افزایش سن و کاهش سوخت و ساز بدن چگونه با هم ارتباط دارند؟

آیا زمانی را به خاطر می آورید که 15 عدد ناگت مرغ، یک میلک شیک بزرگ و یک سیب زمینی سرخ شده ی بزرگ را نوش جان می کردید بدون اینکه وزن شما افزایش یابد؟ مادرتان به شما نگاهی می انداخت و می گفت 30 سالت که بشه دیگه نمی تونی اینقد غذا بخوری. حق با او بود. لزوما 30 سالگی نه، اما الان متوجه شدم که افزایش سن و سوخت و ساز بدن به شدت با هم ارتباط دارند. با افزایش سن چربی ها، دور شکمتان جمع خواهند شد.

با وجودی که احتمالا اولین مرتبه ای که متوجه این چربی ها می شوید در سن 30 سالگی است، اما بیشترین تغییرات در زمان یائسگی رخ می دهد. بدن شما در طول زندگی دچار تغییرات هورمونی می شود که این تغییرات، موجب کاهش متابولیسم شده و چربی سوزی تان را کندتر می کند. تغییرات هورمونی یکی از اصلی ترین عوامل مربوط به سوخت و ساز بدن است که به دلیل افزایش سن رخ می دهد.

 

تغییرات هورمونی در بدن بر روی ذخیره و یا از دست دادن چربی ها تاثیر می گذارد

تغییرات هورمونی نقش مهمی در تجمع چربی ها در ناحیه خاصی از بدن دارد.  شکی نیست که در سن 30 و 40 سالگی هورمون هایتان دستخوش تغییر خواهند شد، اما سبک زندگی شما بیشتر از هورمون ها موجب افزایش وزنتان می شوند. مصرف غذاهای آماده و فست فود و عدم تحرک، فاکتورهایی هستند که بر روی کاهش متابولیسم بدن شما تاثیر می گذارند.

اما چگونه می توانیم از این تغییرات سوخت و ساز در امان باشیم و خیالمان راحت باشد که دچار کاهش متابولیسم نشده ایم. در ادامه سه عامل اصلی بیان شده که رعایت آنها تاثیر زیادی بر روی سوخت و ساز بدن دارند.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: 

 

1- افزایش سن و کاهش سوخت و ساز ؛ افزایش تحرک

با افزایش سن، بدن شما دیگر به اندازه ی قبل چربی نمی سوزاند. در نتیجه این کاهش چربی سوزی را باید با عامل دیگری جبران کرد. افزایش فعالیت ورزشی و تحرک یکی از روش های مفید برای افزایش چربی سوزی است.

فزایش سن و کاهش سوخت و ساز

 

2- افزایش سن و کاهش سوخت و ساز ؛ مصرف غذاهای سالم

بهتر است مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات را کنار گذاشته و در عوض غذاهای طبیعی چون میوه، سبزیجات و پروتئین های فاقد چربی استفاده کنید. این غذاها نه تنها سوخت بدنتان را تهیه می کنند، بلکه شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارند و به شما انرژی می دهند.

 

حتی اگر ژن های خوبی داشته باشید اما به میزان کافی ورزش نکنید و از غذاهای سالم بهره مند نشوید، در سن پایین دچار سستی و افول خواهید شد. بهترین روش این است که تحرک کافی داشته باشید، توده ی عضلانی خود را حفظ کنید و از رژیم غذایی سالم بهره مند شوید. اگر نکات بالا را رعایت کنید، روند این زوال رو به کاهش می گذارد.

 

 

3- افزایش سن و کاهش سوخت و ساز ؛ تغییر سبک زندگی

منظور از سبک زندگی سالم علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش، تغییر الگوهای اشتباه و و در پیش گرفتن زندگی سالم است. برای اینکه سوخت و ساز بدن شما همیشه نرمال بماند و از شدت آن کم نشود، سعی کنید ساعات خواب خود را تنظیم کنید، به اندازه کافی استراحت کنید و هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید. به میزان فراوان آب بنوشید و استرس خود را تا جایی که می توانید کنترل کنید.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: 

 

مترجم: مریم اصیلی

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments