لاغری با رقص؛ چگونه با رقص کالری بسوزانیم و لاغر شویم؟

همیشه لاغر شدن و داشتن یک اندام زیبا و متناسب فقط با رژیم‌های سخت و غیر منطقی نیست، افزایش فعالیت بدنی روزانه نیز در کنار رژیمی منطقی و اصولی می‌تواند ما را به اندامی که همیشه آرزویش را داشتیم برساند. رقص نیز یکی از این روش‌ها است. رقص خودش یک هنر است که از اجدادبه ما رسیده و به تدریج تکامل پیدا کرده است. در این مقاله به موضوع لاغری با رقص، کالری سوزی رقص و کاهش وزن می‌پردازیم در ادامه با برنافیت همراه باشید.

لاغری با رقص؛ چگونه با رقص کالری بسوزانیم و لاغر شویم؟

 آیا رقصیدن باعث کاهش وزن می‌شود؟

رقص یکی از روش‌هایی است که به طور دائمی و روزانه می‌تواند جای یک فعالیت مناسب با کالری سوزی بالا را بگیرد .بعضی از رقص‌ها که باعث کاهش وزن می‌شوند عبارتند از: رقص عربی، هیپ هاپ، زومبا، آفریقایی، هندی و سالسا.

این رقص‌ها می‌تواند در قالب یک سرگرمی باعث تناسب اندام شما شود. علاوه بر این، چنین فعالیت‌هایی باعث افزایش ضربان قلب و تنفس شما خواهند شد .اگر دوست دارید خوش‌اندام باشید و به دنبال یک فرآیند آسان و موثر هستید، لاغری با رقص را نیز امتحان کنید.

کالری سوزی رقص چقدر است؟

رقص به عنوان یک تمرین ورزشی برای کاهش وزن و آمادگی جسمانی موثر است میزان سوزاندن کالری در رقص به وزن و شدت فعالیت ما بستگی دارد. هر چه وزن بیشتر و فعالیت سنگین‌تر باشد، کالری بیشتری سوزانده می‌شود. دلیل آن هم این است که عضلات برای تکان دادن بدن باید سخت‌تر کار کنند.

شخصی با وزن ۶۰ کیلوگرم در ۳۰ دقیقه رقص آرام ۹۰ کالری، در یک رقص متوسط، ۱۶۵ کالری و در یک رقص سریع ۱۸۰ کالری می‌سوزاند. به طور کلی در یک ساعت رقص با شدت و سرعت مناسب حدود ۴۰۰ کالری می‌سوزد.

برای کالری سوزی کافی است سه روز در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت به صورت سریع و با انرژی برقصید. مهم‌ترین نکته برای سوزاندن کالری و کاهش وزن، بالا بردن ضربان قلب هنگام رقص است. بعضی از رقص‌ها شاید سرگرم‌کننده، شاد و مهیج باشند اما برای کاهش وزن و کالری سوزی مناسب نیستند.

فواید رقص چیست؟

رقص غیر از تناسب اندام، مزایای دیگری نیز دارد، مثل کاهش فشارخون و بهبود سطح کلسترول. به همین دلیل آمریکا به سازمان برگزار کننده مسابقات المپیک پیشنهاد داده که رقص را به این تورنمنت بین‌المللی اضافه کنند .

رقص برای سلامتی بسیار مفید است و اگر به صورت مداوم صورت بگیرد، فشار خون بالا، سرطان، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا استخوان‌های متراکم‌تری داشته باشید.

رقص باعث افزایش قدرت بدنی، افزایش عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر می‌شود و قدرت مغز را نیز افزایش می دهد .رقص نوعی آرامش درونی به ما می‌دهد و از بروز بیماری‌های روانی و افسردگی جلوگیری می‌کند.

مانند بسیاری از ورزش‌های هوازی یا کاردیو ، رقص فواید بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش وزن دارد. رقص علاوه بر سوزاندن تعداد زیادی کالری، می‌تواند قدرت عضلانی شما را نیز افزایش دهد . ایجاد توده عضلانی بدون چربی ممکن است به شما کمک کند چربی بسوزانید و عضلات خود را تقویت کنید.

برخی از مزایای سلامتی ورزش‌های قلبی منظم، مانند رقص، عبارتند از:

  • افزایش استقامت
  • تحرک و  بهبود انعطاف پذیری
  • حس تعادل بهتر
  • بهبود جریان خون
  • سیستم ایمنی قوی تر
  • خواب بهتر
  • کاهش استرس
  • کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی

رقصیدن فواید سلامت روانی نیز دارد. ورزش هوازی ممکن است به بهبود خلق و خوی شما و کاهش خطر افسردگی کمک کند و این یک فعالیت سرگرم کننده است. وقتی از انجام کاری لذت می‌برید، به احتمال زیاد به انجام آن ادامه خواهید داد. به همین دلیل است که رقص می‌تواند راهی عالی برای حفظ انگیزه در هنگام ورزش برای کاهش وزن باشد.

بهبود خواب

رقص بیشتر کالری می‌سوزاند یا دویدن؟

بیشتر رقص‌ها حتی نوع سبک و آرام آن مثل والس، شدت تقریباً برابر سه مایل در ساعت پیاده‌روی متوسط را دارند. اما بین رقصیدن و دویدن، شما کدام یک را برای لاغر شدن و کالری سوزی ترجیح می‌دهید؟

این‌که شما بخواهید کالری بیشتری بسوزانید، بستگی به نوع فعالیت شما دارد .بنابراین اگر بعد از چند دقیقه دویدن حوصله شما سر می‌رود، می‌توانید رقص را جایگزین آن کنید. با این کار انگیزه ورزش در شما چند برابر خواهد شد. البته این هم یک ورزش است که در آن تمام عضلات همه قسمت‌های بدن شما را درگیر می‌کند.

با رقص چند کالری می‌توانید بسوزانید؟

مانند بسیاری از انواع ورزش، رقص سریع‌تر و شدیدتر کالری بیشتری نسبت به رقص آهسته می‌سوزاند. به عنوان مثال، رقص هیپ هاپ کالری بیشتری نسبت به رقص باله می‌سوزاند.

کالری سوزانده شده در 30 دقیقه

باله: 179 کالری

سالن رقص: 118 کالری

هیپ هاپ: 250 کالری

سالسا: 143 کالری

تاب: 207 کالری

رقص خط و سترن کانتری: 172 کالری

شیر: 169 کالری

کدام رقص برای کاهش وزن و تناسب اندام بهتر است؟

انواع مختلف رقص، شدت‌های کالری سوزی و در نتیجه لاغری متفاوتی دارند؛ مثلاً شدت کالری سوزانده شده در رقص والس با رقص هیپ هاپ متفاوت است.

1. لاغری با رقص؛ رقص هیپ هاپ

هیپ هاپ یک رقص شهری خیابانی است و تمام بدن را درگیر می‌کند. البته این رقص بیشتر در نواحی باسن و کمر انجام می‌شود و باعث می‌شود تا عضلات شما سفت و خوش فرم شوند. در این رقص حدود ۲۵۰ کالری می‌سوزانید.

مزایای رقص هیپ هاپ عبارتند از:

  • کالری سوزی بالا
  • قدرت عضلانی، به ویژه قدرت ساق پا و مرکزی
  • افزایش چابکی و هماهنگی

لاغری با رقص، رقص هیپ هاپ

2. لاغری با رقص؛ رقص عربی

این رقص یک هنر خارق‌العاده و کم نظیر است و عضلات باسن، شکم و پشت را درگیر می‌کند. این رقص به حفظ انعطاف‌پذیری و بهبود گردش خون کمک می‌کند و باعث می‌شود بدن شما به زیبایی شکل بگیرد.

3. لاغری با رقص؛ رقص سالسا

این رقص ظریف و هیجان‌انگیز است و مربوط به آمریکای لاتین می‌باشد در این بخش از رقص کاملیا و زومبا و موسیقی میرینگ و موسیقی‌های دیگر الهام گرفته شده است.

4. لاغری با رقص؛ رقص زومبا

رقص زومبا در واقع، سالسا، زومبا و هیپ‌هاپ را با هم ترکیب می‌کند و به شما یک تمرین کاردیو می‌دهد .در این رقص‌ها شکم و باسن تقویت می‌شود و یک تمرین هوازی عالی برای تناسب اندام به حساب می‌آید.برای اطلاعات بیشتر درباره لاغری با زومبا کلیک کنید.

لاغری با رقص، رقص زومبا

5.  لاغری با رقص؛ رقص آفریقایی

رقص آفریقایی نیز یک رقص سرگرم کننده است که ترکیبی از رقص‌های معاصر و سنتی آفریقایی را شامل می‌شود و به شدت هوازی است. در تمام این رقص‌ها بدن کالری سوزانده و به تناسب اندام ما کمک می‌کند.

6. لاغری با رقص؛ میله رقص 

رقص با میله که به آن تناسب اندام نیز می‌گویند، می‌تواند یک شکل عالی از ورزش باشد. این شامل حرکاتی مانند نگه داشتن خود بر روی میله، چرخاندن خود به اطراف و ایجاد اشکال با بدنتان است.

علاوه بر ارائه تمرینات قلبی، برخی از مزایای رقص با میله عبارتند از:

  • بهبود انعطاف پذیری، به خصوص در پشت و پاها
  • افزایش قدرت عضلانی، به ویژه در قسمت بالایی بدن شما
  • چربی سوزی به دلیل حرکات تمرینی قدرتی

7. لاغری با رقص؛ رقص شکم

این یک هنر عجیب و غریب است که به تن دادن به نواحی مشکل مانند باسن، پشت و شکم کمک می‌کند. این شکل که با نام “راکس شارکی” نیز شناخته می‌شود، شامل حرکات ایزومتریک آهسته و کنترل شده است که به حفظ انعطاف پذیری و بهبود گردش خون کمک می‌کند.

تکان دادن شکم یا پایین تنه کالری می‌سوزاند و به شکل گیری باسن کمک می‌کند. علاوه بر این، چربی‌های ران و شکم را نیز می‌سوزاند. با تقویت عضلات و بهبود وضعیت بدن از کمردرد که اغلب مانعی برای ورزش کردن است، جلوگیری می‌کند.

از آن‌جایی که این یک فرم رقص کم تاثیر است، نسبت به سایر تمرینات استرس کمتری به استخوان پا وارد می‌کند و در نتیجه تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد.

یک ساعت رقص شکم می‌تواند تا 300 کالری بسوزاند. اگر چه این یک تمرین هوازی نیست، اما می‌تواند بخشی از یک رژیم تمرینی باشد.

8. لاغری با رقص؛ رقص باله 

باله شکلی از رقص کلاسیک است که بر حرکات و تکنیک دقیق تمرکز دارد. در حالی که حرکات آهسته باله ممکن است به اندازه سایر انواع رقص کالری بسوزاند، اما همچنان می‌تواند به بهبود سلامت و تناسب اندام شما کمک کند.

مزایای رقص باله عبارتند از:

  • افزایش قدرت و تون عضلانی، به ویژه در پاها و قسمت مرکزی بدن
  • افزایش انعطاف پذیری، چابکی و هماهنگی
  • وضعیت شما را بهبود بخشید

لاغری با رقص، رقص باله

9. لاغری با رقص؛ رقص قطبی

این فرم رقص ممکن است برای بسیاری از ما موثر به نظر نرسد. اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید که بالا رفتن و چرخش روی یک میله انعطاف پذیری شما را افزایش می‌دهد و همچنین به شما کمک می‌کند تا مقداری کالری بسوزانید.

یک رقص با چوب به مدت 30 دقیقه معادل 20 دقیقه در یک باشگاه است. می‌توانید رقص روی قطب را امتحان کنید تا وزن کم کنید، عضلات خود را تقویت کنید و بدن خود را شکل دهید.

نتیجه‌گیری

رقصیدن راهی عالی برای تقویت تناسب اندام، کاهش وزن و سایر فواید سلامتی است. و این نوعی از ورزش است که اغلب بسیار سرگرم کننده است که ممکن است شما را برای ادامه آن در طولانی مدت ترغیب کند.

می‌توانید به تنهایی با آهنگ‌های مورد علاقه‌تان برقصید، یا می‌توانید با پیوستن به یک کلاس رقص یا جلسه گروهی در باشگاه ورزشی یا استودیوی رقص محلی، قالب ساختار یافته‌تری را انتخاب کنید. همچنین این امکان وجود دارد که ویدیوهای آنلاینی را دنبال کنید که بر روی حرکات رقص برای کاهش وزن تمرکز دارند.

آن‌چه که بسیار مهم است این است که سبک و نوع رقصی را که بیشتر از همه از آن لذت می برید پیدا کنید. اگر هدف شما کاهش وزن است، هر هفته بیش از 150 دقیقه رقص با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه رقص با شدت بالا را هدف قرار دهید.

guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پشتیبان برنافیت

سلام آنیسا جان اگه ممکنه با شماره پشتیبان تماس بگیر که وصلت کنه به مشاور ورزشیمون 😉

ممد

ویدئوهارو بذارین

پشتیبان برنافیت

ویدئو چی رو محمد جان ؟

فاطمه

باید رژیم اصولی گرفت