خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

وقتی در مورد کاهش وزن صحبت می شود، متوجه می شویم که همه ی عوامل مربوط به آن همانند قطعه ای از یک پازل هستند. اما قطعه های بزرگ این پازل شامل رژیم غذایی، ورزش و خواب است. زمان و تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب موجب افزایش وزن می شود.

اما دلیل آن چیست؟ طبق گفته ی دنیل بارون، استادیار عصب شناسی ویل کرنل، خستگی مفرط موجب اختلال هورمون ها می شود. اگر خواب ما کافی نباشد، هورمون گرلین که مسئول سیگنال گرسنگی است افزایش و هورمون لپتین که مسئول سیگنال سیری است کاهش می یابد. در نتیجه غذای بیشتری مصرف می کنیم.

افزایش وزن مربوط به خستگی تحت تاثیر عوامل دیگری نیز قرار دارد. افرادی که از خواب ناکافی رنج می برند، تمایل به فعالیت کمتری از دیگران دارند و دلیلش این است که قادر به ایجاد تمرکز کافی نیستند.

آیا خوب خوابیده اید؟ احسنت. اما زیاد خوشحال نباشید. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به سختی از خواب برمی خیزید، باید بدانید که خواب زیاد به هیچ وجه به کاهش وزن شما کمک نمی کند. برای اطلاع از رابطه ی افزایش وزن با خواب کافی و مسائل مربوط به آن موارد زیر را مطالعه کنید.

از مصرف داروهای غیر تجویزی PM بپرهیزید

خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

شاید گاهی به دلیل خستگی به مصرف داروهای غیر تجویزی PM روی آورید، اما بهتر است بدانید که مصرف این داروها موجب افزایش وزن می شود. کارشناسان و متخصصان کنترل وزن در مورد مصرف داروهای غیر تجویزی با پایه ی آنتی هیستامین به ویژه آن دسته که حاوی PM هستند، هشدار می دهند. این بدان دلیل است که هیستامین ها بخشی از مسیر تنظیم کننده ی وزن بدن ما را تشکیل می دهند، بنابراین اگر شما با مصرف این داروها هیستامین را از بین ببرید، دچار اضافه وزن خواهید شد.

از تاخیر جت اجتماعی بپرهیزید

خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

این جمله هیچ ربطی به سفر شما به فلان کشور ندارد، بلکه مفهوم تاخیر جت اجتماعی، تمایل افراد برای بیدار ماندن تا دیر وقت و جبران آن خوابیدن بیشتر در آخر هفته است. این تفاوت زمانی که بدن ما مجبور به وفق دادن خود با آن است، مثل مسافرت از نیویورک به کالیفرنیا در روز جمعه و سپس بازگشت به نیویورک در روز دوشنبه است. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، مطمئنا دچار اضافه وزن خواهید شد. مطالعات نشان داده است که این سبک خواب موجب افزایش وزن، مشکلات قلب و دیابت می شود، همچنین چربی های دور پهلو، قند خون و چربی های آنها را افزایش می دهد.

یک برنامه ی خواب مناسب برای خود طراحی کنید

خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

چگونه می توان از تاخیر جت اجتماعی پرهیز کرد؟ زمان خواب خود را برنامه ریزی کنید و در این امر مداومت بورزید. توصیه ی متخصصان بر داشتن یک برنامه ی خواب مناسب بین ۷ تا ۹ ساعت است. بهتر است این برنامه ی خواب را تغییر ندهید و آن را بیشتر از ۱ ساعت جا به جا نکنید. وقتی ریتم شبانه روزی ما دچار نا هم ترازی می شود، به ندرت می توانیم ورزش کنیم و عادت های سالم غذایی داشته باشیم.

از یک روش آرام سازی مناسب برای خود استفاده کنید

خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

برای این کار باید روش های مختلف را امتحان کنید. ممکن است یک شیوه برای یک فرد آرامش بخش نباشد اما برای فرد دیگر آرامش بخش باشد. برخی از افراد با تماشای تلویزیون آرامش می گیرند، اما برخی دیگر با تماشای آن عصبانی می شوند. یکی از روش های پیشنهادی متخصصان، ریلکسیشن پیش رونده است که در آن شما به آرامی و با اراده ی خود، ماهیچه های بدنتان را آرام می کنید.

از نور آبی دوری کنید

خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

حتما تا کنون شنیده اید که فرکانس های نور آبی کامپیوتر ها و گوشی های موبایل موجب بیدار ماندن شما در شب می شود. فرکانس های آبی، ملاتونین را از بین می برند. ملاتونین هورمونی است که سیگنال دهی خواب را بر عهده دارد. سرکوب ملاتونین دارای همان اثری است که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید احساس می کنید. ابزارهایی وجود دارند که با نصب آنها بر روی گوشی خود می توانید نور آن را کاهش داده و پیش از خواب از آن استفاده کنید. حتی می توانید از عینک های مهار کننده ی نور آبی استفاده کنید و یا نیم ساعت پیش از رفتن به رختخواب، گوشی خود را کنار بگذارید.

اگر خوابتان نمی آید، رختخواب را ترک کنید

خواب چه تاثیری بر روی افزایش وزن دارد؟

اگر خوابتان نمی آید به جای اینکه در رختخواب خود غلت بزنید از رختخواب بلند شوید. مشکل اینجاست که اگر خوابتان نمی آید ولی خود را مجبور به این کار کنید، بدن و مغز شما کاملا در حالت آماده باش و بیدار باقی می ماند. در این موارد، بهتر است از جایتان بلند شوید، کمی تمرین های آرامش بخش انجام دهید و دوباره به رختخواب بازگردید. این عمل کنترل محرک درمانی نامیده می شود و موجب کاهش اضطراب و انگیختگی بدن شما می شود.

کاری از گروه محتوای برنافیت

علی معراجی زاده

علی معراجی زاده

5/5

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های دکتر کرمانی که با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت دکتر کرمانی است. در سایت برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت دکتر کرمانی با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت دکتر کرمانی امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmiدکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت دکتر کرمانی، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت دکتر کرمانی از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت دکتر کرمانی و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]