ای کولی چیست و چگونه از خطر ابتلا به آن در امان بمانیم؟

[iconbox title=”اگر وقت ندارید…” title_align=”right” content_align=”right” layout=”boxed”  align=”right” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”title” size=”32″ icon_color=”#3e256a” ]ای کولی نوعی باکتری است که در لوله ی گوارشی بسیاری از حیوانات زندگی می کند. همه ی ای کولی ها بیماری زا نیستند، اما دلیل اصلی انواع بیماری زای آن کاربرد نادرست وسایل کشاورزی و کود حیوانی کمپوست نشده است. برای در امان ماندن از این باکتری باید مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات را با محلول سرکه و آب، یا آب و صابون بشویید.[/iconbox]

ای کولی نوعی باکتری است که در لوله ی گوارشی بسیاری از حیوانات زندگی می کند. مشکل وقتی رخ می دهد که ما این باکتری را همراه با غذاهای خود دریافت می کنیم. یکی از نژادهای خطرناک این میکروب، یعنی o157:H7 با غذای حیوانات نشخوار کننده ای که در مزارع کارخانه جات تغذیه
می شوند، در ارتباط است. البته، برخی از انواع ای کولی هیچ بیماری ای ایجاد نمی کنند.

ای کولی از کجا می آید؟

همه ی ای کولی ها بیماری زا نیستند، اما دلیل اصلی انواع بیماری زای آن کاربرد نادرست وسایل کشاورزی و کود حیوانی کمپوست نشده است. نفوذ حیوانات وحشی به مزارع، نقش زیادی در این مورد ندارد. موارد دیگری که در این آلودگی نقش دارند، شامل بهداشت ناکافی افرادی که به حیوانات غذا می دهند و امکانات شستشوی ناکافی می باشد. هر چه ارتباط بین غذای شما با این مزارع بیشتر باشد، مواد غذایی تان بیشتر آلوده خواهند شد.

آلودگی های ای کولی در کجا یافت می شوند؟ داخل غذا یا خارج از آن؟

محققان بر این باورند که اگر یک غذا یا میوه آلوده شود، این آلودگی در خارج از آن ایجاد می شود. این میکروب ها در صورتی می توانند به داخل نفوذ کنند که مخازن شستشو، 10 درجه سردتر از دمای میوه ها و سبزیجات باشد. اگر کودهای کشاورزی 120 روز پیش از درو به محصول اضافه شود، احتمال آلودگی نیز افزایش می یابد.

کدام مواد غذایی موجب شیوع ای کولی می شوند؟

مواردی که در گذشته به ای کولی های بیماری زا مربوط بود، شامل شیر خام، همبرگر نپخته، جوانه ها و سبزیجات برگ دار بود.

چرا جوانه ها در شیوع بسیاری از بیماری های ناشی از مواد غذایی دخیل هستند؟

دلیل آلوده شدن جوانه ها، دانه ی گرفته شده از گیاهی است که در مزرعه آلوده شده است. گرما و رطوبت دو عاملی هستند که رشد ای کولی را افزایش می دهند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”https://bornafit.ir/%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%BA%D9%84%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF/” align=”right” target=”_blank”]میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند[/button]

چگونه می توان از مسمومیت غذایی ای کولی در امان ماند؟

در ادامه به نکاتی اشاره شده که می تواند شما را تا حدود زیادی از مسمومیت های ای کولی باز دارد.

1- همه چیز از جمله دست های خود را به خوبی بشویید.

ای کولی چیست - شستن دست - برنافیت

پیش از غذا خوردن، دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اما به هیچ وجه از صابون های آنتی باکتریال استفاده نکنید، چرا که موجب وارد شدن مواد شیمیایی به ذخایر آبی شما خواهند شد. مواد غذایی خود را نیز همواره با یک قسمت سرکه و 9 قسمت آب بشویید. بریدن میوه هایی چون هندوانه، بدون شستن پوست آن موجب می شود که آلودگی ها به قسمت میوه ی آن نفوذ و آن را آلوده کند.

2- تمام سطوح را پاک کنید.

ای کولی چیست - برنافیت

با استفاده از آب و کف یا محلول آب و سرکه، میز، روی کابینت و تمام سطوحی که با غذاهای نپخته در ارتباطند را پاک کنید. این محلول باید شامل حداقل 1 قسمت سرکه ی سفید و 9 قسمت آب باشد. می توانید کمی سرکه ی سفید و پس از آن کمی هیدروژن پروکساید بر روی سطوح اسپری کنید. اجازه دهید این محلول چند ثانیه بر روی این سطوح باقی بماند و سپس جرم زدایی کنید.

3- جوانه های خود را بپزید.

ای کولی چیست - جوانه - برنافیت

گرچه جوانه ها در حالت خام، بیشتر از حالت پخته حاوی مواد مغذی هستند، اما با پخته شدن نیز خواص خود را از دست نمی دهند. در عوض پختن جوانه ها موجب می شود خطر شیوع بیماری های ناشی از مواد غذایی در آنها کاهش یابد.

4- از کشاورزان محلی جست و جو کنید.

ای کولی چیست - پیاده روی - برنافیت

از کشاورزان بپرسید که چگونه از کودها در مزارع استفاده می کنند. کودها نباید 120 روز زودتر از درو کردن و ترجیحا نباید پاییز قبل از زمان درو به مزارع افزوده شوند تا پاتوژن ها زمان کافی برای از بین رفتن را داشته باشند. برای کشاورزانی که از کمپوست استفاده می کنند، دما باید به اندازه ای بالا برود که بتواند میکروب های موجود در غذاها را از بین ببرد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments