۱۰ راه فوق العاده موثر برای جلوگیری از پرخوری شبانه

قبل از این که درمورد سندروم پرخوری شبانه صحبت کنیم، آیا می‌دانید بدترین زمان برای پرخوری چه زمانی است؟ پرخوری در هر زمانی عواقب خاص خودش را دارد. اما طبق تحقیقات انجام شده، متخصصین بر این باور هستند که بدترین زمان برای پرخوری آخر شب است به دلیل این که بدن انسان به دریافت کالری کمتری احتیاج دارد و یکی از عوارض پرخوری شبانه به صورت دراز مدت منجر به افزایش وزن می‌شود. به همین دلیل برنافیت برای جلوگیری از سندروم پرخوری شبانه چندین راهکار عالی برای شما در نظر گرفته است که به کنترل کاهش وزن شما کمک می‌کند، پس در ادامه با ما همراه باشید.

10 راه فوق العاده موثر برای جلوگیری از پرخوری شبانه

در این مسئله شکی نیست که پرخوری شبانه موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود. پرخوری شبانه خیلی سریع تبدیل به یک عادت می‌شود. به طور مثال چنین افرادی امشب سعی می‌کنند کمی پیاده روی کنند و فردا شب کمی بیشتر و همین روند هر شب و روز ادامه دارد.

این رفتار درواقع یک عادت است نه نیاز به پرخوری! همین عادت پرخوری دلایل زیادی دارد، که معمولا این عادت پرخوری بیشتر در دوران کودکی به وجود می‌آید.

در این وضعیت زمانی شخص احساس سیری می‌کند که بیشتر از نیاز خورده باشد. بیش‌ترین سوالی که از متخصصین تغذیه می‌پرسند این است که :” چگونه پرخوری شبانه را متوقف کنیم؟” ابتدا باید برای پاسخ به این سوال دلایل ایجاد پرخوری را شناسایی کنید.

درمورد این قضیه مدارک علمی زیادی وجود دارد. در سال ۱۹۵۵ برخی از روانشناسان دانشگاه پنسیلیوانیا این رفتار را سندروم پرخوری شبانه نامگذاری کردند. در ادامه این گفت‌وگو به دلایل ایجاد و جلوگیری از این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

آیا به سندروم پرخوری شبانه مبتلا هستید؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که رفتار غذا خوردن نرمالی دارند، اما تیم برنافیت کنار شما است که این رفتار شما را با دقت بررسی کند! سوالات زیر را با دقت بخوانید اگر به بیشتر سوال‌ها جواب شما بله بود، به احتمال خیلی زیاد به پرخوری شبانه مبتلا هستید!

  1. شب‌ها بیشتر اوقات احساس افسردگی، استرس و اضطراب می‌کنید؟
  2. شب به طور ناخودآگاه از خواب بیدار می‌شوید و به سراغ یخچال می‌روید؟
  3. صبح زمان صبحانه احساس کم اشتهایی می‌کنید؟
  4. شب زمانی که احساس گرسنگی ندارید، میل به خوراکی یا غذا خوردن دارید؟
  5. بعد از پرخوری احساس ناراحتی و گناه می‌کنید؟
  6. وعده ناهار کامل و شام را به اندازه می‌خورید؟

حقایقی درمورد سندروم پرخوری شبانه

  1. جالب است که بدانید، وعده‌های غذایی که شب مصرف می‌کنید با وعده‌ غذایی در طول روز، اغلب میزان چربی زیادی دارند که موجب افزایش وزن می‌شود.
  2. یکی از علل‌های پرخوری شبانه، گرسنگی کشیدن در طول روز است. رژیم‌های غذایی غیر اصولی برای کاهش وزن و محرومیت‌های غذایی در طول روز موجب ولع بیشتر در شب می‌شود و خارج شدن از این وضعیت کمی دشوار است.
  3. باید بدانید که هر چه فاصله بین شام و وعده‌ ناهار بیشتر باشد، فرد تمایل بیشتری به پرخوری شبانه دارد.
  4. این مسئله پرخوری شبانه تنها به دلیل مصرف غذای زیاد و بالا بودن کالری نیست! طبق تحقیقات انجام شده افرادی که دچار پرخوری شبانه می‌شوند بیشتر تمایل به مصرف خوراکی‌های ناسالم دارند.
  5. افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند و تحرک کمی دارند بیشتر دچار سندروم پرخوری شبانه می‌شوند.
  6. شب معمولا شخص تمام استرس و خستگی روزانه خود را گذرانده است و در این وقت با حجمی از فکر مواجه است. افرادی که به سندروم پرخوری شبانه مبتلا هستند در این شرایط با خوردن غذا سعی می‌کنند حواس خود را پرت کنند که در برابر مشکلات به آرامش و اضطراب خود را کنترل کنند.

عوارض سندروم پرخوری شبانه

بعد از یک روز کاری سخت و پر مشغله یک پیاله بستنی می‌خورید؟ یا بعد از دعوای سریع سر یخچال می‌روید؟ اصولا بعضی از افراد زمانی که افسرده، خسته یا عصبی هستند، گاها سراغ خوراکی‌های مضر می‌روند، نه به عنوان این که واقعا گرسنه هستند.

بلکه برای رسیدن به آرامش نه برای رفع نیاز گرسنگی، در این شرایط فرد کمتر به سراغ سبزیجاتی مانند کرفس نمی‌رود و بیشتر به سراغ بستنی، شیرینی‌جات و هله‌هوله می‌روند. دلیل این که افراد به سراغ این مواد غذایی می‌روند این است که بدن هورمون دوپامین تولید می‌کند و خلق و خوی افراد نیز تغییر می‌کند.

در این شرایط قندها سریع هضم می‌شوند و موجب شادی و نشاط می‌شود، به همین دلیل افراد برای خوردن شیرینی‌جات زیاده‌روی می‌کنند. این احساس نشاط بعد از خوردن خوارکی‌های چرب و شیرین کاملا موقت و زودگذار است.

به هیچ عنوان اجازه ندهید مصرف شیرینی‌جات یا حتی غذاهای چرب یکی از عادت‌های هر روز شما شود. در این شرایط سعی کنید راه‌های دیگر را انتخاب کنید مانند دیدن فیلم، پیاده روی یا حتی نفس عمیق را امتحان کنید.

طبق تحقیقات انجام شده برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که با عجله غذا خوردن، تمام تلاشی که کردید برای کاهش وزن کاملا خنثی می‌شود.

۱۰ راه فوق العاده موثر برای جلوگیری از پرخوری شبانه

۱. شناسایی علت

سندروم پرخوری شبانه متاسفانه یک رفتار غلطی است که به عادت همیشگی تبدیل شده است. ابتدا باید علت پرخوری شبانه را شناسایی کنید و بهترین راه حل را پیدا کنید. به عنوان مثال ممکن است علت پرخوری شبانه به علت فشار کاری یا استرس در طول روز باشد.

۲. مورد سوال قرار دادن خودتان

خیلی از افراد بعد از خوردن یک شام مفصل مجدد به آشپزخانه می‌روند و به دنبال هله و هوله‌ خوشمزه هستند. این بار که به دنبال غذا یا خوراکی می‌روید از خودتان بپرسید: “علت غذا خوردن من چیست؟” به همین دلیل می‌توانید علت پرخوری شبانه خود را ریشه یابی کنید.

۳. قدرت مصرف صبحانه

افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند، تمایل بیشتری به پرخوری شبانه دارند. صبحانه اولین و مهم‌ترین وعده غذایی انسان در طول روز است که موجب تنظیم متابولیسم بدن می‌شود و خوردن مقدار غذا را در انتهای روز تنظیم می‌کند.

 مصرف صبحانه

۴. دریافت حمایت‌های عاطفی و رفتاری

اگر رفتار پرخوری شبانه شما به علت اختلالات عاطفی یا احساسی است برنافیت به شما پیشنهاد می‌کند که از یک روانشناس کمک بگیرید. برای رفع محرک‌های احساسی که منجر به پرخوری می‌شود یک روانشناس می‌تواند شناسایی کند و برای رفع پرخوری شبانه به شما کمک کند.

۵. حذف هله هوله از کابینت

زمانی که با خوراکی‌های پرچرب، ناسالم و فرآوری شده مواجه می‌شوید، کنترل رفتار به شدت سخت می‌شود. این موضوع کاملا ثابت شده است که اگر در میان غذاهای سالم، غذای ناسالم هم باشد احتمال مصرف آن بیشتر است. به همین دلیل اصلا این خوراکی‌ها را نخرید و به خانه نیاورید.

۶. پیدا کردن جایگزین‌ها

به جای چیپس و هله و هوله پیشنهاد برنافیت این است که یخچال خود را از خوراکی‌های فوق العاده خوشمزه مثل ماست یونانی، میوه، برگه زردآلو و سبزیجات استفاده کنید.

۷. گول زدن خودتان

به علت عادت‌های اشتباه و تفکرات غلط سندروم پرخوری شبانه شکل می‌گیرد. در این شرایط باید خود را مشغول کاری کنید تا حواستان از مصرف غذاها پرت شود. به عنوان مثال زمانی که تمایل به پرخوری دارید، به رفیق خود زنگ بزنید و صحبت کنید یا با اعضای خانواده به صورت دسته جمعی بازی کنید و همگی از کنار هم بودن خود لذت ببرید.

۸. برنامه ریزی وعده‌ها

همانطور که می‌دانید فعالیت‌های روزمرگی زندگی ما بر اساس قوانین و نظم است که نباید از یک چارچوب خارج شود، غذا خوردن نیز دور از این قاعده نیست. برای جلوگیری و متوقف کردن پرخوری شبانه باید از یک برنامه غذایی اصولی و ثابت پیروی کنید.

۹. نوشیدن یک لیوان آب

بیشتر اوقات بدن احساس می‌کند که گرسنه است در حالی که بدن تنها کم آب شده است و نیاز به آب خوردن دارید. زمانی که احساس گرسنگی کردید کافی است یک لیوان آب خنک میل کنید. حتما برای شما سوال است که چرا باید باید آب خنک میل کرد؟

به دلیل این که آب خنک سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و آب در بدن گرم می‌شود و آب حجمی از معده را پر می‌کند. در این مسئله کمی هوشمندانه عمل کنید به عنوان مثال ریحان، نعناع و کمی خیار و لیمو به آب خود اضافه کنید تا پر خاصیت‌‌تر و خوش طعم‌ شود.

نوشیدن یک لیوان آب و جلوگیری از پرخوری شبانه

۱۰. ورزش به صورت روزانه

خیلی از افراد بر این باور هستند که ورزش موجب افزایش اشتها می‌شود، اما طبق تحقیقات انجام شده ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز موجب کاهش اشتها می‌شود. ناگفته نماند که باید مواظب این مسئله باشید و زیاده‌روی نکنید.

به دلیل این که برخی از افراد بیش از اندازه ورزش می‌کنند و حسابی بدنشان خالی می‌شود. به دلیل این که اطلاع ندارند که چطور انرژی بدن خود را مجدد ریکاوری کنند و دچار پرخوری شبانه نشوند.

خوردن یک میان وعده هنگام شب به سلامتی ضربه وارد نمی‌کند، اما خوردن مقدار زیاد خوارکی بعد از شام به تدریج به سلامتی شخص تاثیر منفی می‌گذارد. اگر احساس می‌کنید دچار سندورم پرخوری شبانه شده‌اید برای درمان خود می‌توانید از نکات بالا که ذکر شد پیروی کنید.

در غیر این صورت اگر چند مدتی است که به سندروم پرخوری شبانه مبتلا هستید باید به دکتر مراجعه کنید. برای متوقف کردن پرخوری شبانه می‌توانید از یک رژیم غذایی سالم و در عین حال با تنوع غذایی بالا انتخاب کنید، در این خصوص می‌توانید از پشتیبان‌های اختصاصی برنافیت دکتر کرمانی به صورت رایگان مشاوره بگیرد، کافی است شماره موبایل خود را وارد کرده تا به جمع خانوادگی برنافیت اضافه شوید.

دریافت مشاوره‌ی رژیم

برای ثبت‌نام یا دریافت مشاوره، شماره‌ واتساپ تو ثبت کن تا کارشناس‌های برنافیت بهت پیام بدن

شماره شما با موفقیت ثبت شد!

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از ۹۰ درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های وبسایت دکتر کرمانی که در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت است. در برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت با انواع رژیم لاغری روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت، محاسبه bmi دکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج اصلی دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]