آیا شما هم به سندروم پرخوری شبانه یا شب خواری مبتلا هستید؟

زمانی که شما روزها کم غذا می خورید و شب‌ها مقدار زیادی به غذا اشتها پیدا می کنید حتما نیمه شب از خواب بیدار می شوید تا غذا بخورید ممکن است شما دچار سندروم پرخوری شبانه یا شب خوری شده باشید. در این مقاله می خواهیم در مورد سندروم پرخوری شبانه یا شب خوری با شما دوستان صحبت کنیم.

بعضی از ما که دچار پرخوری شبانه می‌شویم فکر می کنی وقتی هنگام شب به سراغ غذا می رویم شاید کیفیت خوابمان بهبود پیدا کند و راحت‌تر بخوابیم معمولاً افرادی که دچار پرخوری شبانه هستند صبحانه اشتهای چندانی ندارند.

نشانه‌های شب خواری چیست؟

اگر پرخوری شبانه به طور مداوم و مکرر چندین بار برای شما تکرار شود و در خواب بیدار می شوید تا غذا بخورید یا اینکه بعد از شام مقدار زیادی غذا می‌خورید، شما دچار پرخوری شبانه شده‌اید.

بعضی وقتها هم سندروم پرخوری شبانه با این ملاک سنجیده می‌شود که ۲۵ درصد غذا را بعد از شام مصرف می کنید و این مدت به صورت دائم و تا ۳ ماه طول می‌کشد. افراد مبتلا به این سندروم در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی غذا می‌خورند .

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که دارای این سندروم هستند معمولاً ۵۶ درصد کالری مصرفی خود را در بین ساعت ۸ شب تا ۶ صبح دریافت می‌کنند.

سندروم پرخوری شبانه اولین بار توسط یک روانپزشک به نام Albert stunkard مطرح شد. نظر او این بود که پرخوری شبانه یکی از رفتارهایی است که منجر به چاقی می‌شود. معمولاً برای تحقیقات در مورد سندروم پرخوری شبانه مسائل مربوط به چاقی نیز بررسی می‌شوند.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

پرخوری شبانه

علائم سندروم پرخوری شبانه کدامند؟

احتمالا هورمون معینی باعث بر هم خوردن تعادل الگوی تغذیه شده و افراد به این سندروم مبتلا می‌شوند. یک دلیل دیگر بیدار ماندن تا دیر وقت و غذا خوردن است که معمولاً در بین دانشجویان رواج دارد. بعضی از افراد هم که رژیم غیر اصولی می‌گیرند و غذایشان در طول روز کم است به پرخوری شبانه روی می‌آورند.

معمولاً افرادی که فکر می‌کنند اگر دست از پرخوری شبانه بردارند خواب راحت شان را از دست می‌دهند و همین دلیل برای درمان این رفتار به پرخوری شبانه روی می‌آورند.

پرخوری در کل در هر زمان ناپسند است و عوارض و عواقب خوبی را به دنبال ندارد ولی در کل بدترین زمان برای پرخوری موقع شب است، زیرا هنگام شب بدن به کمترین میزان کالری نیاز دارد و پس از مدت زمانی پرخوری شبانه تبدیل به چاقی می‌شود.

چگونه می‌توان سندروم پرخوری شبانه را درمان کرد؟

برای اینکه سندروم پرخوری شبانه را درمان کنیم ابتدا باید ببینیم که علت این رفتار غلط چیست و دلایل آن را در خود بررسی کنیم. ممکن است دلیل این پرخوری شبانه استرس و فشار کاری باشد یا اینکه چون در طول روز از خوردن غذا محروم شده اید به خوردن غذا در شب روی می‌آورید. از خودتان بپرسید برای چه غذایی اضافه می‌خورید؟ علت را بررسی و ریشه یابی کنید.

