آیا شربت ذرت با فروکتوز بالا موجب چاق شدن شما می شود؟

شربت ذرت با فروکتوز بالا از نظر شیمیایی شبیه به شکر است و در بسیاری از غذاها یافت می شود. گرچه در مورد ارتباط بین شربت ذرت با فروکتوز بالا و رواج چاقی بحث های زیادی وجود دارد، اما بیشتر کارشناسان بر این عقیده هستند که هیچ رابطه ای بین این دو موضوع وجود ندارد.

میزان کلی مصرف قند در این چهار دهه به ندرت تغییر کرده است، اما مردم از این موضوع آگاه نیستند که هر چند دسترسی به این شربت افزایش یافته، اما این ماده جایگزین ساکاروز شده است. بنابراین وقتی شما یک ترکیب با آثار فیزیولوژیک معادل را با ترکیب دیگر به همان اندازه جایگزین کنید، انرژی بیشتری دریافت می کنید.

آنچه که در مورد آمریکایی ها اهمیت دارد این است که آنها بیش از حد قند مصرف می کنند. توصیه ی انجمن سلامت قلب آمریکا بر این است که نباید بیش از 150 کالری (معادل 9 قاشق چای خوری شکر) دریافتی خود را از طریق قندهای افزوده به دست آورید.

برای اینکه این مطلب را روشن تر سازیم یک مثال می زنیم. یک قوطی نوشابه 300 میلی لیتری حاوی 10 قاشق چای خوری شکر است، یعنی بیش از میزان کلی توصیه شده ی مصرف قند. (در نظر داشته باشید که منظور از مصرف قند، قندهای مازاد است نه قندهایی که به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و شیر یافت می شود).

چگونه برای کاهش مصرف قند باید جایگزین های هوشمندانه قرار داد؟

در اینجا به برخی از این جایگزین ها اشاره شده است:

  • برای تهیه ی یک پارفه، از ماست یونانی ساده و میوه های تازه استفاده کنید.
  • به جای مصرف ژله از تکه های میوه ی تازه استفاده کنید.
  • به جای نوشابه از آب های شیرین نشده استفاده کنید.
  • در بیشتر دستورهای آشپزی می توانید میزان مصرف شکر را نصف کنید، بدون اینکه مزه ی غذا تغییر کند.
  • به جای دسرهایی که قند آنها بالاست، می توانید از دسر میوه استفاده کنید. می توانید از انواع توت ها و شکلات تلخ آب شده برای  تهیه ی یک دسر ساده، عالی و سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنید.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments