حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که صبح ناشتا ویتامین های خود را برداشته و با قهوه ی صبحانه، آنها را قورت داده اید. اما به جای اینکه احساس خوبی پیدا کنید به یکباره حالت تهوع به شما دست داده است؟ موضوع چیست؟ دلیل آن می تواند به چهار علت باشد که روی هم رفته موجب این عارضه ی آزار دهنده می شود. چنین موردی در نوجوانان بیشتر از افراد پیر رخ می دهد. در اینجا دلایلی که یک فرد ممکن است پس از مصرف این ویتامین ها دچار حالت تهوع شود بیان شده است.

1- مصرف ویتامین با معده ی خالی

ویتامین ها به ندرت موجب التهاب در بدن شما می شوند، مگر اینکه با معده ی خالی مصرف شوند. معمولا دو یا سه ساعت طول می کشد تا ویتامین ها وارد روده شوند. به همین دلیل موجب التهاب یا حالت تهوع نمی شوند. اگر می خواهید از ایجاد حالت تهوع در هنگام مصرف ویتامین ها جلوگیری کنید، بهتر است آنها را همراه با یک وعده ی غذایی مصرف کنید.

2- مصرف بیش از حد ویتامین های تحریک کننده

حالت تهوع ممکن است به دلیل ویتامین هایی باشد که مصرف کرده اید. برخی از متخصصان عقیده دارند که مصرف ویتامین C، E و آهن موجب تحریک بیشتری در معده شما می شود. اگر مولتی ویتامین شما سرشار از یکی از این ویتامین هاست و مصرف آنها نیز معده ی شما را اذیت می کند. می توانید از همان مولتی ویتامین با فرمول دیگری استفاده کنید. اگر در مصرف ویتامین های مجاز خود افراط کنید، حتما دچار حالت تهوع خواهید شد. طبق توصیه ی اداره ی ملی سلامت مکمل های طبیعی، مصرف مجاز ویتامین ها به صورت زیر است:

بنابراین تنها در صورتی می توانید بیشتر از این میزان مصرف کنید که پزشک به شما اجازه داده باشد. برخی از افراد نیز ممکن است تنها به دلیل حساسیت های فردی دچار چنین مشکلی شوند.

3- طریقه ی مصرف اشتباه

ویتامین ها به اشکال مختلفی مصرف می شوند. برخی از آنها جویدنی، ژله ای یا کپسولی هستند. انواع کپسولی آنها نسبت به انواع دیگر دیرتر حل می شوند، در نتیجه موجب التهاب در روده ها می شوند. اگر از کپسول های ویتامینی استفاده می کنید و همچنان دچار حالت تهوع هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم انواع دیگر آن را برای شما تجویز کند. اگر با مصرف کپسول مشکل دارید، می توانید از انواع جویدنی یا ژله ای آن ها استفاده کنید.

4- مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی

مواردی که در بالا ذکر شد، زیاد چالش برانگیز نبودند. گاهی اوقات یک عامل مزمن برای حالت تهوع شما وجود دارد و آن هم مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی است. برخی از این ویتامین های محلول در چربی، ویتامین های A، E، D و K می باشند. مصرف ویتامین های غیرمحلول هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، چرا که با ادرار دفع می شود. اما مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی، رسوب هایی به جای می گذارند و ممکن است آسیب هایی به بدن شما وارد کنند. اگر دلیل تهوع چنین عاملی باشد، با گذشت زمان و حتی در صورت مصرف با غذا از بین نمی رود. پس برای پیشگیری از حالت تهوع، از مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی خودداری کنید.

میزان مجاز ویتامین های محلول در چربی به ترتیب زیر است: 

  • 700 میلی گرم ویتامین A
  • 600 IU ویتامین D
  • 15 میلی گرم ویتامین E
  • 90 میکروگرم ویتامین K
guest
27 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رزیتا

من این مشکل رو دارم . کارهای گفته شده رعایت میکنم ببینم چی میشه .

mary

من بعداز مصرف قرص کلسیم دچار حالت تهوع شدم.باتجویزدکترمصرف نکردم .تودوران قاعدگیم دردزانو وضعف پادارم خودسرانه یه بار قرص کلسیم مصرف کردم چون فکرمیکنم به علت کمبودکلسیم دردمفصل دارم

طاهره هاشمی

من امپول کلسیم مصرف میکنم احساس میکنم دچار سنگینی معده وحالت تهوع میشوم امکان دارد ایا تشخیصم ممکن است

علی

سلام من قبل از صبحانه با شکم خالی مولتی ویتامین که به صورت شربته استفاده کردم وحالت تهوع وسنگینی معده بهم دست داد

Mary

من از این قرصا مصرف میکنم خیلی حالت تحوع بدی بهم دست بدنمم خیلی بی حس میشه

تقوی

من که خوردم استفراغ کردم

کاربران ناشناس

منم هربار زینک می‌خورم معده‌ام اذیت می‌شه. مرسی از راهنمایی‌هاتون.

اقا مهدی

سلام،من بعد از خوردن کربوهیدرات (مکمل)یکمی حالت تهوع گرفتم،مشکلی داره، اصن دلیلش چیه؟؟

شجاعی

من قرص زینک پلاس مصرف میکنم یک ساعت بعد ناهار ولی حالت تهوع دارم و احساس میکنم سرم خیلی سنگین شده

زهرا

فرض زینک استفاده کنم باعث جایی میشه اخه خیلی لاغرم یه بار هم استفاده کردم حالا تهوع بهم دست داد

کاربران ناشناس

ببخشید من وقتی مودر پروتئین بدنسازی میخورم حالت تهوع میگرم،یعنی موقع نوشیدنش اینطور میشم دلیلش چیه؟

پشتیبان برنافیت

سلام وقتتون بخیر احتمالا این مورد با ذائقه ی شما سازگار نیست می تونید با مشورت مربی ورزشیتون با یک پروتئین دیگه جایگزینش کنید

محمد رفیعی

من زینک میخورم هم معده ام اذیت میشه هم حالت تهوع دارم

پشتیبان برنافیت

عوارض این چنینی داره دوست عزیز می تونید با مشورت پزشک از شربتش استفاده کنید. گاهی اوقات هم بعد از مدتی مشکل خود به خود برطرف می شه

کاربران ناشناس

من با خوردن قرص پاور فیت سرگیجه گرفتم ولی تو عوارض قرص چیزی ننوشته

پشتیبان برنافیت

دوست عزیز عوارض قرص ها برای افراد گوناگون مختلفه. بهتره سرِ خود هیچ دارویی مصرف نکنید

کاربران ناشناس

من وقتی قرص مولتی ویتامین میخورم بی حس میشم

فاطمه

من قرص زینک خوردم حالت تعوو گرفتم

کاربران ناشناس

سلام منم وقتی ویتامین Eمیخورمم حالت تهوع میگیرم .
بر

فاطمه

منم انجوریم حالت تهوع داذم

فازی

من وقتی قرص ویتامین c میخورم حالت تهوع شدید میگیرم و استفراغ میکنم؟

Farzanehes3.fit

منم همینطور،وحشتناک تهوع می گیرم مثل ویار بارداری،تایم خوردن دارو هم تغییر دادم ولی تغییری نکرده

امیر

دوستانی ک زینک میخورن تهوع میگیرن نگران نباشن کاملا طبیعیه اگه حالت تهوع شدید بهتون دس داد یک عدد لیمو ترش بو کنید

کاربران ناشناس

سلام من وقتی قرص ویت اکتیو میخورم حالت تهوع بهم دست میده حتی گشنه باشم دیگه نمیتونم بخورم دلیلش چیه

خانه