روش های درمان بی اشتهایی چست؟

دلایل زیادی برای بی اشتهایی وجود دارد که از جمله می توان به یبوست، برخی از بیماری ها، ویروس معده، اختلالات غذایی و حتی سرطان اشاره کرد. از آنجا که غذا برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی در بدن لازم است، درمان کم اشتهایی نیز امری مهم محسوب می شود. تامین مواد مغذی بدن، ورزش، تغییر زمان مصرف داروها و مصرف داروهای اشتها آور از جمله روش های درمانی موثر به شمار می آیند.

اشتها، تمایل برای تامین نیازهای بدن است. آشناترین نوع اشتها که آن را می شناسیم، گرسنگی است که ما را به غذا خوردن و تامین ویتامین ها و مواد معدنی وا می دارد. برخلاف بسیاری از افراد که دچار اشتهای کاذب و پرخوری هستند، برخی دیگر از مشکل بی اشتهایی رنج می برند. اما چرا آنها دچار بی اشتهایی می شوند؟

نشانه های بی اشتهایی چه هستند؟

بی اشتهایی به نشانه هایی منجر می شود که زیاد خوشایند نیستند. علائمی همچون عدم میل به خوردن غذا بر خلاف گرسنگی زیاد و کاهش وزن شدید. علائم دیگر شامل:

  • احساس سیری تنها پس از مصرف غذای بسیار کم
  • نفخ شکم، حالت تهوع یا سوزش سر معده
  • احساس خستگی و خواب آلودگی
  • عدم تمرکز یا تجربه کردن مه فکری
  • مشکل در خوابیدن
  • یبوست
  • تورم یا افزایش وزن آب بدن

بیشتر بدانید: چگونه با کاهش وزن آب بدن خوش اندام شویم؟

  • تغییر در خلق و خو و افسردگی
  • و تب و لرز می باشد.

چه روش هایی برای درمان بی اشتهایی وجود دارد؟

اگر به تازگی از یک بیماری بهبود یافته اید، تغذیه ی مناسب برای بازگرداندن قدرت از دست رفته ضروری است. چندین روش برای درمان بی اشتهایی وجود دارد که برنافیت در این مقاله آنها را به شما معرفی خواهد کرد.

مرحله ی اول

بی اشتهایی- تغذیه- برنافیت دکتر کرمانی

کمبود مواد مغذی همچون زینک در بدن موجب بی اشتهایی می شود. البته کمبود ویتامین های A، C، K و ویتامین های گروه B نیز همین تاثیر را دارند. اگر بی اشتهایی به دلایل گفته شده باشد، باید با مصرف این ویتامین ها به حالت نرمال بازگردد.

مرحله ی دوم

اگر داروی خاصی مصرف می کنید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. داروهایی که برای سرطان یا درمان دیابت (همچون متفورمین) مصرف می شوند، موجب بی اشتهایی می شوند. برای کاهش عوارض این دارو، پزشک ممکن است دوز یا زمان مصرف آن را تغییر دهد.

مرحله ی سوم

بی اشتهایی- تغذیه- برنافیت دکتر کرمانی

بیشتر ورزش کنید. ورزش، کالری سوزی را بیشتر می کند، در نتیجه اشتها را نیز افزایش می دهد. سعی کنید روزانه 30 دقیقه ورزش های کاردیو (هوازی) انجام دهید. انجام ورزش های قدرتی برای دو بار در هفته نیز ماهیچه های اصلی را هدف قرار می دهد و به تحریک اشتها کمک می کند. البته این کار به سطح سلامت و توانایی ورزش کردن شما بستگی دارد. بهتر است پیش از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

مرحله ی چهارم

اگر هیچ یک از روش های بالا کارساز نبود، برای تجویز داروهای افزایش اشتها با پزشک خود مشورت کنید. مجسترول و درونابینول از جمله قرص هایی هستند که برای درمان بی اشتهایی تجویز می شوند. اگر بی اشتهایی شما به دلیل حالت تهوع باشد، احتمالا پزشک پرومتازین یا پروکلوپرازین را تجویز خواهد کرد.

نکته

هرگاه احساس گرسنگی کردید، غذاهای سالم و پر کالری مصرف کنید. آجیل، کره ی بادام زمینی، لبنیات پر چرب، گرانولا و میوه های خشک گزینه های مناسبی محسوب می شوند.

مترجم: مریم اصیلی

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments