آیا شما هم به سندروم پرخوری شبانه یا شب خواری مبتلا هستید؟

زمانی که شما روزها کم غذا می خورید و شب‌ها مقدار زیادی به غذا اشتها پیدا می کنید حتما نیمه شب از خواب بیدار می شوید تا غذا بخورید ممکن است شما دچار سندروم پرخوری شبانه یا شب خوری شده باشید. در این مقاله می خواهیم در مورد سندروم پرخوری شبانه یا شب خوری با شما دوستان صحبت کنیم.

بعضی از ما که دچار پرخوری شبانه می‌شویم فکر می کنی وقتی هنگام شب به سراغ غذا می رویم شاید کیفیت خوابمان بهبود پیدا کند و راحت‌تر بخوابیم معمولاً افرادی که دچار پرخوری شبانه هستند صبحانه اشتهای چندانی ندارند.

نشانه‌های شب خواری چیست؟

اگر پرخوری شبانه به طور مداوم و مکرر چندین بار برای شما تکرار شود و در خواب بیدار می شوید تا غذا بخورید یا اینکه بعد از شام مقدار زیادی غذا می‌خورید، شما دچار پرخوری شبانه شده‌اید.

بعضی وقتها هم سندروم پرخوری شبانه با این ملاک سنجیده می‌شود که ۲۵ درصد غذا را بعد از شام مصرف می کنید و این مدت به صورت دائم و تا ۳ ماه طول می‌کشد. افراد مبتلا به این سندروم در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی غذا می‌خورند .

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که دارای این سندروم هستند معمولاً ۵۶ درصد کالری مصرفی خود را در بین ساعت ۸ شب تا ۶ صبح دریافت می‌کنند.

سندروم پرخوری شبانه اولین بار توسط یک روانپزشک به نام Albert stunkard مطرح شد. نظر او این بود که پرخوری شبانه یکی از رفتارهایی است که منجر به چاقی می‌شود. معمولاً برای تحقیقات در مورد سندروم پرخوری شبانه مسائل مربوط به چاقی نیز بررسی می‌شوند.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

پرخوری شبانه

علائم سندروم پرخوری شبانه کدامند؟

احتمالا هورمون معینی باعث بر هم خوردن تعادل الگوی تغذیه شده و افراد به این سندروم مبتلا می‌شوند. یک دلیل دیگر بیدار ماندن تا دیر وقت و غذا خوردن است که معمولاً در بین دانشجویان رواج دارد. بعضی از افراد هم که رژیم غیر اصولی می‌گیرند و غذایشان در طول روز کم است به پرخوری شبانه روی می‌آورند.

معمولاً افرادی که فکر می‌کنند اگر دست از پرخوری شبانه بردارند خواب راحت شان را از دست می‌دهند و همین دلیل برای درمان این رفتار به پرخوری شبانه روی می‌آورند.

پرخوری در کل در هر زمان ناپسند است و عوارض و عواقب خوبی را به دنبال ندارد ولی در کل بدترین زمان برای پرخوری موقع شب است، زیرا هنگام شب بدن به کمترین میزان کالری نیاز دارد و پس از مدت زمانی پرخوری شبانه تبدیل به چاقی می‌شود.

چگونه می‌توان سندروم پرخوری شبانه را درمان کرد؟

برای اینکه سندروم پرخوری شبانه را درمان کنیم ابتدا باید ببینیم که علت این رفتار غلط چیست و دلایل آن را در خود بررسی کنیم. ممکن است دلیل این پرخوری شبانه استرس و فشار کاری باشد یا اینکه چون در طول روز از خوردن غذا محروم شده اید به خوردن غذا در شب روی می‌آورید. از خودتان بپرسید برای چه غذایی اضافه می‌خورید؟ علت را بررسی و ریشه یابی کنید.

۱- از  صبحانه غافل نشوید

افرادی که صبحانه نمی خورند تمایل بیشتری به پرخوری شبانه پیدا می‌کنند. صبحانه متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند و رفتارهای پرخوری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است برخی از پرخوریهای  شبانه به علت اختلالات عاطفی در شما رخ دهد. سعی کنید برای این مسئله از یک روانشناس کمک بگیرید.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

پرخوری شبانه

 ۲- خوراکی اضافه را در خانه نگهداری نکنید

وقتی که میان وعده های ناسالم جلوی دست باشند، احتمال می‌رود که مصرف آنها هم زیاد شود. این خوراکی ها را اصلاً نخرید تا کلا در دسترس نباشند.

۳- یخچال خود را از خوراکی‌های سالم پر کنید

سبزیجات و میوه‌های تازه و سالم گزینه‌های خوبی هستند. این کار به شما کمک می‌کند تا دچار وسوسه‌ی پرخوری نشوید؛ حتی اگر هم بشوید گزینه‌های سالمی انتخاب کنید.

پرخوری شبانه

۴- حواس خود را پرت کنید

هنگامی که دلتان می خواهد پرخوری شبانه داشته باشید، حواس خود را پرت کنید و به چیزی غیر از خوراکی مشغول شوید تا این پرخوری از یادتان برود و آن را فراموش کنید.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

۵- منظم باشید

در وعده‌های غذایی‌تان نظم را رعایت کنید و سعی کنید برنامه منظمی را در ساعت‌های خاصی دنبال کرده و آن را اجرا کنید تا دچار پرخوری شبانه نشوید.

۶- هورمون‌ها را چک کنید

گاهی اوقات نیز هورمون معینی باعث بر هم خوردن تعادل الگوی تغذیه شده و افراد به این سندروم مبتلا می‌شوند.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

۷- به موقع و به اندازه بخوابید

دلیل دیگر پرخوری شبانه بیدار ماندن تا دیر وقت و غذا خوردن است که معمولاً در بین دانشجویان رواج دارد. بعضی از  افراد هم که رژیم غیر اصولی می گیرند و از غذایشان در طول روز کم می‌کنند دچار پرخوری شبانه می‌شوند. بهترین درمان برای این رفتار آموزش‌های روانی به اشخاص است تا برخودشان کنترل و نظارت داشته باشند.

یادتان باشد که گرسنگی آخر شب ممکن است تا لحظاتی باعث آرامش شما بشود ولی آثار مخرب زیادی را به دنبال دارد.

پرخوری شبانه

۸- از هیچ یک از وعده های غذایی نگذرید

برای درمان سندروم پرخوری شبانه وعده‌های اصلی غذا را به طور کامل مصرف کنید. حتی وعده شام را اگر مصرف نکنید  با افت قند خون روبه‌رو شده و در طول شب تمایل زیادی به خوردن غذا و خوراکی و در نتیجه دریافت کالری بیشتر پیدا می‌کنید.

۹- عادت های خوب را جایگزین عادت‌های بد کنید

اگر جلوی تلویزیون از تنقلات استفاده می‌کنید، سعی کنید از میوه‌جات، سبزیجات و تنقلات سالم آن هم به میزان کنترل شده مصرف کنید. همچنین می‌توانید عادت‌های جدیدی مثل کتاب خواندن، پیاده‌روی شبانه و گفتگو با اعضای خانواده را جایگزین عادت‌های پرخوری در شب کنید.

این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد

مضرات پرخوری شبانه یا شب خوری چیست؟

ویژگی اصلی سندروم شب خوری، مصرف غیر عادی و غیر معمول در شب هنگام است.

  • مصرف کربوهیدرات ها در شب، قند خون را در هنگام صبح افزایش می‌دهد.
  • مصرف مواد غذایی در شب موجب سنگین شدن معده و افزایش سوزش سر معده می‌شود.
  • پرخوری شبانه باعث کاهش هورمون سیری یا لپتین و افزایش گرلین یا هورمون گرسنگی می‌شود.
  • پرخوری شبانه یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است.
  • شب خواری مشکلات گوارشی زیادی از جمله یبوست را به بار می‌آورد.

مترجم:‌ مریم اصیلی

مترجم: مریم اصیلی

مترجم: مریم اصیلی

5/5

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های دکتر کرمانی که با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت دکتر کرمانی است. در سایت برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت دکتر کرمانی با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت دکتر کرمانی امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmiدکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت دکتر کرمانی، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت دکتر کرمانی از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت دکتر کرمانی و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]