مصرف چربی های اشباع شده ، خوب یا بد؟

هر شخصی که به مواد غذایی علاقه داشته باشد، می داند که چربی های اشباع شده برای ما بد هستند. این چربی ها به عروق خونی می چسبند و موجب حمله ی قلبی می شوند. در طول سال های اخیر، افراد از  پرسیدن سوال هایی در مورد سلامت چربی های اشباع شده اجتناب کردند. در حقیقت دستورالعمل های غذایی آمریکایی ها که هرم غذایی شان بر اساس آن تشکیل شده بود در سال های اخیر تغییر کرد. آمریکایی ها از تاکید بر اهمیت خوردن یک رژیم غذایی کم کالری اجتناب کردند. آنها در حال حاضر مصرف قند و شکر خود را محدود کردند و دیگر کلسترول را چیز بدی نمی دانستند، اما همچنان بر محدودیت استفاده از چربی های اشباع شده تاکید دارند.

مصرف چربی های اشباع شده تا چه میزان اشکالی ندارد؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که نباید بیش از ۵ تا ۶ درصد کالری ها-معادل ۱۲ گرم چربی اشباع شده برای فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می کند- از چربی های اشباع شده تامین شود. دستورالعمل های غذایی ۲۰۱۵ آمریکایی ها توصیه می کند، بهتر است روزانه ۱۰ درصد کالری معادل ۲۲ گرم چربی اشباع شده کمتر دریافت شود.

آیا می دانستید که یک قاشق سوپخوری شامل ۲ گرم چربی اشباع شده می باشد؟

تصور ما این است که چربی های اشباع شده تنها در گوشت های چرب، محصولات لبنی پرچرب و روغن نارگیل یافت می شود اما تمام چربی ها ترکیبی از چربی های مختلف از جمله چربی های اشباع شده است. بنابراین مصرف غذاهایی که حاوی حداقل چربی اشباع شده باشد بسیار مضر است.

از طرف دیگر خوردن غذاهایی که شامل تمام مواد مغذی باشند ولی دارای حداقل چربی اشباع شده باشند نیز بسیار مشکل است.

پس راه چاره چیست؟

 گرچه مصرف بیش از حد چربی های اشباع ممکن است برای افراد بد باشد، اما شواهدی که دال بر بد بودن آنها می باشد دارای پایه و اساس محکمی نیست.

چگونه به این نتیجه رسیدیم که چربی های اشباع شده خوب نیستند؟

این موضوع، نتیجه ی جنگ بین دانشمندان در اواسط قرن بیستم بود. در آن زمان هیچ مدرکی دال بر اینکه چربی های اشباع شده موجب بیماری های قلبی می شوند نبود و بیشتر آنها اشتباهات محضی داشت. برای مثال در یک آزمایش، گروه چربی های اشباع شده شامل گروه وسیعی از سیگاری ها بود.

مطالعات گذشته نشان داد که وقتی افراد، چربی های اشباع را با روغن های مایعی چون روغن ذرت می خوردند کلسترول آنها کاهش می یافت. براین اساس، افراد نتیجه گرفتند کسی که چربی های اشباع مصرف می کند کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند.

برای این به اصطلاح رژیم غذایی قلب، طرفداران و مخالفانی وجود داشت که در نهایت دسته ای که مخالف چربی های اشباع بودند برنده شدند. اگر به تاریخچه ی علمی مبارزه با مواد غذایی مضر برای قلب علاقه دارید این سه کتاب را مطالعه کنید:

  • مرگ با هرم غذایی (۲۰۱۴) نوشته ی دنیس مینجر
  • کالری های خوب، کالری های بد (۲۰۰۷) نوشته ی گری تابس
  • سورپریز بزرگ چربی (۲۰۱۴) نوشته ی نینا تیکولز

از آن زمان به بعد چه اتفاقی افتاد؟

تحقیقات و آزمایش های زیادی در این پنجاه سال یعنی از زمانی که دانشمندان در این گفت و گو برنده شدند، صورت گرفته است. بنابراین ممکن است تصور کنید با گذشت زمان، صحت مضرات چربی های اشباع بر روی بیماری ها و سکته ی قلبی ثابت شده است. اما اینطور نیست.

کریستوفر رمزدن: یک شرلوک هلمز دانشمند

دکتر کریستوفر رمزدن، نظر دیگری نسبت به این وضعیت دارد. او به جای اینکه مطالعه ی جدیدی انجام دهد، مطالعات گذشته را که به آنها توجه زیادی نمی شد مورد بررسی قرار داد. رمزدن به بررسی مطالعه ای پرداخت که در آن ۹۰۰۰ نفر به مدت چهار سال و نیم مورد تحقیق قرار گرفته بودند. این افراد در بیمارستان بستری شده بودند بنابراین رژیم آنها به سختی کنترل می شد. در این مطالعه به یک گروه، رژیم غذایی نرمال داده شد و در گروه دیگر چربی های اشباع شده با چربی هایی با حلقه های اشباع نشده (مثل امگا ۶) جایگزین شد. از آنجا که تنها یک نشریه از این مطالعه ی بزرگ بیرون آمده بود، رمزدن به اطلاعات دیگری که ممکن بود از این مطالعه حاصل شود علاقه مند بود.

از میان افرادی که در طول مطالعه زنده نماندند، افرادی که بالای ۶۵ سال سن داشتند و جزء گروه چربی های اشباع شده ی پایین تری بودند بیشتر جان خود را ازدست دادند.

رمزدن گزارش هایی نیز در مورد کالبد شکافی ۳۰ درصد از افرادی که در طول مطالعه، جان خود را از دست داده بودند به دست آورد. او دریافت در میان افرادی که کالبد شکافی شده بودند، ۲۲ درصد از آنها که رژیم غذایی نرمال داشتند دچار بیماری قلبی و ۴۱ درصد از افرادی که در گروه چربی های کم اشباع بودند جان خود را از دست دادند.

آیا این نتایج نشان می دهد که چربی های اشباع خوب هستند؟

نتایجی که از مطالعات بالا برآمد ممکن است ما را به این تصور بیاندازد که چربی های اشباع در رژیم غذایی ما نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست.

در اینجا برخی از افکار و احتمالات در مورد چربی های اشباع بیان شده است:
  • ما اغلب از چربی های اشباع طوری صحبت می کنیم انگار که چربی های اشباع تنها یک چیز است. اما در واقع چربی های اشباع زیادی وجود دارند. بسیاری از آنها به اشکال مختلفی در بدن استفاده می شوند، (مثل: تریگلیسرید با زنجیره ی متوسط)
  • چربی های اشباع پایدار ترند و کمتر از چربی های دیگر در معرض اکسیداسیون می باشند. شاید ضرر آنها وقتی باشد که چربی های دارای حلقه ی اشباع نشده به رژیم خود اضافه کنیم و دلیل آن، این می تواند باشد که خیلی راحت اکسید می شوند و آثاری منفی بر روی بدن بر جای می گذارند.
  • روغن هایی که برای تولید چربی های دارای حلقه ی اشباع نشده به کار می روند سرشار از چربی های امگا ۶ هستند که دارای آثار التهابی در بدن می باشند.
  • گروهی از دانشمندان در هلند مطالعات مربوط به چربی های اشباع را آنالیز کردند و چنین فرضیه ای ساختند: چربی های اشباع اغلب خنثی است اما اگر با یک رژیم سرشار از کربوهیدرات یا غذاهای فرآوری شده مصرف شود آثار منفی به دنبال خواهد داشت. ایده ی دیگری که آنها و دیگران پیشنهاد دادند این بود که افراد با سندروم متابولیک یا التهاب مزمن به چربی های اشباع واکنش منفی نشان می دهند.
  • این مطلب مرا به یاد یافته های گروه دکتر جف انداخت که وقتی رژیمی سرشار از کربوهیدرات داریم، بدن یک چربی اشباع خاصی تولید می کند که ممکن است بسیار خطرناک باشد.
  • ممکن است هر فردی به چربی های اشباع به گونه ی خاصی پاسخ دهد. به خصوص برخی از افراد مبتلا به جهش ژنتیکی ممکن است پاسخ بهتری به چربی های اشباع در رژیم غذایی خود پاسخ دهند.

کاری از گروه محتوای برنافیت

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از 90 درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا

مشخص است که نویسنده محترم به دنبال اثبات مضر نبودن چربیهای اشباع بوده تست
جایی که صحبت از آزمایشات مربوط به مضر بودن چربیهای اشباع می شود ، می گوید بیشتر افراد تحت آزمایش سیگاری بوده اند ، اما حایی که از امگا۶ صحبت می کند بیان نمی کند که التهاب آور بودن امگا۶ در مبارزه با عفونتها و کمک به لخته شدن خون در هنگام خون ریزی نه تنها مضر نیست بلکه مفید و کانلا ضروری می باشد.

تحقیقات حتی نشان داده که مصرف امگا۶ حتی در کاهش بیماریهای قلبی نیز می باشد.

مشکلات ناشی از مصرف امگا۶ زمانی در بدن ما خود را نشان می دهد که میزان امگا۶ مصرفی ما نسبت به امگا۳ بیشتز از ۴ به ۱ باشد .

در نهایت چربیهای اشباع و غیر اشباع باید در حیره غذایی ما وجد داشته باشند ، اما به اندازه و مناسب

مریم اصیلی

ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های وبسایت دکتر کرمانی که در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت است. در برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت با انواع رژیم لاغری روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت، محاسبه bmi دکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج اصلی دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]