چگونه با پرخوری عصبی مقابله کنیم؟

پرخوری عصبی زمانی رخ می دهد که افراد برای کاهش استرس و ایجاد آرامش به غذا خوردن متوسل می شوند. این معضل نه تنها منجر به افزایش وزن می شود، بلکه سلامت افراد را نیز به خطر می اندازد. دوش آب داغ، ماساژ، مصرف غذا در فواصل زمانی معین، رقص و یوگا تاثیر زیادی در کاهش استرس و پیشگیری از پرخوری دارد.

همه ی ما گهگاه دچار تیک های عصبی می شویم. ناخن می جویم، موها را پیچ و تاب می دهیم، با پاها به زمین ضربه می زنیم و حتی پرخوری می کنیم. برای بسیاری از افراد، پرخوری یکی از راه های کاهش اضطراب است.

چرا دچار پرخوری عصبی می شویم؟

پرخوری عصبی- برنافیت

اضطراب نشان دهنده ی این است که سطحی از استرس در جریان است. پرخوری عصبی، تلاشی برای کاهش این اضطراب است. راه های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. این معضل هر چه سریع تر درمان شود بهتر است. چرا که پس از مدتی به یک خود درمانی با غذا تبدیل می شود.

چرا پرخوری به ما آرامش می دهد؟

پرخوری عصبی- حس آرامش پس از پرخوری- برنافیت

غذا خوردن، بخش هایی از مغز را که با سیستم عصبی پاراسمپاتیک در ارتباط است، فعال می کند. یعنی همین که شروع به خوردن می کنیم، تا حدودی بدنمان دچار آرامش می شود.

یکی از ویژگی های انسان این است که وقتی در آرامشیم، بهتر می توانیم غذا را هضم، جذب و استفاده کنیم. از دیگر کاربردهای آن کاهش استرس است. به همین دلیل وقتی دچار استرس می شویم، غذا خوردن می تواند استرس ما را کاهش دهد.

چگونه پرخوری عصبی را درمان کنیم؟

چه دچار اختلال پرخوری عصبی باشید و چه استرس بر زندگی شما حاکم باشد، نکات کاربردی زیر به شما کمک می کند تا حدود زیادی این عوامل استرس زا را از زندگی خود دور کنید.

درمان پرخوری عصبی: به دنبال تعادل باشید

پرخوری عصبی- تعادل غذایی- برنافیت

وقتی دچار اضطراب می شویم، این بروکلی و هویج نیست که می تواند ما را آرام کند، بلکه مواد غذایی شیرین و چرب است که می تواند اضطراب را کاهش دهد. متاسفانه غذاهای شیرین و چرب، احساسات ما را سرکوب می کنند. اما از آنجا که قند خون را به یکباره بالا و سپس پایین می آورند، به سرعت شما را گرسنه می کنند. به جای چیپس و شیرینی، سعی کنید پروتئین و فیبر مصرف کنید. این مواد غذایی سالم شما را به مدت زیادی سیر نگه می دارند.

درمان پرخوری عصبی: در فواصل معین غذا بخورید

پرخوری عصبی- غذا خوردن در فواصل معین- برنافیت

هر چه خود را بیشتر گرسنه بگذارید، بیشتر پرخوری خواهید کرد. حال چه مضطرب باشید، چه نباشید. به جای اینکه شکم خود را یکباره با غذا پر کنید، هر سه، چهار ساعت یکبار چیزی بخورید. مصرف غذا با فواصل منظم، موجب می شود تا بتوانید وعده های خود را کنترل کنید و دچار پرخوری عصبی نشوید.

درمان پرخوری عصبی: یک محیط مطمئن برای غذا خوردن ایجاد کنید

به هیچ وجه جلوی تلویزیون غذا نخورید. بهتر است روی میز غذا خوری یا در آَشپزخانه غذا بخورید. به محض اینکه غذایتان تمام شد، از آن دور شوید تا برای وعده ی دوم یا سوم وسوسه نشوید. به علاوه، مواد غذایی را جایی نگهداری کنید که از دیدتان دور باشد.

درمان پرخوری عصبی: تغییر مسیر بدهید

هرگاه استرس داشتید، از کنار غذاخوری مورد علاقه تان عبور نکنید. در چنین مواقعی سعی کنید مسیر خود را تغییر دهید و از جایی عبور کنید که هیچ رستورانی در آن محل نباشد.

درمان پرخوری عصبی: راهکارهای دیگر را امتحان کنید

پرخوری عصبی- شمع با عطر اسطخودوس- برنافیت

  • دوش آب داغ
  • ماساژ
  • گوش دادن به موسیقی
  • شمع معطر با بوی اسطخودوس
  • مدیتیشن
  • تماشای امواج دریا یا اقیانوس
  • پیاده روی تند
  • یوگا
  • رقص
  • و یا هر حرکتی که شما را خوشحال می کند.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه