تغذیه سالم برای کودکان دقیقا به چه معناست؟

تغذیه سالم برای کودکان به داشتن وزن مناسب، پیشگیری از بیماری‌های گوناگون و افزایش هوش کودکان کمک فراوانی می‌کند. کودکان معمولا علاقه به خوردن غذاهای ناسالم و رنگارنک دارند. این شرایط با گذشت زمان بیشتر بروز پیدا می‌کند و کودکان بتدریج به سمت غذاهای ناسالم پیش می‌روند. ولی ما می‌توانیم برای ذائقه کودک خود برنامه‌ریزی کنیم و آن را به سمت غذاهای سالم تغییر دهیم. سعی کنید کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید. شما راهکار‌های زیادی می‌توانید برای این کار پیدا کنید. سعی کنید مشابه غذا‌های فرآوری شده را به شکل سالم در منزل برای کودکانتان تهیه کنید. در این مقاله در مورد تغذیه سالم برای کودکان با شما دوستان عزیز مطالب مفیدی را در میان خواهیم گذاشت.

تغذیه سالم برای کودکان - برنافیت برنافیت

خوراکی‌های غیرمجاز برای کودکان

بعضی از غذاها برای کودکان ضرر‌‌های فراوانی دارند، از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های صنعتی

بچه‌ها عاشق مواد غذایی شیرین و قندی هستند. قند‌ها و شیرینی‌ها برای بچه‌ها به‌ شدت مضر است و نوشیدنی‌های قندی، آبمیوه و تمام نوشیدنی‌های صنعتی دیگر برای کودکان واقعا آسیب زننده است.

قند باعث پوسیدگی دندان‌ها و همچنین اضافه وزن می‌شود و بر روی برخی رفتارهای هیجانی کودکان اثر منفی زیادی می‌گذارد، بنابراین سعی کنید به جای آبمیوه به کودکانتان میوه بدهید.

2- غلات صبحانه صنعتی

غلات صبحانه صنعتی و شیرینی‌ها وعده غذایی بسیار ناسالمی برای کودکان هستند و دلیل این ناسالم بودن، آرد سفید تصفیه شده موجود در این مواد غذایی است. این غلات ناسالم در بدن کودکان به چربی تبدیل می‌شوند. به جای این نوع غذاها به آنها از مواد غذایی سبوس‌دار و نان کامل بدهید.

3- غذاهای منجمد و نیمه‌آماده یا فینگرفودها

غذاهای نیمه‌آماده و منجمد و فست فود‌ها مثل انواع ناگت‌ها، غذاهای سوخاری و آماده  برای بچه‌ها به‌شدت ناسالم هستند. این غذاها با استفاده از روغن‌های ناسالم و مواد غذایی بی‌کیفیت تهیه می‌شوند که هیچ خاصیتی برای بچه‌ها ندارند. در تهیه این نوع خوراکی‌ها از مواد باکیفیت پایین استفاده می‌شود. آرد سفید و فاقد سبوس یکی از این موارد است. این مواد غذایی ناسالم معمولا همراه با  سس‌های پرکالری و دارای مواد نگهدارنده مصرف می‌شوند.

تغذیه سالم برای کودکان - غذاهای ناسالم - برنافیت برنافیت

4- چیپس و پفک

خوردن چیپس و پفک باعث می‌شود کودک یکباره مقدار زیادی کالری دریافت کند. این کالری بالا باعث چاقی و اضافه وزن در کودک می‌شود که مشکلات فراوانی را برای کودکان به همراه دارد. عدم تحرک، عدم اعتماد به نفس و چاقی کودکان از جمله این مضرات هستند همچنین خوردن این مواد خوراکی باعث پرخوری کاذب در کودکان می‌شود.

تغذیه سالم برای کودکان

یکی از مشکلاتی که همواره مادرها در مورد کودکان با آن روبرو هستند، مشکل بد‌غذایی آنهاست؛ و از آن‌جا که تغذیه کودک بسیار مهم است و بر رشد جسمی و روحی او تاثیر دارد پس بهتر است از خوراکی‌هایی برای تغذیه آنها استفاده کنیم که سالم و مغذی باشند. از جمله خوراکی‌های مفید برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تغذیه سالم برای کودکان؛ انواع ماهی‌ها و غذا‌های دریایی

یکی از مهم‌ترین خوراکی های مفید برای رشد کودکان ماهی و غذاهای دریایی است. ماهی یک منبع  مفید و عالی برای رشد مغز محسوب می‌شود. اگر کودک شما به ماهی‌های دریایی علاقه ندارد، می‌توانید از انواع کنسرو شده ماهی یا میگو استفاده کنید که معمولا برای بچه ها لذیذتر است.

تغذیه سالم برای کودکان - غذاهای دریایی - برنافیت برنافیت

2- تغذیه سالم برای کودکان؛ مغز‌ها و آجیل‌ها

انواع دانه‌ها مثل دانه آفتابگردان، کتان، دانه چیا و دانه‌هایی از این قبیل، نیاز بدن کودکان  به منیزیم، پروتئین و فیبر را تامین می‌کند. این دانه‌ها که از خوراکی‌های مفید برای رشد کودک و تامین نیاز‌های آنان محسوب می‌شوند را می‌توان به صورت تنقلات در اختیار کودکان قرار داد.

3- تغذیه سالم برای کودکان؛ غلات

غلات مثل جو یکی از خوراکی های مفید برای رشد کودکان به حساب می‌آیند. استفاده از غلات (cereals) در زمان در وعده صبحانه می‌تواند انرژی لازم برای کل روز و همچنین فیبر، آهن و پروتئین را برای  کودک تامین کند.

همچنین می‌توانید برای طعم دار نمودن آن مقداری میوه تازه یا یخ زده و مغز گردو و بادام یا عسل اضافه کنید تا ضمن طعم دادن به آن، معجونی پرخاصیت و مقوی برای کودکان خود آماده کنید. از انواع خوراکی‌های مجاز وسالم برای کودکان به میوه‌ها و مغزها مثل گردو و بادام، کره بادام زمینی، سبزیجات برگ سبز، گوشت سفید و قرمز و حبوبات و لبنیات اشاره کرد.

تاثیر خوراکی‌ها در روح و جسم کودکان

برای این که شاداب و خوش‌بخت باشیم  باید هم جسم سالم و هم روح آرام و سالمی داشته باشیم و این قضیه از کودکی می‌تواند شروع شود. تغذیه سالم و مناسب مخصوصا در دوران کودکی تاثیر بسیار زیادی در روح و جسم آنها در دوران میانسالی و بزرگسالی دارد. بعضی از خوراکی‌ها بر روی روی کودکان اثر بیشتری دارند چون دارای مواد مغذی و آلی فراوانی هستند که بر روی عملکرد مغز تاثیر به سزایی دارد.

از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اسفناج

اسفناج یک منبع عالی آهن برای کودکان محسوب می‌شود. برگ‌های سبز اسفناج، علاوه‌ بر آهن، اسید فولیک هم دارد. اسید فولیک در بهبود عملکرد مغز، نقش زیادی داشته و از ایجاد اختلالات شناختی هم جلوگیری می‌کنند.

تغذیه سالم برای کودکان - اسفناج - برنافیت برنافیت

2- تخم‌مرغ

تخم مرغ یک منبع غنی از امگا ۳ است که به سلامت مغز کودک کمک می‌کند. تخم مرغ مخصوصا در وعده صبحانه بسار برای کودکان مفید است.

3- انبه

این میوه زرد رنگ و مقوی، حافظه کودکان را تقویت کرده و باعث گردش خون در بدن آن‌ها می‌شود.

4- روی

روی در افزایش قدرت ذهنی کودک شما، تاثیر زیادی دارد. تخمه کدو یک منبع غنی از روی به حساب می‌آید که مغز آن ارزشمندترین بخش این گیاه نیز محسوب می‌شود و دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد.

5- بادمجان

در بادمجان، ترکیبی به نام ناسوسنین وجود دارد که غشای سلول‌های مغزی را از آسیب، حفظ می‌کند و در افزایش کارآیی مغز کودک هم نقش دارد.

تغذیه سالم برای کودکان - بادمجان - برنافیت برنافیت

خوراکی‌های مناسب برای کودکان کم وزن

وزن گرفتن کودک، همیشه دغدغه مادران بوده است؛ مخصوصا وقتی که یک کودک بازیگوش و ناآرام در کنار شما باشد و به سختی غذا بخورد. ما چند غذای مقوی برای کودکان کم وزن را به شما مادران عزیز پیشنهاد می‌کنیم؛ غذاها و میان وعده‌های سالمی که با وجود حجم کمی که دارند، دارای انرژی زیادی هستند و به افزایش وزن وتغذیه مناسب کودکتان کمک می‌کنند.

1- روغن زیتون و کره‌های گیاهی

استفاده از روغن زیتون یا کره حیوانی در پخت غذاهای کودک می‌تواند به وزن‌گیری او کمک کند. مصرف چربی‌های سالم در سالهای ابتدایی زندگی، به کامل شدن سیستم عصبی و همچنین وزن گیری کودک کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید چند قطره روغن زیتون یا مقداری کره داخل عدسی، فرنی یا پوره سیب زمینی کودک بریزید و کم‌کم مقدار را زیاد کنید.

2- لبنیات

لبنیات باید جایگاه مخصوصی در برنامه غذایی کودکان داشته باشند. شیر، ماست و کشک علاوه بر این که به سلامت کودک‌تان کمک می‌کند، باعث وزن‌گیری بهتر او می‌شوند. ماست میوه‌ای، شیر پرچرب، انواع خامه یا کره نیز گزینه‌های مناسبی هستند. ماست یک ماده غذایی تخمیر شده و دارای باکتری‌های مفید است که می‌تواند بعد از سن هفت یا هشت ماهگی به رژیم غذایی کودک اضافه شود.

3- پوره سیب زمینی

سیب زمینی یکی منابع غنی کربوهیدرات است که به افزایش وزن کودک کمک می‌کند. وقتی که پوره سیب‌زمینی را با کمی کره و شیر ترکیب می‌کنید، بخش زیادی از نیاز غذایی روزانه کودکتان را تامین می‌کنید. پوره سیب‌زمینی یک میان‌وعده کامل برای کودکان محسوب می‌شود.

تغذیه سالم برای کودکان - پوره سیب زمینی - برنافیت برنافیت

4- مغز‌ها و آجیل‌ها

کودکانی که کمبود وزن دارند، باید میان‌ وعده‌هایی مقوی بخورند. این دانه‌های مغذی مثل پسته، بادام، گردو نقش مهمی در وزن‌گیری کودک دارند.

ویتامین‌های مورد نیاز کودکان

کودکان همین که در حال رشد هستند بدن آنها به ویتامین‌ها و مواد معدنی متفاوتی نیازمند است، ولی در اکثر کودکان یک سری از مواد معدنی و ویتامین‌ها از غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنند دریافت می‌شود، در صورتی که آنها نیاز دارند از ویتامین‌های مختلف و متنوع و همچنین مکمل‌های غذایی که حاوی ویتامین و مواد معدنی باشد استفاده کنند.

نیاز کودکان به ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری که به آنها در طول رشد خود احتیاج دارند شامل موارد زیر می شود:
– کلسیم و ویتامین D: کودکان برای رشد و قوی شدن استخوان هایشان به کلسیم و ویتامین دی نیاز دارند.
– ویتامین A و B6: کودکان برای رشد مغزی در سنین اولیه رشد به ویتامین A و B6 و مواد آلی و معدنی نیاز دارند.
– آهن، روی و ید: رشد جسمی و انجام فعالیت‌های مغزی کودکان به این ویتامین‌ها وابسته است و باید از طریق غذا یا مکمل‌های غذایی تامین شود.
– ویتامین B12: کودکان اگر نتوانند به طور طبیعی ویتامین ب را از غذاهای حیوانی دریافت کنند باید از طریق مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده آن را جایگزین کنند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments