درمان آلزایمر با رژیم غذایی و ورزش

مطالعات نشان داده درحالیکه برخی مواد غذایی باعث تقویت حافظه می شوند، برخی دیگر خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند. این غذاها موجب بروز مشکلات جدی دیگری نیز بر روی سلامت می شود که محدود کردن یا حذف آن ها از رژیم غذایی بسیار مهم است.

غذاهایی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند

رژیم غذایی سالم باعث بهبود سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش بروز دیابت و بیماری های دیگر می شود و ذهن ما را سالم نگه می دارد.

چرا برخی مواد غذایی باعث کاهش حافظه می شود؟

مغز برای عملکرد مناسب خود نیاز به سوخت مخصوصی  دارد که شامل چربی های سالم، میوه و سبزیجات تازه، گوشت بدون چربی، ویتامین و مواد معدنی کافی است. مصرف خیلی کم این مواد یا مصرف بیش از حد کربوهیدرات های پیچیده، غذاهای فرآوری شده و شکر باعث تحریک تولید مواد سمی در بدن می شود. این سموم در مغز ایجاد التهاب می کند که منجر به تولید پلاک مغزی و در نهایت ایجاد اختلال عملکرد مغزی می شود. این اثرات نه تنها در سالمندان بلکه در همه مردم، در هر سنی روی می دهد.

غذاهایی که حافظه را ضعیف می کند:

متاسفانه مصرف مواد غذایی ای که حافظه را تحت تاثیر قرار می دهند به شدت افزایش پیدا کرده است. این مواد غذایی مانند نان سفید، پاستا، پنیر و گوشت فرآوری شده با بروز آلزایمر در ارتباطند.

در اینجا تاثیر برخی از این مواد را بر روی مغز بررسی می کنیم:

پنیر فرآوری شده

مانند پنیر موزارلا، پنیر امریکایی، پنیر چدار. این ها باعث تولید پروتئینی در بدن می شوند که بروز آلزایمر را افزایش می دهد.

گوشت فرآوری شده

مانند انواع بیکن، سوسیس، کالباس، گوشت و مرغ دودی شده. این مواد شامل نیتروزآمین هستند که باعث تولید مواد سمی در کبد و انتقال آنها به مغز می شود.

آبجو(ماء الشعر)

حاوی نیتریت است که با بروز آلزایمر در ارتباط است.

مواد غذایی سفید

مانند ماکارونی، پاستا، شکر سفید، برنج سفید، نان سفید. مصرف این مواد، تولید انسولین را در بدن بالا می برد که باعث انتقال مواد سمی به مغز می شود.

پاپ کورن های تولید شده با ماکروویو

حاوی دیاستیل است. دیاستیل یک ماده شیمیایی است که ممکن است پلاک های آمیلوئیدی در مغز را افزایش دهد. این ماده ی شیمیایی منجر به آلزایمر می شود.

آیا یوگا در افزایش حافظه و درمان آلزایمر موثر است؟

ورزش یوگا و مدیتیشن مدت زمان زیادی است که در برخی از قسمت های جهان تمرین می شود اما در قسمت های دیگری از جهان، به عنوان یک ورزش جدید شناخته شده است. تحقیقات علمی در این زمینه تا حدودی بسیار کم است. اما برخی از مطالعات نشان می دهد که یوگا از نظر جسمی و روحی بسیار مفید است. برخی از تحقیقات سعی دارند در مورد رابطه ی یوگا با افزایش حافظه ، قدرت تصمیم گیری، تاخیر یا کاهش خطر آلزایمر مطالعه کنند.

تحقیقات بر روی یوگا و ادراک

تحقیقاتی بر روی رابطه ی یوگا و ادراک انجام شده است که نتایج آن به شرح زیر می باشد:

افزایش حافظه ی تصویری، کلامی، بلند مدت و اتصالات عصبی در مغز:

در سال 2016 مطالعه ای انجام شد که در آن 25 شرکت کننده ی بالای 50 سال حضور داشتند. این افراد دچار جنون و مشکلات ذهنی بودند. این 25 شرکت کننده در گروه کنترل و گروه آزمایش پراکنده شدند. گروه کنترل، آموزش های ادراکی دریافت کردند (گروه کنترل گروهی است که حافظه و عملکرد مغز آنها بهبود یافته است) و گروه آزمایش، آموزش های استاندارد یوگا را دریافت کردند. این دو گروه 60 دقیقه در هفته ویزیت می شدند و به آنها تمرین هایی در خانه داده می شد.

این کار 12 هفته طول کشید.

این 25 شرکت کننده، قبل از این آموزش ها از نظر حافظه ی تصویری، بلند مدت و حافظه ی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی تغییرات مغز در پاسخ به رویدادهای مطالعه از ام آر آی نیز استفاده شد. نتایج از بهبود حافظه در دو گروه خبر داد. نتایج همچنین نشان داد که افرادی که تمرین های یوگا دریافت می کردند در مقایسه با افرادی که آموزش های ادراکی می دیدند، پیشرفت بیشتری در حافظه ی تصویری شان داشتند.

به علاوه، نتایج ام آر آی در پایان 12 هفته، بهبودهایی در اتصالات شبکه ی نورونی مغز در هر دو گروه نشان داد. این نتیجه به معنای افزایش حافظه بود (شبکه های عصبی مغز موجب عبور اتصالات از سلولی به سلول دیگر می شود).

بهبود عملکرد اجرایی، یادآوری و حافظه ی کاری

در سال 2014 مطالعه ای انجام شد که در آن 118 شرکت کننده ی بالای 62 سال حضور داشتند. این افراد به طور تصادفی در دو گروه جای گرفتند. گروه کشش قدرتی و گروه یوگای هاتا. این افراد 3 روز در هفته به مدت 1 ساعت ویزیت می شدند. عملکرد اجرایی (که به تصمیم گیری و برنامه ریزی کمک می کند)، یاد آوری و حافظه ی کاری افراد قبل وبعد از این 8 هفته بررسی شدند.

عملکرد اجرایی با آزمون چند تکلیفی (آزمونی که در آن چندین کار در یک زمان باید انجام شود)، یاد آوری با آزمون اسکن (آزمونی که در آن، از شرکت کنندگان خواسته می شود آخرین گزینه های یک لیست را به یاد آورند) و حافظه ی کاری با آزمون ان بک (آزمونی که در آن از یک شبکه ی توری استفاده می شود که پر از بلوک است، بعضی از بلوک ها خاموش و برخی دیگر روشن هستند. شما باید به خاطر داشته باشید کدام بلوک ها روشن و کدام خاموش هستند) انجام می گیرد.

نتایج نشان داد که تمام ابعاد ادراکی بررسی شده در این مطالعه برای شرکت کنندگان گروه یوگای هاتا بهبود یافت در حالیکه این نتایج در گروه دیگر صدق نکرد.

افزایش تمرکز، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و حافظه

در سال 2015 مطالعه ی مشترکی بر روی فواید ادراکی یوگا و دیگر ورزش ها انجام شد. این تحقیق شامل بررسی جامع یوگا و ادراک بود. به دنبال این مطالعه ی مروری بر 22 مطالعه ی دیگر، محققان دریافتند که یوگا موجب بهبود تمرکز، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و افزایش حافظه در افراد می شود.

افزایش عملکرد اجرایی و حافظه

مطالعه ی دیگری نشان داد که زنان 18 تا 24 ساله ای که در کلاس های یوگا شرکت می کردند، عملکرد اجرایی و حافظه ی آنها پس از مدت کوتاهی بهبود یافت اما افرادی که در کلاس های ایروبیک شرکت می کردند چنین چیزی را تجربه نکردند. تفاوتی که این مطالعه با دیگر مطالعات داشت این بود که اثر آن بر روی حافظه و عملکرد اجرایی بسیار سریع و کوتاه مدت بود.

تحقیقات مشابه

در سال 2014، مطالعه بر روی افرادی که دچار جنون بودند و در آزمون تمرکز حواس شرکت کردند، نتایج مثبتی در ادراک و سلامت ذهنی آنها نشان داد. این مطالعه همچنین شامل آموزش های تمرکز حواس به افرادی بود که دچار جنون بودند. نتایج نشان داد که این آموزش ها موجب بهبود رفتاری، بهبود خواب و کیفیت زندگی، کاهش افسردگی و پریشانی می شود. گرچه تمرکز حواس همان یوگا نیست اما در اصول ذهنی دارای تشابهاتی با آن می باشد.

چگونه یوگا ممکن است ادراک را افزایش دهد؟

آموزش های ادراکی با بهبود حافظه و کاهش ریسک جنون همراه است. یوگا شامل آموزش ذهن می باشد درست مثل تمرین های ورزشی برای ماهیچه های بدن. تمرین یوگا نیز نوعی ورزش برای ماهیچه های مغز می باشد.

یوگا شامل تلاش فیزیکی قابل توجهی نیز می باشد. تحقیقات نشان داده است که هر نوع تمرین جسمی- حتی پیاده روی و باغبانی- موجب کاهش خطر جنون می شود. یوگا نیز جزء این دسته از ورزش ها می باشد.

استرس مزمن نیز با بیماری های ذهنی چون خطر کاهش ادراک و جنون در ارتباط است. بنابراین از آنجا که یوگا استرس را کاهش می دهد، در کاهش خطر آلزایمر نیز بسیار مفید است.

یوگا در کاهش فشار خون، بیماری های قلبی، بهبود عملکرد مغز، کاهش آلزایمر و انواع دیگر جنون نیز موثر می باشد.

آیا یوگا تاثیر بیشتری از ورزش های جسمی بر روی مغز دارد؟

گرچه شواهد نشان داده است که یوگا موجب بهبود ادراک می شود اما این بدان معنا نیست که یوگا بهترین روش برای سلامت ذهن است. در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام گیرد. با این وجود، این مطالعات نتایجی را که مبتنی بر فواید ورزش های جسمی و ذهنی بر روی مغز می باشند حمایت می کند و یوگا ورزشی است که نیازهای ذهنی و جسمی را در یک زمان برطرف می کند.

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از ۹۰ درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های وبسایت دکتر کرمانی که در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت است. در برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت با انواع رژیم لاغری روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت، محاسبه bmi دکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج اصلی دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]