کدام مواد مغذی برای سلامت تیروئید مناسب است؟

در اینجا برخی از مواد مغذی اصلی موجود در غذاها و مکمل ها که می تواند به سلامت تیروئید شما کمک کند نام برده شده است.

ویتامین D

فقر ویتامین D در بدن موجب مشکلات خودایمنی تیروئید می شود. با وجودی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای چند دقیقه می تواند ویتامین D شما را تامین کند- اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای تامین ویتامین D به سراغ مکمل های آن بروند.

یک نکته ی مهم در مورد ویتامین D وجود دارد و آن هم این است که اگر آنها را با چرب ترین وعده ی غذایی خود (معمولا با شام) صرف کنید بسیار راحت تر جذب بدنتان می شود.

ید

ید برای تولید هورمون تیروئید بسیار ضروری است. بنابراین فقر ید در بدن موجب اختلال کارکرد تیروئید می شود زیرا بدن برای تولید هورمون تیروئید به اندازه ی کافی مواد خام در دسترس ندارد.
از طرف دیگر افزایش ید در بدن نیز مشکل ساز است، چرا که موجب گواتر- بزرگ شدن غده ی تیروئید- می شود و به مرور زمان خود ایمنی تیروئید را نیز افزایش می دهد.

اگر بدن شما دچار کمبود ید است، توصیه می شود از ترکیبات و محلول های یددار استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که مصرف ید تنها به دلیل عارضه ی تیروئید می تواند مشکل ساز و زیان بخش باشد.

سلنیوم

کمبود مواد معدنی مثل سلنیوم خطر ابتلا به بیماری تیروئید، تبدیل T4 به T3 و خود ایمنی تیروئید را افزایش می دهد. تنها در صورتی که جوز برزیلی زیادی مصرف کنید دچار کمبود سلنیوم نخواهید شد. در غیر این صورت باید از مکمل های آن استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد سلنیوم ممکن است شما را مسموم کند. بنابراین برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید تنها مصرف 400 میکروگرم از آن کافیست.

زینک

زینک یکی از مواد معدنی است که برای تولید و فرآوری هورمون تیروئید مورد نیاز می باشد. کمبود زینک در بدن منجر به کم کاری غده ی تیروئید می شود. می توانید کمی زینک را وارد برنامه ی غذایی خود کنید و یا مقداری از مکمل های آن مصرف کنید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها شامل غذاها و مکمل های حاوی باکتری های مفید هستند و به حفظ تعادل باکتری های روده کمک می کند. پروبیوتیک ها موجب افزایش ایمنی بدن، بهبود گوارش، جلوگیری از اسهال، یبوست و عفونت می شوند.

با در نظر گرفتن فواید پروبیوتیک ها برای سلامت بدن سعی کنید یک برنامه ی غذایی سرشار از پروبیوتیک مصرف کنید و یا از مکمل ها ی آن بهره بگیرید.

فریتین

فریتین معیار پیش ساخت آهن در بدن است (اما میزان اندازه گیری آن با آهن فرق دارد). کمبود فریتین موجب جذب و فرآوری هورمون تیروئید به سلول ها می شود.
اگر این ماده به تنهایی مشکل شما را حل نکرد، می توانید از غذاهای حاوی آهن و یا مکمل های آن استفاده کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments