع و اقسام ویروس ها شیوع پیدا کرده و هر روز هزاران نفر را درگیر بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا و کرونا می کند، بهترین و آسان ترین روش برای جلوگیری از بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن است. برای پیشگیری از بیماری ها باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. سلول های ایمنی بدن به شدت تحت تاثیر تغذیه ی ما هستند. اما زمان آن رسیده که به چیزهایی فراتر از بلوبری، سبزیجات و سوپ مرغ فکر کنید. بهتر است به سمت غذاهای ناشناخته ای بروید که برای سیستم ایمنی بدن شما مفیدترند. برخی از این غذاها ممکن است به نظرتان، ترسناک و یا بدبو به نظر بیایند، اما به سیستم ایمنی شما کمک می کند تا از بیماری ها، عفونت و امراض دور بماند. با برنافیت همراه باشید تا شما را با این غذاها آشنا کنیم.

 

1- تقویت سیستم ایمنی ؛ شیر خام

شیر غیر پاستوریزه ی ارگانیک دام علف خوار دارای مقدار زیادی باکتری مفید است که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. گرچه این ماده ی غذایی به تایید سازمان غذا و دارو نرسیده است، اما منبع سرشاری از مواد مغذی به ویژه ویتامین  A، زینک و آنزیم های گوارشی می باشد. همچنین، شیر خام دارای چربی هایی می باشد که به بهبود سیستم ایمنی شما کمک می کند. شیر خام، غذایی است که کل دستگاه گوارش را تغذیه و تعمیر می کند.

بیشتر بخوانید:

 

2- تقویت سیستم ایمنی ؛ دل و جگر

 قسمت های عجیب و غریب گوشت یک حیوان مثل جگر، کلیه و قلب، سرشار از ویتامین A و E، امگا 3، بتا کاروتن، زینک و اسید لینوئیک کنژوگه می باشد که سیستم ایمنی شما را به شدت حمایت می کند. هر گاه خواستید از گوشت استفاده کنید، از انواع ارگانیک و علف خوار آن استفاده کنید. آیا طعم گوشت های ارگانیک را نمی توانید تحمل کنید؟ کافی است جگر یا گوشت را یک شب کامل در شیر خام و یا آب لیمو بخوابانید تا بوی بد آن از بین برود. همچنین می توانید آن را در یک تخم مرغ زده شده بگذارید و روی پودر نارگیل و بادام بغلطانید، با روغن زیتون یا آووکادو سرخ کنید و سپس با پیاز قرمز نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی

 

3- تقویت سیستم ایمنی ؛ روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است که در بدن شما به مونولورین تبدیل می شود. مونولورین ترکیب اصلی موجود در شیر مادر است که موجب ایمنی بدن نوزاد می شود. این ماده در افراد بزرگسال نیز دارای همین خاصیت است. اسید چرب زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل، غشاهای چربی ارگانیسم ها و باکتری های مختلف بدن را از بین می برد. حتما از انواع ارگانیک نارگیل و روغن آن استفاده کنید که تصفیه نشده و غیر فرآوری و یا از نظر ژنتیکی اصلاح نشده باشد. یکی از موارد مصرف نارگیل، مصرف آن به صورت پودر است. یعنی مصرف گوشت و روغن آن با یکدیگر. می توانید آن را به کراکر خود اضافه کنید و یا می توانید یک قاشق پر از آن را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

 

4- تقویت سیستم ایمنی؛ قارچ

قارچ به دلیل داشتن پروتئین، فیبر، ویتامین C، ویتامین B، کلسیم و مواد معدنی دیگر، سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. قارچ دارای ترکیبات قوی دیگری چون بتاگلوکان می باشد که به افزایش دهنده ی ایمنی معروف می باشد. بتاگلوکان موجود در قارچ به دلیل قابلیت فعال سازی و تنظیم سلول های ایمنی اهمیت زیادی دارد. بتاگلوکان، ایمنی بدن را نیز از طریق مکانیسم های دیگر افزایش می دهد که بسیاری از آنها شبیه داروهای افزایش دهنده ی ایمنی بدن مثل اکیناسه می باشد. بتاگلوکان ها به ماکروفاژهای گلبول های سفید موجود در سیستم ایمنی بدن متصل شده و فعالیت های ضد عفونی کننده ی آن را فعال می کنند.

تقویت سیستم ایمنی

 

5- تقویت سیستم ایمنی؛ جلبک

می توانید هر یک از انواع جلبک را استفاده کنید. کلرلا یکی از انواع مفید جلبک می باشد. کلرلا، یک جلبک تک سلولی آب شیرین است که با چسبیدن به توکسین هایی چون جیوه، فلزات سنگین دیگر و عوامل عفونی به عنوان یک عامل سم زدا عمل می کند و در نهایت، آن را از سیستم بدن خارج می کند. کلروفیل موجود در کلرلا، کمک می کند اکسیژن بیشتری به دست آورید. این ماده همچنین خون را تصفیه و سلول های تان را ترمیم می کند و به رشد شما نیز کمک می کند. کلرلا به شکل پودر و جویدنی نیز وجود دارد. همچنین می تواند به شکل اسموتی و شیک، سالاد، سوپ و یا به شکل واقعی آن نیز مصرف شود.

بیشتر بخوانید:

 

6- تقویت سیستم ایمنی ؛ سیر

سیر برای سیستم ایمنی بدن شما فوق العاده است. چرا که دارای خواص سه گانه ی ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی می باشد. به شدت معتقدم که برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی تقریبا هر روز باید سیر بخورید. یکی از مزایای حائز اهمیت آن، این است که گرچه دارای آنتی بیوتیک های مصنوعی است اما باکتری ها، ویروس ها و مخمّرها هیچ مقاومتی نمی توانند در برابر آن داشته باشند. برای افزایش خواص ایمنی ساز سیر، باید آن را به صورت تازه مصرف کرد، چرا که ماده ی فعال موجود در سیر (مثل آلیسین)، یک ساعت پس از خرد کردن از بین می رود.

به عبارت دیگر، مکمل های کپسولی سیر در مقایسه با سیر تازه ی کباب شده با روغن زیتون و نمک دریایی هیچ نیستند. به علاوه، آلیسین موجود در سیر یک ماده ی طبیعی است که دارای خواص ضد سرطانی، کاهش دهنده ی کلسترول، فشار خون، لخته شدن خون، سکته، هموسیستئین و ضد گزیدگی حشرات می باشد.

بیشتر بخوانید:

 

 

غذاهایی که برای سیستم ایمنی شما خوب نیستند

آیا غذاهایی نیز وجود دارند که برای سیستم ایمنی بدن شما بد باشند؟ بله حتما وجود دارند. سیستم ایمنی شما، فقط با مهاجمان بدن مثل باکتری ها نمی جنگد، بلکه حتی زمانی که غذاهای آلرژی زا می خورید نیز فعالیتش را آغاز می کند. برخی از غذاهای آلرژی زا شامل بادام زمینی، صدف، شیر پاستوریزه ی ارگانیک، گندم تجاری و سویا می باشد.غذاهای فرآوری شده و غیر ارگانیک نیز ممکن است برای سیستم ایمنی شما مشکلاتی ایجاد کند.

فلزات سمی مثل کادمیوم، سرب و جیوه نیز سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. برخی از آفت کش ها و مواد نگهدارنده، اثرات مضری بر روی دیواره ی لوله ی گوارشی دارند. افزودنی های غذایی نیز دارای آثار مضری بر محتوای مواد مغذی هستند. مثلا سولفیت ها، که یک افزودنی رایج غذاهای بسته بندی است، ویتامین B موجود در غذاها را از بین می برد و آنها را به مواد مضر برای سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند. برای حمایت از سیستم ایمنی، باید موانع فیزیکی بدن به خصوص موانع موجود در دستگاه گوارش را از بین ببرید. باید به اندازه ی کافی چربی های سالم مصرف کنید و از مصرف آلرژن ها و توکسین ها بپرهیزید تا سیستم ایمنی شما به درستی کار کند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments