غذاهایی مفید برای پیشگیری از کمبود آهن

[iconbox title=”اگر وقت ندارید…” title_align=”right” content_align=”right” layout=”boxed”  align=”right” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”title” size=”۳۲″ icon_color=”#۳e256a” ]کمبود آهن یکی از علل اصلی فقر تغذیه ای در جهان است. آهن در مواد غذایی بسیاری از جمله گوشت و سبزیجات وجود دارد، اما آهنی که در گوشت (آهن هم) وجود دارد بهتر از آهن موجود در سبزیجات (آهن غیر هم) جذب می شود. ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات به جذب آهن بیشتر کمک می کند.[/iconbox]

کمبود آهن موجب ابتلا به بیماری آنمی و تاخیرهای شناختی (آموزشی) در کودکان می شود. آنمی ممکن است ملایم یا شدید باشد و گاهی منجر به به تزریق خون شود. آهن به دو شکل وجود دارد: آهن هم (که در گوشت وجود دارد) و آهن غیر هم. آهن هم بهتر از آهن غیر هم جذب می شود. در این مقاله به غذاهای سرشار از آهن اشاره شده است، البته جگر با وجودی که سرشار از آهن است در این لیست مواد غذایی شامل نشده، چرا که کلسترول آن بالاست.

گوشت

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - گوشت - برنافیت

برای پیشگیری از کمبود آهن گوشت مصرف کنید. منظور از گوشت تنها گوشت گوساله نیست، بلکه گوشت مرغ، بره و بوقلمون نیز همه منابع خوبی از آهن هستند. گوشت به طور کلی حاوی آهن هم است که راحت تر توسط بدن جذب می شود. بدین معنا که مصرف این غذاها آهن زیادی به بدن شما وارد می کند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%AF%D8%9F/” align=”right” target=”_blank”]آیا شما نیز دچار فقر آهن هستید؟[/button]

انواع لوبیا

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - حبوبات - برنافیت

لوبیا (لوبیا قرمز، چشم بلبلی، لوبیا سفید و …) علاوه بر اینکه منبع خوبی برای پروتئین است، سرشار از آهن نیز هست. بنابراین برای پیشگیری از کمبود آهن گزینه مناسبی است.

بروکلی

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - بروکلی - برنافیت

 

بروکلی جزء سوپر سبزیجاتیست که در عین حال، حاوی آهن و ویتامین C می باشد. ویتامین C موجود در بروکلی موجب جذب آهن آن نیز می شود.

سبزیجات

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - سبزیجات - برنافیت

سبزیجات مختلف منبع خوبی از آهن هستند. این سبزیجات شامل سبزیجات برگ دار، لوبیا سبز و گوجه می  باشند. آب گوجه نیز یکی از آب سبزیجات کمیابی است که حاوی آهن می باشد.

میوه های خشک

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - میوه های خشک - برنافیت

برگه ی زردآلو، هلو، آلو سیاه، کشمش و انجیر خشک علاوه بر اینکه میان وعده ی خوبی هستند، منبع خوبی برای آهن نیز محسوب می شوند.

آجیل ها

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - آجیل - برنافیت

بیشتر آجیل ها از قبیل بادام هندی، پسته و بادام حاوی آهن می باشند. یک مشت از آنها را برای میان وعده خود مصرف کنید. برای جذب آهن بیشتر آنها را همراه با میوه های خشک مصرف کنید.

تخم کدو

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - تخم کدو - برنافیت

تخم کدو منبع خوبی برای آهن محسوب می شود. اگر می خواهید آنها را به صورت بوداده مصرف کنید، از دمای زیاد خودداری کنید، چرا که دمای زیاد میزان آهن موجود در آنها را کاهش می دهد. آن را می توانید بر روی سالاد خود نیز بریزید.

نان و غلات

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - نان و غلات - برنافیت

به طور کلی غلات حاوی سبوس، آهن بیشتری از دیگر غلات دارند. البته همه ی نان ها و آردها حاوی آهن نیستند. اما برخی از آردها با آهن، ویتامین و مواد معدنی غنی شده اند که می توانند تا حدودی با تامین آهن بدن شما از کمبود آهن پیشگیری کنند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D8%A7-%D9%85%D8%B6%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/” align=”right” target=”_blank”]آیا نان واقعا برای شما مضر است؟[/button]

میوه ها

غذاهایی برای پیشگیری از کمبود آهن - میوه - برنافیت

گرچه به طور کلی آنها را نمی توان جزء غذاهای حاوی آهن محسوب کرد، اما میوه های حاوی ویتامین C (مثل پرتقال، لیمو، هندوانه و کیوی) به شما کمک می کنند تا بهتر آهن غذاها را جذب کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت،متشکل از چندین متخصص تغذیه و روانشناسه که به صورت ویژه خدمات رژیم گروهی رو با پشتیبانی اختصاصی ارائه میده.

هدف مجموعه برنافیت، قرارگرفتن افرادی با شرایط شبیه به هم در یک گروه و ایجاد تعامل مابین یکدیگر برای افزایش اراده و کسب نتایج بهتره :)

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]