شکست وسوسه پرخوری در نوروز

پرخوری علل مختلفی دارد. بعضی از اوقات به دلیل رفتارهای عصبی که ایجاد میشود، فرد به دلیل اینکه رفتار و هیجانات خود را کنترل کند به پرخوری روی می آورد. البته بیشتر اوقات پرخوری به نوع عادتها و سبک زندگی ما برمیگردد.در این مقاله در مورد شکست وسوسه پرخوری در نوروز با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. با برنافیت همراه باشید.

 

آیا راهکاری برای شکست وسوسه پرخوری در نوروز وجود دارد؟

معمولا میل افراد مخصوصا وقتی عصبی میشوند به سمت شیرینیجات و خوراکیهای شیرین بیشتر میشود. این مسئله به این دلیل است که خوراکیهای شیرین باعث ترشح سروتونین میشود.این هورمون باعث ایجاد حس شادی در افراد میشود. ایام نوروز نیز زمانی است که اکثر پذیراییها همراه با تنقلات و شیرینیجات است.در این ایام نظم غذایی افراد به هم میخورد.افراد در ایام تعطیلات معمولا تا دیر وقت بیدارند و یکی از تفریحات در این ساعات بیداری خوراکیهای رنگارنگ و گوناگون است.

افراد معمولا در این ایام دیرتر میخوابند و به دلیل اینکه تا نزدیک ظهر میخوابند، وعده صبحانه‌شان حذف شده و روند پرخوری در خانه و میهمانیها ادامه پیدا میکند.بعد از ایام تعطیلات نوروز معمولا افراد دچار 3 تا 4 کیلو اضافه وزن میشوند. برای شکست وسوسه پرخوری در ایام نوروز بهتر است بدانیم که لازم نیست حتما در میهمانیهای نوروزی از شیرینیجات و خشکبار به میزان زیاد استفاده کنیم.

اگر هم در خوردن شیرینیجات و تنقلات دچار افراط شدید وعده های غذایی کم کالری را برای تغذیه روزانه خود انتخاب کنید. اصلا وعده های غذایی را حذف نکنید ولی با استفاده از غذای سبک و کم کالری در وعده های اصلی، پرخوریهای خود در این ایام را مدیریت کنید.

پیشنهاد برنافیت: 

 

اگر پرخوری کردیم چگونه آنرا جبران کنیم؟

اگر دچار پرخوری در ایام نوروز شدید، می‌توانید با یکی از روش‌های زیر آن را جبران کنید.

وسوسه پرخوری در نوروز

 

1- پیاده روی را فراموش نکنید

سعی کنید به مدت روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشید تا جبران کالری اضافی دریافتی توسط بدنتان بشود.این پیاده روی برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مهم است.

 

2- یک برنامه غذایی مناسب و متعادل  انتخاب کنید

سعی کنید از تمام گروه مواد غذایی بهره ببرید. مصرف آجیل و مغزها را به عنوان میان وعده و متعادل مصرف کنید ولی سعی کنید حجم مواد غذایی اصلی مخصوصا شام را کاهش دهید. برای جلوگیری و پیشگیری از پرخوری کودکان در مصرف شیرینیجات و آجیلها هم سعی کنید وعده های اصلی غذایی را سر ساعات مشخصی به آنها بدهید که به خاطر گرسنگی به شیرینیجات و آجیل‌ها برای رفع گرسنگی کشیده نشوند.

پیشنهاد برنافیت: 

 

3- ازصبحانه سالم غافل نشوید

بهتر است صبحانه را با پنیر،گردو و شیر شروع و برای تنوع وعده صبحانه از تخم مرغ،خیار، گوجه وسبزیجات استفاده کنید.

 

4- دقت به خرج دهید

سعی کنید از شیرینی ساده و خشک و در اندازه کوچک و از میوه های کوچکتر که مواد مغذی یکسانی با میوه های درشت تر دارند و در مقابل کم کالری هستند استفاده کنید. از آجیلهای کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید تا دچار فشار خون نشوید. مصرف 2 تا 4 عدد میوه به صورت روزانه با اندازه متوسط معمولا کافی است.

پیشنهاد برنافیت: 

وسوسه پرخوری در نوروز

 

چه کنیم تا گرفتار پرخوری نشویم؟

خوردن آجیل و شیرینی و تنقلات در ایام نوروز باعث افزایش کالری دریافتی و اضافه وزن ما میشود.

  • سعی کنید در طول نوروز و دید وبازدیدها نظم خواب خود را بر هم نزنید زیرا اختلال در نظم خواب خودش باعث پرخوری میشود.
  • قبل ازرفتن به میهمانی‌های نوروزبهتر است که میان وعده های کوچک از میوه جات و سبزیجات استفاده کنید تا اشتها و میل شما را به تنقلات کنترل کند.
  • سعی کنید تا مصرف نوشابه ها را تا حد امکان کم کنید و دوغ یا ماست کم چرب را جایگزین آنها کنید.
  • مصرف مواد قندی در ایام نوروز معمولا بالاست، پس مصرف قند و شکر را تا جایی که میتوانید کم کنید.
  • در مورد خوراکی‌هایی که به عنوان پذیرایی برایتان آورده میشود فکر کنید. اگر قرار است که به چند میهمانی بروید، یکجا میوه بخورید، یکجا آجیل و یک جا شیرینی.
  • درنوروز معمولا افراد کمتر ازسالاد، سبزیجات و حبوبات که حاوی فیبر است استفاده میکنند واین کاملا اشتباه است. زیرا مواد غذایی که فیبر دارند حرکت غذا را ازدستگاه گوارش تسریع میکند.
  • فراموش نکنید که مواد قندی و نشاسته موجود در شیرینیجات به راحتی به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره شده و باعث بروزاضافه وزن وچاقی میشوند.
  • کم تحرکی در ایام نوروز را کنار بگذارید. فعالیتهای جسمی را فراموش نکنید.
  • در پایان هر روز وقتی برای پیاده روی و ورزشهای سبک بگذارید.
  • سعی کنید به جای چای از دمنوش استفاده کنید. میتوانید نوشیدنیهای طبیعی، جذاب و خوشمزه را که  از مواد تازه و انواع میوه جات در تهیه آنها استفاده میشود مصرف کنید.

در این مقاله در مورد شکست وسوسه چرخوری در ایام نوروز با شما عزیزان مطالبی را در میان گذاشتیم.

نویسنده: مریم اصیلی

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از ۹۰ درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

مجموعه برنافیت اولیه و تنها شبکه اجتماعی سلامت فارسی زبان است.
برنافیت اینجاست تا درصورتی که در حین رژیم دچار استپ وزنی شدید، درگیر بیماری باشید یا بخاطر شرایط خاصی مانند کارمند بودن یا بارداری در شروع یا ادامه رژیم مردد باشید و یا خاطره چند بار گرفتن رژیم بی حاصل داشته باشید، به شما کمک کند.

بیشتر...

شما می توانید مشکلاتتان را با افرادی که چالش ها و شرایط مشابه با شما دارند مطرح کنید، در چالش های افزایش انگیزه برنافیت شرکت کنید و با داشتن یک متخصص اختصاصی در طول رژیم سوالات و مشکلاتتان را با ایشان مطرح کنید و مسیر تناسب اندام را یک بار برای همیشه تا تغییر سبک زندگیتان،طی کنید.
ما در برنافیت معتقدیم تناسب اندام و سبک زندگی از همدیگر جدا نیستند و نمی توان به قیمت دستیابی به تناسب اندام، سلامتی افراد را بازیچه قرارداد.به همین دلیل تفاوتی ندارد که حین گذراندن رژیم از مجموعه برنافیت باشید یا نه. در هرصورت شما به جامعه تناسب اندام فارسی زبان دسترسی دارید تا بتوانید ضمن دسترسی به پشتیبان متخصص تغذیه، سوالات و چالش های خود و دیگران را با همراهی یکدیگر حل کنید.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

مجموعه برنافیت اولیه و تنها شبکه اجتماعی سلامت فارسی زبان است.
برنافیت اینجاست تا درصورتی که در حین رژیم دچار استپ وزنی شدید، درگیر بیماری باشید یا بخاطر شرایط خاصی مانند کارمند بودن یا بارداری در شروع یا ادامه رژیم مردد باشید و یا خاطره چند بار گرفتن رژیم بی حاصل داشته باشید، به شما کمک کند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]