بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات ۱

به طور کلی، بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سرطان پروستات شبیه به رژیم های غذایی سنتی جنوب مدیترانه و ژاپن است. این رژیم های غذایی شامل سبزیجات و گیاهان مفید است. در این غذاها، ماهی و سویا، جایگزین گوشت قرمز می شود و محصولات لبنی باید به اندازه ی خیلی کم مصرف شوند. در این دو نوع رژیم، وقتی صحبت از روغن ها و چربی ها می شود، منظور مصرف چربی هایی است که به کاهش و تعادل امگا ۳ و امگا ۶ در بدن کمک می کند.غلات کامل بر غلات تصفیه شده و غذاهای حاوی شکر و آرد ترجیح داده می شود. هر دوی این رژیم ها حاوی فیبر فراوان است.

این دو رژیم غذایی در برخی از ابعاد بسیار با هم متفاوتند. رژیم مدیترانه ای، سرشار از گوجه است که بهترین منبع لیکوپن برای مبارزه با سرطان می باشد. منبع اصلی چربی های آن، روغن زیتون است. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۹ است که موجب بهبود التهاب می شود. رژیم غذایی ژاپنی شامل انواع قارچ های دارویی برای پیشگیری از سرطان می باشد. این رژیم غذایی، سبزیجات دریایی یا به عبارت بهتر جلبک دریایی، سویا و زنجبیل را در بر می گیرد. غذاهای مدیترانه ای اغلب با رزماری و آویشن طعم دار می شوند. اما همه ی این غذاها حاوی مواد ضد سرطان می باشند.

در اینجا رهنمودهایی معرفی شده اند که با رعایت آنها می توانید از سرطان پروستات پیشگیری یا آن را درمان کنید.

بایدها: مصرف آگاهانه ی غذا

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

باور کنید یا نه، اولین قدم برای ایجاد تغییرات بزرگ در برنامه غذایی، آگاهی از غذاهایی است که مصرف می کنید.

به عادت های غذایی و آنچه که در دهان خود می گذارید، توجه کنید. منظور چیزهایی که می خورید نیست، بلکه منظور چگونگی مصرف آنهاست. آیا آنقدر صبر می کنید تا حسابی گرسنه شوید و سپس به یک باره تا آنجایی که می توانید غذا می خورید؟ آیا این عادت غذایی موجب می شود غذاهایی مصرف کنید که برای سلامتی شما مضرند؟ آیا اغلب در ماشین یا سر میز غذا مصرف می کنید؟ آیا به مزه ی غذایی که می جوید توجه می کنید؟

مصرف آگاهانه ی غذا در روزهایی که کار زیادی دارید، بسیار اهمیت دارد چرا که استرس شما را کاهش می دهد.

مصرف آگاهانه ی غذا به معنای مزه مزه کردن غذاهاست، چرا که موجب کاهش ولع به غذاهای شیرین، شور و چرب می شود. جویدن کامل غذاها به معنای کاهش مشکلات روده ای است.

نبایدها: مصرف گوشت قرمز

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

بسیاری از مطالعات سرطان پروستات بر روی مردان نشان داده است که هر چه مصرف گوشت قرمز آنها بیشتر باشد، بیشتر دچار ابتلا به این سرطان خواهند شد. مصرف گوشت های نیم سوخته یا پخته شده در دمای بالا، مضرات بیشتری به دنبال خواهند داشت، چرا که این روش پخت موجب مسموم شدن مواد غذایی می شود. اگر به مصرف گوشت قرمز علاقه مندید، از انواع ارگانیک و علف خوار آن استفاده کنید. ابتدا گوشت را در مخلوط سرکه، روغن زیتون و ادویه هایی چون سیر، رزماری و زردچوبه که موجب کاهش مواد سرطان زا در حین پخت می شود، بخوابانید.

بهتر است در وعده های غذایی از تکه های کوچک و نازک ورقه های گوشت و ماهی مصرف کنید.

بایدها: کاهش کالری مصرفی

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که تنها مصرف کالری زیاد کافیست تا خطر سرطان را در فرد افزایش دهد. بهترین راه برای کاهش مصرف کالری این است که کالری مصرفی خود را نسبت به کالری دریافتی خود افزایش دهید. این کار موجب کاهش التهاب و بهبود تعادل هورمون ها نیز خواهد شد.

نبایدها: مصرف گوشت های فرآوری شده

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

از مصرف گوشت های فرآوری شده چون سوسیس، کالباس، ژامبون و هات داگ بپرهیزید، چرا که دارای نیتریت هایی هستند که موجب ایجاد سرطان می شوند.

بایدها: مصرف ماهی

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

گوشت، تخم مرغ و شیر دام های علف خواری که علف های غنی از امگا ۳ می خورند، بسیار بهتر از ذرت غنی از امگا ۶ است که ما امروزه مصرف می کنیم. اما امروزه، بهترین غذای سرشار از امگا ۳ ماهی است.

ماهی، بهترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف ماهی برای یک یا دو بار در هفته موجب تعادل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ می شود. هرگاه برایتان مقدور بود، از ماهی های غیر پرورشی با امگا ۳ بالا مثل سالمون و ساردین استفاده کنید. هرچه آبی که ماهی در آن زندگی می کند سردتر باشد، گوشت آن بیشتر حاوی امگا ۳ است.

نبایدها: مصرف بیش از حد محصولات لبنی

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

مطالعات نشان داده است که مردانی که بیشتر از محصولات لبنی استفاده می کنند، بیشتر هم دچار سرطان پروستات می شوند.

یک مطالعه ی مروری از ۱۲ مطالعه نشان داد که مردانی که از محصولات لبنی استفاده می کنند، ۱۱ درصد بیشتر از مردانی که آنها را مصرف نمی کنند، دچار سرطان پروستات می شوند. شاید دلیل اصلی این موضوع به علت رابطه ی سرطان پروستات و مصرف کلسیم باشد.

در همین مطالعه ی مروری، مردانی که بیشترین میزان مصرف کلسیم را داشتند، ۳۹ درصد بیشتر دچار ریسک ابتلا به این سرطان بودند. مطالعات دیگر نیز نشان داده که ممکن است به طور کلی کلسیم خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش ندهد، اما خطر انواع پیشرفته و کشنده ی آن را افزایش می دهد. برخی دیگر از مطالعات نیز بر این باورند که هیچ رابطه ای بین مصرف کلسیم و لبنیات و سرطان پروستات وجود ندارد. بنابراین، بهترین راه کاهش مصرف لبنیات است.

اما اگر به مصرف لبنیات علاقه مندید، ماست را به شما توصیه می کنم، چرا که حاوی باکتری های مفید است. بهتر است از ماست ارگانیک و آن هم تنها روزی یک فنجان استفاده کنید.

بایدها: افزودن سبزیجات به انواع وعده های غذایی

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

تا جایی که می توانید از سبزیجات استفاده کنید. پیاز، فلفل، چغندر و گوجه را خرد، در روغن زیتون سرخ وبا تخم مرغ مخلوط کنید. اسفناج یا سبزیجات دیگر را خرد و به سوپ خود اضافه کنید. روزانه یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات همراه با سس خانگی روغن زیتون و سرکه سیب مصرف کنید.

مصرف سبزیجات خود را دو برابر و مصرف کربوهیدرات و پروتئین های خود را نصف کنید. وقتی به رستوران می روید، به جای غذاهای سرخ شده و برنج، سبزیجات بخار پز و سالاد کلم سفارش دهید. از انواع و اقسام سبزیجات با رنگ و طعم متفاوت استفاده کنید. هر چه سبزیجات رنگی تر باشند بهتر است، چرا که سبزیجات رنگی دارای آنتی اکسیدان های بیشتری هستند.

نبایدها: مصرف چربی های اشباع

بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات

در رژیم استاندارد آمریکایی، منابع اصلی چربی های اشباع، گوشت، زرده ی تخم مرغ و محصولات لبنی هستند. روغن نارگیل، روغن هسته ی خرما و روغن پنبه دانه نیز سرشار از چربی های اشباع می باشند. اگر یک چربی در دمای اتاق جامد است، بدان معناست که آن چربی، چربی اشباع است. مشکل اصلی، مواد سمی شیمیایی موجود در بسیاری از چربی های اشباع است که توسط کارخانه ها تولید می شوند. سم هایی که ریسک سرطان را افزایش می دهند، در چربی حیواناتی یافت می شوند که با مواد غذایی آفت کشی شده اند. این سموم حتی در محصولات لبنی و تخم مرغ نیز یافت می شود.

مصرف چربی های اشباع خود را کاهش دهید و اگر از غذاهای حاوی چربی های اشباع استفاده می کنید، سعی کنید از انواع ارگانیک آن استفاده کنید. شاید قیمت آنها بیشتر باشد، اما سالم تر هستند.

ادامه این مطلب را میتوانید در مقاله بایدها و نبایدهای غذایی سرطان پروستات ۲ دنبال کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

علی معراجی زاده

علی معراجی زاده

5/5

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های دکتر کرمانی که با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت دکتر کرمانی است. در سایت برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت دکتر کرمانی با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت دکتر کرمانی امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmiدکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت دکتر کرمانی، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت دکتر کرمانی از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت دکتر کرمانی و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]