آیا فولیک اسید (ویتامین B9) از زوال عقل جلوگیری می کند؟

ویتامین B9 به فولیک اسید و فولات نیز معروف است. فولات واژه ای است که برای استفاده از کلمه ی ویتامین B9 در غذاهای طبیعی به کار می رود، اما فولیک اسید عبارتی است که برای مکمل های مصنوعی که در غذا و ویتامین ها یافت می شود به کار برده می شود.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

مصرف فولیک اسید کافی از بیماری های نقص مادرزادی همچون اسپینا بیفیدیا جلوگیری می کند. اما آیا می دانستید مصرف ویتامین B9 کافی موجب کاهش خطر ابتلا به زوال عقل نیز می شود؟

تحقیقات

در یکی از مطالعات 166 نفر شرکت داشتند که 47 نفر آنها دچار آلزایمر، 41 نفر دچار دمانس عروقی و 36 نفر آنها دچار جنون زوال عقل مرکب بودند. علاوه بر این تعداد 42 نفر از افرادی که دچار هیچ گونه اختلال شناختی هم نبودند در این مطالعه شرکت داشتند. محققان، سطح فولات هر یک از شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دادند و پس از مرور نتایج به این نتیجه دست یافتند که فولات کمتری در افراد مبتلا به زوال عقلی وجود دارد. این نتایج در مورد هر سه نوع جنون عقلی صحت دارد.

پیشنهاد برنافیت: درمان آلزایمر با رژیم و ورزش

یک مطالعه ی مروری بر چندین تحقیق نشان داد که کمبود این ویتامین در بدن منجر به اختلال شناختی ضعیف و زوال عقل می شود.

مطالعه ی دیگری بر روی زنان نیز نشان داد که کمبود فولیک اسید در بدن، ریسک اختلال شناختی در بدن را افزایش می دهد.

با این وجود، در برخی از تحقیقات تفاوت چشمگیری در شناخت افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از فولیک اسید است، نشان داده نشد.

پیشنهاد برنافیت: زوال عقل، دومین شکل رایج جنون

نتیجه گیری

افرادی که به میزان کافی فولیک اسید دریافت می کنند، کمتر دچار زوال عقل می شوند. گرچه هنوز نامشخص است که آیا مصرف فولیک اسید خطر ابتلا به جنون را کاهش می دهد یا نه، اما یک رژیم غذایی سالم موجب کاهش ابتلا به این بیماری خواهد شد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments