جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

غذاها، محصولات خانگی و مواد مضر زیادی وجود دارند که ممکن است حافظه و سلامت ذهن شما را به خطر بیاندازند. بسیاری از این مواد به وفور و در هر مکانی یافت می شوند. باید یاد بگیریم چگونه این مواد را شناسایی کرده و از مصرف آنها بپرهیزیم چرا که کاهش مصرف آنها سلامت مغز شما را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. البته این جایگزین های ساده به این معنا نیست که از محصولات غذایی مورد علاقه ی خود صرف نظر کنید. برای بهره بردن از مزایای سلامت ذهن، نکات زیر را به کار برید.همچنین می توانید نگاهی به لیست مواد غذایی مورد تایید پزشکان نیز بیاندازید.

1- به جای شکر از استویا استفاده کنید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

شیرین کننده های سالم دوست دار مغز را که از نوسان قند خون و افزایش وزن جلوگیری می کنند، شناسایی کنید.

احتمالا اگر به شما بگویم یک ماده ی سفید پودری شکل به نام شکر برای مغزتان بسیار مضر است باور نکنید. اما تحقیقات جدید نتایج تکان دهنده ای از مصرف شکر نشان می دهد. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشکده ی علوم پزشکی دانشگاه استرالیا، یک رژیم غذایی سرشار از قند و شکر در یک هفته کافیست تا مغز شما را ملتهب و حافظه تان را دچار اختلال کند.

شکر موجب التهاب سراسر بدن به خصوص مغز می شود. مصرف قند فراوان موجب کاهش گنجایش ذهن و افزایش امواج آلفا، دلتا و تتا می شود و توانایی ذهن برای بهتر اندیشیدن را از بین می برد. مصرف آن با اختلال در یادگیری، ساختار ضعیف مغز و افسردگی نیز به طور مستقیم در ارتباط است.

استویا یا  شیرین برگ، یک گیاه طبیعی است که طعم شیرینی دارد اما دارای مولکول های قند نمی باشد. این ماده سطح قند خون را تحت تاثیر قرار نمی دهد و موجب التهاب در بدن نمی شود، در نتیجه برای سلامت مغز یک گزینه ی سالم محسوب می شود. بسته به مصرف کل گیاه یا عصاره ی مایع آن، به طور طبیعی 300 تا 1000 برابر شیرین تر از شکر است.

2- از مصرف غذاها و نوشیدنی های سرشار از اسپرتیم بپرهیزید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

شیرین کننده های مصنوعی را که موجب تومور مغز و دیگر مشکلات مغزی می شوند حذف کنید.

اسپرتیم موجب افزایش بروز بیماری ها، تومور مغزی، حمله ی قلبی، افسردگی و افزایش کسالت می شود. اگر یکی از طرفداران مصرف نوشابه هستید به جای نوشابه های حاوی قند از انواع حاوی استویای آن استفاده کنید. بیشتر غذاها و محصولات رژیمی، حاوی اسپرتیم و یا شیرین کننده های مصنوعی هستند. بهتر است آنها را خریداری نکنید. غذاها و نوشیدنی های فاقد شیرین کننده را انتخاب کنید و چند قطره شیرین کننده ی طبیعی عصاره ی استویا را در آن بچکانید.

3- از مصرف مونو سدیم گلوتامات بپرهیزید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

از مواد افزودنی غذایی که موجب تحریک مغز، سلول های عصبی و مرگ آن می شوند بپرهیزید.

مونوگلوتامات یا هر اسم دیگری که بر روی آن بگذارید موجب مسموم شدن مغز می شود. وقتی مردم اسم مونو سدیم گلوتامات را می شنوند به یاد غذاهای چینی می افتند. گرچه این ماده ی شیمیایی در بسیاری از رستوران های چینی سرو می شوند، اما این ماده ی مسموم کننده ی سیستم ایمنی و مغز، خود را به اشکال مختلفی در افزودنی های غذایی پنهان می کند.

مونوگلوتامات همواره در غذاهای فرآوری شده، آماده و بسته بندی شده یافت می شود حتی اگر اسم آن بر روی برچسب نباشد.

4- به جای چربی های ترانس از انواع سالم چربی ها استفاده کنید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

چربی های ترانس برای تک تک سلول های بدن به ویژه، مغز شما بسیار مضر می باشند. این چربی ها طبیعی نیستند، بلکه در آزمایشگاه ها و کارخانه ها با ایجاد فرآوری های سنگین ساخته می شوند. چربی های ترانس در غشای سلولی همچون غشای سلولی مغز و اعصاب در برابر چربی های سالم مقاومت می کنند و موجب اختلال سلول های مغزی می شوند.

غشای سلولی مغز باید نفوذ پذیر باشد تا موجب کارکرد درست خواص سیال آن باشد.

بدتر اینکه افرادی که دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 هستند، وقتی از چربی های ترانس استفاده می کنند، آن را 2 برابر افراد عادی جذب می کنند و مغز خود را نسبت به این چربی ها آسیب پذیرتر می کنند.

غذاهای حاوی چربی های ترانس و هیدروژنه شامل مارگارین، کراکر، نان قندی، کلوچه، روغن های گیاهی ،غذاهای فرآوری شده، سس سالاد آماده، دونات، سیب زمینی سرخ کرده و فست فودها می باشند.

جایگزین کردن این مواد غذایی با انواع سالم آن موجب سلامت مغز و ذهن شما می شود. بهتر است مصرف این غذاهای ناسالم را کمتر کنید. به جای سیب زمینی سرخ کرده که حاوی اسپرتیم و چربی های ترانس می باشد از سیب زمینی پخته شده با روغن زیتون استفاده کنید. حتی می توانید از غذاهای خانگی فاقد چربی های ترانس و مارگارین استفاده کنید.

5- برای کاهش التهاب از مصرف گوشت بپرهیزید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

رابطه ی بین مصرف گوشت و التهاب برای بیشتر افراد قابل هضم نیست، اما مطالعات بسیاری از رابطه ی مستقیم این دو با هم خبر می دهند. این مطالعات بر اساس یافته های دانشمندان دانشکده ی علوم تغذیه ی دانشگاه بن آلمان کشف شده است. آنها 46 مطالعه انجام دادند تا نشانه های التهاب را با تمرکز بر روی یک ماده ی شناخته شده به نام پروتئین واکنشی C ارزیابی کنند. مطالعات دیگر نشان داده است که این پروتئین، پیشگام بیماری های مزمنی چون بیماری های قلبی می باشد.

این خبر برای هر فردی که سعی می کند یک رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر میوه ها و سبزیجات داشته باشد خبر خوبی است. میوه ها و سبزیجات از آنجا که حاوی درشت مغذی ها هستند، نیروگاه خانگی مواد غذایی محسوب می شوند. این مواد غذایی حاوی آمینواسید، قند طبیعی برای افزایش انرژی، اسیدهای چرب و درشت مغذی هایی چون ویتامین و مواد معدنی هستند.

عدم مصرف گوشت دارای مزایای زیادی می باشد. افزودن فیبر به رژیم غذایی موجب کاهش سرطان روده ی بزرگ می شود و مصرف فیتو مغذی ها از مشکلات قلبی، انواع سرطان ها و دیابت جلوگیری می کند.

6- فلزات سنگین را از زندگی خود حذف کنید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

وقتی اسم فلز را می شنوید، حتما به یاد ماهیتابه و قابلمه، ماشین و کامیون و تیرچه می افتید، اما کمتر ممکن است به یاد فلزات موجود در مغز بیافتید. همچنین وقتی نوبت به فلزات می رسد، احتمالا آخرین جایی که خواهان آن هستید مغز شماست.

فلزات سنگین، یک خطر جدی برای سلامت بدن و مغز محسوب می شود پس بهتر است از استعمال فلزاتی چون آلومینیوم، کادمیوم، مس، سرب و جیوه خودداری کنید.

تولید آهن و فولاد، کادمیوم را به محیط زیست و آب آشامیدنی ما پخش می کند اما فیلتر آب می تواند فلزات سنگین آسیب رسان مغز را در عرض چند ثانیه از بین ببرد. وقتی از یک سیستم یا پارچ تصفیه ی آب استفاده می کنید بهتر است، یک تحلیل آزمایشگاهی بر روی آن انجام دهید تا نشان دهد آیا این سیستم تصفیه، کادمیوم، آلومینیوم، سرب و جیوه را از بین برده است یا نه.

7- برای حذف آلومینیوم های آسیب رسان به مغز از آنتی اسیدها بپرهیزید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

برای جلوگیری از سوء هاضمه، پیش از مصرف قرص های آنتی اسید باید در نظر داشته باشید که بیشتر آنها حاوی میزان بالایی از آلومینیوم هستند. آلومینیوم یک فلز سنگین نیست اما دارای آثار مخربی برای مغز است. گرچه رابطه ی بین آلومینیوم و بیماری های مغز همچنان چالش برانگیز است، اما برخی از مطالعات نشان می دهد که تجمع آلومینیوم در بدن موجب آلزایمر می شود.

گرچه برخی از محققان درصدد این هستند که رابطه ی آلومینیوم با بیماری های مغز را دریابند، اما در هر صورت باید کمتر در معرض فلزهای سمی قرار بگیرید. یکی از آسان ترین روش ها در این مورد، قطع مصرف آنتی اسیدهاست. بیشتر فرآورده های آنتی اسید که موجب سوء هاضمه می شود، حاوی آلومینیوم بالایی می باشد.

8- از خوشبوکننده های شیمیایی بپرهیزید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

وقتی صحبت از خوشبوکننده ها می شود، نام بیش از 500 ماده ی شیمیایی به میان می آیند. خوشبوکننده ها در بسیاری از محصولات استفاده می شوند و تنها مختص عطر و اودکلن نیستند. آنها در خوشبو کننده های هوا، دئودورانت ها، لوازم آرایشی، نرم کننده ها، مواد شوینده، شمع و بسیاری از مکان های دیگر استفاده می شوند. سازندگان این محصولات به دلیل اسرار تجارت ملزم به لیست کردن آنها در لیبل محصولات خود نیستند.

تمام محصولات معطر دارای فرمول یکنواختی نیستند. انواع برندهای تجاری عطر و اودکلن از مواد شیمیایی مصنوعی ساخته شده اند. حتی بسیاری از محصولات طبیعی حاوی مواد شیمیایی مصنوعی می باشند. بنابراین خواندن فهرست روی محصولات اهمیت زیادی دارد، بدین معنا که اگر لیست مواد تشکیل دهنده بر روی آنها نبود، بدانید که سازنده ی محصول حتما چیزی را از شما پنهان کرده است.

9- سعی کنید کمتر از نرم کننده های پارچه استفاده کنید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

پیش از اینکه از نرم کننده ها استفاده کنید باید بگویم که این محصولات دارای مواد مسموم کننده ای چون کلروفرم، اتانول و اتیل استات هستند که برای مغز بسیار مضر است. اما سوال اینجاست که چه موادی را باید جایگزین آنها کرد؟ بسیاری از فروشگاه های غذای سالم، محصولات طبیعت دوستی را به شما معرفی می کنند. آنها توپ های خشک کننده ای را نیز به شما ارائه می دهند که از چروک شدن لباس ها جلوگیری می کند. استفاده از نصف فنجان جوش شیرین یا یک دوم فنجان سرکه ی سفید، قبل از شستشوی لباس ها برای نرم کردن آنها بسیار مفید است.

10- برای تعادل بهتر مغز از خوشبو کننده های هوا و دئودورانت ها بپرهیزید

جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

بهتر است قبل از استفاده از خوشبو کننده های هوا، اتومبیل و شمع های معطر در کار خود تجدید نظر کنید. اگر از آثار مضر آن خبر داشتید، حتما شوکه می شدید. در یکی از مطالعات نشان داده شد که 86 درصد از خوشبوکننده های هوا حاوی فتالات های بسیار مضر می باشند. فتالات ها به عنوان نرم کننده های پلاستیک، عوامل ضد کف اسپری ها، وینیل موجود در اسباب بازی بچه ها، اتومبیل، آفت کش ها، لوازم آرایشی و خوشبوکننده ها به کار می روند. فتالات موجب اختلال هورمون ها، اختلالات باروری، اشکال در حافظه، یادگیری و سلامت مغز می شود.

سعی کنید از مصرف این مواد خوشبوکننده بپرهیزید. حتی بسیاری از محصولات طبیعی و غیر معطر از مواد اضافی استفاده می کنند تا نقابی بر روی این بوها بگذارند. هر چه می توانید از مصرف آنها در خانه یا محل کار خود بپرهیزید و به تبلیغات مضحکی که از عدم آثار منفی آن صحبت می کنند، اهمیت نمی دهد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments