این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

در این مطلب 7 اشتباه کوچکی که موجب افزایش وزن، به خصوص در مادران می شود، معرفی شده است.

اشتباه شماره 1: دریافت بیش از حد کالری در تولدها

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

مادران، به ویژه آنهایی که چندین فرزند دارند، هر ماه برای یکی از آنها تولد می گیرند و بدین ترتیب مقدار زیادی پیتزا، هات داگ، چیپس و کیک مصرف می کنند.

راه حل: پیش از اینکه میهمانی تولد بگیرید، گرسنگی خود را با یک میان وعده ی حاوی پروتئین، فیبر و آب برطرف کنید. در این میان وعده سبزیجات زیادی به کار ببرید. برای جلوگیری از پرخوری سعی کنید با میهمانان مشغول صحبت شوید و یا از آنان پذیرایی کنید. سعی کنید به جای نوشیدنی های پر کالری از انواع کم کالری آن استفاده کنید. اگر به شدت هوس کیک کرده اید، اشکالی ندارد، بخورید اما تنها یک تکه ی کوچک.

پیشنهاد برنافیت: جلوگیری از پرخوری عصبی

اشتباه  شماره 2: پاک کردن بشقاب بچه ها

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

2 قطعه کوچک ناگت مرغ و یک مشت ذرت برای سیر کردن یک کودک چهار ساله کافیست. گاهی اوقات شما کاملا سیر هستید، اما برای اینکه ته مانده ی غذا را دور نریزید خودتان آن را می خورید.

راه حل: شاید مصرف یک قاشق از این غذا و مشتی غذای دیگر به نظرتان زیاد نرسد، اما باید بدانید که هر قاشق غذا حدود 50 کالری دارد. این بدین معناست که تنها با مصرف 4 قاشق ماکارونی و پنیر اضافه، 200 کالری به بدن شما وارد می شود. انجام این کار برای دو بار در هفته کافیست تا در پایان سال بدون اینکه متوجه شوید 3 کیلو به وزن شما اضافه کند.

آسان ترین روش این است که این عادت را از خود دور کنید. دفعه ی بعد که خواستید باقی مانده ی غذای کودکتان را بخورید، آن را در فریزر بگذارید. اگر همچنان نمی توانید در مقابل این وسوسه مقاومت کنید، به محض اینکه غذای کودکتان به پایان رسید بشقابش را از روی سفره برداشته و زیر شیر آب بگیرید. اگر کودک شما بالای 6 سال است به او بیاموزید که پس از مصرف غذا، ته مانده ی بشقابش را درون سطل زباله بریزد.

اشتباه شماره 3: پختن مقدار زیادی شیرینی و غذا

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

آیا از پختن شیرینی و کلوچه با فرزندان لذت می برید؟ اما نتیجه ی این کار چیست؟ یک عالمه شیرینی که باید همه ی آنها را نوش جان کنید.

راه حل: سعی کنید هنگام پخت و پز از گزینه های سالم استفاده کنید. مثلا می توانید به جای آرد سفید، از آرد گندم کامل، به جای روغن و کره، از سس سیب و به جای شکلات از کشمش استفاده کنید. شیرینی ها را در اندازه های کوچک تهیه کنید و برای اینکه باقی مانده ی کمتری به جای بگذارد، نصف مواد را استفاده کنید. این کار به کودکانتان نیز می آموزد که غذاهای سالم تهیه کنند.

برای اینکه کودکان خود را در تهیه ی یک غذای سالم مشارکت دهید، به فروشگاه بروید و به آنها بگویید سبزیجات و میوه هایی را انتخاب کنند که می توان با آنها یک رنگین کمان درست کرد. برای اینکه به فرزندانتان عادت های غذایی سالم را بیاموزید، آنها را به آشپزخانه برده و در کارهایتان سهیم کنید، مثلا به آنها بگویید سبزیجات را بشوید و یا سالاد خرد شده را مخلوط کند و کارهایی از این قبیل.

اشتباه شماره 4: دو بار درست کردن شام

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

بیشتر مادران در ابتدای شب برای کودکان کم سن خود یک غذای سریع آماده می کنند و سپس در انتهای شب برای فرزندان بزرگ تر یک وعده ی دیگر می پزند، اما وقتی سر سفره می نشینید با هر دوی آنها شروع به غذا خوردن می کنند.

راه حل: با درست کردن تنها یک وعده شام هم زحمت خود را کم می کنید، هم خانواده را دور هم جمع می کنید و خودتان نیز غذای کمتری می خورید. در پختن غذاهای مورد علاقه ی فرزندانتان از گزینه های سالم تری استفاده کنید، مثلا در هنگام پختن پیتزا از نان گندم کامل یا پنیر موزارلای کم چرب، سیب زمینی و مرغ پخته شده به جای انواع سرخ شده ی آن استفاده کنید. البته اگر فرزندان کوچکی دارید که باید زود بخوابند، هنگام شام با آنها همراه شوید و یک سالاد  پر از سبزیجات همراه با بذر کتان و یا سوپ عصاره ی استخوان مصرف کنید. این گزینه ها دارای کالری کم اما سیر کننده هستند و از پرخوری شما در وعده های دیگر جلوگیری می کنند. در وعده ی بعدی همراه با همسر خود می توانید از وعده ی اصلی شام خود لذت ببرید.

اشتباه شماره 5: مصرف فست فود

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

وقتی بیرون از خانه هستید ناگهان گرسنه می شوید و آسان ترین راه این است که به رستوران بروید و فست فود بخورید، اما چه باید کرد؟

راه حل: در این مواقع، رفتن به رستوران هیچ مشکلی ندارد اما در منوی غذاها باید به دنبال گزینه های سالم بگردید. احتمالا بهترین انتخاب، یک ساندویچ مرغ کباب پز با سالاد است. برای وعده ی صبحانه، از بلغور جو دو سر، ساندویچ تخم مرغ و دسر ماست و میوه استفاده کنید. گزینه ی بهتر این است که فریزر خود را از غذاهای سالم و آماده (همچون پیتزای نان گندم کامل، ماکارونی غلات کامل و سس گوجه) پر کنید تا وقتی به خانه می رسید در یک چشم به هم زدن غذایتان حاضر باشد. از غذاهایی که حاوی پروتئین های بدون چربی، سبزیجات و غلات کامل همچون برنج قهوه ای که کالری آن 350 یا کمتر است و سدیم آن نیز بالا نیست، مصرف کنید.

پیشنهاد برنافیت: مقابله با خوردن احساسی

اشتباه شماره 6: اصلا غذا نخوردن

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

گاهی اوقات آنقدر مشغول کارهای روزمره هستید و فراموش کرده اید چیزی بخورید که در پایان روز حسابی گرسنه اید.

راه حل: گرچه شاید به نظر برسد که نخوردن غذا راه حل سریعی برای کاهش وزن است، اما نخوردن غذا در طول روز و غذا خوردن به یک باره، یکی از بدترین کارهاییست که می توانید آن را انجام دهید. نه تنها گرسنگی در طول روز موجب پرخوری شما در وعده ی شام می شود، بلکه این کار سرعت متابولیسم بدنتان را نیز کاهش می دهد، چرا که بدن شما به تصور اینکه وارد مرحله ی قحطی شده در برابر سوزاندن چربی ها مقاومت می کند. اگر واقعا برای مصرف غذا وقت کافی ندارید، با خود میان وعده های سالم قابل حمل همانند بادام ، سیب و غیره همراه داشته باشید.

اشتباه شماره 7: تا خرخره خوردن

این 7 اشتباه موجب افزایش وزن می شود

گاهی اوقات بیش از حد غذا می خورید: یک بسته پر از چیپس، یک عالمه کلوچه و غیره.

راه حل: در ابتدا که می خواهید شروع به غذا خوردن کنید، از گزینه های سالم تری چون میوه و آجیل شروع کنید. اگر باز احساس گرسنگی کردید، کمی خلاقیت به خرج دهید: مقداری کره ی بادام را لا به لای تکه های سیب قرار دهید. کمی ماست، پاپ کورن و دارچین به آن اضافه کنید، سپس برای درست کردن یک خامه ی یخی، یک موز یخ زده به آن اضافه کنید. از گزینه های دیگری نیز می توانید بهره بگیرید، اما سعی کنید بیش از 100 کالری در یک میان وعده نخورید.

پیشنهاد برنافیت: کنترل حجم مواد غذایی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments