رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

قاعدگی شما بیانگر نکات زیادی در مورد سلامت بدن و هورمون ها می باشد. هورمون ها مسئول همه چیز از جمله مغز و سیستم تناسلی می باشند. درست است که قاعدگی ممکن است در افراد مختلف یکسان نباشد، اما تغییراتی که در رنگ خون قاعدگی رخ می دهد می تواند نشان دهنده ی سلامت افراد باشد.

اگر رنگ خون قاعدگی مایل به صورتی باشد

رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

اگر رنگ خون شما در زمان قاعدگی صورتی و رقیق است، احتمالا دلیلش این است که استروژن بدنتان پایین است. مطالعات نشان داده که ورزش بیش از حد موجب کاهش سطح استروژن و رقیق شدن خون در زمان قاعدگی می شود. گرچه ممکن است این موضوع زیاد جدی به نظر نرسد، اما اگر پایین بودن میزان استروژن درمان نشود، خطر پوکی استخوان افزایش می یابد. برخی دیگر از عوامل این رقیق شدن خون ممکن است مربوط به تغذیه ی نامناسب، سندروم تخمدان پلی کیستیک و علائم پیش یائسگی باشد. در زمان یائسگی (حدود 4، 5 سال پیش از وقوع یائسگی)، تخمدان ها استروژن کمتری تولید می کنند تا برای این دوره آماده شوند.

اگر خون قاعدگی آبکی شده است

رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

خون آبکی و رقیق در زمان قاعدگی نشان دهنده ی فقر غذایی است. رنگ خون مایل به سفید و بسیار رقیق نشان دهنده ی آنمی (کم خونی) شدید می باشد. این موضوع وقتی نگران کننده می شود که با شدت یافتن میزان خونریزی، این خون رقیق تر شود و پس از چند دوره قاعدگی همچنان ادامه داشته باشد. در این صورت برای بررسی کمبود مواد مغذی به پزشک مراجعه کنید. البته کم خونی و فقر آهن ممکن است به دلیل خونریزی های شدید نیز رخ دهد، (در مطالعه ای که بر روی 236 زن با خونریزی شدید انجام شد، نشان داده شد که 27 درصد آنها دچار کمبود آهن و 60 درصد آنها دچار آنمی هستند).

اگر خونریزی شما در هنگام شب کمتر از یک ساعت یک بار، رخ می دهد و به دلیل خونریزی شدید مجبور به تعویض مکرر پد خود می باشید و یا همواره احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، برای بررسی میزان آهن بدن خود به پزشک مراجعه کنید.

اگر رنگ خون قاعدگی قهوه ای تیره است

رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

اگر خون شما در زمان قاعدگی قهوه ای تیره است، به این دلیل است که پوشش داخلی رحم، هم زمان با خون از بدن شما در حال خارج شدن است. اما نگران نباشید، این مسئله کاملا طبیعی است. دلیل اصلی چنین مسئله ای هنوز کاملا مشخص نیست، اما گاهی اوقات خارج شدن خون از بدن به آهستگی رخ می دهد، در نتیجه زمان زیادی برای اکسید شدن دارد که موجب می شود به رنگ قهوه ای تیره یا مشکی دیده شود. ریزش پوشش داخلی رحم در زنان در زمان های متفاوت رخ می دهد، اگر این ریزش در ابتدا یا انتهای زمان قاعدگی رخ دهد، اصلا جای نگرانی نیست.

اگر غلیظ و همراه با لخته باشد

رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

اگر خون شما غلیظ و همراه با لخته های خونی باشد، نشان دهنده ی آن است که سطح پروژسترون شما پایین و سطح استروژنتان بالاست. گرچه مقداری لخته در خون طبیعی است، اما اگر سایز آن به اندازه ی یک مربع یا بزرگتر باشد، نشان دهنده ی عدم تعادل هورمونی جدی می باشد. برخی از متخصصان بر این عقیده هستند که کاهش میزان لبنیات، سویا و قند می تواند تغییراتی در این خونریزی حاصل کند. دلیل دیگر چنین مسئله ای ممکن است فیبروئید رحم باشد. گرچه چنین عارضه ای خوش خیم است، اما با درد زیادی همراه است.

اگر رنگ خون قاعدگی ترکیبی از خاکستری و قرمز است

رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

اگر خون شما ترکیبی از رنگ های خاکستری و قرمز و بسیار بد بوست، احتمالا دچار عفونت هایی از طریق رابطه ی جنسی شده اید. زنان بارداری که دچار سقط جنین می شوند، بافت های خاکستری مانندی همچون تکه های جگر را در خون خود مشاهده می کنند. بنابراین اگر باردار هستید و چنین مساله ای برایتان پیش آمد، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

اگر رنگ خون قاعدگی شفاف و قرمز آلبالویی است

رنگ خون قاعدگی چه ارتباطی با سلامتی دارد؟!

رنگ خون شفاف و قرمز آلبالویی نشان دهنده ی این است که قاعدگی شما سالم و منظم است. البته افراد ممکن است دارای رنگ خون های متفاوت و در عین حال قاعدگی های منظم باشند، اما به طور کلی خون شفاف نشان دهنده ی این است که بدنتان به خوبی کار می کند.

guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
eternal.sun.a

بسیار،سپاس گزارم از مطلب مفیدتون

ماهیسا

بسیار متشکرم عالی است

کاربران ناشناس

ممنون از راهنماییهاتون..سپاسگزارم