پیشنهادهایی برای داشتن روده سالم

همه ی ما فکر می کنیم باکتری ها باعث ایجاد بیماری های ویرانگر می شوند اما باید بدانیم که مزایای آنها نیز کم نیست. تحقیقات 10 سال اخیر شواهد زیاد در مورد ماهیت باکتری های روده نشان داده است که این باکتری ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که در سیستم گوارشی ما زندگی می کنند و نقش مهمی در سلامتی دارند. از آنجا که بخش قابل توجهی از سیستم ایمنی در روده های ما جای دارد، پس تصور کنید 100 تریلیون باکتری در روده ی شما توانایی بدن را افزایش می دهند تا با عفونت ها بجنگند و از بیماری ها جلوگیری کنند. برای داشتن روده سالم به این پیشنهادها توجه کنید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

در اینجا مزایای دیگر این باکتری ها معرفی شده اند:

افزایش جذب مواد غذایی

تحقیقات نشان داده است که لاکتو باسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدو باکتریوم، توانایی بدن را برای جذب کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر افزایش می دهد.

از بین بردن عفونت

در سال 1988، گزارش یک پزشک و جراح ارشد آمریکایی نشان داد که یک روده سالم و نرمال برای جلوگیری از عفونت، مکانیسم های غیر فعال ایجاد می کند و از آن زمان به بعد مطالعات زیادی این یافته را تایید کردند. مطالعه ای در سال 2008 نشان داد که باکتری های مفید موجود در روده از بدن در برابر عفونت ها دفاع می کنند. در سال 2012 دانشمندان دانشگاه آریزونا دریافتند که گونه های خاصی از باکتری ها در پیشگیری از عفونت های غذایی مفید هستند.

تولید ویتامین

نه تنها باکتری ها جذب مواد غذایی را افزایش می دهند، بلکه ویتامین نیز تولید می کنند. این باکتری ها شامل بیفیدوباکتریوم و باکتری اسید لاکتیک، ویتامین های ب- کمپلکس شامل بیوتین، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، کوبالامین (B12)، فولیک اسید و ویتامین K می باشند.

اثر باکتری های بد بر روی روده

ما می دانیم که همه ی باکتری ها مفید نیستند. برخی از آنها فوق العاده مقاوم هستند. به عنوان یک مکانیسم دفاعی، باکتری ها قادرند تغییر کنند و به درمان هایی که سعی در تخریب آنها دارند مقاومت نشان دهند. به محض اینکه به طور موفقیت آمیزی تغییر شکل دادند می توانند استراتژی خود را به باکتری های دیگر منتقل کنند و چندبرابر شوند.

اگر باکتری های مضر با موفقیت از روده عبور کنند، باکتری های مفید را از بین می برند و با سیستم فیلترینگ محافظ موجود در روده ها سازش می کنند. این عارضه به نشت و یا نفوذ پذیری روده معروف است. این سازش موجب می شود که تمام ماکرو مولکولها و سم ها که در حالت عادی در دستگاه گوارش از بین می رفتند به جریان خون وارد شوند. از آنجا که خون، مواد مغذی و عناصر حیاتی مثل اکسیژن را در کل بدن جا به جا می کند، این عناصر غیر فیلتر شده و سم ها در جریان خون به اندام های حیاتی منتقل می شوند.

راه های داشتن روده سالم

1- مصرف پروبیوتیک های زنده

مصرف میزان خاصی از پروبیوتیک های زنده موجب از بین رفتن ترشح روده و بازگرداندن باکتری های مفید می شود. در هنگام انتخاب مکمل پروبیوتیک از آنهایی استفاده کنید که دارای تمامی مزایای پروبیوتیک باشد.

برای ایجاد باکتری های مفید روده، غذاهای تخمیری مانند ماست، کیمچی، کفیر، کلم ترش و ترشی سبزیجات که منبع پروبیوتیک هستند بخورید.

2- افزایش مصرف فیبر

فیبرهای رژیمی موجب خروج ارگانیسم های ناخواسته از روده ی شما می شود. سعی کنید روزانه 35 تا 40 گرم فیبر محلول و نامحلول مصرف کنید.

بیشتر افراد کمتر از این میزان فیبر مصرف می کنند. بنابراین بهتر است در انتخاب غذای خود بیشتر دقت کنید و بشقابتان را پر از غذاهای فیبردار-هر چه که می خواهد باشد- بکنید.

3- خودداری از مصرف غذاهای فرآوری و تصفیه شده

غذاهای فرآوری و تصفیه شده با چند برابر کردن باکتری های مضر، می تواند روده ی شما را از بین ببرد. سعی کنید تا جایی که ممکن است از غذاهای کامل و فرآوری نشده مصرف کنید تا از ایجاد باکتری های مضر جلوگیری کرده و حداکثر استفاده را از غذاهای مغذی داشته باشید.

4- کاهش مصرف داروهای ضد استروئیدی، ضد التهابی

استفاده ی مداوم از داروهای ضد استروئیدی ضد التهابی مثل ایبوپروفن و آسپرین موجب ویرانی روده می شود. این داروها به طور همزمان درد را کاهش می دهند اما مانع  درمان می شوند. از آنجا که دیواره ی روده هر سه تا پنج روز تعمیر می شود، مکانیسم این داروها به صورت خطرناکی این روند را قطع می کند و از بین می برد.

5- مکمل گلوتاتیون و گلوتامین

گلوتاتیون، یکی از فراوان ترین درون زادها یا آنتی اکسیدان های خود ساز در بدن است که نقش مهمی در روند سم زدایی دارد. وقتی سطح گلوتاتیون در اثر سم زدایی کبد کاهش می یابد، عرضه ی گلوتاتیون دوباره برای سم زدایی بدن افزایش می یابد.

گلوتامین نیز یک آمینو اسید است که به بافت ها کمک می کند پس از آسیب بهبود یابند – به خصوص در لوله ی دستگاه گوارش- مکمل گلوتامین موجب بازیابی مخاط و دیواره ی روده می شود.

با انتخاب صحیح رژیم غذایی می توانید روده سالم و بی نقص داشته باشید. با روده ی خود خوب باشید تا آن هم با شما خوب باشد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه