رژیم سم زدا بگیریم یا نه؟

بسیاری از سموم پس از بلعیده شدن، به جریان خون و برخی دیگر به پوست وارد می شوند. اما برخی از آنها توسط سلول های مرده یا باکتری های حمله کننده آزاد می شوند. کبد، محل تصفیه سازی بدن است. پیش از اینکه سموم به بدن آسیب برسانند، فیلتر شده از خون خارج شده و تجزیه می شوند. سموم توسط کلیه ها نیز ممکن است تجزیه شده و از طریق ادرار دفع شوند. اسیدها و آنزیم های گوارشی، سموم را خنثی می کنند و پس از آن از طریق مدفوع دفع می شوند. برخی از سموم نیز از طریق تنفس از بدن خارج می شوند. روده ی بزرگ حاوی صدها باکتری مفید است که به کاهش فعالیت توکسین ها (سموم) و اثرات جانبی آن کمک می کند. همانطور که می دانید، بدن به گونه ای طراحی شده که می تواند خود را پاکسازی و از خود مراقبت کند. در اینجا برنامه های مختلفی برای سم زدایی و پاکسازی بدن بیان شده اند. با برنافیت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری 10 روزه برنافیت

رژیم سم زدا

شما با محدود کردن برخی غذاها و نوشیدن بعضی از نوشیدنی های خاص می توانید بدن را تمیز و سم زدایی کنید. این برنامه از چند روز تا چند هفته ممکن است طول بکشد. برخی از افراد احساس بهتری دارند، و تمرکز و توجه آنها نیز افزایش خواهد یافت. برخی دیگر از افرادی که سم زدایی می کنند، ممکن است کاهش وزن را تجربه کنند. در ابتدا این کاهش وزن، مربوط به از دست رفتن آب است و یک کاهش وزن دائم محسوب نمی شود. البته هیچ شواهدی بر اینکه رژیم سم زدا سموم را از بدن خارج می کنند، وجود ندارد. هر چند این رژیم ها غیر قابل اطمینان نیستند، اما مغذی و سالم هم نیستند و یکی از بدترین روش ها برای کاهش وزن محسوب می شوند.

رژیم سم زدا با بدن چه می کند؟

1- پاکسازی روده ی بزرگ

در رژیم سم زدا پاکسازی روده ی بزرگ توسط مواد گیاهی و ملین ها انجام می شود. این کار موجب اختلال در عملکرد طبیعی بدن و تعادل روزه ی بزرگ می شود که نتیجه ی آن عدم تعادل در الکترولیت، اسهال، کمبود آب و آسیب به باکتری های محافظ در روده ی بزرگ است. پزشکان پیشنهادی به پاکسازی روده برای بهبود سلامت یا پیشگیری از بیماری ها ندارند و روده ی بزرگ هم نیازی به پاکسازی ندارد.

رژیم سم زدا

 

2- جوانسازی بدن 

درست است که مصرف محصولات تازه، نوشیدن آب و ورزش منظم موجب بهبود سلامت و سطح انرژی شما می شود. اما تامین نیازهای بدن به پروتئین، کلسیم و مواد مغذی دیگر نیز بسیار اهمیت دارد. هر رژیمی که یک گروه غذایی خاص را به طور کامل حذف کند، خطرناک و غیر متعادل است. از آنجا که شواهد کافی برای مفید بودن رژیم های سم زدا و پاکسازی روده وجود ندارد، چگونه می توان سطح سلامت را بهبود بخشید و به اهداف کاهش وزن رسید؟ پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم. بهترین روش برای جوانسازی بدن است.

بهترین روش ها برای سم زدایی بدن

  • مصرف میوه ها و سبزیجات سالم. این مواد سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند که به سلامت بدن کمک می کنند.
  • غلات صبحانه و نان غلات کامل، پاستا غلات کامل و برنج قهوه ای. این کربوهیدرات های مفید، انرژی مورد نیاز شما را فراهم می کند و فیبر، پروتئین و ویتامین های موجود در آن، بیشتر از کربوهیدرات های فرآوری شده همچون نان سفید می باشد.
  • گوشت های کم چرب و منابع پروتئین های سالم همچون لوبیا، عدس، دانه ها، آجیل ها و محصولات سویا. پروتئین نقش مهمی در بدن دارد.
  • محصولات لبنی کم چرب و غذاهای سرشار از کلسیم دیگر. وظیفه ی کلسیم، تنها تقویت استخوان ها نیست.
  • مصرف آب و مایعات دیگر به میزان کافی. آب، مواد غذایی را جا به جا می کند و بدن را از سموم پاک می کند. آب، یک ماده ی معجزه آسا برای سلامت است.
  • هر روز یا بیشتر روزهای هفته را در فعالیت های ورزشی مشارکت کنید.
  • از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر بپرهیزید.
  • هر شب به اندازه ی کافی بخوابید و برای کاهش استرس خود اقدام کنید.

رژیم سم زدا

حرف آخر

با این تفاسیر می توان به این نتیجه رسید که رژیم سم زدا فواید چندانی برای بدن ندارد. به خاطر داشته باشید که بدن شما به صورت خودکار سم زدایی انجام می دهد. وقتی سالم هستید، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم موجب می شود که کبد و کلیه ها کاری را انجام دهند که باید انجام بدهند. اگر خسته اید یا با کاهش وزن مشکل دارید، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه