روش‌های عملی برای کاهش درد پا

دو مشکل شایع پا و مچ پا در افراد، شامل پلانتار فاشیا و تاندون آشیل است که اولی موجب درد در پاشنه‌ی پا و کف آن و دومی موجب درد و سفتی تاندون‌هایی می‌شود که استخوان پاشنه‌ی پا را به ماهیچه‌ی ساق پا وصل می‌کند. اما ورزش‌هایی چون غلطاندن کف پاها با غلطک، کشش ساق پا و بلند کردن آن موجب کاهش درد پا می‌شود. در ادامه این گفت‌وگو با برنافیت همراه باشید.

روش‌ عملی برای کاهش درد پا

هر یک از پاهای شما دارای ۳۳ مفصل، ۲۶ استخوان و بیش از ۱۰۰ ماهیچه، تاندون و رباط است. بخش‌های حرکتی پا بسیار زیاد هستند، بنابراین اصلا عجیب نیست اگر برای آن‌ها مشکل به وجود آید.

دو مشکل شایع پا و مچ پا در افراد، شامل پلانتار فاشیا و تاندون آشیل است که اولی موجب درد در پاشنه‌ی پا و کف آن و دومی موجب درد و سفتی‌هایی می‌شود که استخوان پاشنه‌ی پا را به ما کشش‌های مناسب برای عضلات پایین کمر هیچه‌ی ساق پا وصل می‌کند. اغلب این دو مشکل با هم پدیدار می‌شوند.

دلیل اصلی پلانتار فاشئیت، اغلب التهاب پلانتار فاشیاست گروه ضخیمی از بافت‌ها که از قوس کف پا تا شروع می‌شود تا استخوان پاشنه‌ی پا را به انگشتان پا متصل کند. مشکل اصلی وقتی رخ می‌دهد که تاندون‌ها پاره شوند، اما دچار التهاب نشوند.

التهاب واقعی تنها ۷۲ ساعت طول می‌کشد، بنابراین اگر این مشکل بیش از سه روز طول کشید، دیگر این مشکل التهاب نیست. پلانتار فاشئیت، یک مشکل مزمن در بسیاری از افراد می‌باشد.

ورزش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا درد پاهایتان را تسکین بخشند.

۱. کاهش درد پا با غلطاندن کف پاها روی غلطک

یک تجویز رایج برای پلانتار فاشئیت، غلطاندن پاها روی یک بطری آب یخ زده است. از آنجا که مشکل اصلی التهاب نیست، به یخ نیز احتیاج ندارید، اما غلطاندن پلانتار فاشیا بسیار مفید است. به جای یک بطری آب که ممکن است تحت فشار شکسته شود، از یک غلطتک استفاده کنید که تحمل وزن بدنتان را داشته باشد و بتواند هر دو طرف قوس پا را ماساژ دهد.

روش انجام حرکت: غلطک را زیر پاشنه ی یکی از پاها قرار دهید و شروع به غلطاندن توپ پای خود بر روی آن کنید، سپس این حرکت را بر روی پاشنه ی پا انجام دهید. این کار را ۱۰ مرتبه انجام دهید، سپس پاها را عوض کنید. این حرکت را هر روز چندین بار در حالت نشسته یا ایستاده می‌توانید انجام دهید.

۲. کاهش درد پا با کشش ساق پا

پاشنه‌ی پا همانند یک واحد با تاندون آشیل در قسمت ابتدایی و یک پلانتار فاشیا در قسمت انتهایی است. اگر آشیل پا به سمت بالا کشیده شود، پلانتار فاشیا نیز تغییر مکان می‌دهد. به همین دلیل است که کشش ساق پا روش دیگری برای درمان پلانتار فاشئیت محسوب می‌شود. این کار به تغییر جهت پاشنه‌ی پا کمک می‌کند.

روش انجام حرکت: توپ یکی از پاها را روی دیوار و پاشنه‌ی پای خود را روی زمین قرار دهید. به آرامی به سمت دیوار خم شوید و ۱۵ ثانیه در این وضعیت بمانید. تغییر جهت دهید و این کار را هر روز چندین بار انجام دهید.

۳. کاهش درد پا با بلند کردن ساق پا

تاندون آشیل زمانی رخ می‌دهد که در قسمت پشت پاشنه‌ی پا و ماهیچه‌ی ساق پایتان احساس درد می‌کنید. یکی از راه حل‌ها برای درمان مشکلات مزمن، کاهش سطح استرس و فشار بار غیرعادی بر روی پاها است. یکی از بهترین روش‌ها، قدم برداشتن به سمت عقب و آرام بلند کردن ساق پا می‌باشد.

روش انجام حرکت: رو به روی یک دیوار و با فاصله‌ی چند سانتی متر از آن بایستید. برای تعادل بیشتر، دستان خود را روی دیوار قرار دهید. تا جایی که می‌توانید، پاشنه پاهای خود را بالا ببرید و در بالاترین نقطه برای چند ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی پاشنه‌ی پا را به سمت زمین بیاورید. این کار را ۱۵ مرتبه انجام دهید و هر روز آن را تکرار کنید.

یکی از خوانندگان سوال می‌کند: پس از نیم ساعت دویدن در قوس کف پا احساس درد می‌کنم. چند جفت کفش دارم که مدام آن‌ها را عوض می‌کنم. آیا شما می‌دانید دلیل این درد چیست؟

پاسخ

پا دارای ساختار پیچیده‌ای است. این ساختار موجب جذب درد در اثر ضربه به پا می‌شود. اما اگر این ساختار آسیب ببیند شما را بیش از حد اذیت خواهد کرد. پا دارای ۲۶ استخوان و تعداد بیشتری مفصل است.

هر بند باید درمفصل خود به خوبی کار کند تا پا به درستی و بدون درد حرکت کند. استخوان‌ها قوسی تشکیل می‌دهند که به پاها کمک می‌کند به صورت هم تراز باقی بماند. وقتی پای خود را به سمت بیرون می‌دهید، این استخوان‌ها صاف و وقتی پای خود را به سمت داخل می‌کشید، این استخوان‌ها سفت می‌شوند.

فاسیای کف پا ساختار فشرده‌ی قوس پا را تکمیل می‌کند. این فاسیا به گونه‌ای به انگشتان پا متصل شده است که در هنگام خم کردن انگشتان پا به هنگام دویدن و راه رفتن موجب سفت شدن فاسیا و قوس کف پا می‌شود.

در هنگام دویدن ممکن است دو اتفاق برای قوس کف پا رخ دهد

اول این‌که فاسیا مثل یک کش کشیده شود و به حالت اولیه‌ی خود باز نگردد که موجب آسیب به پا می‌شود (مثل التهاب پلانتار) دوم این‌که مفصل استخوان آسیب ببیند یا جا به جا شود و حرکت نرمال پا و قوس آن را تغییر دهد. هر دوی این حالات موجب احساس درد در پا می‌شود مگر این‌که در مرحله‌ی راه رفتن یا دویدن پا به صورت نرمال حرکت کند.

اگر از درد و روش‌های درمانی آن آگاه نباشید، نمی‌توانید دلیل یک درد را تشخیص دهید. این دردها ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. دلایلی چون انتخاب کفش نامناسب، آسیب ناشی از کشش بیش از حد، عدم کارکرد نرمال مفاصل پا، اختلال عملکرد مکانیکی بدن یا حتی مشکلات سخت تر مثل درد زانو یا لگن.

پیشنهاد من به شما این است که پیش متخصصی بروید که با دویدن و زنجیره‌ی مشکلات حرکتی بدن مثل کمر درد، درد لگن و همانند آن آشنا باشد. در برخی از موارد درمان‌های سرپایی کارساز است اما در برخی موارد دیگر درمان‌های سخت تری باید مورد استفاده قرار گیرد.

دو مشکل شایع پا و مچ پا در افراد، شامل پلانتار فاشیا و تاندون آشیل است که اولی موجب درد در پاشنه‌ی پا و کف آن و دومی موجب درد و سفتی تاندون‌هایی می‌شود که استخوان پاشنه‌ی پا را به ماهیچه‌ی ساق پا وصل می‌کند.

اما ورزش‌هایی چون غلطاندن کف پاها با غلطک، کشش ساق پا و بلند کردن آن موجب کاهش درد پا می‌شود. هر یک از پاهای شما دارای ۳۳ مفصل، ۲۶ استخوان و بیش از ۱۰۰ ماهیچه، تاندون و رباط است.

ورزش‌هایی مانند غلطاندن کف پاها با غلطک

بخش‌های حرکتی پا بسیار زیاد هستند، بنابراین اصلا عجیب نیست اگر برای آن‌ها مشکل به وجود آید. دو مشکل شایع پا و مچ پا در افراد، شامل پلانتار فاشیا و تاندون آشیل است که اولی موجب درد در پاشنه‌ی پا و کف آن و دومی موجب درد و سفتی تاندون‌هایی می‌شود که استخوان پاشنه‌ی پا را به ماهیچه‌ی ساق پا وصل می‌کند. اغلب این دو مشکل با هم پدیدار می‌شوند.

دلیل اصلی پلانتار فاشئیت، اغلب التهاب پلانتار فاشیاست گروه ضخیمی از بافت‌ها که از قوس کف پا تا شروع می‌شود تا استخوان پاشنه‌ی پا را به انگشتان پا متصل کند. مشکل اصلی وقتی رخ می‌دهد که تاندون‌ها پاره شوند، اما دچار التهاب نشوند.

التهاب واقعی تنها ۷۲ ساعت طول می‌کشد، بنابراین اگر این مشکل بیش از سه روز طول کشید، دیگر این مشکل التهاب نیست. پلانتار فاشئیت، یک مشکل مزمن در بسیاری از افراد می‌باشد.

ورزش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا درد پاهایتان را تسکین بخشند.

۱. کاهش درد پا با غلطاندن کف پاها روی غلطک

یک تجویز رایج برای پلانتار فاشئیت، غلطاندن پاها روی یک بطری آب یخ زده است. از آن‌جا که مشکل اصلی التهاب نیست، به یخ نیز احتیاج ندارید، اما غلطاندن پلانتار فاشیا بسیار مفید است. به جای یک بطری آب که ممکن است تحت فشار شکسته شود، از یک غلطتک استفاده کنید که تحمل وزن بدنتان را داشته باشد و بتواند هر دو طرف قوس پا را ماساژ دهد.

روش انجام حرکت: غلطک را زیر پاشنه‌ی یکی از پاها قرار دهید و شروع به غلطاندن توپ پای خود بر روی آن کنید، سپس این حرکت را بر روی پاشنه‌ی پا انجام دهید. این کار را ۱۰ مرتبه انجام دهید، سپس پاها را عوض کنید. این حرکت را هر روز چندین بار در حالت نشسته یا ایستاده می‌توانید انجام دهید.

کاهش درد پا با غلطاندن کف پا روی غلطک

۲. کاهش درد پا با کشش ساق پا

پاشنه‌ی پا همانند یک واحد با تاندون آشیل در قسمت ابتدایی و یک پلانتار فاشیا در قسمت انتهایی است. اگر آشیل پا به سمت بالا کشیده شود، پلانتار فاشیا نیز تغییر مکان می‌دهد. به همین دلیل است که کشش ساق پا روش دیگری برای درمان پلانتار فاشئیت محسوب می‌شود. این کار به تغییر جهت پاشنه‌ی پا کمک می‌کند.

روش انجام حرکت: توپ یکی از پاها را روی دیوار و پاشنه‌ی پای خود را روی زمین قرار دهید. به آرامی به سمت دیوار خم شوید و ۱۵ ثانیه در این وضعیت بمانید. تغییر جهت دهید و این کار را هر روز چندین بار انجام دهید.

کاهش درد پا با کشش ساق پاها

۳. کاهش درد پا با بلند کردن ساق پا

تاندون آشیل زمانی رخ می‌دهد که در قسمت پشت پاشنه‌ی پا و ماهیچه‌ی ساق پایتان احساس درد می‌کنید. یکی از راه حل‌ها برای درمان مشکلات مزمن، کاهش سطح استرس و فشار بار غیرعادی بر روی پاها است. یکی از بهترین روش‌ها، قدم برداشتن به سمت عقب و آرام بلند کردن ساق پا می‌باشد.

روش انجام حرکت: رو به روی یک دیوار و با فاصله‌ی چند سانتی متر از آن بایستید. برای تعادل بیشتر، دستان خود را روی دیوار قرار دهید. تا جایی که می‌توانید، پاشنه پاهای خود را بالا ببرید و در بالاترین نقطه برای چند ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی پاشنه‌ی پا را به سمت زمین بیاورید. این کار را ۱۵ مرتبه انجام دهید و هر روز آن را تکرار کنید.

 

کاهش درد پا با بلند کردن ساق پاها

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از ۹۰ درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های وبسایت دکتر کرمانی که در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت است. در برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت با انواع رژیم لاغری روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت، محاسبه bmi دکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج اصلی دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]