۱- از  صبحانه غافل نشوید

افرادی که صبحانه نمی خورند تمایل بیشتری به پرخوری شبانه پیدا می‌کنند. صبحانه متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند و رفتارهای پرخوری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است برخی از پرخوریهای  شبانه به علت اختلالات عاطفی در شما رخ دهد. سعی کنید برای این مسئله از یک روانشناس کمک بگیرید.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

پرخوری شبانه

 ۲- خوراکی اضافه را در خانه نگهداری نکنید

وقتی که میان وعده های ناسالم جلوی دست باشند، احتمال می‌رود که مصرف آنها هم زیاد شود. این خوراکی ها را اصلاً نخرید تا کلا در دسترس نباشند.

۳- یخچال خود را از خوراکی‌های سالم پر کنید

سبزیجات و میوه‌های تازه و سالم گزینه‌های خوبی هستند. این کار به شما کمک می‌کند تا دچار وسوسه‌ی پرخوری نشوید؛ حتی اگر هم بشوید گزینه‌های سالمی انتخاب کنید.

پرخوری شبانه

۴- حواس خود را پرت کنید

هنگامی که دلتان می خواهد پرخوری شبانه داشته باشید، حواس خود را پرت کنید و به چیزی غیر از خوراکی مشغول شوید تا این پرخوری از یادتان برود و آن را فراموش کنید.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

۵- منظم باشید

در وعده‌های غذایی‌تان نظم را رعایت کنید و سعی کنید برنامه منظمی را در ساعت‌های خاصی دنبال کرده و آن را اجرا کنید تا دچار پرخوری شبانه نشوید.

۶- هورمون‌ها را چک کنید

گاهی اوقات نیز هورمون معینی باعث بر هم خوردن تعادل الگوی تغذیه شده و افراد به این سندروم مبتلا می‌شوند.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

۷- به موقع و به اندازه بخوابید

دلیل دیگر پرخوری شبانه بیدار ماندن تا دیر وقت و غذا خوردن است که معمولاً در بین دانشجویان رواج دارد. بعضی از  افراد هم که رژیم غیر اصولی می گیرند و از غذایشان در طول روز کم می‌کنند دچار پرخوری شبانه می‌شوند. بهترین درمان برای این رفتار آموزش‌های روانی به اشخاص است تا برخودشان کنترل و نظارت داشته باشند.

یادتان باشد که گرسنگی آخر شب ممکن است تا لحظاتی باعث آرامش شما بشود ولی آثار مخرب زیادی را به دنبال دارد.

پرخوری شبانه

۸- از هیچ یک از وعده های غذایی نگذرید

برای درمان سندروم پرخوری شبانه وعده‌های اصلی غذا را به طور کامل مصرف کنید. حتی وعده شام را اگر مصرف نکنید  با افت قند خون روبه‌رو شده و در طول شب تمایل زیادی به خوردن غذا و خوراکی و در نتیجه دریافت کالری بیشتر پیدا می‌کنید.

۹- عادت های خوب را جایگزین عادت‌های بد کنید

اگر جلوی تلویزیون از تنقلات استفاده می‌کنید، سعی کنید از میوه‌جات، سبزیجات و تنقلات سالم آن هم به میزان کنترل شده مصرف کنید. همچنین می‌توانید عادت‌های جدیدی مثل کتاب خواندن، پیاده‌روی شبانه و گفتگو با اعضای خانواده را جایگزین عادت‌های پرخوری در شب کنید.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

مضرات پرخوری شبانه یا شب خوری چیست؟

ویژگی اصلی سندروم شب خوری، مصرف غیر عادی و غیر معمول در شب هنگام است.

  • مصرف کربوهیدرات ها در شب، قند خون را در هنگام صبح افزایش می‌دهد.
  • مصرف مواد غذایی در شب موجب سنگین شدن معده و افزایش سوزش سر معده می‌شود.
  • پرخوری شبانه باعث کاهش هورمون سیری یا لپتین و افزایش گرلین یا هورمون گرسنگی می‌شود.
  • پرخوری شبانه یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است.
  • شب خواری مشکلات گوارشی زیادی از جمله یبوست را به بار می‌آورد.

مترجم:‌ مریم اصیلی

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments