عوارض جانبی رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است که باعث می شود به سرعت وزن کم کنید، اما آثار آن چیزی بیشتر از کاهش وزن است. کالری یک رژیم غذایی کتوی معمولی از 80 درصد چربی، 15 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. مثلا اگر روزی 2000 کالری در روز مصرف کنید، تنها 100 کالری آن باید از کربوهیدرات ها بیاید که شامل انواع سالمی از کربوهیدرات ها همچون سبزیجات و میوه ها است.

درست است که یک رژیم کم کربوهیدرات پر چرب باعث کاهش وزن می شود، اما حتما عوارضی به دنبال دارد که ممکن است از آن بی خبر باشید. با برنافیت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آیا رژیم کتوژنیک گزینه ی مناسبی برای کاهش وزن است؟

 

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک ؛ آنفولانزای کتو

آنفولانزای کتو عین واقعیت است. کاهش میزان مصرف کربوهیدرات و رفتن به فاز کتو دارای عوارض بسیاری چون سردرد، خستگی، درد ماهیچه ها، حالت تهوع و اسهال است. این عوارض، نتیجه ی تغییر فاز بدن از فاز کربوهیدرات سوزی به چربی سوزی برای تولید انرژی است.

بیشتر بخوانید: چرا جیلیان مایکلز رژیم کتو را رد می کند؟

 

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک ؛ یبوست

یکی از شایع ترین عوارض عدم مصرف گیاهان کم کربوهیدرات، یبوست است. کاهش شدید مصرف کربوهیدرات ها به معنای خداحافظی با غذاهای پر فیبر همچون غلات کامل، انواع لوبیا، میوه ها و سبزیجات است که این موضوع وقتی با کم آبی بدن ترکیب شود، موجب بسته شدن روده های بزرگ می شود.

اما خوشبختانه استفاده از مواد غذایی مطابق با کتو مثل آووکاو، آجیل ها و سبزیجات غیر نشاسته ای تا حدودی مشکل را برطرف می کند.

بیشتر بخوانید: اگر یبوست دارید این ورزش ها را انجام ندهید

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک

 

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک ؛ بد بو شدن تنفس

زمانی که بدن شما وارد فاز کتو می شود، موادی به نام کتون تولید می کند که حاوی استون است. بله درست حدس زدید. همان ماده ای که در پاک کردن لاک استفاده می شود. از آنجا که استون یک مولکول ریز است، راه خود را به سمت ریه ها باز می کند و وقتی که شما آنها را به سمت بیرون تنفس می کنید، موجب بد بو شدن نفس می شود.

بیشتر بخوانید: بوی دهان را چگونه رفع کنیم؟

 

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک ؛ تشنگی دائمی

اگر رژیم کتو گرفتید و مدام تشنه شدید، اصلا تعجب نکنید.خارج شدن مقدار آب زیادی  از بدن موجب تشنگی شما می شود. البته توصیه ای برای اینکه در رژیم کتو چه مقدار باید آب بنوشید، وجود ندارد. اما به شفاف شدن رنگ ادرار شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با آب ؛ برای کاهش وزن روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک

 

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک ؛ فشار به کلیه ها

کلیه ها نقش مهمی در متابولیز پروتئین ها دارند و مصرف بیش از حد پروتئین، اثر منفی بر روی عملکرد آن ها دارد. هرچند بیشتر رژیم کتو، چربی است تا پروتئین، اما متاسفانه بسیاری از افراد تنها به سمت مصرف گوشت می روند. نتیجه ی آن چیست؟ آنها پروتئین بیشتری از نیاز خود دریافت می کنند. بنابراین مشورت با یک متخصص تغذیه، پیش از گرفتن رژیم می تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه سالم ترین پروتئین های حیوانی را انتخاب کنیم؟

 

سخن آخر

گرفتن رژیم کتو ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد و موجب کاهش وزن و بهبود بسیاری از بیماری ها شود، اما در طولانی مدت مشکلات زیادی به بار می آورد. بنابراین اگر زمانی تصمیم به اقدام برای رژیم کتو گرفتید، باید در کوتاه مدت و تحت نظر پزشک از آن پیروی کنید.

 

مترجم: مریم اصیلی

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
میترا

با سلام.من رژیم کتوژنیک گرفتم و تو ۴۵ روز ۱۲ کیلو کاهش وزن داشتم ولی الان معده درد دارم و معدم هرچیزی رد قبول نمیکنه و درد میگیره و بعضی وقتها استفراغ میکنم

Support

برای حل مشکلتون با پشتیبان برنافیت ارتباط برقرار کنید و به طور کاملا رایگان، مشاوره دریافت کنید
پشتیبان برنافیت: 09376522051

Home