از علائم تا بهترین ورزش‌ برای دیسک کمر

دیسک  کمر در واقع عارضه ای است که با فشار زیاد روی عضلات یا ضعیف شدن عضلات کمر در اثر عوامل مختلف به وجود می‌آید. در این مقاله به درمان و معرفی چند ورزش برای دیسک کمر خواهیم پرداخت.

معمولاً درد در ناحیه پشت بدن و پاها بروز پیدا می‌کند. ستون فقرات ما از ۲۶ مهره تشکیل شده است. این مهره‌ها توسط دیسک بین ‌مهره‌ای که صفحات انعطاف پذیر هستند از همدیگر جدا می‌شوند. هر شخص هم به طور طبیعی در کمر خود چهار عدد دیسک دارد.

اگر به هر دلیلی یکی از این دیسک ها از قسمت عقبی جای خود بیرون بروند و دچار جابجایی شوند این ناحیه بیرون زده باعث می‌شود که روی نخاع و رشته های نخاعی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد و ناراحتی بشود. این درد بعد از ناحیه کمر به پاها نیز منتقل می‌شود. به این بیماری دیسک کمر یا فتق دیسک کمر می‌گویند. بعضی‌ها هم به آن سیاتیک می گویند. معمولاً از سن ۲۰ سالگی به بعد کم کم آب دیسک ها کم شده و امکان شکنندگی و ترک در آن وجود دارد.

پیشنهاد برنافیت: 

علت دیسک کمر چیست؟

۱. مشکل یا شرایط خاص و حاد

۲. برآمدگی یا پارگی دیسک

۳. عدم تعادل عضلات بدن در آن ناحیه

۴. عدم درست نشستن

۵. استفاده مداوم از موبایل و کامپیوتر

۶. استرس و فشار زیاد

ورزش برای دیسک کمر

علائم دیسک کمر

احساس درد در ناحیه پایین کمر که بیشتر اوقات تا باسن و پا امتداد می‌یابد، ضعف عضلانی، تغییر عملکرد روده و مثانه و همچنین فلج از کمر به پایین.

آیا افراد مبتلا به دیسک کمر می توانند ورزش کنند؟

ورزش همیشه برای ما سودمند است اما ورزشی برای ما مفید است که به ساختار عضلات اسکلت بدن ما آسیب نزند .بعضی  از حرکات ورزشی هستند که بیشتر از آنکه سودمند باشند برای ما مضر هستند.

کسانی که دیسک کمر دارند، معمولاً به آنها توصیه می‌شود که ورزش‌های سنگین، ورزش‌های همراه با چرخش و خم شدن انجام ندهند وحتی دراز و نشست نیز برای آنان مضر است و بهتر است ورزش هایی مثل پیاده روی داشته باشند. برای این که از آسیب های احتمالی هنگام داشتن دیسک کمر به بدن پیشگیری کنیم ، ابتدا باید بدن خود را متناسب با آن آماده کنیم. برای افراد مبتلا به دیسک کمر چند ورزش پیشنهاد شده است.

  1. ورزش هایی برای تقویت عضلات خم کننده به جلو یا فلکسور یا ورزشهای ویلیامز
  2. ورزشهایی برای تقویت عضلات خم کننده به عقب یا اکستانسور که با نام ورزش های مک کینزی

در کل تمرین های ورزشی برای بیماران مبتلا به دیسک کمری لازم است، زیرا این افراد به دلیل تحرک کم دچار ضعیف شدن عضلات می‌شوند و مفاصل ستون مهره هایشان خشک می‌شود و تاندون عضلات همچنین کوتاه می‌شود. در این موارد تمرینات ورزشی برای قویتر کردن عضلات ضعیف شده و برقراری هماهنگی بین عضلات لازم است.

پیشنهاد برنافیت: 

بهترین ورزش برای دیسک کمر کدام است؟

ورزش های زیادی برای دیسک کمر مناسب هستند که چند مورد از آنها را نام می بریم:

ورزش برای دیسک کمر شماره ۱

  • به پشت خوابیده دست را زیر قوس کمر گذاشته، شکم را به داخل فشار دهید.
  • این فشار را تا ۱۰ ثانیه نگه دارید، سپس آن را شل کنید.
  • این ورزش کمر را ۱۰ بار و هر بار ۱۰ ثانیه تکرار کنید.

ورزش برای دیسک کمر شماره  2

  • طاق باز بخوابید و پا را کاملاً دراز کرده و بر روی زمین قرار دهید.
  • پای راست را از قسمت زانو جمع کنید.
  • با دو دست زیر زانوی راست را گرفته و زانو را به قفسه سینه فشار دهید و ۵ ثانیه نگه دارید.
  • سپس به حالت اول برگردید و با پای مقابل نیز همین کار را تکرار کنید.
  • این ورزش را ۱۰ بار و هر بار ۱۰ ثانیه انجام دهید.

پیشنهاد برنافیت: 

ورزش برای دیسک کمر شماره 3

  • هر دو پا را با هم به داخل شکم آورده و با دست آنها را نگه دارید.
  • این ورزش را ۱۰ بار و هر بار تا ۱۰ شماره نگه‌ دارید.

ورزش برای دیسک کمر

ورزش برای دیسک کمر شماره 4

  • طاق باز بخوابید.
  • زانوها را خم کرده در حالی که کف پا روی زمین است، سر و شانه را از زمین بلند کنید.
  • این کار را تا جایی ادامه دهید که روی عضلات شکم فشار را احساس کنید.
  • این ورزش را ۱۰ بار و هر بار تا ۱۰ ثانیه نگه دارید.

ورزش برای دیسک کمر شماره 5

  • در حالی که نشسته‌اید زانوها و دست خود را روی زمین قرار دهید.
  • شکم را تو بکشید و کمر را به طرف بالا قوز کنید؛ مانند کوهان شتر.
  • سر را به طرف پایین ببرید.
  • در مرحله بعد، سر را به طرف بالا برده و کمر خود را به حالت گل مثل گربه در بیاورید.
  • حرکت متناوب گربه و شتر را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • حالا روی شکم خوابیده و سر و گردن را بالا آورده و به پشت خم کنید و ۱۰ ثانیه در این حالت نگه دارید.
  • این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

ورزش برای دیسک کمر

آیا روش دیگری برای بهبود دیسک کمر وجود دارد؟

زمانی که دچار درد شدید دیسک کمر می‌شوید از کیسه یخ برای رفع التهاب استفاده کنید. ماساژ باید به رفع التهاب و تکانه‌های عصبی کمک می‌کند. همچنین باعث انقباض رگ‌ها می‌شود.

در این موارد پزشکان شل کننده عضلات، مثل باکلوفن، کلرزوکسازون، سیکلوبنزاپرین، دانترولن، دیازپام و متاکسالون را تجویز می‌کنند. گرما درمانی و سرما درمانی متناوب به صورت همزمان ، نیز با نیز باعث رفع درد عضلات می شود. همچنین نرمش ها و تمرین های کششی برای تسکین درد، مناسب هستند. در این مقاله در مورد دیسک کمر ، ورزش های مناسب برای آن و مسائل مربوط به آن با شما دوستان صحبت کردیم.

نویسنده:‌ مریم اصیلی

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments