غذاهایی مناسب برای قلب و بهبود خلق و خو

وقتی به یک رژیم غذایی سالم برای مغز فکر می کنید، چه غذاهایی به ذهنتان می آیند؟ احتمالا پیش خود می گویید: غذاهای فاقد نمک، شکر، چربی و کلا غذاهای بی مزه. البته کاملا درست است که مصرف سدیم و چربی های اشباع برای سلامت قلب شما مفید نیست، اما بهتر است بر روی غذاهایی متمرکز شویم که مصرف آنها به سلامت قلب کمک می کند. در این مقاله به غذاهایی که برای قلب مفید هستند و در عین حال به بهبود خلق و خو نیز کمک می کنند، اشاره شده است.

شکلات

غذاهایی مناسب برای قلب و بهبود خلق و خو

فاکتور سلامت قلب

شکلات دارای فواید زیادی برای قلب می باشد. شکلات سرشار از فلاونوئیدهایی چون اپی کاتچین است که جریان خون به قلب و مغز شما را افزایش می دهد. شکلات تلخ دارای فلاونوئیدهای بیشتری از شکلات سفید یا شیری می باشد. در هر 100 گرم آن بین 90 تا 650 میلی گرم اپی کاتچین وجود دارد، در حالیکه این میزان در شکلات شیری 40 میلی گرم و در شکلات سفید 0 میلی گرم می باشد. سازمان غذا و داروی اروپا بیان کرده است که مصرف حداقل 200 میلی گرم فلاونوئیدهای کاکائو در روز موجب بهبود عملکرد اندوتلیال می شود.

به علاوه، شکلات منبع خوبی برای منیزیم است که موجب آرامش عضلات صاف می شود، بنابراین در هنگام دردهای قاعدگی، میل افراد به مصرف شکلات افزایش می یابد. شکلات حاوی متیل گزانتین نیز می باشد و برای افرادی که دچار آسم هستند، مفید است چرا که موجب باز کردن راه تنفسی آنها می شود. پس از مصرف شکلات، یک نفس عمیق بکشید و ببینید که ریه های شما تا چه حد تمیز شده اند.

فاکتور بهبود خلق و خو

شکلات حاوی ترکیبات آمفتامین- مانندی چون فنیلتیلامین و مواد ماری جوانا مانندی چون آناندامین است که هر دو در دانه های کاکائو یافت می شود. گرچه هر دو این ترکیبات به سرعت شکسته می شوند و تنها میزان کمی را برای مغز باقی می گذارند، اما حداقل سه مورد از این فلاونوئیدها (کامفرول، جنیستین ودایدزین) می تواند شکستن آناندامیدها را به تاخیر بیاندازد.

غذاهای سرشار از کامفرول شامل کیپر و کلم پیچ هستند، در حالیکه غنی ترین منابع جنیستین و دایدزین آرد سویا و دانه ی سویا می باشند.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%d8%b4%d9%85%d8%a7-%d9%87%d9%85-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%af%d8%9f/” align=”right” target=”_blank”]شما هم عاشق شکلات هستید؟[/button]

انواع توت

غذاهایی مناسب برای قلب و بهبود خلق و خو

فاکتور سلامت قلب

همه ی توت ها سرشار از ویتامین B، ویتامین C، آنتی اکسیدان هایی چون فلاونوئید، رسوراترول و بیش از 40 آنتوسیانین (رنگدانه هایی که موجب رنگ قرمز، بنفش و آبی انواع توت می شود) مختلف است. آنتوسیانین، تنها مسئول رنگ توت ها نیست، بلکه موجب محافظت سلول های مغز و بهبود حافظه و شناخت نیز می شود.

توت فرنگی سرشار از فیستین است، فلاونوئیدی که موجب بهبود حافظه ی بلند مدت و کاهش بیماری دیابت می شود. تمشک نیز حاوی تیلی روزید است، فلاونوئیدی که التهاب و فعالیت رادیکال های آزاد را مهار می کند. آنها منبع بسیار خوبی برای فیبر نیز می باشند. توت سیاه، تمشک و توت فرنگی حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان های فنول کاتچین می باشد.

همه ی این ترکیبات، به گشاد شدن عروق کمک می کند و مصرف آنها برای سه بار در هفته ریسک بیماری های قلبی را در زنان جوان و مسن (زنان بین 34 تا 61 سال) تا 30 درصد کاهش می دهد. علاوه بر فعالیت های آنتی اکسیدانی، توت ها دارای خواص کاهش دهنده ی کلسترول و گلوکز می باشند.

[box type=”note”]غذایی که انتخاب می کنید تاثیر مستقیم روی سلامت قلب ، انرژی و اشتهایمان دارد. با انتخاب درست می توانیم قلب خود را در سالمترین سطح نگه داریم. در این مطلب لیستی از غذاهایی مفید برای سلامت قلب در اختیارتان قرار می دهیم.[/box]

فاکتور بهبود خلق و خو

تحقیقات اخیر نشان داده است که توت فرنگی، تمشک و انواع توت حاوی ترکیبات طعم دار و ساختارهای مشابه با داروهای بهبود دهنده ی خلق و خو همچون والپروئیک اسید می باشند.

آجیل ها

غذاهایی مناسب برای قلب و بهبود خلق و خو

فاکتور سلامت قلب

آجیل ها جزء سوپرفودها محسوب می شوند. آنها سرشار از فولات و فیبر هستند. فیبر، کلسترول را کاهش می دهد و سطح گلوکز خون را تنظیم می کند. برخی از آجیل ها مثل گردو، سرشار از امگا 3 است. به طور کلی، افرادی که دو بار در هفته آجیل مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که آجیل مصرف نمی کنند، 35 درصد کمتر دچار بیماری و مرگ قلبی می شوند. برخی از فواید آنها شامل کاهش اکسیداسیون LDL، جذب آنها توسط ماکروفاژها برای تولید پلاک های کلسترول و حفظ سلامت عملکرد اندوتلیال است. یک اندوتلیال سالم، مواد شیمیایی محافظ قلب همچون نیتریک اکسید را ایجاد می کند که التهاب و حساسیت به ایجاد لختگی خون را کاهش می دهد. گرچه کالری آجیل ها بالاست، اما در برنامه های غذایی کاهش وزن کاربرد زیادی دارد.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ae%d8%b7%d8%b1-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4/” align=”right” target=”_blank”]عادت هایی که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد[/button]

فاکتور بهبود خلق و خو

مصرف 28 گرم آجیل مخلوط (بادام، گردو و فندوق) به صورت روزانه موجب افزایش متابولیت سروتونین می شود. مطالعات اخیر در اسپانیا، موارد جدیدی از افسردگی را در افراد دیابتی بررسی کرد و به این نتیجه رسید که آجیل ها می توانند افسردگی ناشی از دیابت را تا 40 درصد و حتی بیشتر کاهش دهند. آجیل ها سرشار از منیزیم، سلنیوم و زینک هستند که همه به فعال کردن انتقال دهنده های عصبی سروتونین، دوپامین و گابا کمک می کنند. گردوی برزیلی غنی ترین منبع سلنیوم است و تنها دو گردوی برزیلی می تواند نیاز شما به سلنیوم را برطرف کند.

از آنجا که آجیل ها کالری زیادی دارند، توصیه می شود که بیشتر از یک مشت در روز که معادل 150 تا 200 کالری است، مصرف نشوند. انتخاب آنها به عنوان میان وعده، گزینه ی بسیار مناسبی است، چرا که هم سالم و هم سیر کننده است.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments