نکاتی برای کنترل استرس

این روزها، استرس به اندازه ی سرماخوردگی شایع است، اما می توان از مشکلات استرس زا به عنوان موقعیت هایی برای تغییر و پیشرفت استفاده کرد. تنها کافیست مثبت گرا باشید و دیدگاه خود را نسبت به مسائل تغییر دهید. در مواقعی که با استرس رو به رو می شوید، صحنه را ترک کنید، تا 10 بشمارید و نفس های عمیق بکشید. ماساژ ماهیچه های گردن، فشار دادن شقیقه ها، ورزش و دوش آب گرم نیز از روش های موثر، برای کاهش و کنترل استرس محسوب می شوند.

امروزه ما در فضاهای پراسترس نفس می کشیم و استرس به اندازه ای زندگی ما را تحت الشعاع قرار می دهد که دیگر قابل چشم پوشی نیست. اما شاید بتوان با استفاده از نکاتی به کنترل استرس پرداخت و از آن به نحو احسن استفاده کرد.

باید بدانید که نیازی به فرار از استرس نیست، و برای مقابله با آن به هیچ سمینارهای کنترل استرس نیاز ندارید. فقط کافیست اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید تا در مواقع لزوم بتوانید به خوبی شرایط را کنترل کنید. در این مقاله به روش هایی برای کنترل و مقابله با استرس می پردازیم.

دیدگاه خود را تغییر دهید

بدانید که اصلا مهم نیست با چه چیزی قرار است مواجه شوید، تنها چیزی که اهمیت دارد چگونگی واکنش شما به موضوع پیش آمده است. واکنش شما با چگونگی درک یک استرس خاص تعیین می شود. تغییر شیوه ی فکر کردن و تصور یک موقعیت سخت در محل کار به عنوان یک شانس، زندگی پر از استرس را، به یک زندگی پر از چالش و هیجان تبدیل می کند.

از کلمات مثبت استفاده کنید

لیستی از جملات مثبت را تهیه کنید و زمان هایی که استرس دارید، آنها را تکرار کنید. این جملات لازم نیست پیچیده باشند. فقط کافیست آنها را با خود تکرار کنید. جملات ساده ای مثل “من از پس این کار بر می آیم”، “من بیشتر از همه از این موضوع اطلاع دارم”، به شما کمک می کند تا به آسانی از شر استرس خلاص شوید.

تا 10 بشمارید

اجتناب از پاسخ سریع به استرس، موجب کاهش آن می شود. مکث و آرامش پیش از هر گونه عکس العمل در برابر موقعیت های پراسترس را، به عادت خود تبدیل کنید. هرگاه با یک مشکل استرس زا رو به رو شدید، تا 10 بشمارید و نفس های عمیق بکشید.

صحنه ی استرس زا را ترک کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توان در مقابله با استرس انجام داد، این است که از مکان یا موردی که موجب استرس شما شده است فاصله بگیرید و آن را ترک کنید.

ورزش کنید

یکی از بهترین آرام بخش های طبیعی، ورزش کردن است. ورزش، سمومی که از استرس حاصل
می شود را می سوزاند. کشش هایی که پس از ورزش انجام می شود، برای رها سازی ماهیچه های فک و شانه بسیار مفید است.

ماهیچه های هدف را ماساژ دهید

نکاتی برای کنترل استرس - برنافیت

همه ی ما دارای ماهیچه هایی هستیم که تحت فشار استرس، سفت می شوند. استرس موجب تولید آدرنالین و تنش ماهیچه ها می شود که این خود مجددا یک چرخه ی تولید آدرنالین و تنش ماهیچه ها را ایجاد می کند. برای شکستن این چرخه باید ماهیچه های هدف خود را بشناسید. این ماهیچه ها، شامل ماهیچه هایی هستند که تحت فشار زیاد سفت می شوند و در پشت گردن و بالای کمر قرار دارند. هرگاه دچار استرس شدید، چند دقیقه آنها را ماساژ دهید.

استرس موجب تولید آدرنالین و موجب تنش ماهیچه ها می شود. این ماهیچه ها، شامل ماهیچه های پشت گردن و بالای کمر هستند که تحت فشار زیاد سفت می شوند. هرگاه دچار استرس شدید، چند دقیقه آنها را ماساژ دهید.

شقیقه های خود را فشار دهید

این ترفند طب فشاری، یک تکنیک غیر مستقیم برای کنترل استرس است. ماساژ اعصاب موجود در شقیقه موجب آرامش ماهیچه های تمام نقاط بدن و کاهش فشار و تنش می شود.

فک خود را حرکت دهید

افرادی که تحت فشار هستند، اغلب دندان های خود را به هم فشار می دهند. رها کردن چانه و حرکت دادن آن موجب ریلکس شدن ماهیچه ها می شود. وقتی ماهیچه ها آرام شوند، فشار استرس نیز کاهش می یابد.

دوش آب گرم بگیرید

نکاتی برای کنترل استرس - برنافیت

وقتی تحت فشار و استرس هستیم، جریان خون در بدن ما کاهش می یابد. آب داغ، جریان خون را احیا و بدن را متقاعد می کند که زمان خوبی برای آرامش است. می توانید کمی نمک یا آب لیمو را به آب وان اضافه کنید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. اگر زمان کافی برای حمام کردن ندارید، یک حوله ی گرم را روی دست ها، پاها و پیشانی خود قرار دهید. در این مواقع از آب سرد استفاه نکنید، چرا که آب  سرد فشار را افزایش می دهد و همانند پاسخ های استرسی عمل می کند.

آدامس بجوید

هرگاه عمل جویدن را انجام می دهید، لوب های موقتی که در جلوی مغز شما وجود دارند با مواد شیمیایی که به کنترل استرس کمک می کنند، پر می شوند. هرگاه دچار استرس شدید، آدامس بجوید.

موزیک گوش کنید

موسیقی های مناسب بیش از هر چیز دیگری می تواند موجب کاهش استرس شما شود. ریتم موسیقی موجب کاهش و کنترل استرس و تعادل قسمت های مختلف مغز می شود که ممکن است در طول استرس دچار هیجان شوند. موزیک به تنهایی یک کاهش دهنده ی استرس قوی محسوب می شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه