چه کنیم تا غذاهای محرم موجب اضافه وزنمان نشود؟

شاید هرسال که نوبت به غذاهای محرم می‌رسد به این فکر می‌کنید که ای کاش یک برنامه غذایی وجود داشت که با رعایت آن از اضافه وزن جلوگیری کرد. درست است که این روزها شرایط کرونایی و قرنطینه موجب شده تا بساط نذری‌ها مثل هر سال برقرار نباشد، با این وجود باز هم برخی از افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، غذاهای نذری دست مردم می‌دهند و عطر و بوی این غذاهای خوشمزه موجب می‌شود تا هیچ کس نتواند دست رد به آنها بزند. امروز در برنافیت دکتر کرمانی قصد داریم در مورد برنامه غذایی محرم و کالری آنها با شما دوستان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

غذاهای محرم - برنافیت دکتر کرمانی

 

غذاهایی که در محرم بیشتر مصرف می‌شود، کدامند؟

اگر در این مورد سوال کنید، اولین گزینه‌ای که به ذهن هرکسی می‌رسد قیمه، قرمه سبزی، آبگوشت، فسنجان، مرغ و امثال آن است. به همین دلیل ما هم روی همین غذاها تمرکز می‌کنیم و در ادامه کالری آنها را به تفکیک برای شما بیان می‌کنیم.

 

کالری غذاهای محرم چقدر است؟

هرچند هر غذایی ممکن است به عنوان نذری مورد استفاده قرار بگیرد، اما بیشترین غذاهایی که در ماه محرم به عنوان نذری استفاده می‌شوند و کالری آنها به شرح زیر است:

 

نام غذا مقدارغذا کالری
قرمه سبزی ۱ قاشق ۴۴
برنج ۱ قاشق ۴۴
عدس پلو ۱ قاشق ۵۰
خورشت فسنجان ۱ قاشق ۵۸
ران مرغ ۱۰۰گرم ۱۸۰
شله زرد ۱ قاشق ۴۲
لوبیا پلو با گوشت ۱ قاشق ۵۵
آش رشته ۱ لیوان ۲۶۱
آش جو ۱ لیوان ۱۵۰
کباب ۱ سیخ ۲۷۰
دیزی ۱ لیوان ۳۲۰

 

کالری کلی یک غذای نذری آماده 

برای اینکه میزان کالری و ارزش غذایی را در یک غذای نذری آماده بهتر درک کنید در ادامه برای شما مثالی آورده شده است:

یک وعده‌ قرمه سبزی را در نظر بگیرید که برای ۴ نفر تهیه شده است. ارزش غذایی این مقدار قرمه سبزی به شرح زیر است:

  • کالری کل: ۸۳۰
  • کربوهیدرات: ۷۷٫۳۳ گرم
  • چربی: ۲۹٫۸۵ گرم
  • پروتئین: ۵۸ گرم

این مقدار همانطور که گفته شد برای ۴ نفر در نظر گرفته شده است. بنابراین هر نفر تنها یک چهارم این میزان را دریافت خواهد کرد.

 

چه کنیم که غذاهای محرم ما را چاق نکند؟

حالا که با غذاهای محرم و کالری آنها آشنا شدید، احتمالا به دنبال راهی هستید که با وجود مصرف این غذاها دچار اضافه وزن نشوید. خوشبختانه در رژیم غذایی دکتر کرمانی شما مجاز هستید که هر نوع غذایی که دلتان خواست نوش جان کنید، تنها باید مراقب باشید که دچار زیاده‌روی نشوید تا به رژیمتان هم پایبند باشید. یادتان باشد که هرچه دوست دارید، می‌توانید بخورید اما به اندازه. برای اینکه با غذاهای محرم دچار اضافه وزن نشوید، نکات زیر را رعایت کنید:

 

۱- کالری دریافتی خود را کنترل کنید

درست است که عطر و طعم غذاهای نذری دل از هرکسی می‌برد، اما یادتان باشد که سلامت و تناسب اندام شما اهمیت بیشتری دارد و نباید دستخوش لذت‌های آنی قرار بگیرد. منظور ما این نیست که از این غذاهای خوشمزه بگذرید، بلکه مراقب باشید که به اندازه‌ای از این غذاها نوش جان کنید که در رژیم مجاز به مصرف آن هستید.

زیاده‌روی در مصرف غذاهای محرم چیزی جز پشیمانی در انتهای روز برای شما ندارد. بنابراین سعی کنید هم از این غذاهای خوشمزه لذت ببرید و هم رژیمتان را زیر پا نگذارید.

غذاهای محرم - کالری شماری - برنافیت دکتر کرمانی

 

۲- در کنار غذا سبزیجات و سالاد فراوان مصرف کنید

یکی از روش‌هایی که موجب می‌شود غذای کمتری مصرف کنید، این است که بشقاب خود را پر از سبزیجات و سالادهای رنگی کنید. پیشنهاد ما این است که این سالاد را پیش از غذا یا همراه با آن مصرف کنید. سبزیجت حاوی فیبر و آب زیادی هستند که حجم معده‌ی شما را پر می‌کنند و موجب می‌شوند تا سریع‌تر احساس سیری کنید.

این بار که خواستید یکی از غذاهای خوشمزه‌ی نذری را نوش جان کنید، ابتدا بشقاب خود را پر از سالاد کنید و در کنار آن ۵ الی ۶ قاشق برنج بکشید. دو قاشق خورشت روی برنج خود بکشید و با همان مقدار غذا خود را سرگرم کنید. خواهید دید که نیاز شما به غذا همان مقداری است که برای خود کشیده‌اید.

 

۳- یک ساعت قبل از مصرف نذری‌ها آب بنوشید

یک ساعت قبل از اینکه نهار یا شام را میل کنید، دو لیوان آب میل کنید. آب حجم زیادی از معده‌ی شما را پر می‌کند و موجب می‌شود تا سریع‌تر احساس سیری کنید. یادتان باشد درست قبل از غذا یا همراه با آن آب ننوشید، چرا که این کار موجب رقیق شدن اسید معده و در نتیجه عدم گوارش غذاها به درستی می‌شود.

 

۴- مقداری از غذا را برای وعده‌ی بعد بگذارید

وقتی برای شما یک بشقاب پر برنج همراه با مقدار زیادی خورشت می‌آورند، بسیار وسوسه انگیز است که بنشینید و تمام بشقاب را به یکباره میل کنید. اما کار درست این است که به خودتان بگویید من این غذا را خیلی دوست دارم و با کنار گذاشتن آن برای وعده‌ی بعد می‌توانم باز هم از خوردن آن لذت ببرم.

حتی می‌توانید بسته به مقداری که در رژیمتان مجاز است این غذا را برای دو تا سه وعده‌ی بعدی خود هم کنار بگذارید. به این شکل هم به رژیمتان پایبند بوده‌اید و هم از خوردن غذای نذری برای چندین وعده لذت برده‌اید.

غذاهای محرم - کنار گذاشتن غذا - برنافیت دکتر کرمانی

 

۵- غذای خود را با دیگران سهیم شوید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در چنین مواقعی انجام دهید، این است که بخشی از غذای نذری را برای خودتان بگذارید و ما بقی را با دیگران سهیم شوید. حتی می‌توانید آن را در یک بشقاب جداگانه قرار داده و به عنوان یک نذری به دوست یا همسایه‌ی خود تعارف کنید. با این کار ثواب نذری را دوچندان کرده و به تناسب اندام خود هم ضربه‌ای نزده‌اید.

 

۶- میزان تحرک خود را افزایش دهید

گاهی ممکن است با وجود دانستن تمامی این راهکارها، نتوانید جلوی خود را بگیرید و دچار پرخوری شوید. در چنین مواقعی به هیچ وجه خودتان را سرزنش نکنید. هرکسی ممکن است دچار اشتباه شود و با سرزنش کردن نمی‌توان کاری از پیش برد. بهترین کار در این مواقع این است که سعی کنید با انجام تحرک و ورزش کالری دریافتی اضافه را بسوزانید. داشتن یک اپلیکیشن کالری شمار به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید کالری اضافی مصرفی را بسوزانید.

غذاهای محرم - افزایش تحرک - برنافیت دکتر کرمانی

 

۷- روغن غذاها را بگیرید

سعی کنید اولین کاری که هنگام خوردن مصرف غذاهای محرم می‌کنید، این باشد که روغن روی خورشت را جدا کنید. در غذاهای محرم و نذری برای خوشمزه‌تر شدن، روغن و نمک زیادی به کار برده می‌شود. در مورد نمک نمی‌توان کار زیادی انجام داد، اما برای کاهش کالری دریافتی می‌توانید از همان ابتدا روغن روی آنها را بردارید تا میزان کالری مصرفی شما به حداقل برسد.

 

۸- آرام غذا بخورید و لقمه‌ها را خوب بجوید

جالب است بدانید که مغزدر بدن ما همه کاره است و حتی این مغز است که پیغام سیری را به اندام‌ها می‌رساند، اما متاسفانه ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغز سیگنال سیری را ارسال کنید.

به همین دلیل است که گفته می‌شود غذا را آرام بخورید و لقمه‌ها را خوب بجوید. زمانی که آهسته غذا می‌خورید به مغز این فرصت را می‌دهید که پیام سیری را به اندام‌ها ارسال کرده تا شما دست از غذا خوردن بکشید. لقمه‌هایتان را خوب بجوید و از غذا خوردن لذت ببرید.

 

مترجم: مریم اصیلی

مترجم: مریم اصیلی

5/5

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های دکتر کرمانی که با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت دکتر کرمانی است. در سایت برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت دکتر کرمانی با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت دکتر کرمانی امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmiدکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت دکتر کرمانی، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت دکتر کرمانی از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت دکتر کرمانی و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]